Future proof pc

Allen bedankt alvast voor de hulp. Megekko is onklopbaar qua prijzen, jammer genoeg doen ze geen assemblage. En dat is iets waar ik op mijn leeftijd niet mijn vingers aan wil branden. Tones doet dit wel, maar daar hebben ze volgens mij een drukfout bij hun prijzen staan, 100 euro assemblage voor een pc duurder dan 1000 euro, 70 voor een pc goedkoper dan 1000 euro, je zou net het tegenovergestelde denken.

In ieder geval heb ik zelf eens geknutseld en tot volgende build gekomen

Artikel nr. Artikel Aantal Prijs
TO135693 H7 Elite - Mat Zwart 1 € 209.90
TO136646 GeForce RTX 4070 Ti 12 Gb (DLSS 3) - TUF Gaming 1 € 989.00
TO136250 Core i7-13700K 1 € 469.00
TO136434 PRO Z790-P WiFi - INTEL 1 € 229.00
TO134209 Beast RGB - 16 Gb 3600 MHz (2 x 8 Gb) 1 € 64.90
TO134209 Beast RGB - 16 Gb 3600 MHz (2 x 8 Gb) 1 € 64.90
TO117447 NH-D15 1 € 109.90
TO134601 Licentie Windows 11 Home FR KW9-00636 1 € 129.00
TO130673 FOCUS-GX-850 1 € 169.90
TO131537 WD Blue™ PC Desktop Hard Drive - 6 To - WD60EZAZ 1 € 174.90
TO133703 980 - 1TB - M.2 PCIe 1 € 84.90
TO133703 980 - 1TB - M.2 PCIe 1 € 84.90
Totaal artikelen € 2780.20
Promoties en kortingscodes
Totale korting - € 0.00
Totaal € 2780.20

Kon geen foto's kopieren. Moet er iets aan veranderd worden qua compabiliteit? Is een voorlpige build, ik weet dat ik bijvoorbeeld qua mobo wel goedkoper kan.
Ik wil ook gerust voor je bouwen (regio Brugge/Gent). Je moet maar PM sturen bij interesse. Ik heb al redelijk wat builds achter de kiezen.
 
Plaatselijke pc boer offerte laten maken. Eigenlijk aangenaam verrast. Oké, goedkoper dan Megekko gaat het niet zijn, maar het is maar op 20km van mijn deur, dus indien problemen, rap op en af.

  • Asus PRIME Z790-P WIFI ddr5
  • NZXT H7 Elite Black Midi Tower
  • Corsair Vengeance 2x16GB 5 5200
  • Intel Core i7 13700K
  • Gigabyte RTX 4070Ti EAGLE OC 12G Videokaart
  • be quiet! Pure Loop 240mm watercooling
  • Gigabyte 1000W voeding
  • WD Black SN850X 1TB M.2
  • WD BLACK 3.5" 6TB hdd
  • Microsoft Windows 11 Home NL OEM 64bit
2.798.16€ - 2 j garantie

Ready to use

Prijs incl assemblage en installatie windows.
 
Plaatselijke pc boer offerte laten maken. Eigenlijk aangenaam verrast. Oké, goedkoper dan Megekko gaat het niet zijn, maar het is maar op 20km van mijn deur, dus indien problemen, rap op en af.

  • Asus PRIME Z790-P WIFI ddr5
  • NZXT H7 Elite Black Midi Tower
  • Corsair Vengeance 2x16GB 5 5200
  • Intel Core i7 13700K
  • Gigabyte RTX 4070Ti EAGLE OC 12G Videokaart
  • be quiet! Pure Loop 240mm watercooling
  • Gigabyte 1000W voeding
  • WD Black SN850X 1TB M.2
  • WD BLACK 3.5" 6TB hdd
  • Microsoft Windows 11 Home NL OEM 64bit
2.798.16€ - 2 j garantie

Ready to use

Prijs incl assemblage en installatie windows.
Lijkt mij wel aan de dure kant.
Eerst en vooral die voeding. Had gigabyte niet vorig jaar problemen met voedingen die ontploften of brand veroorzaakten? Ik zou die al zeker vervangen door iets anders als seasonic, be quiet of Corsair.

