Honderd procent, "netflix for gaming" wordt zeker de toekomst nu dat de meeste westerse landen stilletjes aan allemaal fiber hebben. (ohja en 5g komt er ook aan en is al een feit in de meeste steden)
Denk dat we nog één klassieke generatie consoles gaan hebben maar dat het daarna gedaan zal zijn spijtig genoeg en het idd een soort netflix wordt. (enkel nintendo zal zijn nog verder gaan op de klassiek manier imo)
Niet dat het Gamemania zal helpen, maar ik zie het inderdaad dezelfde richting uitgaan dan andere entertainment-industrieën. Fysiek gaat daarbij niet verdwijnen, maar een niche worden.
Muziek --> Spotify en Vinyl. Platenspelers zijn er dan ook nog.
Film/series --> Netflix-achtige zaken + Region-free discs (waarbij we blij mogen zijn als er NL ondertiteling is, die ik dan ook afzet als ik alleen kijk). Blu-ray en 4k-spelers zijn ook nog redelijk verkrijgbaar.
Games --> Games digitaal en via zaken als Limited Run (dat daar maar concurentie voor komt!). Console/streamingbox met optionele discdrive, apart aan te kopen.
De GM was zowat de standaard winkel voor mijn games toen ik terug begon met console-gamen, simpelweg omdat er niets anders in de buurt lag met schappelijke prijzen (want zo leken die wel in vergelijking met wat andere locaties met minder aanbod vroegen, gemiddeld 20-25% duurder dan de GM).
Ten tijde dat ik studeerde kwam ik dan 2 GM's voorbij onderweg naar huis in het weekend. Even binnenspringen, game halen en heel weekend bezig. Tot deze beide sloten... Dan nog speciaal naar enkele andere gegaan, maar eigenlijk enkel voor collectors editions. Met corona is het helemaal ineengestuikt. Al ligt het aanbod ook aan de algemene industrie, niet aan de winkels zelf.
De digitalisering hou je jammergenoeg niet tegen. Kijk naar de gaming en entertainmentsectie in de Mediamarkt, is ook al heel sterk verminderd. Het is ondertussen zelfs zover dat je de meeste zaken thuis moet laten leveren, omdat je niet meer kan kiezen voor afhalen in de winkel.