Studie Freinet- en Steinerscholen

deze post bevat waardeloze stigmatisaties
Aangezien ik hier een paar keer Freinet zie passeren en dacht dat dit tegenwoordig een redelijk randverschijnsel was: waarom kiezen mensen eigenlijk voor Freinet als je van quasi alle leerkrachten in het middelbaar hoort dat die kilometers achterstand hebben als ze daar toekomen?

We hebben een tijdje gewoond in de buurt van een Steinerschool. Het soort ouders dat je daar zag staan deden toch meteen denken aan de stereotype bakfietsrijdende witte geitenwollensok. Het soort mensen die vinden dat school één en al plezier en vrolijke vrienden moet zijn, wel vergetende dat je op die manier geen uitblinkers (op eender welk vlak) creëert.
Neem aan dat dat voor al die methodescholen zo is.
 
We hebben een tijdje gewoond in de buurt van een Steinerschool. Het soort ouders dat je daar zag staan deden toch meteen denken aan de stereotype bakfietsrijdende witte geitenwollensok. Het soort mensen die vinden dat school één en al plezier en vrolijke vrienden moet zijn, wel vergetende dat je op die manier geen uitblinkers (op eender welk vlak) creëert.
Neem aan dat dat voor al die methodescholen zo is.
En dat kon jij daar allemaal aan zien op straat? :unsure:

Dat er een zekere bias is, is logisch gezien het niet de standaard is, maar dit lijkt me wat ze vooroordelen noemen.
 
Huur een professionele firma in die tijdens jouw beurt kuist en leg tegen de kinderen van de personen die dit uitvoeren uit dat jij betere dingen te doen hebt in je vrije tijd. Ik weet ook wel dat het zo in de realiteit niet werkt natuurlijk.
Met heel veel plezier leg ik aan iedereen uit dat ik op een zaterdag liever tijd doorbreng met mijn kinderen dan vrijwillig een klaslokaal gaan poetsen.
 
voor voorordelen en stigmatisaties is hier geen plek, zeker niet nadat je erop gewezen bent
En dat kon jij daar allemaal aan zien op straat? :unsure:

Dat er een zekere bias is, is logisch gezien het niet de standaard is, maar dit lijkt me wat ze vooroordelen noemen.

Tgoh tuurlijk is dat een vooroordeel, ik ken persoonlijk niemand die z'n kind naar zo'n school doet. Maar de ouders die ik daar altijd aan die school zag staan zagen er objectief heel 'anders' uit dan de ouders die voor een 'gewone' school stonden te wachten. Denk ook niet dat ik in de regio van Antwerpen ooit witter volk heb zien buitenkomen dan in die school (soort van Dageraadplaats 3.0), wat wellicht ook niet bevorderlijk is om te leren omgaan met diversiteit. Kan je snel uit opmaken dat de gemiddelde ouder die z'n leerling daar naartoe stuurt wellicht toch ook wel wat anders, alternatiever, ... is dan de gemiddelde ouder die voor een gewone school staat te wachten (wat uiteraard niet slecht hoeft te zijn eh).
En ja, zo'n mensen zijn misschien sneller geneigd om hun kinderen naar scholen te sturen die "één en al plezier en vrolijke vrienden moet zijn", (naïef/sociaal wereldvreemd) hopende dat de koters hun diep verborgen talenten daar wel tot uiting komen. Maar zoals hier al meermaals gezegd valt dat dik tegen in vergelijking met gewone scholen.
 
Mijn kinderen hebben van het eerste tot vierde middelbaar methodeschool gezeten.

Ik kan echt niet zeggen dat die in het 5de/6de een achterstand hadden tov degene die al 4 jaar in die school zaten.
In tegendeel zelfs als ik naar een oudercontact ga en de info hoor.


Ik ben geen geitenwollensokkenmens. Absoluut niet. En ik zag die methodeschool eigenlijk niet zitten.
Tot ik naar de opendeurdag ging. Volledige rondleiding door studenten van begin tot einde. Eerlijke verhalen zonder 'bling bling'. Alle vragen die ik stelde konden ze correct op antwoorden (in een 'gewone' school kreeg ik als antwoord : 'Mijnheer, dat weet ik niet. Dat is enkel voor opendeurdag dat wij dat doen'.

Achteraf bezien heel tevreden dat ze naar die school zijn geweest. Ik kan daar absoluut niets negatief over zeggen.
 
Terug
Bovenaan