Geldigheid verzekering

Dexels

Well-known member
Mijn partner is deze week aangereden door iemand en nu doet de verzekering moeilijk.

Ze heefte een witte kaart (voorheen groen) waarop staat dat deze geldig is van 5/10/2021 tot 9/10/2022 en ze betaald jaarlijks haar premie. Ze wilde aan het einde van deze periode van verzekeraar veranderen. en dit heeft ze enkelemaanden geleden aagevraagd om dan dus in te laten gaan op 9/10/2022.
Nu zegt haar 'oude' verzekeraar. dat haar huidige verzekering zo gezegd niet geldig is????

klopt dat?

Hebben ze ook gezegd waarom die verzekering niet geldig zou zijn? Want tenzij de eerste verzekering vroegtijdig stopgezet is (en niet opgezegd tegen einde vervaltijd) of dat de wagen veranderd is, zie ik op eerste zicht geen reden waarom de verzekering niet geldig is.

Ze had een jaarcontract. en wilde aan het einde van verzekeraar wisselen. Maar nu blijkt dat de datum op de groene kaart niet overeenstemt met de zogezegde 'werkelijke' vervaldatum.

Laatst bewerkt:
Ze had een jaarcontract. en wilde aan het einde van verzekeraar wisselen. Maar nu blijkt dat de datum op de groene kaart niet overeenstemt met de zogezegde 'werkelijke' vervaldatum.
@Vega of wie ook iets van verzekeringen kent: heeft dit te maken met een "automatische dekking X dagen voor/na inga van het contract , die niet altijd zou tellen?

De groene witte kaart is sinds de laatste wetswijziging geen sluitend bewijs van betaling/verzekering meer. Bij wanbetaling bijvoorbeeld kan je in het bezit zijn van een niet-vervallen verzekeringsbewijs, maar toch niet (meer) verzekerd zijn.

Je partner heeft de overstap dus zelf geregeld en daarbij niet op de looptijd van de polis gelet?

PS: De datums die je geeft (5/10/2022, 9/10/2022) liggen in de toekomst.

De groene witte kaart is sinds de laatste wetswijziging geen sluitend bewijs van betaling/verzekering meer. Bij wanbetaling bijvoorbeeld kan je in het bezit zijn van een niet-vervallen verzekeringsbewijs, maar toch niet (meer) verzekerd zijn.

Je partner heeft de overstap dus zelf geregeld en daarbij niet op de looptijd van de polis gelet?

PS: De datums die je geeft (5/10/2022, 9/10/2022) liggen in de toekomst.
5/10/2021 staat er ;)

Ze heeft zelf de overstap gemaakt ja.
Op de witte (ik zij groene omdat die benaming gekender is) staat dus

Bijlagen

• 001a.jpg
    001a.jpg
    819,4 KB · Weergaven: 16
Laatst bewerkt:
5/10/2021 staat er ;)
My bad, maar voor welke periode was/is ze volgens de verzekeraar dan wél verzekerd? Dat de einddatum te ruim is genomen valt nog enigszins te verklaren, maar ik zou toch verwachten dat er zeker dekking is tot en met 4 oktober 2022.

My bad, maar voor welke periode was/is ze volgens de verzekeraar dan wél verzekerd? Dat de einddatum te ruim is genomen valt nog enigszins te verklaren, maar ik zou toch verwachten dat er zeker dekking is tot en met 4 oktober 2022.
de verzekeraar zegt 10/09.
En deels lijkt dat te kloppen omdat ze toen ooit rond die tijd haar verzekering aangevraagd had. Dus waarschijnlijk heeft de typmiep perongeluk 9/10 getypt ipv 10/9.

Nu het ding is eigenlijk vooral ook omdat ze heeft dus een aanrijding gehad, waar ze 100% niet in fout was. maar de verzekering van de tegenpartij moet dus contact met haar verzekering opnemen. Alleen haar oude zegt dus dat zij niet meer verantwoordelijk zijn. En de verzekering waar ze nu wou aansluiten had ze aangevraagd voor 10/10 omdat dat op die groene kaart stond.

de verzekeraar zegt 10/09.
En deels lijkt dat te kloppen omdat ze toen ooit rond die tijd haar verzekering aangevraagd had. Dus waarschijnlijk heeft de typmiep perongeluk 9/10 getypt ipv 10/9.
Die volledige witte kaart hebben ze dan wel verkeerd opgesteld, tot de datum van verzending toe. Dat zijn nu niet direct punten in het voordeel van je verzekeraar

Die volledige witte kaart hebben ze dan wel verkeerd opgesteld, tot de datum van verzending toe. Dat zijn nu niet direct punten in het voordeel van je verzekeraar
Klopt. En zover waren wij al :p
Maar daar zijn wij dus nu de dupe van. Mijn vriendin had aangenomen dat 09/10 de vervaldatum was. Had eerst een nieuwe verzekering in gang gestoken en daarna een schrijven naar de oude verzekeraar gestuurd. Daarbij de datums op de witte kaart aangehouden en nooit bij stil gestaan dat daar een verschil op zou zitten.
Voor de duidelijkheid ze was sedert 2019 aangesloten en betaalde jaarlijks haar premie in 1 keer.

Ik heb ook jaarcontracten en de data die op mijn groene kaart staan zijn ook steeds langer dan een jaar. Vond dit ook altijd vreemd. Nu geldig van 20/08/2022 tot 04/10/2023. Ik verander regelmatig nog eens, dus ook best mijn polis eens raadplegen.

Zoals gemeld is het "verzekeringsbewijs" in sé geen bewijs van verzekering meer en is het niet zo dat als je een verzekeringskaart hebt met een bepaalde datum op dat je ook die datum dekking geniet. Zo zijn er bvb. verzekeraars die je aan het begin van je verzekeringsperiode een verzekeringskaart voor een gans jaar opsturen, zelfs als je bvb. driemaandelijks betaalt (stel dat je na de eerste periode van 3 maanden niet meer betaalt dan zegt de verzekeraar ca. 4 maanden na ingang van je verzekeringscontract je verzekering op en heb je niets aan dat stukje papier waarop staat dat je nog 8 maanden zou gedekt zijn).

Wat in deze heeeeel belangrijk is, is de datum dat de verzekering werd opgezegd... Wat is bvb. de vervaldatum van het verzekeringscontract? 10/09? Dan zal de verzekeraar bij de opzegging ook bevestigd hebben dat ze vanaf 10/09/2022 geen dekking meer bieden, een verzekeraar bevestigt dit altijd per post.

Bijkomende vraag, heeft de nieuwe makelaar/verzekeraar dan niet gezien dat je oud contract liep tot 10/09/2022 en heeft deze dan vanaf dezelfde datum niet de nieuwe verzekering opgestart? Of is het een nieuwe verzekering bij een type "Corona Direct" waarbij je alles zelf moest doen?

Ik zie trouwens geen enkel probleem aan het verzekeringsbewijs... Deze kan bvb. uitgeschreven geweest zijn per 05/10/2021 doordat de betaling pas op die datum (laattijdig) binnen was en de verzekeraar/makelaar dan ook pas vanaf die datum dekking bevestigt. Het feit dat de einddatum enkele weken na de vervaldag is klopt ook gewoon, dit wordt standaard gedaan (meestal van ca. 3 weken tot 1 maand na de vervaldag) om de klant wat tijd te geven om de betaling in orde te brengen. Indien 01/10 bvb. de vervaldag is maar de klant krijgt pas op 21/09 het vervaldagbericht om de premie te betalen zal de klant nooit vanaf 01/10 het nieuwe verzekeringsbewijs hebben ontvangen.

Terug
Bovenaan