Fan speed regelen

horste

Well-known member
Crowdfunder FE
Hi all,

heb een nieuwe setup waarbij de fans echt gigantisch doorblazen heel de tijd, terwijl het systeem rond de 40 graden zit te draaien. Dus ook bij gewoon browsen etc. Iemand tips over hoe ik de fan speed een beetje naar beneden kan zetten als ik gewoon internet/spotify heb opstaan? Dat hij tijdens het gamen extra zit te happen tot daar aan toe, maar voor gewoon internetverbruik is het echt overkill.

Je kan dit in de bios regelen, maar dat werkt een beetje omslachtig. Ik zelf gebruik argus monitor waarmee ik alles perfect in windows kan afstellen. Zo draaien mijn fans pas als de GPU een bepaalde temp heeft..

"Nieuwe setup"
Wat voor setup?

40 °C? Wat draait er aan 40 °C? Waar heb je dit afgelezen?

Begin eerst eens uit te zoeken welke fans er effectief lawaai maken.
Bak open. Met je vinger de cpu/gpu fan stoppen

cpu's en gpu's van de voorbije generaties maken in windows geen lawaai meer en staan zelfs volledig stil tot ~50 graden geregeld in de bios van moderbord/gpu + correcte drivers.

Dus ik betwijfel dat je een deftige "nieuwe" setup hebt tenzij je een laptop bedoelt.
als 't een laptop is, dan is dat lawaai normaal.

Externe software hiervoor gebruiken is tegenwoordig echt niet meer aan te raden. Tenzij je een gesmolten laptop wilt.

ik doe da in bios meestal.
Welk type mobo?

"Nieuwe setup"
Wat voor setup?

40 °C? Wat draait er aan 40 °C? Waar heb je dit afgelezen?

Begin eerst eens uit te zoeken welke fans er effectief lawaai maken.
Bak open. Met je vinger de cpu/gpu fan stoppen

cpu's en gpu's van de voorbije generaties maken in windows geen lawaai meer en staan zelfs volledig stil tot ~50 graden geregeld in de bios van moderbord/gpu + correcte drivers.

Dus ik betwijfel dat je een deftige "nieuwe" setup hebt tenzij je een laptop bedoelt.
als 't een laptop is, dan is dat lawaai normaal.

Externe software hiervoor gebruiken is tegenwoordig echt niet meer aan te raden. Tenzij je een gesmolten laptop wilt.
Amd x570 mobo, ryzen 9 5950x processor en nen 3080 graka. Die lijkt me dus wel degelijk te zijn :unsure:
Temperatuur via cam gelezen. Ik mag toch denken dat die fans niet vollenbak moeten draaien voor internetgebruik.

gigabyte msi asus? :p
gigabyte heb je silent mode. die moet je eens aanzetten. Als dat nog te stevig is kan je zelf de curves beginnen aanpassen. (laat cpu maar voor wat het is maar verander gewoon de casefans)

Alles geupdate van drivers en nu draait hij mooi stil. Had ik waarschijnlijk gewoon onmiddellijk moeten doen, stom dat ik het niet deed. Bedankt voor alle feedback & hulp!

Terug
Bovenaan