HBO Max is een Amerikaanse streamingdienst van Warner Bros. Discovery. Naast bestaande content van WarnerMedia, biedt HBO Max ook Max Originals aan. Wie in het grote aanbod aan streamingdiensten zijn weg dreigt te verliezen, trachten we alvast een houvast te bieden met series en films die onze redactie deze maand heeft bekeken!
De bemanning van het schip blijkt allesbehalve competent: de kapitein is eigenlijk geen echte kapitein, de eigenaar van het schip heeft een ego groter dan het universum, en de passagiers zijn vooral verwende rijkelui die geen idee hebben wat er gaande is. Elke aflevering volgt er wel een nieuwe ramp, en naarmate het seizoen vordert, worden die situaties steeds absurder.
Hoewel Avenue 5 visueel sterk is en de productie duidelijk goed in elkaar zit, weet de humor niet altijd te overtuigen. De personages zijn zo overdreven dat het soms ten koste gaat van de geloofwaardigheid. Je voelt dat er potentieel in zit — het script zit vol ideeën en chaos — maar uiteindelijk blijf je na elke aflevering toch met het gevoel achter dat het beter had gekund. Avenue 5 is een serie met een interessant uitgangspunt, maar de uitvoering blijft helaas achter. Leuk voor tussendoor, maar niet de komedie waar je schaterlachend bij in slaap valt.
La La Land neemt je mee naar het leven van Mia (Emma Stone) en Sebastian (Ryan Gosling). Mia droomt ervan een actrice te worden, Sebastian wil z'n eigen jazzclub. Na een aantal toevallige ontmoetingen wordt het duo verliefd, waarna ze elkaar stimuleren hun dromen waar te maken. Terwijl dit langzaamaan lukt, zorgt dat er echter ook voor dat ze steeds verder uit elkaar groeien.
De film haalde veertien Oscarnominaties en won er uiteindelijk zes, waaronder voor beste originele muziek, beste originele lied en beste actrice. Met veertien liedjes, waarvan het grootste deel instrumentaal is, is er voor de musicalliefhebber alvast genoeg om naar te kijken en luisteren. Voor mij springen City of Stars en het instrumentale Planetarium eruit. Een film die je dus moet zien indien je HBO Max hebt.
Een comedian die humor puurt uit zijn eigen neuroses, paniek en verlies is weliswaar niet nieuw, maar weinigen brengen het zo verfijnd als Maron hier doet. Hij wisselt scherpe observaties af met een oprechte lach, en pijn met schoonheid. Het einde van de set, dat bijna volledig steunt op een nummer van Taylor Swift, is misschien wel het mooiste stukje stand-up comedy van het jaar. Het is nauwelijks meer dan een man van in de zestig die een stukje laat horen van 'Bigger Than the Whole Sky' van Taytay, maar het brengt zoveel emotie over dat de lach die Maron erna ontlokt haast als catharsis aanvoelt. Dit is stand-up van het hoogste niveau, die vlot naast de beste HBO Comedy Specials mag staan.
Aeyenah
Avenue 5
Avenue 5 is een komische serie waarvan ik onlangs het eerste seizoen bekeek. ’s Avonds voor we gaan slapen kijken we graag een korte, grappige serie, en deze leek daar perfect voor. Het verhaal speelt zich af op het ruimtecruiseschip Avenue 5, met Hugh Laurie in de hoofdrol als kapitein Ryan Clark. Al snel loopt er iets mis: een technisch probleem met de kunstmatige zwaartekracht zorgt ervoor dat het schip uit zijn baan wordt geslingerd. Wat oorspronkelijk een reis van zes weken moest zijn, dreigt plots véél langer te duren - al is het voor de ingenieurs nog lang niet duidelijk hoeveel langer precies.De bemanning van het schip blijkt allesbehalve competent: de kapitein is eigenlijk geen echte kapitein, de eigenaar van het schip heeft een ego groter dan het universum, en de passagiers zijn vooral verwende rijkelui die geen idee hebben wat er gaande is. Elke aflevering volgt er wel een nieuwe ramp, en naarmate het seizoen vordert, worden die situaties steeds absurder.
