Funding PhD voor 1 jaar

Hoi

Aangezien er hier op dit forum toch enkelen zijn met ervaring in de academische wereld, hoop ik wat advies te krijgen omtrent mijn situatie.

Onlangs heb ik van een professor het aanbod gekregen een doctoraat bij zijn onderzoeksgroep te beginnen. Echter heeft hij wel slechts funding voor 1 jaar, dus het zou de bedoeling zijn om in het komende jaar zelf op zoek te gaan naar funding voor de rest van de duur van het doctoraat. Nu twijfel ik enorm wat ik moet doen, aangezien ik zelf totaal geen ervaring heb met al die financieringsmogelijkheden, slaagkansen,... het doctoraat lijkt mij zeer interessant, maar ik wil ook niet het risico lopen om dan volgend jaar te moeten stoppen en een jaar voor niks gewerkt te hebben. Zijn er hier mensen met ervaring in deze situatie? Nu heb ik wel al eerder gehoord dat eigenlijk de meerderheid van de aanvragen bij het FWO komt van mensen die reeds 1 à 2 jaar aan het doctoreren zijn...
 
Als je het echt wilt doen & het doctoraat interessant vindt, zou ik de kans toch proberen grijpen. Je zal dan inderdaad volgend jaar bij het FWO of een andere instantie een aanvraag moeten indienen. Als je in het eerste jaar al wat gedaan krijgt, zal dat normaal gezien een positieve invloed hebben op je slaagkansen. Natuurlijk is er de kans dat je aanvraag wordt geweigerd, maar die kans is er bij iedereen die wilt doctoreren. Succes in elk geval!
 
Als je het interessant vindt, zou ik het ook zeker doen.
Er zijn er wel meer die zelf voor financiering moeten zoeken en ja dat is een minpuntje. Overloop zelf alle mogelijkheden, vraag aan collegas die het succesvol hebben gedaan hun input. Bij FWO is het ook belangrijk dat het jouw verhaal is en niet die van de groep die jij toevallig komt vertellen. Als je er al een eindje op werkt gaat dat uiteraard makkelijker. Alhoewel onze groep nu ook een FWO ingediend heeft voor een student die pas in juni afstudeerd. (De deadlines van FWO zijn sinds dit jaar verandert van datum.)

Ikzelf was één van de uitzonderingen die eigenlijk al geld had van een prof die op emuretus ging, maar heb ook m'n FWO binnen gehaald.
 
Als je het echt wilt doen & het doctoraat interessant vindt, zou ik de kans toch proberen grijpen. Je zal dan inderdaad volgend jaar bij het FWO of een andere instantie een aanvraag moeten indienen. Als je in het eerste jaar al wat gedaan krijgt, zal dat normaal gezien een positieve invloed hebben op je slaagkansen. Natuurlijk is er de kans dat je aanvraag wordt geweigerd, maar die kans is er bij iedereen die wilt doctoreren. Succes in elk geval!

Het trieste is natuurlijk dat door dit systeem bepaalde proffen en onderzoeksgroepen wel hun kandidaten een streepje voor kunnen geven en dat zou net niet mogen. Iedereen zou net een gelijke kans moeten hebben op zo'n FWO beurs, en niet een extra kans voor degenen wiens professor hen een voorsprong van een jaar cadeau gedaan heeft. Ofwel moet die prof/onderzoeksgroep dan maar een volledige beurs financieren ofwel niets.

Maar goed, dat is een politieke discussie. Dat beurzen systeem in Vlaanderen zit op meerdere vlakken scheef.
 
Waarom zou je het neit doen? Als je geen funding hebt, 1y gewerkt en geld verdiend. Als je wel funding hebt, PhD. Wat is het alternatief? Elders 1y werken zonder kans op PhD...

Kans is groot dat er project funding uit de lucht valt tijdens het project.

Zal redelijk standaard zijn dat je 1y funding hebt uit een project en eigen funding moet vinden. Goeie truc om goeie (en goedkope) studenten te vinden ;)
 
Om aan te vullen op cege: is inderdaad een manier om goede kandidaten te vinden. Een jaartje om je te bewijzen. Doe je het goed en haal je toch je beurs niet? Dan is er dikwijls nog ergens een potje of project waarop je kan verder werken.
 
Was in mijn tijd in de vakgroep standaard procedure.

