Externe HDD/Cloud opslag

toru

Well-known member
Crowdfunder FE
Ik ben wat aan er rondzoeken naar een goede oplossing voor al onze data. Mijn vrouw gebruikt op dit moment een oudere externe harde schijf voor haar data opslag, ik voornamelijk mijn laptop zelf.
Nu lopen we hier toch wel tegen wat kleine issues. De HDD werkt niet goed op Mac (ze wisselt soms ook nog met een Windows laptop), het is een gedoe om het altijd aan te sluiten.

De bedoeling is om een schijf te hebben waar we via het netwerk gewoon opkunnen, eventueel ook extern indien dit veilig kan. Belangrijk is wel dat het een veilige optie moet zijn. Er komt een foto-archief van ongeveer 20j op, aankoopdocumenten, facturen, enzovoort. Dit mag dus zeker niet verloren gaan.

Qua ruimte zouden we met een 4-6 terabyte al een eind komen.

Welke mogelijkheden komen hier dan voor in aanmerking? Of zijn we veiliger om bijvoorbeeld ergens over te stappen op clouddiensten?

bedankt!
 
Denk dat de beste oplossing een NAS is? synology is wel een gevestigde naam waar ik zelf ook ervaring mee heb. Werkt goed, makkelijke UI, apps voor smartphone waardoor ge overal en altijd aan uw foto’s kunt bv.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Ik zou je een NAS aanraden met 2 bays. Die dient als back-up van lokale files én als "externe schijf" met dat verschil dat ze niet via USB, maar via je WiFi of Ethernet netwerk benaderd wordt en dat tegelijk voor meerdere machines kan. Door daar wat automation op te zetten kan je ook voor je minder tech-savvy gezinsleden een automatische en daarmee consistente back-up organiseren.

Daarmee heb je dan ook ineens het probleem opgelost van meerdere OSen. Ik gebruik zelf een Synology 2-bay 720+, maar als het enkel voor file opslag is kan je zelfs met een J model werken. Die zijn iets minder snappy in gebruik, maar doen hun job ook prima.

Voor je lokale files op je computers is de NAS een back-up als je dat zo instelt, als je het als centrale repository gebruikt niet (want, je wil minstens 3 kopieën, op minstens 2 dragers, waarvan 1 remote volgens de 3-2-1- regel van goede back-ups.

Een 2 bay-nas heeft dan wel 2 schijven, zelfs als je die in RAID 1 (of het vergelijkbare SHR van Synology) zet, mag je dat niet als een back-up zien. Die 2e bay dient om bij het falen van 1 schijf, online te blijven met de andere tot je de eerste hebt kunnen vervangen en het volume herstellen. Dat verhoogt dus de betrouwbaarheid en "uptime" van die drager, maar als hij gestolen wordt of zo ben je nog altijd al je dubbel gestockeerde data kwijt.

- Wat ik zelf doe, is mijn mac's via time machine naar de NAS syncen (met quota, of dat eet al je storage op).
- Ik gebruik Dropbox tussen Windows en Mac machines voor bestandsdeling van alles behalve video en foto's (RAW).
- Ik maak ook een online sync van mijn dropbox naar de NAS.
- Ik back-up mijn Roon (muziekserver) metadata automatisch naar de NAS
- Ik back-up mijn source files van mijn muziek manueel naar de NAS (bij nieuw album op de muziekserver zetten en 2e kopie op de NAS)
- Ik hou een map met de meeste recente RAW foto's op mijn macbook pro + mijn hele Lightroom catalog DB, maar geen JPEG's
- Ik hou een map met alle RAW beelden en een map met alle JPEG's (als primaire storage) op de NAS
- Ik hou een map met Footage en afgemonteerde videoprojecten op mijn NAS. Als ik video's bewerk, ingest ik footage lokaal + op de NAS. Na het bewerken wis ik de lokale footage, en transfereer ik de project files + de export naar de NAS.
- Ik hou mijn PLEX video's op de NAS (primair)

Ik hou een (manuele) offline kopie bij van mijn belangrijke bestanden zoals foto's, video projecten, boekhouding en andere belangrijke files op een externe schijf die ik in huis bewaar. Je kan dit via sync doen met een app en met de USB poort op de NAS, maar ik verkies hier manueel via mijn mac.

Alles behalve de PLEX video's (want die kan je opnieuw rippen) sync ik naar Backblaze B2 in de cloud. Dat is een cloud storage platform dat heel schappelijke geprijsd is en waarvoor Synology een goede app voor heeft.

De mappen van mijn JPEG foto's, mijn afgewerkte video's, mijn geripte video's en mijn muziek database zijn op de NAS beschikbaar gemaakt voor mijn PLEX server waardoor ik die files gemakkelijk kan bekijken via de PLEX app op eender welk device, en van overal. Roon werkt alleen in huis, maar met PLEX amp als alternatief voor muziek heb ik zo toch al mijn persoonlijke muziek in High Res + Tidal integratie in 1 app overal mee.

Zo heb ik van alles een 3-2-1, behalve voor video die je ook kan streamen of opnieuw maken door te rippen of te downloaden én extra gebruiksgemak via automatische back-ups en gecentraliseerde PLEX en Audioserver in huis en daarbuiten.

Een degelijk NAS appliance is de start. Ik verkies Synology maar er zijn andere opties ook.
 
  • Leuk
Waarderingen: toru
Terug
Bovenaan