Fietsleasing voor leerkrachten

TheLoveBelow

Active member
Mijn vriendin is leerkrachte en krijgt sinds kort de mogelijkheid om een fiets te leasen. Hoewel ik nog niet alles tot in detail heb bekeken, lijkt het mij wel interessant omdat het lease bedrag afgehouden wordt van het bruto bedrag van de eindejaarspremie. Hierdoor is het fiscaal veel interessanter tov één te kopen met je netto loon.

Elke school kan blijkbaar zijn eigen fiets lease partner kiezen. In het geval van mijn vriendin, gaat het om 'Joule'.

Wat ik niet precies terugvind is het bedrag dat ingezet kan worden voor de leasing? Ze hebben heel veel fietsen in hun assortiment, maar hoe weet ik welke tot de mogelijkheden behoren?
Zijn er ook addertjes, eventuele plichten aan deze overeenkomst verbonden? Ben je hierdoor bijvoorbeeld verplicht om X aantal dagen met de fiets naar school te komen? Mag ik als partner ook deze fiets gebruiken?

De leasing voor leerkrachten is via de eindejaarspremie dacht ik. Normaal krijgen ze een simulatietool om te zien welk bedrag ze kunnen leasen. Grofweg kan je rekenen met bruto eindejaarspremie x 3 (min paar 100 € voor administratie en verzekering?) voor het maximale bedrag aan cataloguswaarde als je al een indicatie wil.

X aantal dagen fietsen is voor leasing in principe niet verplicht tenzij er het één en ander wordt opgelegd in de policy maar geen idee hoe dat zit voor de leerkrachten. Maar als ze geen woon-werk verkeer met de fiets doet kan het door de fiscus in principe wel als voordeel alle aard worden beschouwd als ik mij niet vergis.
Voor de leasing maakt het niet uit wie effectief met de fiets fietst al zal de policy het wellicht wel beperken tot gezinsleden.

Addertje zit hem vooral in het vroegtijdig stoppen van het contract als ze verandert van school of zou stoppen: Dan moet je ofwel de fiets overnemen of een verbrekingsvergoeding betalen. Qua verzekering moet de fiets ook altijd aan een vast voorwerp vastgemaakt worden (paal, beugel, ...) om beroep te kunnen doen op de verzekering bij diefstal. Het moet ook een ART-gekeurd slot zijn.

vroegtijdig stoppen is normaal gezien niet aan de orde, mijn vriendin is vast benoemd en heeft super collega's. Via https://onderwijspersoneel-salaris.vlaanderen.be/fiets-lease heb ik ondertussen het lease budget gevonden. Maandelijks lease bedrag ligt op €128.9. Als ik dan de catalogus van Joule bekijk, vallen daar toch heel veel modellen niet onder, helaas. https://clients.joule.be/nl_BE/shop/category/fietsen-8

Mijn vriendin heeft reeds een elektrische fiets, we zouden eventueel een 2e longtail/bak fiets willen leasen om ons zoontje van 1 jaar + op termijn mee te kunnen transporteren.

Bijkomende vraag: wat gebeurt er na de lease periode? Opties zijn 36 of 48 maanden, moet je de fiets dan teruggeven?

Laatst bewerkt:
X aantal dagen fietsen is voor leasing in principe niet verplicht tenzij er het één en ander wordt opgelegd in de policy maar geen idee hoe dat zit voor de leerkrachten. Maar als ze geen woon-werk verkeer met de fiets doet kan het door de fiscus in principe wel als voordeel alle aard worden beschouwd als ik mij niet vergis.
Je moet 'op regelmatige basis' die fiets gebruiken voor woon-werkverkeer, anders wordt die onderworpen aan RSZ en persoonsbelasting
Nu goed dat is theorie, in de praktijk wordt dat niet gecontroleerd. Heb nog nooit met mijn huidige fiets naar het werk gereden (daar neem ik andere fiets voor)

De leasing voor leerkrachten is via de eindejaarspremie dacht ik. Normaal krijgen ze een simulatietool om te zien welk bedrag ze kunnen leasen. Grofweg kan je rekenen met bruto eindejaarspremie x 3 (min paar 100 € voor administratie en verzekering?) voor het maximale bedrag aan cataloguswaarde als je al een indicatie wil.