1y gefund uit unif. Fwo, bof, iwt,... aanvragen. Als er niks uit de bus viel was er voor de goeie een secret stash. Jaar nadien opnieuw indienen. Repeat.
 
Hoi

Aangezien er hier op dit forum toch enkelen zijn met ervaring in de academische wereld, hoop ik wat advies te krijgen omtrent mijn situatie.

Onlangs heb ik van een professor het aanbod gekregen een doctoraat bij zijn onderzoeksgroep te beginnen. Echter heeft hij wel slechts funding voor 1 jaar, dus het zou de bedoeling zijn om in het komende jaar zelf op zoek te gaan naar funding voor de rest van de duur van het doctoraat. Nu twijfel ik enorm wat ik moet doen, aangezien ik zelf totaal geen ervaring heb met al die financieringsmogelijkheden, slaagkansen,... het doctoraat lijkt mij zeer interessant, maar ik wil ook niet het risico lopen om dan volgend jaar te moeten stoppen en een jaar voor niks gewerkt te hebben. Zijn er hier mensen met ervaring in deze situatie? Nu heb ik wel al eerder gehoord dat eigenlijk de meerderheid van de aanvragen bij het FWO komt van mensen die reeds 1 à 2 jaar aan het doctoreren zijn...
Dit is redelijk standaard hoor. Uiteindelijk mag je zover ik weet 2x aanvragen ook, dus buiten mensen die meteen in hun laatste masterjaar aanvragen gaat het dan snel over mensen met enige ervaring. De deadline is op 1 maart, wat in het geval van studenten 2de master vaak wil zeggen dat de promotor veel van het werk doet.

Het is natuurlijk gedeeltelijk een gok als er effectief enkel maar voor 1 jaar funding is, maar ondertussen komen er zoals gezegd misschien andere opportuniteiten om je op te betalen (en dat jaar is een goede manier om jou te testen).

Je kan op de site van het FWO normaalgezien de slaagkansen voor de voorbije jaren of toch vorig jaar vinden. Als ik het mij goed herinner zijn die nu ook niet zo slecht (tussen 30% en 50% dacht ik). Sinds enkele jaren werken ze met twee stappen, waardoor je op 1 juni weet of je naar de 2de stap mag (interview).

Kortom, als je wil doctoreren zie ik niet in waarom je het niet zou doen. In het slechtste geval weet je op 1 juni dat je kan gaan solliciteren, als je daar doorgeraakt en je scoort ok op je verdediging, maar haalt het finaal toch niet, kan het zijn dat de universiteit je een jaar overbrugt om het nog eens te proberen (bij ons toch). En tijdens al de maanden dat je eigenlijk ervaring opdoet in R&D wordt je ook niet slecht betaald. Ik ken verschillende mensen die stopten met hun doctoraat omdat de beursaanvragen onsuccesvol waren, en die hadden snel werk, waar afhankelijk van de functie dat jaar als ervaring werd in rekening genomen.
 
Laatst bewerkt:
Dag iedereen, even een update van de situatie waarover ik graag jullie mening heb:

Onlangs is er een vacature voor een assistentsschap (6 jaar) online gekomen binnen de vakgroep. De promotor van mijn master thesis heeft me gezegd dat ik een goede kans maak. Langs de ene kant biedt deze positie natuurlijk veel meer zekerheid en ik vind de combinatie van onderzoek en onderwijs zeker een meerwaarde. Langs de andere kant heb ik helemaal geen ambitie om in de academische wereld te blijven en heb ik wel de ambitie om na het behalen van het PhD nog een professionele carrière uit te bouwen. Ik zal dan ook juist 30 zijn als ik "afstudeer"... in mijn sector is een PhD zeker een meerwaarde en zal die 4 jaar snel terug ingehaald zijn op masters die meteen beginnen te werken. Maar 6 jaar is wel al een stukje langer om in te halen... Langs de andere kant blijft het wel een heel mooie kans waarbij ik ongetwijfeld heel veel zal bijleren.

Als er hier personen zitten die een assistentsschap gedaan hebben of mee bezig zijn, zouden jullie dan zo vrij willen zijn jullie ervaringen te delen? Met name over de combinatie hoor ik wel eens horrorverhalen dat de werkdruk ontzettend hoog is omdat er verwacht wordt dat je en oefensessies begeleidt en onderzoek doet.
 
Terug
Bovenaan