Die HDD van 6TB heb je die echt nodig?
Ik heb 2 M.2 drives van 2x2 TB en ik kom nog perfect toe.

Die ram zou ik veranderen naar 6000Mhz ipv 5200 (ik neem aan dat het DDR5 ram is)
 
Lijkt mij wel aan de dure kant.
Eerst en vooral die voeding. Had gigabyte niet vorig jaar problemen met voedingen die ontploften of brand veroorzaakten? Ik zou die al zeker vervangen door iets anders als seasonic, be quiet of Corsair.

Die HDD van 6TB heb je die echt nodig?
Ik heb 2 M.2 drives van 2x2 TB en ik kom nog perfect toe.

Die ram zou ik veranderen naar 6000Mhz ipv 5200 (ik neem aan dat het DDR5 ram is)
Lijkt inderdaad aan de dure kant. Toch is hij prijs/kwaliteit gezien goedkoper dan offertes die ik al heb laten maken of mandjes heb getest op websites.

Als je de hier staande voorbeelden van andere gebruikers ziet, heb je bijvoorbeeld de 2550 euro voor Intel en de bijna 2600 euro voor de AMD winkelmand.

Dan moet je zelf nog installeren, en hopen dat hij werkt, plus dan nog de installatie van windows etc.... Voor die 200 euro extra heb ik wel gemoedrust.

Ook zit er hier nergens een licentie van windows bij de lijstjes.
Wel bedankt voor de opmerking over de Gigabyte voedingen, ga dat eens nader onderzoeken.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt inderdaad aan de dure kant. Toch is hij prijs/kwaliteit gezien goedkoper dan offertes die ik al heb laten maken of mandjes heb getest op websites.

Als je de hier staande voorbeelden van andere gebruikers ziet, heb je bijvoorbeeld de 2550 euro voor Intel en de bijna 2600 euro voor de AMD winkelmand.

Dan moet je zelf nog installeren, en hopen dat hij werkt, plus dan nog de installatie van windows etc.... Voor die 200 euro extra heb ik wel gemoedrust.

Ook zit er hier nergens een licentie van windows bij de lijstjes.
Wel bedankt voor de opmerking over de Gigabyte voedingen, ga dat eens nader onderzoeken.
Omdat de meeste mensen geen windows licentie kopen.
Je kan perfect windows installeren zonder een key, de ISO file kan je zelfs gratis op MS hun site downloaden.
Daarmee kan je windows installen zonder key en gwn gebruiken, enigste dat je dan krijgt is een watermerk op je bureaublad waarop staat. “Windows has not been activated yet” maar dan nog kan je perfect alles gebruiken.
Wat je kan doen is ook gwn een key kopen voor 15 euro ofzo gwn via google een betrouwbaar site kiezen en je hebt windows voor 15 euro.

De reden wrm AMD duurder is omdat de nieuwste AMD processors alleen op de nieuwste moederborden en DDR5 geheugen draait, de intels kunnen nog op wat oudere mobo’s en DDR4 draaien.
 
Lijkt mij wel aan de dure kant.
Eerst en vooral die voeding. Had gigabyte niet vorig jaar problemen met voedingen die ontploften of brand veroorzaakten? Ik zou die al zeker vervangen door iets anders als seasonic, be quiet of Corsair.

Die HDD van 6TB heb je die echt nodig?
Ik heb 2 M.2 drives van 2x2 TB en ik kom nog perfect toe.

tfeit alleen al dat hij een hdd wil insteken... In plaats van zijn pc te futureproofen ist terugkeren naar den ouden tijd...

een 2TB NVMe zal zowat 50 AAA games kunnen houden @soulreaper ... tenzij je van plan bent om nooit iets te wissen, of aan hevige videobewerking gaat doen ga je dat nooit volzetten.

een ssd of nvme maken geen lawaai, werken 5 tot 10x zo snel en hebben geen tijd nodig om op gang te komen.

imho een waardeloze pc boer als hij al geen ssd afraadt (of misschien zelfs aanraadt)
 