Voor de leasing maakt het niet uit wie effectief met de fiets fietst al zal de policy het wellicht wel beperken tot gezinsleden.

Addertje zit hem vooral in het vroegtijdig stoppen van het contract als ze verandert van school of zou stoppen: Dan moet je ofwel de fiets overnemen of een verbrekingsvergoeding betalen. Qua verzekering moet de fiets ook altijd aan een vast voorwerp vastgemaakt worden (paal, beugel, ...) om beroep te kunnen doen op de verzekering bij diefstal. Het moet ook een ART-gekeurd slot zijn.
Bruto eindejaarspremie x3? lijkt me vrij stevig. Normaal is een cafetariaplan +- budget neutraal, en is de totale loonkost van vb eindejaarspremie ook het te besteden budget in het cafetariaplan. Netto premie x3 lijkt mij iets realistischer.

Voor een fiets word vaak wel een engagement/verplichting opgelegd om deze (sporadisch - bepaald minimum) voor woon/werk te gebruiken omdat je anders met een VAA zit.

Afwijkingen in onderwijs kunnen maar ik ga ervan uit dat dit stramien uit privé volgt

Bruto eindejaarspremie x3? lijkt me vrij stevig. Normaal is een cafetariaplan +- budget neutraal, en is de totale loonkost van vb eindejaarspremie ook het te besteden budget in het cafetariaplan. Netto premie x3 lijkt mij iets realistischer.

Voor een fiets word vaak wel een engagement/verplichting opgelegd om deze (sporadisch - bepaald minimum) voor woon/werk te gebruiken omdat je anders met een VAA zit.

Afwijkingen in onderwijs kunnen maar ik ga ervan uit dat dit stramien uit privé volgt
Je leased de fiets voor 3 jaar

Je leased de fiets voor 3 jaar
Maar het budget van het cafetariaplan is toch jaarlijks en staat toch los van de 3 jarige leaseperiode.

Ok, je gaat een engagement aan om voor 3 jaar x-bedrag van je cafetariaplan te besteden aan de fiets (anders heb je de opzegvergoeding/… aan je broek) maar in vb 2024 kan je toch enkel maar het budget spenderen van de eindejaarspremie van 2024. In 2025 de premie van 2025,…

“Wat ik niet precies terugvind is het bedrag dat ingezet kan worden voor de leasing?” was de vraag van TS, dit is toch geenzins 3x brutoloon maar (meestal) enkel de eindejaarpremie van dat jaar, maar dan teruggerekend incl sociale bijdragen werkgever.

Maar het budget van het cafetariaplan is toch jaarlijks en staat toch los van de 3 jarige leaseperiode.

Ok, je gaat een engagement aan om voor 3 jaar x-bedrag van je cafetariaplan te besteden aan de fiets (anders heb je de opzegvergoeding/… aan je broek) maar in vb 2024 kan je toch enkel maar het budget spenderen van de eindejaarspremie van 2024. In 2025 de premie van 2025,…

“Wat ik niet precies terugvind is het bedrag dat ingezet kan worden voor de leasing?” was de vraag van TS, dit is toch geenzins 3x brutoloon maar (meestal) enkel de eindejaarpremie van dat jaar, maar dan teruggerekend incl sociale bijdragen werkgever.
Lees zijn zin nog eens ...

Via salaris website van het onderwijs kan je dit terugvinden. In geval van mijn vriendin is het jaarlijks leasebedrag €1546,77, met een maandelijks lease bedrag van €128,90. Lease bedrag op 36 maanden is dan dat bedrag * 3 = €4640,31. Lease bedrag op 48 maanden = €6187,08.

