Studie Gezocht: Respondenten voor onderzoek thesis

Campinho

New member
Hallo iedereen!

Ik ben een student bedrijfskunde aan de VUB. Voor mijn masterthesis doe ik onderzoek naar financiële geletterdheid en beleggen.
Hiervoor heb ik een korte vragenlijst opgesteld die 5-10min in beslag neemt. Ik probeer hiervoor zoveel mogelijk respondenten te verzamelen dus ik kan alle hulp gebruiken. Het maakt voor dit onderzoek niet uit of je veel of weinig weet over het onderwerp, elk antwoord is een meerwaarde voor mij.
Het zou mij dus enorm helpen als er hier mensen zijn die de vragenlijst zouden willen invullen.
Deelnemen kan via deze link: https://vub.fra1.qualtrics.com/jfe/form/SV_2tsRBCWrWek0EVE
Alvast heel erg bedankt en voor iedereen fijne feestdagen alvast!

Met vriendelijke groeten,

Lander
 
Ik vermoed dat de vragen voor redelijk wat mensen nogal moeilijk zullen zijn, iets gemakkelijker ging mss een betere spreiding van de resultaten opleveren.

Enkele antwoorden verdienen ook wel nuance (maar da's normaal) of ontbreken bepaalde opties (die met "anders" wel opgelost kan zijn)
 
Ik vermoed dat de vragen voor redelijk wat mensen nogal moeilijk zullen zijn, iets gemakkelijker ging mss een betere spreiding van de resultaten opleveren.

Enkele antwoorden verdienen ook wel nuance (maar da's normaal) of ontbreken bepaalde opties (die met "anders" wel opgelost kan zijn)
Bedankt voor je feedback! Het klopt inderdaad dat het voor veel mensen moeilijk is, dat heb ik al vaker als reactie gekregen. Het probleem is dat ik vragen uit bestaande onderzoeken moest gebruiken om bepaalde zaken te meten en hier niet te fel mocht van afwijken, waardoor ik dus ook geen extra opties of dergelijke kon toevoegen. Maar het had inderdaad wel een betere spreiding opgeleverd als het iets toegankelijker was.
 
Bedankt voor je feedback! Het klopt inderdaad dat het voor veel mensen moeilijk is, dat heb ik al vaker als reactie gekregen. Het probleem is dat ik vragen uit bestaande onderzoeken moest gebruiken om bepaalde zaken te meten en hier niet te fel mocht van afwijken, waardoor ik dus ook geen extra opties of dergelijke kon toevoegen. Maar het had inderdaad wel een betere spreiding opgeleverd als het iets toegankelijker was.
Bij een van de vragen over waar je in investeert ontbrak wat mij betreft onroerende goederen. Of beschouw je dat niet als een financiële belegging?
 
Done!

Het had misschien interessant geweest om ook inkomen / vermogen te meten. Bepaalde antwoorden hadden anders geweest moest ik minder (of meer) bestaand kapitaal / een lager (of hoger) inkomen hebben.

Succes!
 
Bij een van de vragen over waar je in investeert ontbrak wat mij betreft onroerende goederen. Of beschouw je dat niet als een financiële belegging?
Ik beschouw dat wel als financiële belegging ja, maar ik heb me vooral gefocust op de meer voorkomende beleggingen. Voornamelijk omdat bv. aandelen en crypto erg populair zijn geworden door de pandemie, maar onroerende goederen had er zeker bij gekund als optie.
Het was inderdaad wel mogelijk om hier zelf iets in te vullen bij de optie "andere".

Done!

Het had misschien interessant geweest om ook inkomen / vermogen te meten. Bepaalde antwoorden hadden anders geweest moest ik minder (of meer) bestaand kapitaal / een lager (of hoger) inkomen hebben.

Succes!
Bedankt! Dat had zeker een meerwaarde kunnen zijn. Ik heb dit overwogen maar dit ligt bij veel mensen wat gevoeliger waardoor ze misschien zouden afhaken, ook al is het anoniem. Vandaar heb ik dit uiteindelijk toch weggelaten.

Heel hard bedankt iedereen die al heeft deelgenomen, ik apprecieer het enorm!
 
Ik beschouw dat wel als financiële belegging ja, maar ik heb me vooral gefocust op de meer voorkomende beleggingen. Voornamelijk omdat bv. aandelen en crypto erg populair zijn geworden door de pandemie, maar onroerende goederen had er zeker bij gekund als optie.

ik geef hier veel opmerkingen niet omdat ik je onderzoek slecht vindt, hé, laat dat duidelijk zijn, maar ik denk dat beleggingen in vastgoed net een van de meest voorkomende beleggingen zijn, vér boven beleggen in crypto en zelfs boven (rechtstreeks) in aandelen.


in percentages wie wat heeft:
Reëel bruto vermogen 89,8
Eigen woning 69,6
Ander vastgoed 16,4
Voertuigen 77,2
Waardevolle voorwerpen 15,4
Vermogen uit zelfstandige beroepsactiviteit 6,6
Financieel bruto vermogen 98
Zicht- en spaarrekeningen 97,7
Gemeenschappelijke beleggingsfondsen 17,6
Obligaties 7,5
Beursgenoteerde aandelen 14,7
Aanvullende pensioenspaarfondsen en levensverzekeringen 43,3
Andere financiële vermogens 10,6
Hypothecaire schulden 30,5
Voor eigen woning 28,5
Voor ander vastgoed 3,2
Niet-hypothecaire schulden 24,2
 
Hier ook ingevuld.

@hierboven
Eigen woning kan bekeken worden als consumptiegoed of als belegging, want het heeft kenmerken van beide.
 
ik geef hier veel opmerkingen niet omdat ik je onderzoek slecht vindt, hé, laat dat duidelijk zijn, maar ik denk dat beleggingen in vastgoed net een van de meest voorkomende beleggingen zijn, vér boven beleggen in crypto en zelfs boven (rechtstreeks) in aandelen.
Zo neem ik het ook zeker niet op hoor, ik vind het juist leuk dat je wat opmerkingen geeft! Zoals TNTim aanhaalde kan je een eigen woning op meerdere manieren bekijken en ik zie het eerder als consumptiegoed. Als investering zie ik het wanneer je het verder verhuurt of dergelijke en zo extra inkomsten genereert. Maar ik snap zeker je punt want in het document staat "ander vastgoed" ook boven aandelen dus ik had het zeker wel als optie kunnen toevoegen.
Ik heb het ook ingevuld.

Kunnen de resultaten hier later ook gezet worden? Of mag dat niet?
Bedankt! Ik neem aan dat de resultaten hier na het onderzoek wel geplaatst mogen worden aangezien het mijn eigen onderzoek is.
 
Terug
Bovenaan