Gebruik jij het knopje aan de verkeerslichten?

Druk jij wel eens op het knopje?

  • Ja

    Stemmen: 48 88,9%
  • Nee

    Stemmen: 1 1,9%
  • Soms

    Stemmen: 5 9,3%

  • Totaal aantal stemmers
    54
Maar dat is mijn punt, de zwakke weggebruiker is hier al in het voordeel (want groen = go). Als auto moet je in het rijtje aanschuiven en een paar weesgegroetjes doen om te hopen dat je weeral niet wordt opgehouden omwille van de onnoemelijke traagheid waarmee vele automobilisten reageren (want op de smartphone aan het friemelen, tegen de kids bezig, hoge leeftijd, enz)

En die zwakke weggebruiker is terecht in het voordeel. Die staat daar in de regen, in de kou, in 30 graden, ... te wachten terwijl jij in de wagen zit. Dit is echt bijna het enige voordeel dat mensen die niet de auto nemen hebben. Je kan dat moeilijk asociaal noemen.

Jouw probleem zijn hier trouwens niet enkel de voetgangers, wel de vele automobilisten die beter wat vaker aan dat knopje zouden staan als ze naar de bakker rijden ipv hun suv te nemen.
 
Die staat daar in de regen, in de kou, in 30 graden, ... te wachten terwijl jij in de wagen zit. Dit is echt bijna het enige voordeel dat mensen die niet de auto nemen hebben. Je kan dat moeilijk asociaal noemen.
Als ik met de moto ben, wordt ik ook aan al die elementen blootgesteld?
 
Geen idee wat het probleem is met het knopje van de verkeerslichten tbh. Ik druk daar altijd op als er eentje ter beschikking is. Het is nu ook niet dat je stante pede groen hebt als je daarop drukt, je moet sowieso nog altijd eventjes wachten.

Hier in het centrum is er trouwens een zebrapad waar je enkel en alleen groen krijgt als je dat knopje gebruikt.
 
Same, ik snap het probleem niet bij het knopje van de verkeerslichten, wat ik overal zou doen is, zoals bij sommige punten dat je pas groen krijgt als voetganger/fietser als je gedrukt hebt. Zodoende ook het principe 'vierkant groen' toepassen.
 
Ja, ik wil uiteraard graag zo snel maar wel zo veilig mogelijk oversteken. Geen idee waarom ik mij daar "lastig" over zou voelen. Tis aan de overheid waar we zoveel belastingen aan betalen om voor efficiëntere manieren te zorgen, zoals voetgangerstunnels en bruggen. Ik ben mij wel bewust van mijn impact, in een streek die ik goed ken zal ik kiezen voor een oversteekplaats waar ik zo min mogelijk "hinder" veroorzaak mits dat mij zelf geen vertraging oplevert. Als automobilist kan ik mij dan ook totaal niet storen aan mensen die op het knopje drukken om over te steken. Mensen die het doen om de ander te kloten, zijn een compleet andere categorie. Voor zo'n "futuliteiten" mogen ze van mij gasboetes geven als het overduidelijk is dat het duwen en direct wegstappen is.
 
Hier heb ik toch ook eerder de ervaring dat je als voetganger langer op een groen licht moet wachten, en al klaar moet staan aan het zebrapad als het groen wordt, én je dan nog op een drafje moet oversteken, anders is het soms al rood voor je aan de andere kant bent. Voor mensen die moeilijk te been zijn moet dat leuk zijn...
Meestal is er wel genoeg tijd na rood worden om over te steken vooraleer andere richtingen groen krijgen. Vooral op lange zebrapaden heb je dat (5 of 6 vakken kruisen).

Voor mij is rood = je mag niet meer beginnen oversteken, maar maak je oversteek gerust af als je al bezig was. Niet "je mag niet meer op het zebrapad aanwezig zijn" :)
 
Terug
Bovenaan