Gemeenteraadsverkiezingen

Voor wie stem jij met de gemeenteraadsverkiezingen?

• N-VA

Stemmen: 66 19,7%
  • Vlaams Belang

Stemmen: 46 13,7%
  • CD&V

Stemmen: 34 10,1%
  • Vooruit

Stemmen: 17 5,1%
  • O-VLD

Stemmen: 15 4,5%
  • Groen

Stemmen: 40 11,9%
  • PVDA

Stemmen: 5 1,5%
  • Lokale lijst

Stemmen: 44 13,1%
  • Onbeslist

Stemmen: 26 7,8%
  • Ik ga niet stemmen

Stemmen: 42 12,5%
  • Ik mag nog niet stemmen

Stemmen: 0 0,0%

• Totaal aantal stemmers
    335
Eigenlijk is de opkomst een mooie graadmeter voor het beleid en de lokale politiek, als die laag is heeft men compleet gefaald. Het toont aan dat het de mensen geen fluit kan schelen, dat is alleszeggend. De ultieme stemuitslag.

De opkomstplicht zal absoluut terug ingevoerd worden, want de opkomst gaat nu hard tegenvallen en veel politici/partijen gaan hier door wellicht gekloot zijn, dus allemaal stemmen die verloren zijn gegaan.
In mijn ogen een NEE. Ze moeten zelf meer mensen warm maken om te gaan stemmen. En vooral eerst na hun eigen boezem kijken wrm mensen niet gaan stemmen!

als een coalitievorming de reden is om uw vertrouwen in de politiek te verliezen scheelt er imo wel iets met de realistische kijk op politiek hoor.

En dat is de schuld van de politiek?
Waar heb ik gezegd dat dat mijn mening is? Dat is wat je hoort op straat. Je ziet toch wat je ziet, als effectief slechts 30% opkomt dan is dat imo wel een signaal dat er iets schort onder de burgers. En ik geloof niet dat dat luiheid is :).

Wij zijn wel gaan stemmen, wij geloven wel dat onze stem telt.

Eigenlijk is de opkomst een mooie graadmeter voor het beleid en de lokale politiek, als die laag is heeft men compleet gefaald. Het toont aan dat het de mensen geen fluit kan schelen, dat is alleszeggend. De ultieme stemuitslag.
Dat kan, maar er kunnen ook veel andere redenen zijn. Misschien vinden ze het huidig parcours net oké en zien ze het nut niet in van te stemmen ofzo.
Ik zou er niet van uitgaan dat niet stemmen automatisch een protest stem is.

Zegt idd veel over de algemene toestand van de politiek hier. Mensen hebben er hun buik vol van.

Is dat?
Ik vind dit niveau net hetgeen waarvan ik vind dat m'n stem het meest te zeggen heeft.
Je ziet de resultaten ook het snelst en iedereen kent toch wel iemand op de lijst.
Ik weet echt niet of apathie voor de politiek dé reden is.

Is dat?
Ik vind dit niveau net hetgeen waarvan ik vind dat m'n stem het meest te zeggen heeft.
Je ziet de resultaten ook het snelst en iedereen kent toch wel iemand op de lijst.
Ik weet echt niet of apathie voor de politiek dé reden is.
Wat dan wel ? Of moet iedereen gaan werken , zijn ze op reis of hebben ze allemaal een brunch? Of een grote ziekte die weer door het land raast ?

Eigenlijk is de opkomst een mooie graadmeter voor het beleid en de lokale politiek, als die laag is heeft men compleet gefaald. Het toont aan dat het de mensen geen fluit kan schelen, dat is alleszeggend. .
Zegt idd veel over de algemene toestand van de politiek hier. Mensen hebben er hun buik vol van.
Het zegt vooral iets over de kiezer, nl. veel klagen op sociale media om dan als het er op aan komt gewoon te lui te zijn om te helpen donderen.

Waar heb ik gezegd dat dat mijn mening is? Dat is wat je hoort op straat. Je ziet toch wat je ziet, als effectief slechts 30% opkomt dan is dat imo wel een signaal dat er iets schort onder de burgers. En ik geloof niet dat dat luiheid is :).

Wij zijn wel gaan stemmen, wij geloven wel dat onze stem telt.
ik zeg niet dat dat uw mening is he. Maar ik zie toch bij veel mensen die "het vertrouwen in de politiek" kwijt zijn gewoon geen realistisch beeld hebben van wat politiek is. Velen geloven nog altijd dat de grooste partij het voor het zeggen heeft terwijl het effectief diegenen zijn die een meerderheid kunnen vormen het beleid bepalen. En daar zijn toegiften voor nodig in een democratie.

Ik had toch niet verwacht dat het meteen zo'n impact zou hebben, die afschaffing.
Dit was zo voorspelbaar als koude pap hé :)

Wat je in andere landen zonder stemplicht ziet (bv. USA), is dat mensen pas buitenkomen als er polarisatie is.
En gemeentepolitiek is veel te klein en versnipperd om voldoende polarisatie teweeg te brengen.

Laatst bewerkt:
Ik heb langer moeten wachten dan deze zomer en qua drukte leek het in mijn stembureau ook gelijkaardig. Maar is ook maar een momentopname natuurlijk, ik lees dat de opkomst in Gent ook laag is

Terug
Bovenaan