Jep volledig akkoord eind jaren 90 tot +- 2012 waren de gouden jaren van gaming. Digitalisering heeft zeer veel van de charme van de hobby vernietigd en spijtige is dat die tijd nooit meer terug komt vrees ik, is allemaal te makkelijk om nu games te kopen via de luie zetel. En dan zwijg ik nog van de extreme hebzucht tegenwoordig in de business, iedereen aast achter de volgende Fortnite en legt meer focus op GAAS of smartphone, de DLC en "season passes", loot boxes, enorme kost om AAA games te maken,...
Ik ben volledig akkoord met wat je zegt. Mede daar alles om geld draait, pakken meer dan 20 jaar geleden, kunnen die kleine developers gewoon niet meer overleven. Wat spijtig is, want het waren die dat soms voor pareltjes zorgden in die tijd.
Als je spellen ziet zoals een Call of Duty is het absurd hoeveel hebzucht die hebben door telkens 30 euro te vragen voor een season pass. Het spijtige van de zaak is dat miljoenen mensen dit blijven kopen. Dan ga je natuurlijk een mentaliteit gaan creëren dat ze denken waarom zouden we het gratis geven als de mensen het toch blijven betalen.
Moest gaming zijn zoals het toen was dan stond hier nog een gewone PS5 met een kast vol fysieke games maar nu moet ik toegeven dat ik sinds de PS5 een digital console heb gekocht omdat ik gewoon niet meer die massa spellen koop (er komt gewoon heel weinig uit). En wat je tegenwoordig 2de hands krijgt voor games vind ik het zelf belachelijk om daar nog uw tijd en energie in te steken.
Ook de beleving naar een topspel vind ik persoonlijk niet meer hetzelfde. Vroeger was de E3-beurs de 'place to be' om het laatste van het laatste te zien of te weten. De beurs in Duitsland moest in een bepaalde periode niet onderdoen. Dan zag je 1 trailer of even wat gameplay via een programma op TV (je had ook al bepaalde bekende gaming websites zoals een damespot) en dan was het weer maanden wachten op meer. Ondertussen was je zo in een roes dat je eigenlijk niet meer kon wachten (ik had dat met Halo 2 bijvoorbeeld). In die periode starten er bij Game mania ook soms al pre-orders met E3 voorwaarden (kan me daar wel nog zaken van herinneren).
En als het spel dan eindelijk uitkwam was het enige wat je zag paar gameplay beelden, wat prentjes in een boekje of op een website en bij grote games reclame op tv (zoals een Halo of gears of war). Tegenwoordig kun je al het hele spel bekijken op Youtube nog voor het in de winkelrekken ligt.
Het bovenstaande doet me ook terug denken aan de goeie oude tijd dat ik, in het slechtste geval dat het me in een bepaald spel niet lukte om een eindbaas te verslaan, walktrough boeken kocht in Game mania (zoals voor een Zelda). Als ik me goed herinner waren die merendeel van Prima?
Maar niet enkel de gaming industrie is veel veranderd ook bijvoorbeeld de muziek industrie. Zo rond de periode van 2007 was ik een fervente muziek liefhebben en DJ. Op het 9lives zaliger forum had ik via iemand een prachtige setup kunnen kopen en ik had de smaak te pakken. Ik zat in die periode nog op de universiteit en toen ik dan enkele vrije uren had nam ik de tram tot in Gent centrum om dan verder te voet te gaan naar Steendam om achter platen te gaan in de musicman store. Die zijn spijtig genoeg paar jaren later failliet gegaan omdat ze ook de digitalisering zagen aankomen. Eerst van 100% platen naar cd's (wat nu nog niet negatief was want je kont een dj set kopen voor cd's), dan de eerste MP3 spelers, iPODs,.... en ondertussen zit je met Apple Music en Spotify zodat niemand nog een fysieke cd zal kopen. Waar is de tijd dat ik de extrazone binnen stapte en een single kon kopen in zo een kartonnen sleeve. Je betaalde toen eigenlijk veel te veel voor 2 liedjes.