Bijkomende vraag: wat gebeurt er na de lease periode? Opties zijn 36 of 48 maanden, moet je de fiets dan teruggeven?
Aan het einde kan je de fiets afkopen. Hou zeker rekening met dit bedrag, want kan best nog veel zijn.
Andere optie is de fiets teruggeven en een nieuwe fiets leasen.
De fiets heeft na 3 jaar vaak nog een hogere waarde dan de afkoopsom, dus is het soms (meestal) interessanter om de fiets sowieso af te kopen en eventueel zelf te verkopen.
Vorige week op het werk presentatie gehad omtrent cafetariaplan en de presentatrice gaf dat als tip mee.

Hier hebben we details gehad over de fietslease die mogelijk is. Kan er iemand meekijken of het klopt hoe het in elkaar zit (ja, dat is het gevolg van geen extralegale voordelen te hebben dat je niet weet hoe het werkt)

Het gaat inderdaad over het brutobedrag van je eindejaarspremie, afhankelijk van lokaal bestuur kan je leasebedrag op 3 of 4 jaar kiezen.
Bij ons werken ze samen met o2o met een raamcontract.
Nadien kan je de fiets afkopen 15,1% van de aankoopprijs.
Je moet zelf offertes opvragen voor je fiets naar keuze bij een handelaar die is aangesloten bij de betreffende dienst (bvb o2o).

Wat ik me afvraag:
- Krijg je andere prijzen dan de catalogusprijs aangeboden in dergelijke offertes en is het dus interessant om meerdere offertes op te vragen?
- Kan je ook gebruik maken van de prijzen zoals geadverteerd in de winkel bvb modellen die ze met korting aanbieden of promoties?
- De prijs van de fiets moet binnen het bedrag van je bruto eindejaarspremie vallen over de hele periode heen (dus x3 of x4)?
- Het bedrag voor verzekering, verplicht slot, onderhoud: dit moet ook nog binnen je totaal beschikbare som vallen, plus de offerteprijs van de fiets?
- Nadien kan je de fiets afkopen aan de 15,1% en eventueel op de tweedehandsmarkt te koop aanbieden. Dit lijkt het meest interessant om meer budget te kunnen recupereren.

- er staat dit bij de simulatie genoteerd: berekening aan huidige index 2,0807 met niet geïndexeerd jaarsalaris xxx en huidige tewerkstelling van 100%

Voorbeeld: jaarlijks leasebedrag: 2390,47 euro
- Met bovenstaande boodschap rekening gehouden, wat betekent dat als er in die drie jaar indexaanpassing is of loonsverhoging door anciënniteit (en bijgevolg hogere bruto eindejaarspremie)? Krijg ik dan alsnog een stukje van de eindejaarspremie uitbetaald dat er verhoogd werd?

2390,47x3= 7171,41 euro.
Catalogusprijs van een Stromer st3: 7329 euro.
Dit zou dan niet kunnen met dit budget dus moet je bvb de optie verende voorvork eraf halen omdat je binnen budget moet zijn, ook al komen er mogelijk indexeringen of verhoging loon aan in de periode van 3 jaar?

Hetgeen je effectief 'verliest' is je netto eindejaarspremie gedurende 3 jaar. Bvb 1080 euro per jaar.

De fiets kost je dus 3x1080 euro = 3240 euro
Afkoopwaarde: 7329x0,151=1106,68
--> 3240+1106,68=4346,68 euro.
Potentiële verkoopwaarde op basis van huidige markt: 3500 euro.
Uiteindelijke kostprijs voor werknemer: 846,68 euro

Klopt dit?

