Flexbureaus: voor- en tegenstanders

De "routine" bij ons:
Binnenkomen, zoeken naar een plek (want, je komt net naar bureau om uw collega's te zien, bijgevolg zijn er plekken te weinig). Dan zoeken naar een bureaustoel die niet kraakt, in te stellen valt en waarvan de armleuningen niet uit elkaar vallen.

Hierna komt fase 2: Er zijn docking stations, maar die zijn voor andere laptops dan de onze, er zijn ook geen extra stopcontacten voorzien. Dus uitzoeken welke kabel de stroomtoevoer van het docking station is, en deze uittrekken en vervangen door de adapter van uw laptop. De schermen hangen via display-port aan de docking stations, onze laptops... 1 HDMI-poort en dan nog 1 HDMI-poort via adapter naar USB-C. Bijgevolg dus op zoek naar 2 HDMI-kabels.

Als ge dat allemaal hebt gevonden, kunt ge uw tafel en bureaustoel juist instellen, uw eigen toetsenbord, muis en headset uit uw locker gaan halen en de rommel die er staat ergens weg steken.

En 's avonds de omgekeerde richting, want alles moet terug staan zoals het stond (ook al heeft niemand van ons team nog die laptops die in de dockings passen).

Dat is per dag, per persoon gemakkelijk 45 min verloren tijd.
Maar het is niet omdat het bij jullie slecht geregeld is, dat flexplekken daardoor niet werken. Bij ons is het wel goed geregeld met deftig materiaal enzo, niemand is meer dan een paar minuten kwijt aan alles klaarzetten.

Maar het is niet omdat het bij jullie slecht geregeld is, dat flexplekken daardoor niet werken. Bij ons is het wel goed geregeld met deftig materiaal enzo, niemand is meer dan een paar minuten kwijt aan alles klaarzetten.
Maar dat werkt dus enkel op een bureau waar iedereen hetzelfde nodig heeft (behalve toetsenbord en muis, dat kan je nog meenemen). Dat wil dus zeggen overal dezelfde aansluitingen, overal 2 (of meer, afhankelijk van wie het meeste schermen nodig heeft) schermen, Elke bureau instelbaar in hoogte, Overal deftige bureaustoelen.
En dan mag er niks meer op papier gebeuren, want die papieren steken dan ergens in kasten op andere verdiepen etc...

Onderzoeken hebben ook gewoon aangetoond dat het niet goed werkt. Er zullen wel hier en daar uitzonderingen zijn, maar bij alle klanten waar ik het al gezien heb, werkt het slecht. Deels door het stukje "flex", deels door de "open work space".

Maar dat werkt dus enkel op een bureau waar iedereen hetzelfde nodig heeft (behalve toetsenbord en muis, dat kan je nog meenemen). Dat wil dus zeggen overal dezelfde aansluitingen, overal 2 (of meer, afhankelijk van wie het meeste schermen nodig heeft) schermen, Elke bureau instelbaar in hoogte, Overal deftige bureaustoelen.
En dan mag er niks meer op papier gebeuren, want die papieren steken dan ergens in kasten op andere verdiepen etc...

Onderzoeken hebben ook gewoon aangetoond dat het niet goed werkt. Er zullen wel hier en daar uitzonderingen zijn, maar bij alle klanten waar ik het al gezien heb, werkt het slecht. Deels door het stukje "flex", deels door de "open work space".
Maar wat heb je dan nodig dat zo specifiek is? Bij ons is er overal een scherm voorzien, dus samen met je laptop is dat genoeg. Zeker als consultant zou je gewend moeten zijn om enkel op je laptopscherm te kunnen werken.
Qua kabels hebben we allemaal ongeveer dezelfde laptops, maar mocht je toch een uitzondering zijn, hebben we meer dan genoeg kabels liggen, 10sec prutsen en je hebt de juiste kabel gefixt.
Bureau verstelbaar in hoogte kom je niet vaak tegen, dat lijkt me niet echt een argument.
Deftige bureaustoelen hebben we. De meeste bedrijven toch tegenwoordig? Overal waar ik kwam hebben ze recent alle stoelen vervangen door deftige ergonomische stoelen. En op 10sec heb je die ingesteld naar de stand die jij wilt.
En dat papier pak je toch gewoon mee in je laptoptas?

