Game Mania keert terug als webshop

Drie dingen heeft Gm de das omgedaan
Verhuur van games dat niet meer mocht
Stoppen met lan party's in hun winkel
En de dure prijzen die ze moeten hanteren van Gm.
En euhm, misschien, misschien hè, ik weet niet hè, maar misschien het feit dat je nu ieder spel online kan kopen?

Laat ons eerlijk wezen, dat is de enige reden. Ik wil wel eens weten hoeveel wij de laatste jaren effectief gekocht hebben in GM? Zal niet meer dan €100 zijn. Misschien zelfs niet meer dan €10.

Online koopgedrag is de enige reden. Ik koop al jaren mijn Nintendo Switch games op bol.com

Dag nadien heb ik het doosje in mijn brievenbus. De rest op Steam gewoon. Zoals 99%

Het is altijd wat oneerlijk met dingen te vergelijken uit uw kindertijd natuurlijk... Vroeger was gewoon kijken naar die muur games al leuk. :unsure:

De laatste keer dat ik voor een muur games stond (in game mania was dat), kreeg ik een soort openbaring: "Pff, 95% van deze games heb ik in feite al tig keren gespeeld in de vorm van andere games over de afgelopen 3 decennia...". Dat is dan ook mijn slechtste herinnering daar.

Beste herinnering aan game mania was de PS2 periode, in Kortrijk zie ik nog altijd een groepje mensen voor mij, die kijken naar een demonstratie van de DVD speler. Was toch een beetje revolutionair, mede ook door de grote (grootste?) grafische sprong. SSX en Gran Turismo 3 bijvoorbeeld waren grafisch jaw dropping begin jaren 2000. Bij laatstgenoemde dacht mijn pa zo eens dat ik naar een race op tv aan het zien was :)

Laatst bewerkt:
Drie dingen heeft Gm de das omgedaan
Verhuur van games dat niet meer mocht
Stoppen met lan party's in hun winkel
En de dure prijzen die ze moeten hanteren van Gm.
Denk vooral ook dat we verwend zijn dat een download van 50gb geen 2 weken meer duurt. Anders ging games digitaal kopen nooit van de grond geraakt zijn.

Terug echt ontopic:

Pluspunt:

Ik herinner mij nog dat Shin Megami Tensei en Persona totaal ongekend waren en GM als enige winkel deze kon bestellen. Wat een gelukzalig gevoel was dat indertijd.

Minpunt:

Ooit eens wat sealed games binnen gedaan bij Game Mania Kortrijk (waaronder Zelda op de Wii U in solden gekocht bij de sluiting van Makro) en dat ene (blauwharige) vrouwmens achter de balie vond dat niet alleen raar, ze moest ook alle seals openen om te kijken of de discs niet bekrast waren. Om dan te kunnen zeggen hoeveel ik ervoor ging krijgen. Man echt, waar haalden ze die toch soms...

Ook enorm irritant als je iets ging kopen en dan stonden er altijd 3-5 gasten aan de tv wat games te spelen en te drinken, lawaai te maken en te zeveren, terwijl de uitbater daar gewoon in mee deed en u als klant daar gewoon liet staan.

Minpunt:

Ooit eens wat sealed games binnen gedaan bij Game Mania Kortrijk (waaronder Zelda op de Wii U in solden gekocht bij de sluiting van Makro) en dat ene (blauwharige) vrouwmens achter de balie vond dat niet alleen raar, ze moest ook alle seals openen om te kijken of de discs niet bekrast waren. Om dan te kunnen zeggen hoeveel ik ervoor ging krijgen. Man echt, waar haalden ze die toch soms...
Bij mijn sealed games zei h8j (in de dampoort) dat ze zo niet mochten kopen of verkopen en dat het plastiekske eraf moest zijn.