- De prijs van de fiets moet binnen het bedrag van je bruto eindejaarspremie vallen over de hele periode heen (dus x3 of x4)?
Indien je een hoger bedrag wilt spenderen kan je een persoonlijke bijdrage doen bij de start van de leasing. Je moet dat wel duidelijk aangeven aan je personeelsadministratie. Je moet daar ook duidelijk aangeven welk bedrag het is dat je wil spenderen van je bruto eindejaarspremie (indien je niet het maximaal mogelijke wil inzetten).
- Het bedrag voor verzekering, verplicht slot, onderhoud: dit moet ook nog binnen je totaal beschikbare som vallen, plus de offerteprijs van de fiets?
Ja, onderschat dit bedrag niet (afhankelijk van hoe intensief je de fiets zou gebruiken).
- Nadien kan je de fiets afkopen aan de 15,1% en eventueel op de tweedehandsmarkt te koop aanbieden. Dit lijkt het meest interessant om meer budget te kunnen recupereren.
Lijkt me geen vraag te zijn, maar kan je dus inderdaad recupereren.
- er staat dit bij de simulatie genoteerd: berekening aan huidige index 2,0807 met niet geïndexeerd jaarsalaris xxx en huidige tewerkstelling van 100%

- Met bovenstaande boodschap rekening gehouden, wat betekent dat als er in die drie jaar indexaanpassing is of loonsverhoging door anciënniteit (en bijgevolg hogere bruto eindejaarspremie)? Krijg ik dan alsnog een stukje van de eindejaarspremie uitbetaald dat er verhoogd werd?
Wat overschiet wordt bekeken als gewone eindejaarspremie. Je kan dat normaal gezien laten berekenen door je personeelsdienst.
2390,47x3= 7171,41 euro.
Dit zou dan niet kunnen met dit budget dus moet je bvb de optie verende voorvork eraf halen omdat je binnen budget moet zijn, ook al komen er mogelijk indexeringen of verhoging loon aan in de periode van 3 jaar?
Zie persoonlijke inbreng.
Hetgeen je effectief 'verliest' is je netto eindejaarspremie gedurende 3 jaar. Bvb 1080 euro per jaar.

Klopt dit?
Lijkt mij te kloppen. Je vergeet wel je onderhoudsbudget + accessoires + verplichte verzekeringen nog in te calculeren. Je kan rekenen op een voordeel van +-40% in vergelijking met een privé aankoop.

Normaal gezien kan je, met de info die je kreeg van je school, 1001 simulaties doen met de fiets naar keuze. Daar staat normaal ook een raming van je potentieel financieel voordeel.

Laatst bewerkt:
Wat ik me afvraag:
- Krijg je andere prijzen dan de catalogusprijs aangeboden in dergelijke offertes en is het dus interessant om meerdere offertes op te vragen?
- Kan je ook gebruik maken van de prijzen zoals geadverteerd in de winkel bvb modellen die ze met korting aanbieden of promoties?
Weet niet exact hoe het bij o2o zit maar meeste leasemaatschappijen hebben wel x% korting op catalogusprijs (waarvan soms wel een deel voor hun is)

Geadverteerde korting in winkel zou normaal ook moeten toegepast worden ja

Vergeet ook niet dat er een impact is op het pensioen omdat het bedrag dat niet als loon uitgekeerd wordt, normaal ook niet gebruikt wordt voor de pensioenberekening.
Nu, voor leerkrachten werkt dat vermoedelijk wat anders dan voor gewone bedienden in de privé...

2390,47x3= 7171,41 euro.

Klopt dit?
Wij zitten ook bij o2o, je kunt op hun site simulaties doen.

Om u een praktijkvoorbeeld te geven (dit is mijn fiets die ik nu lease)

Prijs: (prijzen incl btw)
-Fiets: €7.599
-Opties: €525,3
=Totaal: €8.124,3

Service kosten: (lease 3 jaar)
-Jaarlijks servicebudget = €300 (budget kun je zelf kiezen, kun je ook op €0 zetten.)
-servicekosten (dekking bij schade, dekking bij diefstal, pechbijstand, extra garantie): €494,5
= Totaal €2.382,75

Lease kost per maand: €305,43 of €3.665,16 per jaar. Restwaarde is steeds 16% bij ons.