Laatst bewerkt:
tfeit alleen al dat hij een hdd wil insteken... In plaats van zijn pc te futureproofen ist terugkeren naar den ouden tijd...

een 2TB NVMe zal zowat 50 AAA games kunnen houden @soulreaper ... tenzij je van plan bent om nooit iets te wissen, of aan hevige videobewerking gaat doen ga je dat nooit volzetten.

een ssd of nvme maken geen lawaai, werken 5 tot 10x zo snel en hebben geen tijd nodig om op gang te komen.

imho een waardeloze pc boer als hij al geen ssd afraadt (of misschien zelfs aanraadt)
Eerst en vooral is de keuze van een HDD enkel en alleen de mijne, omdat ik zeer veel foto's heb. Daar heb ik geen SSD voor nodig?

Dus niet uit de hoogte doen en zeggen dat het "terugkeren naar den oude tijd" is . Eenieder is vrij te kiezen wat hij doet met zijn pc, en zit dan niet te wachten op nutteloze commentaren.

Wil sowieso met videobewerking starten, ook heel veel filmpjes van de kids toen ze kleiner waren, dus leuk om dat te monteren.

50AAA games? ESO is alleen al 185GB... Baldur's gate 3 gaat 80 worden ( voorlopig geschat ) Dus dan je ben al wat? 15% van je 2TB kwijt....

En een waardeloze pc boer? Omdat hij een SSD aanraadt?? Er staat toch een SSD in zijn offerte of niet soms?
 
Voor zuivere (long term) storage geniet een mechanische drive de voorkeur, zowel qua prijs als naar duurzaamheid. Plaats dan eventueel wel iets met CMR.

De files die je effectief gaat bewerken hebben wel baat bij een al dan niet tijdelijke overslag naar een snellere SSD.

Met dit budget en gezien je vele foto's en video's eventueel een kleine NAS overwegen. Zo laat je de schijven uit je systeem.
 
Ik zou je voor foto's / (home) video precies eerder een wat veiliger medium aanraden dan een interne drive.

Wat ik doe is lokale SSD's voor de library (Lightroom) en de scratch disk (Resolve), met dan de media zelf op een NAS (+back-up van de lightroom lib) met grote mechanische drives en SSD cache. Daar kan je vlot van editen, je hebt RAID waardoor je beschermd bent tegen het uitvallen van minstens 1 drive. Ik heb ook het geratel van een HDD niet naast mijn oor...

De NAS is ook makkelijk off-site te back-uppen naar een 2e NAS op een andere locatie, of een cloud storage provider.
 
Blijkbaar zie ik her en der dat een PSU van 850W aan de krappe kant is voor de voorgestelde build? De voorstellen die ik kreeg waren allemaal 1000W? Zou ik persoonlijk wel vreemd vinden.

Ben in de nabije toekomst inderdaad van plan een NAS aan te schaffen ,dus de HDD is een voorlopige oplossing.
 
De voorstellen die ik kreeg waren allemaal 1000W? Zou ik persoonlijk wel vreemd vinden.
Om toch maar extra geld uit je portemonnee te halen? De RTX 3000 series heeft een probleem met transient power spikes, bij de 4000 architectuur is dit al pakken beter. 1000W is naar mijn mening overkill en 850W is voldoende. 750W zou ik pas aan de krappe kant vinden.

Correct me if I'm wrong.
 
Eerst en vooral is de keuze van een HDD enkel en alleen de mijne, omdat ik zeer veel foto's heb. Daar heb ik geen SSD voor nodig?

Dus niet uit de hoogte doen en zeggen dat het "terugkeren naar den oude tijd" is . Eenieder is vrij te kiezen wat hij doet met zijn pc, en zit dan niet te wachten op nutteloze commentaren.

Wil sowieso met videobewerking starten, ook heel veel filmpjes van de kids toen ze kleiner waren, dus leuk om dat te monteren.

50AAA games? ESO is alleen al 185GB... Baldur's gate 3 gaat 80 worden ( voorlopig geschat ) Dus dan je ben al wat? 15% van je 2TB kwijt....

