Gezien op HBO Max in januari

HBO Max is een Amerikaanse streamingdienst van Warner Bros. Discovery. Hoewel HBO Max (gekend als Max in Amerika) al langer het levenslicht zag, is de dienst nu ook sinds juli beschikbaar in ons land. Naast bestaande content van WarnerMedia, biedt HBO Max ook Max Originals aan. Wie in het grote aanbod aan streamingdiensten zijn weg dreigt te verliezen, trachten we alvast een houvast te bieden met series en films die onze redactie deze maand heeft bekeken!

hbomax-januari.jpg

Aeyenah​

The Flash​

Ik besloot uiteindelijk The Flash (2023) te kijken, al had ik deze film lange tijd genegeerd. De recente DC-films die ik had gezien, wisten me niet echt te boeien en daarnaast ben ik geen fan van hoofdacteur Ezra Miller. Toch zette ik mijn twijfels opzij en begon te kijken met lage verwachtingen – en zoals vaak het geval is, zijn dat meestal de beste ervaringen.

The Flash, geregisseerd door Andy Muschietti, is een intensieve actiefilm die me van begin tot eind meesleepte. Ondanks de lange speelduur van 144 minuten, verveelde de film geen moment. Het verhaal is goed opgebouwd: het speelt zich af na de gebeurtenissen in Justice League, waarin Barry Allen, The Flash, zich nu bevindt als onderdeel van Batmans team. Toch blijkt hij vaak de laatste keuze te zijn wanneer er rampen voorkomen moeten worden. Een belangrijk element van het verhaal is het persoonlijke drama van Barry: zijn vader, Henry Allen, zit vast voor de moord op zijn vrouw Nora. Barry wil de onschuld van zijn vader bewijzen.

Hoewel het verhaal zelf zeker gewicht heeft, draait de film vooral om de spectaculaire actie en verbluffende special effects. Gelukkig blijft de film grotendeels vrij van overmatige flauwe humor, en hoewel de dialogen niet bijzonder diepgaand zijn, is dat niet het belangrijkste in dit genre. Wat The Flash wel biedt, is een hoog entertainmentgehalte en dat is waar het in dit soort films uiteindelijk om draait. DC heeft me eindelijk kunnen verrassen met een degelijke prent die zowel qua actie als verhaal indruk maakt.

Killjoy​

The Fall of Diddy​

Babyolie, liters babyolie. Het is vorig jaar iets van een meme geworden dat er bij een huiszoeking bij de gevallen Rap Mogul honderden liters van het spul gevonden zijn. De docureeks The Fall of Diddy toont de realiteit achter de grappen, of toch een deel ervan. De Freak-offs waarbij celebs stiekem gefilmd werden tijdens extravagante seksfeestjes worden slechts even terzijde benoemd, dat is wat eigen aan een zaak waar het proces nog niet van gevoerd is, veel details zitten nog onder het deksel. Wat de reeks wel doet is een beeld schetsen van de opkomst en val van Diddy en de man achter de succesvolle façade in het spotlicht zetten.

Het is geen fraai zicht. Het toont een man met tomeloze ambitie die letterlijk over lijken durft te gaan om succesvol te zijn, een man die met het succes ook alle gevoel voor empathie lijkt te verliezen en mensen als gebruiksvoorwerpen gaat zien. Het is het alom gekende verhaal van iemand die zijn opgebouwde macht gebruikt om anderen te intimideren om zijn donkerste wensen te bevredigen. Het is dus wederom geen opbeurend kijkvoer, maar het schetst wel een duidelijk beeld van het monster achter de man, en daar is niks grappig aan.

Joeri​

Harry Potter and the Philosopher's Stone​

Destijds, toen ik nog jong en fruitig(er) was, heb ik de eerste vier Harry Potter-films in de bioscoop gezien. De overige films heb ik toen gelaten voor wat ze waren, maar een geldige reden heb ik daarvoor eigenlijk niet. Mijn eigen kinderen kennen de naam wel, maar over het hoe en wat hebben ze het raden naar.

Daar kwam afgelopen week verandering in, want HBO Max heeft de hele Harry Potter-collectie in diens catalogus staan. Met hun twaalf en bijna elf jaar is dit misschien het ideale moment om hen te laten kennismaken met de franchise, dus afgelopen zondag kropen we gezellig onder een dekentje om de film te zien waarmee de miljardenfilmfranchise begon.

In Harry Potter and the Philosopher's Stone maken we kennis met het gegeven Hogwarts; een school waar leerlingen onder begeleiding van professionals leren toveren. In de hoofdrol vinden we uiteraard Harry Potter zelf, maar hij sluit innige vriendschappen met onder andere Hermelien en Ron. Al snel wordt duidelijk dat er het een en ander niet juist is, met in de eerste film al een vijand. Tegelijkertijd wordt er al gewerkt naar het overkoepelende verhaal dat in totaal zeven films bevat. Mijn kinderen waren alvast enthousiast en willen meer zien. Het ziet er dus naar uit dat ik de overige drie films ook nog zal zien.

Terug
Bovenaan