Ex-partner uitkopen

Tenzij hij het écht wil en een beter betaalde job vindt!
Maar hij moet op korte termijn de boel geregeld hebben, lijkt me niet realistisch dat de bank nog een half jaar zal wachten tot hij én een beter betaalde job heeft én de gevraagde 3 loonfiches kan voorleggen van die nieuwe job.

als hij zijn loon wil verveelvoudigen, ligt de oplossing voor de hand: projectontwikkelaar worden. Met 100k eigenkapitaal en 200k lening zet hij huisjes die bij oplevering voor 450k worden vertikt.
Daar wil elke bank aan meedoen.

In tijden van stress zou je juist steun moeten vinden bij uw geliefde, dat is juist het voordeel van een relatie toch.
Ja, dus krijg je 2 chagrijnige, gestresseerde mensen die mopperen dat de ander niet steunend en begripvol genoeg is. :unsure:

apparently-people-get-upset-when-you-treat-them-like-they-treat-you.jpg

Vanuit dat standpunt, hij evengoed toch? 325k betalen voor een huis van 450. Katching! 🤷🏼
niet vergelijkbaar want hij heeft nl. geen ex partner die hem wil uitkopen aan topcondities.

hij moet zich kromwerken en kan blijkbaar niet verkopen wegens een btw regeling als ik het goed heb begrepen.

niet vergelijkbaar want hij heeft nl. geen ex partner die hem wil uitkopen aan topcondities.

hij moet zich kromwerken en kan blijkbaar niet verkopen wegens een btw regeling als ik het goed heb begrepen.
Euhm... Zij ook niet, want hij dacht dat hij er met 75k wel vanaf ging komen. 😬

Ge moet niet mopperen en chagrijnig zijn van stress he, dat kiest ge zelf. Uit elkaar gaan lost dat probleem toch niet op, dan kunt ge op uw eentje gaan mopperen en chagrijnig zijn, op internet dan misschien, en daar kunt ge op veel minder bijval rekenen dan in een relatie toch.
Duidelijk veel ervaring met grote, langdurige stress jij. :unsure:

Stress zorgt voor heel veel fysieke problemen zoals hoofdpijn en slaaptekort om de 2 meest gekende te noemen. Dus als jouw partner maanden na elkaar slecht slaapt, pijn heeft,.. dan KIEST die ervoor om korter te zijn?
Tja.. ik garandeer je dat ik er wel zeker voor kies om in een minder geladen sfeer te gaan vertoeven dan omdat mijn geduld dan wel op geraakt om als frustratiepraatpaal (wat normaal is als partner) te blijven dienen.

En allemaal pure speculatie natuurlijk, voor hetzelfde geld is threadstarter strontzat op een ander gekropen, zijn avontuurtje gefilmd en dat doorgestuurd naar haar. Om maar een ander mogelijks scenario te geven.

Laat het ding met stress nu net zijn dat er door die stress geen ruimte meer in uw hoofd is om eens rationeel naar de dingen te kijken en een logische oplossing te bedenken.

Vergeten we niks?

- Ze wonen in die woning vanaf mei 2022. Is dat ook (ongeveer) het moment van oplevering?
- Hoe lang zijn ze al aan het afbetalen... Ik lees hier ergens dat ze 350K zouden hebben geleend waarvan er nog 200K dient te worden afbetaald... Dat kan toch niet kopen want zou betekenen dat ze al 150K hebben afbetaald over de korte periode dat ze het pand als eigendom hebben.

Daarom: wie heeft die schatting gedaan?

Gezien het korte interval tussen de oplevering of aankoop van de woning (ik vermoed mei 2022 oplevering en aankoop?) zou ik toch nog 's aan het rekenen gaan.

- Hoe groot was de initiële hypotheek en hoeveel daarvan is reeds afbetaald. Dat verschil zal je voor de helft moeten terugbetalen aan de ex.
- De eigen inbreng van de ex moet ook worden terugbetaald.
- De helft van de kosten om de woning te verwerven moeten ook worden terugbetaald.
- De meerwaarde moet ook voor de helft worden terugbetaald en hier is het natuurlijk moeilijk want hoe ga je die bepalen. Voor de uitkopende partij is die zo laag mogelijk en voor de te ontvangen partij zo hoog mogelijk. Dat wordt dus onderhandelen.

TS moet in elk geval:

- het resterende saldo van de hypotheek kunnen dragen: 200.000 euro met zichzelf als enige titularis.

- Zijn ex uitkopen voor:
- 50.000 euro eigen inbreng
- de helft van het reeds afbetaalde bedrag
- de helft van de kosten voor verwerving, tenzij die kosten betaald werden met de inbreng. In dat geval vooral niets betalen of je geeft je ex teveel geld.
- de helft van de meerwaarde: hier moet je onderhandelen. Ga uit van de venale waarde en klets daar dan 10% bij als uitgangspunt.

Zoals hierboven staat: 50K in een huis steken en paar maanden (of zelfs een jaar, twee jaar) 125K cashen is toch wel een heel stevig rendement, zelfs met de booming vastgoedmarkt.