De lokale gamewinkel bij mij was de Computer Paradise/Software Shop. Zelden of nooit in een Gamemania binnengestapt tbh.
De Software Shop :laugh: die hebben ook al overal gezeten, je zag dat ook steeds verder en verder achteruit gaan. Helemaal in het begin in het oude Waasland Shopping center, dan verhuisd naar de plezantstraat vlak in de buurt van de Game Mania, dan langs den N70 knal tussen 2 woonkernen in op een godvergeten plaats... ik dacht dat die intussen al járen gestopt/failliet waren maar blijkbaar zijn ze gewoon opnieuw verhuisd en zitten ze nu aan de andere kant van Sint-Niklaas :unsure:

Ik verwacht zelfs dat consoles ook gaan uitsterven. Gewoon gamen on demand lijkt wel de toekomst.
Honderd procent, "netflix for gaming" wordt zeker de toekomst nu dat de meeste westerse landen stilletjes aan allemaal fiber hebben. (ohja en 5g komt er ook aan en is al een feit in de meeste steden)

Denk dat we nog één klassieke generatie consoles gaan hebben maar dat het daarna gedaan zal zijn spijtig genoeg en het idd een soort netflix wordt. (enkel nintendo zal zijn nog verder gaan op de klassiek manier imo)

Honderd procent, "netflix for gaming" wordt zeker de toekomst nu dat de meeste westerse landen stilletjes aan allemaal fiber hebben. (ohja en 5g komt er ook aan en is al een feit in de meeste steden)

Denk dat we nog één klassieke generatie consoles gaan hebben maar dat het daarna gedaan zal zijn spijtig genoeg en het idd een soort netflix wordt. (enkel nintendo zal zijn nog verder gaan op de klassiek manier imo)
Niet dat het Gamemania zal helpen, maar ik zie het inderdaad dezelfde richting uitgaan dan andere entertainment-industrieën. Fysiek gaat daarbij niet verdwijnen, maar een niche worden.
Muziek --> Spotify en Vinyl. Platenspelers zijn er dan ook nog.
Film/series --> Netflix-achtige zaken + Region-free discs (waarbij we blij mogen zijn als er NL ondertiteling is, die ik dan ook afzet als ik alleen kijk). Blu-ray en 4k-spelers zijn ook nog redelijk verkrijgbaar.
Games --> Games digitaal en via zaken als Limited Run (dat daar maar concurentie voor komt!). Console/streamingbox met optionele discdrive, apart aan te kopen.

De GM was zowat de standaard winkel voor mijn games toen ik terug begon met console-gamen, simpelweg omdat er niets anders in de buurt lag met schappelijke prijzen (want zo leken die wel in vergelijking met wat andere locaties met minder aanbod vroegen, gemiddeld 20-25% duurder dan de GM).
Ten tijde dat ik studeerde kwam ik dan 2 GM's voorbij onderweg naar huis in het weekend. Even binnenspringen, game halen en heel weekend bezig. Tot deze beide sloten... Dan nog speciaal naar enkele andere gegaan, maar eigenlijk enkel voor collectors editions. Met corona is het helemaal ineengestuikt. Al ligt het aanbod ook aan de algemene industrie, niet aan de winkels zelf.
De digitalisering hou je jammergenoeg niet tegen. Kijk naar de gaming en entertainmentsectie in de Mediamarkt, is ook al heel sterk verminderd. Het is ondertussen zelfs zover dat je de meeste zaken thuis moet laten leveren, omdat je niet meer kan kiezen voor afhalen in de winkel.

Denk vooral ook dat we verwend zijn dat een download van 50gb geen 2 weken meer duurt. Anders ging games digitaal kopen nooit van de grond geraakt zijn.

Terug echt ontopic:

Pluspunt:

Ik herinner mij nog dat Shin Megami Tensei en Persona totaal ongekend waren en GM als enige winkel deze kon bestellen. Wat een gelukzalig gevoel was dat indertijd.

