Ex-partner uitkopen

Iedere notaris kan je dit trouwens tot op de eurocent zeggen. Lijkt me iets betrouwbaarder dan eender welke persoon op een online forum.

Los van alles: met €2000 netto gaan wonen in een huis van 450k is geen goed idee. Daar moet je niet lang voor gestudeerd hebben.

Ik had als vrijgezel ook €2000 netto en een lening van €400. Tijd van mijn leven gehad toen 🥳

Ik ben met 2000 netto gaan wonen in een huis van nu 450k€. Toen ik het kocht was het 340k€...
Zoals hij al stelde gaat zijn energierekening laag zijn, hij moet dan niets huren, en veel van zijn andere vaste kosten worden betaald door zijn werkgever.

Dus ik zie echt niet in waarom dat hij het niet zou proberen om te kijken of het hem zou lukken. Iedereen maakt uiteindelijk zijn eigen keuze. En zit op de blaren van die keuze. Of dat nu is brood en choco eten elke dag of de tijd van uw leven hebben en op latere leeftijd moeten huren of klagen dat je het geld niet hebt voor een woning :p.

Ugh, ik snap er helemaal niets meer van! Want dan heeft ze toch ook nog recht op haar deel van wat reeds werd afbetaald?

En als elk 125k krijgen, dan hebben ze dat ook gehad. (450k -200k)/2 is dan het bedrag dat aan elk gegeven wordt. En het is gedeeld door 2 omdat met die eigen inbreng ze elk een claim van 50% op de waarde van de woning hebben en daar geen correctie voor moet uitgevoerd worden voor het verschil in inbreng.

Zoals eerder al gezegd kan hij beter naar een professional gaan, notaris.. Hier op het forum is het pure speculatie en slechts één kant van het verhaal.
Correctemundo, blijft uiteindelijk speculatie. Maar door het op een forum te vragen, weet je dat je uiteindelijk speculatie krijgt. En dient die speculatie dan ook enkel om de OP extra info te verschaffen voor zijn vragen aan die professional en dan eventueel met hetgeen in deze thread staat zelfs al vragen te stellen op die antwoorden van de vragen (ad infinitum...).

Ugh, ik snap er helemaal niets meer van! Want dan heeft ze toch ook nog recht op haar deel van wat reeds werd afbetaald?
Ja het deel dat afbetaald is moet er ook nog eens bij gerekend worden.
Eigenlijk is het in mijn ogen simpel, hoeveel zou je krijgen als je het huis verkoopt?
Trek daar het nog te betalen lening gedeelte van af.
En de rest deel je door 2. En dat is dan het getal dat je nodig hebt om de ander uit te betalen.

(In geval van 50/50 verdeling dan toch)

Okee, jullie zeggen allebei hetzelfde én ik ben mee nu! 😁

Probleem is dus dat je het echt op verschillende manieren kan bekijken/berekenen...

Ja het deel dat afbetaald is moet er ook nog eens bij gerekend worden.
Eigenlijk is het in mijn ogen simpel, hoeveel zou je krijgen als je het huis verkoopt?
Trek daar het nog te betalen lening gedeelte van af.
En de rest deel je door 2. En dat is dan het getal dat je nodig hebt om de ander uit te betalen.

(In geval van 50/50 verdeling dan toch)
Belangrijke sidenote, wellicht implied want dat is uiteindelijk de oorspronkelijke vraag, maar benoem het liever :

Dit gaat er van uit dat je van de bank inderdaad de volledige lening op je eigen mag overnemen.

Indien dit een recente lening is van 200k resterend zal het maandbedrag wellicht net onder de 1000 zitten, dan zal het misschien net mogen. Belangrijke zal dan zijn hoe je die 125k gaat betalen, als je daar ook voor moet gaan bijlenen, dan zal het wellicht een "no go" zijn.

Ik ben in ieder geval al wat wijzer geworden en bedank iedereen hun input!
Mocht er mod meekijken, hier mag slotje op
Ik zie persoonlijk het nut niet ervan in om een topic te sluiten enkel omdat je zelf je eigen antwoord kreeg (tenzij het hier uit de hand zou lopen qua insinuaties)

Nog een tip: als je de woning zou willen kopen is je enige optie zowat het overnemen van de lening op 1 naam. Andere banken zullen nooit willen meewerken tenzij de hypothecaire lening geschrapt wordt, wat weer extra kosten oplevert én je zal een véél hogere intrest betalen.

Stel dat je van de 325.000 euro die je moet kunnen leggen (200k aan de bank, 125k aan de ex), los van de extra kosten nog eens 25.000 zélf kan leggen, zal je immers aan een huidige rentevoet van 3% op 30 jaar aan 1658 euro/maand zitten. Wat natuurlijk onhaalbaar is.

