Gezien op HBO Max in februari

HBO Max is een Amerikaanse streamingdienst van Warner Bros. Discovery. Naast bestaande content van WarnerMedia, biedt HBO Max ook Max Originals aan. Wie in het grote aanbod aan streamingdiensten zijn weg dreigt te verliezen, trachten we alvast een houvast te bieden met series en films die onze redactie deze maand heeft bekeken!

hbo-februari.jpg

Sir. K​

The Sopranos​

Tijd om nog eens een klassieker aan te halen. Eentje die zonder enige twijfel in mijn top drie favoriete series staat: The Sopranos. Deze zes seizoenen tellende Amerikaanse dramaserie was één van de eerste series die ik volledig op dvd had. Ondanks dat ik nog maar heel zelden een dvd zal bekijken, kan ik er voorlopig nog geen afscheid van nemen. Desalniettemin zal het mij niet tegenhouden om deze topserie ook eens in High Definition te bekijken, en dat kan uiteraard via HBO Max! De serie viert trouwens dit jaar zijn 25ste verjaardag. Een extra argument om deze nog eens op te zetten!

In de serie volgen we Tony Soprano (James Galdolfini), hoofd van de maffiafamilie DiMeo. Dat Tony geen 'gewone gangster' is wordt snel duidelijk. Ook andere maffioso respecteren zijn status, waardoor hij al snel hogerop klimt in het maffiawereldje. Al zal dat uiteraard niet iedereen tevreden stemmen ...

The Sopranos wordt niet enkel door mezelf als topserie beschouwd, maar wordt door heel veel mensen als één van de beste series ooit gemaakt bevonden. De diep uitgewerkte karakters, de topacteerprestaties (met Gandolfini op kop, die helaas in 2013 overleed), de donkere humor en steeds aanwezige dramatische ondertoon zijn maar enkele redenen waarom je deze serie zeker een kans moet geven. Daarnaast is het voor mij een serie die doorheen alle seizoenen een opmerkelijk hoog niveau weet aan te houden. En voor wie toch niet helemaal warm wordt van het maffiagebeuren, eindig ik graag met een quote van Tony: "You don't have to love me, but you will respect me!".

Sassenach​

Harry Potter​

De Harry Potter-films zijn mijn all-time favourite films. Groot was de vreugde toen ik merkte dat deze allemaal op HBO Max terug te vinden zijn. (Uiteraard heb ik deze films ook op een schijfje, maar ik vind het toch gemakkelijker om ze via de streamingdienst te laten afspelen wegens te veel gedoe met apparatuur en kabels enzo.) Omdat het voor een geek als mezelf onmogelijk is om slechts één film te zien (en te selecteren voor dit artikel), heb ik ze dan maar simpelweg alle acht bekeken.

Voor wie het verhaal nog niet kent, hier volgt een poging om het verhaal in een notendop te brengen: op zijn elfde verjaardag krijgt Harry Potter, de jongen met het bliksemvormige litteken, te horen dat hij een tovenaar is en dat hij een tovenaarsopleiding mag volgen aan Zweinsteins Hogeschool voor Hekserij en Hocus-Pocus. Harry's leven verandert hierdoor als bij toverslag. Op Zweinstein leert Harry de ware toedracht achter zijn litteken: een duistere tovenaar genaamd Voldemort - inderdaad, ik zei de naam - heeft Harry dat litteken bezorgd op de avond dat hij Harry's ouder vermoordde en Harry probeerde te vermoorden. Hoewel Voldemort de Vloek des Doods gebruikte op Harry, wist Harry dit als enige persoon ooit te overleven. Sindsdien zijn het lot van Harry en Voldemort verweven met elkaar en leidt alles naar het finale gevecht.

De films mogen niet alleen rekenen op een geweldige verhaallijn, maar ook veel straffe acteurs. Te beginnen met Alan Rickman, Maggie Smith, Ralph Fiennes, Helena Bonham Carter, Gary Oldman, Warwick Davis, Julie Walters, Emma Thompson, Imelda Staunton, Jim Broadbent, David Tennant ... Moet ik nog verdergaan om aan te tonen op welke krakken de films kunnen rekenen? En dan zijn er natuurlijk ook nog de drie hoofdrolspelers die elk hun personage fenomenaal neerzetten: Daniel Radcliffe als Harry Potter, Emma Watson als Hermelien Griffel en Rupert Grint als Ron Wemel.

De Harry Potter-films wisten me de eerste keer te raken, en na deze al talloze keren te hebben gezien, behouden ze nog steeds dat effect. Dat is voor mij net de sterkte van deze reeks: het positieve magische gevoel dat ze na al die jaren oproepen, verandert niet. De films zijn voor mij nog steeds een manier om even aan de drukte van het leven te ontsnappen en naar mijn happy place te gaan tijdens de makkelijke en moeilijke momenten. Bij deze een ode aan al mijn mede Potterheads opdat we samen nog lang zullen kunnen genieten van dit magische universum dat ons laat geloven, laat dromen, ons verbindt en dat altijd onze thuis zal zijn.

FreakyJP​

Meg 2: The Trench​

Meg 2: The Trench is het vervolg op, je raadt het al, The Meg, een creature feature uit 2018 met Jason Statham in de hoofdrol. Al was de echte hoofdrol natuurlijk weggelegd voor de megalodon in de film. En wat is er leuker dan één megalodon in een film? Inderdaad, meerdere megalodons! Meg 2 neemt ons opnieuw mee naar de diepste diepten van de oceaan, waarbij we deze keer een soort van barrière doorsteken die onze wereld scheidt van die van de megalodons. Hier zijn enkele slechteriken illegale gewinning van grondstoffen aan het doen en het is aan het team van Statham en co om hier een stokje voor te steken, terwijl ze ondertussen ook nog eens belaagd worden door de megalodons en ander prehistorisch gedierte.

Voor dit vervolg werd regisseur Ben Wheatly ingeschakeld. Hij was een van de voornaamste redenen waarom ik dit vervolg een kans wou geven. Met films als Kill List, A Field in England, High Rise en In the Earth is hij ook één van de meer opvallende stemmen binnen de hedendaagse Westerse cinema. Meg 2 is duidelijk een uitschieter in zijn oeuvre, want dit is een breinloze popcornfilm die duidelijk afkomstig is uit de Hollywoodfabriek. Gelukkig waren de makers zich hier ten volle van bewust en neemt de film zich vooral niet te serieus, waardoor er toch nog enig plezier te beleven valt, bijvoorbeeld op een luie zondagnamiddag. En mocht er enige twijfel over bestaan: ja, deze film werd voor een groot deel gefinancierd door de Chinezen. Het zorgde er alvast voor dat twee actiehelden uit de Amerikaanse en Chinese cinema (jawel, er zijn er nog andere dan Jacky Chan en Jet Li!) het scherm delen.

Terug
Bovenaan