Ik vraag me nu toch wel af op wat die onderzoeken gebaseerd zijn. Bij ons werkt het gewoon, bij m'n vorige werkgever werkte het gewoon, bij andere consultingbedrijven hoor ik ook dat het gewoon werkt.
Zijn het toevallig onderzoeken die zeggen 'veel bedrijven implementeren het slecht, dus werkt het niet', of zijn het degelijke onderzoeken die zeggen dat het gewoon niet kan werken? Want in mijn persoonlijke ervaring klopt die stelling gewoon niet.

Als je bv. meerdere schermen nodig hebt (ik ben niet in die situatie dus kan daar niet over oordelen), kan ik nog wel snappen dat het vervelend is als er overal maar 1 staat.

Als je bv. meerdere schermen nodig hebt (ik ben niet in die situatie dus kan daar niet over oordelen), kan ik nog wel snappen dat het vervelend is als er overal maar 1 staat.
Inderdaad, maar dat gaat dan al om de uitzonderingen eerder.
Het is meestal meer een investering van je werkgever om je efficiënter te laten werken, dan dat je effectief meerdere schermen nodig hebt.

Maar dit lijkt mij een punt dat volledig los staat van flexbureau's, want als de werkgever het niet wilt voorzien op de flexbureau's, waarom dan wel op vaste bureau's? Dat heeft toch niets met het 'flex' gedeelte te maken?

Tuurlijk, dat geloof ik best. Maar als een bedrijf de kosten-baten analyse maakt en plaats (en materiaal voorziet) voor 40%/50%/60% (afhankelijk van dagen thuiswerken dat toegestaan is) of 100% laat opboksen tegen een beetje productiviteitsverlies van flexplekken/open office, dan is de keuze snel gemaakt ;) Zeker omdat dat productiviteitsverlies er dan enkel is bij de mensen die aanwezig zijn :p

Inderdaad, maar dat gaat dan al om de uitzonderingen eerder.
Het is meestal meer een investering van je werkgever om je efficiënter te laten werken, dan dat je effectief meerdere schermen nodig hebt.

Maar dit lijkt mij een punt dat volledig los staat van flexbureau's, want als de werkgever het niet wilt voorzien op de flexbureau's, waarom dan wel op vaste bureau's? Dat heeft toch niets met het 'flex' gedeelte te maken?
Op vaste bureaus moet je het enkel voorzien voor diegenen die het nodig hebben, bij flexdesks weet je niet waar die gaan zitten...

Op vaste bureaus moet je het enkel voorzien voor diegenen die het nodig hebben, bij flexdesks weet je niet waar die gaan zitten...
Maar als je het dan echt nodig hebt, is het toch raar dat de werkgever het niet voorziet voor jou? Desnoods met een vaste plaats voor jou?
Ik zie echt niet in wat dit met het 'flex' verhaal te maken heeft. Het ligt imo eerder aan je werkgever die wilt besparen ipv dat het flex concept niet kan werken.

Probleem met flexwerken is dat het nu ingevoerd wordt omdat je x aantal dagen per week moet komen op het werk en tegelijkertijd bureauruimte te besparen.

Terwijl het uitgangspunt zou zijn, je komt naar het bureau om de taken te doen die nuttiger zijn op kantoor dan op telewerk :p.
En die taken zijn niet de taken waar je 6-7u in een kubus gaat zitten vol met schermen. Dat kon evengoed thuis dan :p.

Tja bij ons gaan ze nu 2 schermen op de bureaus voorzien voor developers.

Thuis moet je ze zelf betalen want we krijgen thuiswerkvergoeding. Die dient nochtans enkel voor klein bureaumateriaal en kosten voor verwarming/elektriciteit/wc/... En we werken 80-90% van thuis.

(of eventueel via flex plan bij Vandenborre ...)

Terug
Bovenaan