Als je onder de 200k kan blijven om te lenen, zal het hééél misschien toegelaten worden, maar ook dan lijkt het me geen goeie zet tenzij je héél veel extralegale voordelen hebt.

Ik begrijp dat je de woning wil houden. Maar besef dat een woning van 450k voor een alleenstaande héél veel is.

Ter referentie: Ik heb een app. + staanplaats als single 3 jaar geleden gekocht. Totale kost 433k. Lening 315k. Eigen inbreng 120k (100k ouders). Hypotheek aan 1.47 op 25j. Loon opdat moment 2800 a 3000 netto (fluctueert omwille van on call).

Moet zeker mogelijk zijn om dit te financieren.

Ik ken een niet zo snuggere persoon die destijds gebouwd heeft op een grond die hij gratis van thuis had gekregen. Dan met zijn partner zwaar geleend voor de bouw van hun decadente villa. Vijftien jaar later gescheiden en ondanks zijn hongerloontje heeft die zich laten verleiden om een wurglening af te sluiten zodat hij de schijn hoog kon houden in het dorp. Nadeel is wel dat die man pas op zijn 70ste schuldenvrij is, en dus in totaal 40 jaar voor zijn huis heeft afbetaald, ondanks gratis grond.

Moet zeker mogelijk zijn om dit te financieren.
Absoluut niet als hij én 200k én de uitkoopsom moet lenen. Met zijn inkomen kan hij tussen de 700 en 1000 afbetalen, afhankelijk van wat ze al dan niet willen meerekenen als loon.
Ik ken een niet zo snuggere persoon die destijds gebouwd heeft op een grond die hij gratis van thuis had gekregen. Dan met zijn partner zwaar geleend voor de bouw van hun decadente villa. Vijftien jaar later gescheiden
Waardoor hij dus ook al een deel had afbetaald van de schuld.
en ondanks zijn hongerloontje heeft die zich laten verleiden om een wurglening af te sluiten zodat hij de schijn hoog kon houden in het dorp. Nadeel is wel dat die man pas op zijn 70ste schuldenvrij is, en dus in totaal 40 jaar voor zijn huis heeft afbetaald, ondanks gratis grond.
Iets wat dus uiterst zelden wordt toegestaan, langer dan 30j afbetalen.

Zoals @Stoffer zegt, vergeet ook de verdeeltaks of miserietaks niet als je het huis overneemt. Dat is een registratiekost die je moet betalen aan de notaris, afhankelijk van de geschatte waarde van de woning en afhankelijk van jullie statuut (waren jullie gehuwd of wettelijk samenwonend en voor hoelang: dan is dat 1% van de waarde van de woning of 2,5%: https://scheidingspraktijk.be/verdeeltaks-hoe-zit-dat-juist/). @TheCeet

En op 2 jaar mekaar beu zijn, is vandaag de dag normaal 😄
Covid alleen heeft al meer relatiebreuken veroorzaakt/bespoedigd en dat dan nog los van de extra stress die bouwen met zich meebrengt in tijden waar het financiële plaatje compleet afwijkt van wat in 2020 werd gebudgetteerd.
Of moet je dan maar samen blijven enkel en alleen omdat er een nieuwbouw staat? Wie weet hebben die een jaar lang relatie therapie gehad om alsnog de beslissing te nemen niet samen verder te gaan.

Ik zie rond mij er net meer die uiteindelijk als broer/zus gaan samenleven omdat de stap naar alleenstaande (met alle bijhorende rekeningen) te groot is.

mijn beste kameraad moddert zo nu al 2 jaar aan.
Zij wil weg maar werkt maar 4/5 en ziet dat financieel niet zitten. + de zorg van 1 kind grootbrengen dat volledig op haar komt in haar week(ocharme het schaap)

Hij wil perse het huis houden, maar dat stijgt sneller in waarde dan hij kan sparen. (Dan fopt hij zichzelf ook nog eens door met zijn centen, en keihard wroeten er zelf een nieuw dak op te leggen)

Vergeet ook de miseritax (registratierechten) niet dat hij moet betalen op die 225k, is 2.5% voor feitelijk samenwonenden en 1% voor gehuwden of wettelijk samenwoonden langer dan 1 jaar. Dat is ook weeral 2250-5625 euro. Dat kan je er ook nog bij gaan lenen.

Dit is trouwens een vrij compleet artikel.

De miserietaks wordt toch berekend op basis van de volledige waarde van de woning op het moment dat je deze zal overnemen op jouw naam?
Dus in dit geval 450k?

Terug
Bovenaan