En een waardeloze pc boer? Omdat hij een SSD aanraadt?? Er staat toch een SSD in zijn offerte of niet soms?
Zou het niet beter zijn een draagbare drive te nemen? daarop kan je alles bewaren en als je dingen wilt bewerken even kopieren naar je SSD daar de bewerkingen doen en terug op je hard drive zetten.

Ik doe het toch zo, ik heb in mijn build 2nvme's gestoken beide zijn 2TB ik heb er games zoals CP, COD MW 2, AC Valhalla, GW2, Witcher 3 enz...
en ik heb op beide schijven nog 1.5TB over + ik speel die games niet allemaal dus als ik er sommige verwijder heb ik nog plaats over + ik heb nog zat games staan via Steam.
En mijn mobo kan nog zo'n 2 NVME schijven aan, dus als ik echt plaats tekort kom koop ik weer zo'n lat en kan ik een tijd verder.
Tegen die tijd zullen de 3-4TB hopelijk niet te duur zijn.
 
Hey, ik zit met een soortgelijke build die ik wil samenstellen, en wat Ascari had gepost lijkt me helemaal goed. Enkel die waterkoeling ben ik niet zo zeker over. Ik ken er niet zoveel van, en dacht dat er aan waterkoeling ook wel wat onderhoud vasthangt. Enige aanrading voor een alternatief met gewone fans?
 
Hey, ik zit met een soortgelijke build die ik wil samenstellen, en wat Ascari had gepost lijkt me helemaal goed. Enkel die waterkoeling ben ik niet zo zeker over. Ik ken er niet zoveel van, en dacht dat er aan waterkoeling ook wel wat onderhoud vasthangt. Enige aanrading voor een alternatief met gewone fans?
De waterkoelingen die hier gepost zijn, zijn allemaal AIO's. Oftewel All-In-One. Dit zijn volledig out of the box gesloten circuits waar geen onderhoud aan nodig is. Hoogstens binnen x jaar een beetje bijvullen indien het respectievelijke AIO product de mogelijkheid voorziet.

Waar jij aan denkt zijn waarschijnlijk open circuit waar je al de materialen (buisjes, fittingen, pomp, reservoir, radiator, etc) manueel moet installeren en verbinden met elkaar, alsook zelf bijvullen. Dit is echter zeer kostelijk en eerder voor het showgehalte.
 
Waar jij aan denkt zijn waarschijnlijk open circuit waar je al de materialen (buisjes, fittingen, pomp, reservoir, radiator, etc) manueel moet installeren en verbinden met elkaar, alsook zelf bijvullen. Dit is echter zeer kostelijk en eerder voor het showgehalte.
Enerzijds is het inderdaad wat show gehalte. Anderzijds zijn de temps echt zot laag bij een deftige opstelling met genoeg rads. Mijn fans draaien aan 900rpm static, wat dus amper hoorbaar is en temps gaan niet hoger dan 55°C voor CPU en GPU. Het enige minpunt buiten kostprijs is jaarlijks (of 2-jaarlijks) onderhoud. Daar zie ik vaak tegenop 😅.

@Jef Klak als je geen AIO waterkoeling wil kan je altijd een Dark Rock Pro 4 kiezen. Die koelen heel goed en zijn heel stil, mits je geen 'pomp vibraties' hebt zoals bij een AIO.

 
Het enige minpunt buiten kostprijs is jaarlijks (of 2-jaarlijks) onderhoud. Daar zie ik vaak tegenop 😅.
Yup...

Ik ben al een tijdje terug naar ZMT gegaan, omdat ik regelmatig wel eens een onderdeel wissel. PETG is veeeeel werk en je moet om goed te zijn, bij een onderhoud of aanpassing aan een component al je leidingen ofwel heel voorzichtig van binnenuit schoonmaken (ik gebruik toch alleen gedistilleerd water met inhibs), ofwel opnieuw plooien... En dan moet je meestal ook je O-ringen nog mee vervangen ook want je kan er zeker van zijn dat er wel ergens eentje beschadigd is geraakt onderweg...

Ma, het ziet er idd goed uit.
 
Terug
Bovenaan