Minpunt:

Ook enorm irritant als je iets ging kopen en dan stonden er altijd 3-5 gasten aan de tv wat games te spelen en te drinken, lawaai te maken en te zeveren, terwijl de uitbater daar gewoon in mee deed en u als klant daar gewoon liet staan.
Dat vond ik juist leuk op tv tegen elkaar spelen op zo tv tekken 5 bv natuurlijk deed de baas de klanten direct. Tijden van tekken 5 was ik onverslaan baar (daar toch ) lol

Ik hoop dat we toch altijd een fysieke console gaan hebben.

Voor mij hoeft dat niet meer. Ik ben echt een casual gamer geworden. Ik wil dagelijks kunnen switchen tussen potje tennis, voetbal, F1 of iets nostalgisch spelen gewoon instant on demand.

Ook erger ik me dat ik als gebruiker me op de ps5 moet bezighouden met patches van de console of patches van games. Games moet verwijderen of installeren. Laat staan dat ik de discs nog moet wisselen.

Het liefst zie ik dat server side alles in orde is en ik als client side mijn save games heb en moet zorgen dat mijn controller opgeladen is 😂

Ik weet dat dit muggenziften is maar als +40tiger telt elke minuut vrije tijd en de wereld evolueert naar “vluchtig” entertainment :p

Leuke herinnering: huren van games/ snel ff testen aan den toog
Slechte herinnering: u geript voelen als je daar oude games ging verkopen.
Foute herinnering: ten tijde van ps1, paar games gaan huren voor een weekend, ze kopiëren over het weekend en terug binnen brengen.

Eigenlijk sedert het stoppen van verhuur ook hoofdzakelijk gestopt met daar te gaan. Of het was voor de ps4 - ps4pro omruilactie. Of om eens wat games te gaan verkopen die de straatstenen niet meer wouden want nieuwe games kopen daar, mja hun prijzen he... Kheb jaren (vooral ps3 periode) puur op import geteerd, eigenlijk wel zot die periode dat games kopen gans de andere kant van de wereld goedkoper bleef dan het bij u om de hoek te kopen...
Dusja, ik verwachtte dit al vele jaren dat GM het niet ging overleven

Het enige wat ik ga missen zijn die console omruildeals.
Bijvoorbeeld uw PS4 inruilen en maar x euro moeten betalen voor de PS5.
Dat is iets wat ik nooit begrepen heb. Hoe kon dat winstgevend zijn voor Game mania? Maar bij die omruildeals konden wij echt een zaak doen om, relatief goedkoop, een nieuwe console te hebben. Terwijl als je een nieuw uitgebracht game, binnen de week na uitspelen, zou binnen brengen je er met moeite 15-20 euro voor kreeg.

Ik wil niet weten welke voorraad Fifa games die liggen hebben van doorheen de jaren.

Die inruilacties met die PS4 of controllers was btw gestuurd door Sony. Net zoals die keer dat je PSN-krediet kreeg bij het inruilen van games.

In GM Kortrijk heb ik ze (terecht) nog FIFA's weten weigeren van vrienden die dat wilden binnen brengen.
Daar verschiet ik niet van. Ik weet nog van uit het verleden dat er soms eens een actie was dat je bij inleveren van 2 games zoveel korting kreeg op een nieuw spel. Is ook zo een fars geworden dat bijna iedereen FIFA games binnen bracht dat ze het begonnen te weigeren.

Ik denk dat FIFA en COD de meest terug gebrachte games waren en dat ieder jaar opnieuw.

Daar verschiet ik niet van. Ik weet nog van uit het verleden dat er soms eens een actie was dat je bij inleveren van 2 games zoveel korting kreeg op een nieuw spel. Is ook zo een fars geworden dat bijna iedereen FIFA games binnen bracht dat ze het begonnen te weigeren.

Ik denk dat FIFA en COD de meest terug gebrachte games waren en dat ieder jaar opnieuw.
FIFA kon je nooit binnen brengen voor die acties afaik :p

Dat was wel het irritantste als verkoper aan die acties. Zo 100 keer per dag mensen hun hopes and dreams de grond inboren als ze daar met hun FIFA 14 en NBA 2K15 stonden om in te ruilen.

Vergelijkbare onderwerpen

Terug
Bovenaan