Ik zou dus nog 's aan het rekenen gaan.

Voor de onderhandeling over de meerwaarde zou TS ook het scenario verkoop kunnen aanvoeren.

Geschatte opbrengst: 450
- Af te lossen lening: 200
- De extra BTW (de 15%): X

Wat resteert is te verdelen tussen beide eigenaars.

Stel dat de bijkomende BTW op ongeveer 50.000 euro komt (dan zou de woning nieuw iets van een 300K hebben gekost) dan geeft dat

450
- kosten voor de verkoop (bvb. indien je via makelaar verkoopt)
- 200
- 50
= 200

Elk kan aanspraak maken op maximaal 100K bij de veronderstelling dat de 50K naar de fiscus gaat en er geen kosten aan de verkoop zijn verbonden.

Dus maximale dat de ex er bij verkoop kan uithalen is dan ook 100. Dan zou ik om haar uit te kopen alvast nooit boven dat bedrag gedaan. Ipv 125 mag TS dus eerder aan 100 denken om zijn ex uit te kopen. Maar hij moet de berekening maar 's exact maken.

Vanuit dat standpunt, hij evengoed toch? 325k betalen voor een huis van 450. Katching! 🤷🏼
Aja want die 50k eigen inbreng en aflossing die hij reeds gedaan heeft komt uit de lucht gevallen…

Hij pakt de meerwaarde ja, maar wat heb je daar nu aan?
Hij wordt echt niet rijker van het huis te houden hoor.

Voor de onderhandeling over de meerwaarde zou TS ook het scenario verkoop kunnen aanvoeren.

Geschatte opbrengst: 450
- Af te lossen lening: 200
- De extra BTW (de 15%): X

Wat resteert is te verdelen tussen beide eigenaars.

Stel dat de bijkomende BTW op ongeveer 50.000 euro komt (dan zou de woning nieuw iets van een 300K hebben gekost) dan geeft dat

450
- kosten voor de verkoop (bvb. indien je via makelaar verkoopt)
- 200
- 50
= 200

Elk kan aanspraak maken op maximaal 100K bij de veronderstelling dat de 50K naar de fiscus gaat en er geen kosten aan de verkoop zijn verbonden.

Dus maximale dat de ex er bij verkoop kan uithalen is dan ook 100. Dan zou ik om haar uit te kopen alvast nooit boven dat bedrag gedaan. Ipv 125 mag TS dus eerder aan 100 denken om zijn ex uit te kopen. Maar hij moet de berekening maar 's exact maken.
Hoe kom je bij bijkomende btw?
Bedoel je dat ze bijkomende btw moet gaan betalen wegens vroegtijdige verkoop? Dan is dat toch een totaal absurde redenering om dan te gaan zeggen' ik ga je minder uitbetalen omdat JIJ nog extra btw gaat moeten betalen '???

De andere persoon moet de helft krijgen. Punt. Daar valt toch niet over te discussiëren? Het enige wat ter discussie zou kunnen staan is waar bepaalde bijkomende kosten zouden kunnen vallen die hier los van staan.

Hoe kom je bij bijkomende btw?
Bedoel je dat ze bijkomende btw moet gaan betalen wegens vroegtijdige verkoop? Dan is dat toch een totaal absurde redenering om dan te gaan zeggen' ik ga je minder uitbetalen omdat JIJ nog extra btw gaat moeten betalen '???

De andere persoon moet de helft krijgen. Punt. Daar valt toch niet over te discussiëren? Het enige wat ter discussie zou kunnen staan is waar bepaalde bijkomende kosten zouden kunnen vallen die hier los van staan.
Andere persoon moet krijgen waar hij/zij recht op heeft. Die verhouding is niet noodzakelijk 50/50, indien bijvoorbeeld één van de partners meer kapitaal heeft bijgedragen.

Dat van die BTW is aangegeven door TS. Ze hebben blijkbaar een nieuwbouw gekocht aan verminderd tarief van 6% en als die binnen de 5 jaar wordt verkocht dan moeten ze de overige BTW nog betalen. Dat is dus een extra kost die ook door beiden moet worden gedragen (indien verkoop binnen de 5 jaar). Vandaar.

Andere persoon moet krijgen waar hij/zij recht op heeft. Die verhouding is niet noodzakelijk 50/50, indien bijvoorbeeld één van de partners meer kapitaal heeft bijgedragen.

Dat van die BTW is aangegeven door TS. Ze hebben blijkbaar een nieuwbouw gekocht aan verminderd tarief van 6% en als die binnen de 5 jaar wordt verkocht dan moeten ze de overige BTW nog betalen. Dat is dus een extra kost die ook door beiden moet worden gedragen (indien verkoop binnen de 5 jaar). Vandaar.
Hier was het toch 50/50,niet?

En hij verkoopt het niet, zij wel, dan zou enkel zij mogelijks dat moeten betalen? Maar zelfs als beiden dat moeten betalen, dan zou je het volledig op haar afwentelen als je die kost er volledig uithaalt. Want zij krijgt minder + moet dan nog eens die kost gaan betalen?