Maar het is bij ons budgetneutraal voor de werkgever, dus dit is niet het bedrag dat van mijn loon gaat. Nu begint het ingewikkelder te worden en daar kan het wel verschillen met u als leerkracht.

Werkgever betaald op het loon/premies patronale bijdrage, vakantiegeld en patronale bijdrage op het vakantiegeld. Deze betaald hij niet meer op de lease. Het komt erop neer dat de werkgever x1,44 betaald per euro loon aan mij.

Dus er gaat geen €305,43 bruto per maand of €3.665,16 per jaar van mijn loon. Ik lever €212 bruto per maand of €2544 bruto op jaarbasis in.
Fiets is vrijgesteld van VAA. Moest ik €305,43 betalen, dan zou de werkgever eraan verdienen.
Als ik de fiets overneem na 3 jaar komt het erop neer dat ik de fiets incl opties met 40% korting heb gekocht (op de offerteprijs) en gratis service heb gehad.

In de praktijk laat ik mijn fiets betalen door premies. Dus op eind van het jaar krijg ik mijn premies uitbetaald - het leasebedrag per jaar.

Laatst bewerkt:
Nu, voor leerkrachten werkt dat vermoedelijk wat anders dan voor gewone bedienden in de privé...
Ik weet niet hoe het bij leerkrachten zit maar bij lokale overheid is er geen impact op het pensioen van vastbenoemden, wel op dat van contractuelen. (mogelijk anders als je de laatste x jaar voor uw pensioen leased) Wellicht vergelijkbaar bij leerkrachten?

Wij zitten ook bij o2o, je kunt op hun site simulaties doen.

Om u een praktijkvoorbeeld te geven (dit is mijn fiets die ik nu lease)

Prijs: (prijzen incl btw)
-Fiets: €7.599
-Opties: €525,3
=Totaal: €8.124,3

Service kosten: (lease 3 jaar)
-Jaarlijks servicebudget = €300 (budget kun je zelf kiezen, kun je ook op €0 zetten.)
-servicekosten (dekking bij schade, dekking bij diefstal, pechbijstand, extra garantie): €494,5
= Totaal €2.382,75

Lease kost per maand: €305,43 of €3.665,16 per jaar. Restwaarde is steeds 16% bij ons.

Maar het is bij ons budgetneutraal voor de werkgever, dus dit is niet het bedrag dat van mijn loon gaat. Nu begint het ingewikkelder te worden en daar kan het wel verschillen met u als leerkracht.

Werkgever betaald op het loon/premies patronale bijdrage, vakantiegeld en patronale bijdrage op het vakantiegeld. Deze betaald hij niet meer op de lease. Het komt erop neer dat de werkgever x1,44 betaald per euro loon aan mij.

Dus er gaat geen €305,43 bruto per maand of €3.665,16 per jaar van mijn loon. Ik lever €212 bruto per maand of €2544 bruto op jaarbasis in.
Fiets is vrijgesteld van VAA. Moest ik €305,43 betalen, dan zou de werkgever eraan verdienen.
Als ik de fiets overneem na 3 jaar komt het erop neer dat ik de fiets incl opties met 40% korting heb gekocht (op de offerteprijs) en gratis service heb gehad.

In de praktijk laat ik mijn fiets betalen door premies. Dus op eind van het jaar krijg ik mijn premies uitbetaald - het leasebedrag per jaar.
En als je er wat vaker met zou komen dan wordt het pas echt een verdienmodel 😜

En als je er wat vaker met zou komen dan wordt het pas echt een verdienmodel 😜
Euhm mijn fiets is al terugverdient hoor. :D

Ik had berekend dat ik 9.000km mee moest fietsen om break-even te draaien. Het eerste jaar had ik er 10.600km meegereden.
Nadien ben ik voor mijn moto rijbewijs gegaan en is de verleiding dus zeer groot om de moto te pakken ipv de fiets. :p

Terug
Bovenaan