Hoewel Avenue 5 visueel sterk is en de productie duidelijk goed in elkaar zit, weet de humor niet altijd te overtuigen. De personages zijn zo overdreven dat het soms ten koste gaat van de geloofwaardigheid. Je voelt dat er potentieel in zit — het script zit vol ideeën en chaos — maar uiteindelijk blijf je na elke aflevering toch met het gevoel achter dat het beter had gekund. Avenue 5 is een serie met een interessant uitgangspunt, maar de uitvoering blijft helaas achter. Leuk voor tussendoor, maar niet de komedie waar je schaterlachend bij in slaap valt.
Joeri
La La Land
Ik ben fan van musicals en dat geldt niet alleen voor de grootse theaterstukken die in Vlaanderen en Nederland te bekijken zijn. Ook elk musicalliedje in menig film weet ik meer dan te smaken. Films als Les Misérables, The Greatest Showman en Moulin Rouge heb ik dan ook al elk minstens drie keer gezien. Bij La La Land, nu op HBO Max te bekijken, ligt dat anders. Ooit leende ik eens de blu-ray van collega @Karel-Jan, maar nu is dat niet meer nodig. Toen ik merkte dat de film op de streamingdienst beschikbaar is, duurde het niet lang vooraleer ik me in de zetel plofte.La La Land neemt je mee naar het leven van Mia (Emma Stone) en Sebastian (Ryan Gosling). Mia droomt ervan een actrice te worden, Sebastian wil z'n eigen jazzclub. Na een aantal toevallige ontmoetingen wordt het duo verliefd, waarna ze elkaar stimuleren hun dromen waar te maken. Terwijl dit langzaamaan lukt, zorgt dat er echter ook voor dat ze steeds verder uit elkaar groeien.
De film haalde veertien Oscarnominaties en won er uiteindelijk zes, waaronder voor beste originele muziek, beste originele lied en beste actrice. Met veertien liedjes, waarvan het grootste deel instrumentaal is, is er voor de musicalliefhebber alvast genoeg om naar te kijken en luisteren. Voor mij springen City of Stars en het instrumentale Planetarium eruit. Een film die je dus moet zien indien je HBO Max hebt.
Killjoy
Marc Maron: Panicked
Marc Maron doet er in zijn recentste special 'Panicked' niet lang over, om de vinger op de pols te leggen. Liberalen moeten echt wat doen aan het probleem dat ze een buzzkill zijn. Niemand verpest een barbecue dan ook sneller dan een liberaal: dus je wil iets van de grill? Maar wat met de genocide? We moeten ons realiseren dat we de gemiddelde Amerikaan richting fascisme hebben geirriteerd. Het zorgt voor een grote lach uit de zaal, maar illustreert tegelijk ook de pijnlijke spiegel die Maron zijn publiek voor weet te houden. Maron heeft er dan ook een handje van weg om zware thema's in een grappige context te kaderen. De bosbranden in Cali die dreigden zijn woning in de as te leggen, ontpopt zich tot het verhaal van een neuroot die richting de kamer van een luxehotel vlucht met een manische kat met diarree. Marc Maron is dan ook het soort comedian die uit absolute shit komisch goud en schoonheid weet te puren. Het anti-progressieve monster dat Donald Trump heet, een vader die aftakelt aan dementie, het verlies van een vrouw en meer van dat alles. Het is van Patton Oswalt geleden dat we een comedian nog zo veel grappige schoonheid zagen puren uit tragedie. Maron benoemt het letterlijk als zeven naar komische goudklompjes in een rivier van paniek, en dat omvat deze special perfect.Een comedian die humor puurt uit zijn eigen neuroses, paniek en verlies is weliswaar niet nieuw, maar weinigen brengen het zo verfijnd als Maron hier doet. Hij wisselt scherpe observaties af met een oprechte lach, en pijn met schoonheid. Het einde van de set, dat bijna volledig steunt op een nummer van Taylor Swift, is misschien wel het mooiste stukje stand-up comedy van het jaar. Het is nauwelijks meer dan een man van in de zestig die een stukje laat horen van 'Bigger Than the Whole Sky' van Taytay, maar het brengt zoveel emotie over dat de lach die Maron erna ontlokt haast als catharsis aanvoelt. Dit is stand-up van het hoogste niveau, die vlot naast de beste HBO Comedy Specials mag staan.