Aan de andere kant kun je binnen de x jaar toch onder btw stelsel verkopen, niet?

Hier was het toch 50/50,niet?

En hij verkoopt het niet, zij wel, dan zou enkel zij mogelijks dat moeten betalen? Maar zelfs als beiden dat moeten betalen, dan zou je het volledig op haar afwentelen als je die kost er volledig uithaalt. Want zij krijgt minder + moet dan nog eens die kost gaan betalen?

Aan de andere kant kun je binnen de x jaar toch onder btw stelsel verkopen, niet?
Zoals ik had begrepen van TS zouden ze het verschil in BTW (6% versus 21%) moeten bijpassen indien het huis binnen de vijf jaar wordt verkocht.

Wanneer ze dan de waarde bepalen bij verkoop (door beide partijen) is het de vermoedelijke verkoopprijs - de bijkomende BTW - de kosten voor verkoop (indien die er zijn, zoals bvb. makelaar). Bedrag dat overblijft dient om de openstaande hypotheek af te betalen die ze beiden op dat pand hebben. De overschot wordt 50/50 (in dit geval) verdeeld tussen beide eigenaars.

Ik denk dat dit een goede maatstaf is om te hanteren bij uitkoop van één van de partners: namelijk hoeveel zou die partner eruit halen bij verkoop op de markt? Zonder rekening te houden wat de opbrengst bij gezamenlijke verkoop zou zijn bestaat de kans dat hij teveel zou betalen. In de assumptie die ik heb gemaakt zo'n 25.000 euro.

Zoals ik had begrepen van TS zouden ze het verschil in BTW (6% versus 21%) moeten bijpassen indien het huis binnen de vijf jaar wordt verkocht.
Daarmee de vraag : Wie moet dit betalen? Want hij verkoopt niet.
Wanneer ze dan de waarde bepalen bij verkoop (door beide partijen) is het de vermoedelijke verkoopprijs - de bijkomende BTW - de kosten voor verkoop (indien die er zijn, zoals bvb. makelaar). Bedrag dat overblijft dient om de openstaande hypotheek af te betalen die ze beiden op dat pand hebben. De overschot wordt 50/50 (in dit geval) verdeeld tussen beide eigenaars.
Zelfs indien ze beiden dit moeten betalen, dan is het toch niet logisch dat zij die kost aan hem gaat betalen? Dan gaat zij die kost toch aan de belastingen moeten betalen. Als je haar die kost aan hem laat betalen, terwijl zij de belastingsplichtige is, dat slaat toch nergens op?

Even totaal andere bedragen : Als de waarde 100k is en ze moeten elk 5k belasting betalen. Als je haar kunt uitkopen voor 40k, dan heb je betaald : 50k + 40k + 5k belasting = 95k. Waarbij zij dan 50k heeft betaald - 40k terug + 5k belasting = 15k voor niets te hebben. Hoe is dat logisch?

Daarmee al dat ik zei : Bekijk de waarde van de woning en de bijkomende kosten apart. Hoe jij het berekent is wel enorm pervers.

Daarmee de vraag : Wie moet dit betalen? Want hij verkoopt niet.

Zelfs indien ze beiden dit moeten betalen, dan is het toch niet logisch dat zij die kost aan hem gaat betalen? Dan gaat zij die kost toch aan de belastingen moeten betalen. Als je haar die kost aan hem laat betalen, terwijl zij de belastingsplichtige is, dat slaat toch nergens op?

Even totaal andere bedragen : Als de waarde 100k is en ze moeten elk 5k belasting betalen. Als je haar kunt uitkopen voor 40k, dan heb je betaald : 50k + 40k + 5k belasting = 95k. Waarbij zij dan 50k heeft betaald - 40k terug + 5k belasting = 15k voor niets te hebben. Hoe is dat logisch?

Daarmee al dat ik zei : Bekijk de waarde van de woning en de bijkomende kosten apart. Hoe jij het berekent is wel enorm pervers.
Ik denk dat het bij verkoop tussen eigenaars niet van toepassing is. Enkel indien ze beiden verkopen. Vandaar dus dat element in rekening genomen om de opbrengst te simuleren. Ik laat die kost ook nergens aan hem betalen he.

Waarde = 100
Bij verkoop binnen de vijf jaar moet er nog 10 extra BTW worden betaald. Maar dat is niet van toepassing indien één van de eigenaars de andere uitkoopt.

Dus bij verkoop zou er 90 overblijven = 45 per eigenaar.

Waarde = 100
Partner A koopt B uit en zou dan 50 betalen. Dat is 5 meer als die B zou ontvangen door het te verkopen.

Moest ik Partner A zijn dan zou ik dus voorstellen van 45 te betalen. Wat overeenkomt met het bedrag dat B zou ontvangen als het huis zou worden verkocht.

Daar is toch niks pervers aan?

Moest B daar niet mee akkoord zijn dan zou A kunnen stellen dat dan maar wordt verkocht en dan krijgt B alsnog de 45 ipv 50.

Terug
Bovenaan