Mijn ouders hebben altijd goed verdiend. Vader management en moeder vastbenoemd in het onderwijs. Ik heb 2 zussen, en mijn ouders (vooral mama) staat er op dat we alledrie exact evenveel krijgen)
Schoonouders hebben het altijd een pak minder breed gehad. Schoonvader arbeider en schoonmoeder huisvrouw (zonder leefloon/dop/...) M'n vrouw heeft 2 broers.
Ik moest 1/3 van m'n loon afgeven zolang ik nog thuis woonde, maar als m'n vrouw en ik gingen samenwonen heb ik dat volledige bedrag teruggekregen.
Toen ik m'n vrouw en ik gingen samenwonen hebben we mijn mama haar auto gekregen (Opel Corsa van toen 10j oud).
3j later toen onze oudste zoon geboren was hebben we de auto van m'n schoonouders gekregen (Toyota Carina van toen 12j oud)
Bij de aankoop van onze woning hebben we de eigen inbreng die nodig was van mijn ouders gekregen.
Voor onze 1e eigen nieuwe auto (goedkoopst mogelijke Peugeot Partner) hebben we dit mogen lenen bij mijn ouders (renteloos, maandelijks kleine som terugbetalen en als het eens moeilijk was geen probleem om enkele maanden over te slaan).
Toen we net ons dak vernieuwd hadden (was ongeïsoleerd en lekte langs alle kanten) en tijdelijk geen reserve meer hadden ging onze verwarmingsketel kapot. We hebben daarvoor ook mogen bijlenen bij m'n ouders.
Van mijn grootouders langs vaders kant (zelfstandige beenhouwer) kregen we steeds deftige cadeau's voor Kerst, Sinterklaas, verjaardagen,...
Hetzelfde van de grootouders langs moeders kant (hij schooldirecteur, oprichter van 1e school voor buitengewoon onderwijs in het Waasland en erna een busmaatschappij opgericht, zij huisvrouw).
Maar die hebben heel vaak reizen georganiseerd voor de hele familie op hun kosten. Oa Turkije, Tenerife, Fuerteventura,.. De laatste reis waren we met 50 man.
M'n schoonouders hebben ons nooit echt financieel gesteund omdat ze dat niet konden. Af en toe schonken ze ons wel iets, maar eerder iets materieel dan geld. Bvb die auto, een frigo, ...
Onze 1e zetels hebben we bvba gekregen van een kennis van m'n schoonmoeder die naar een rusthuis ging. (Wij hadden die mensen nog nooit gezien).
Maar bij elke verbouwing stond m'n schoonvader als eerste klaar om te helpen met raad en daad. Ik mag ook steeds al zijn materiaal gebruiken.
Ze hebben onlangs wel een mooie erfenis gekregen, en als Kerstcadeau hebben we 5000€ van hen gekregen.
Als wij het financieel kunnen wil ik (ongeveer) hetzelfde doen als mijn ouders voor mijn 3 kinderen.
Ze krijgen los daarvan sowieso elk ongeveer 10k op hun 21e. (Ik zou wel eens moeten uitzoeken hoe ik dat beter kan laten groeien, dit staat nu gewoon op een spaarrekening waar we maandelijks een bedrag bijstorten)