ETF's - Trackers - Indexing - Passive Investing - Mutual Funds - ...

(Renovatie)lening bij de bank is goedkoper denk ik dan?
Zo een renovatie krediet (loa) van de overheid zal misschien qua rentevoet nog meevallen (geen ervaring mee). Maar daar zijn wel voorwaarden aan om te bekomen dacht ik.

Een woonkrediet schommelt rond de 4% afhankelijk van oa de looptijd. Als ge meer uit uw etf kunt halen, dan wel, maar resultaat is onzeker natuurlijk.

Goh ja. Normaal zet ik idd 1000eur elke maand opzij, maar dit jaar is echt nog niet gelukt. We hebben wel geïnvesteerd in het huis. Maar buiten batterijen zijn dat puur esthetische ingrepen geweest.

Ik vind, afhankelijk van de situatie, 1500 per maand ook niet zo uitzonderlijk. Na verloop van tijd begin je ook zowat een zelfversterkend effect te zien, afhankelijk van de gedane investeringen. Zaken zoals zonnepanelen en thuisbatterij verlagen de maandelijkse kosten, waardoor er meer overblijft om te investeren. Bepaalde investeringen brengen periodiek ook cash in het laadje, waardoor je niet meer enkel van arbeid afhankelijk bent. En zaken zoals een hypotheek lopen meestal na 20-25 jaar af, dan komt er opeens ook weer extra budget vrij.

Ik belegde de voorbije jaren in VWCE bij Degiro, omdat dit initieel werd gepromoot aan de lage TOB.
Nu ik mijn financiële planning aan het herbekijken ben, komt dit ook even in het vizier. Ik zou daarbij willen switchen naar de SPDR.

Het plan is de VWCE gewoon te laten staan, om kosten en een dubbele TOB te vermijden.

Voor de SPDR: waar ik nu via Xetra aankoop, ben ik aan het inlezen op Tradegate. Ervan uitgaande dat ik zo'n 1000 euro/2 maanden beschikbaar heb, lijkt mij Tradegate geschikt als ik werk met limiet orders om de spread te vermijden én handel binnen de beursuren.
Zie ik dit correct?
Niemand?

Vandaag gemerkt dat IWDA blijkbaar niet meer in kernselectie zit bij DeGiro.
Blijkbaar is dit al zo'n 8 maanden ofzo.

Ik herinner mij iets vaag van de aankondiging, maar volledig uit het oog verloren.
Mocht nog iemand in hetzelfde schuitje zitten...

Vandaag gemerkt dat IWDA blijkbaar niet meer in kernselectie zit bij DeGiro.
Blijkbaar is dit al zo'n 8 maanden ofzo.

Ik herinner mij iets vaag van de aankondiging, maar volledig uit het oog verloren.
Mocht nog iemand in hetzelfde schuitje zitten...
Die zit nog steeds in de kernselectie? Toch als ik het hier op zoek: https://www.degiro.nl/tarieven/etf-kernselectie
IWDA zit nog steeds in de kernselectie maar niet onder die ticker. IWDA is de ticker op Euronext, op Tradegate en Xetra is de ticker EUNL, maar dat is wel hetzelfde fonds (IE00B4L5Y983)

De kernselectie is in (ik denk) oktober gevoelig uitgebreid máár de kernselectie is sindsdien enkel nog geldig via Tradegate als ik het goed heb.

Ja pretty much wat je zegt. Tradegate spread is vergelijkbaar of kleiner met andere beurzen tijdens de normale handelsuren. Buiten de normale uren is de spread significant hoger maar dat is dus vermijdbaar. En idd, gebruik limit orders.

Vallen investeringen niet onder de noemer sparen dan?
Als je elke maand 1000 euro op de beurs zet, en daarnaast niets overhoudt, kan je wat mij betreft niet zeggen dat je geen ruimte hebt om te sparen.

Tenzij je een heel hoge hypotheek hebt, met enkele dure auto's of een bijzonder kroostrijk gezin, zou je toch makkelijk moeten rondkomen met 5200 euro en zou er na uitstapjes de meeste maanden echt wel nog geld moeten overschieten... dat je dan kan investeren of op de spaarrekening zetten.
Dat zou je denken, maar in Geld gezocht een paar maand geleden bleek dat toch allemaal minder evident. Daar was een koppel bij met €7400/maand die elke maand tekort kwamen... maar bon, rotprogramma eigenlijk want je kreeg altijd maar een stukje van het totaalplaatje, moest de rest samen puzzelen en van de cijfers die we wel te zien kregen was het nooit duidelijk hoe ze net aan die cijfers kwamen.

Maar ja, als je niet te zot doet en geen té zotte hypotheek hebt moet €5.2k/maand echt wel comfortabel zijn.

Ik vind de discussie overigens tegelijk grappig en frustrerend, mensen strooien met cijfers en de ene heeft het duidelijk over €1500/maand eigen spaarvermogen en 10 berichten later komt er dan iemand anders af "wacht wacht wacht, ik dacht dat we per koppel bedoelden...". Als een gemiddeld koppel €1500/maand over houdt (wat mij lachwekkend hoog lijkt als mediaan) dan weet je dan een single dus al mag lachen als ze aan €500/maand komen on average.

Ik vind de discussie overigens tegelijk grappig en frustrerend, mensen strooien met cijfers en de ene heeft het duidelijk over €1500/maand eigen spaarvermogen en 10 berichten later komt er dan iemand anders af "wacht wacht wacht, ik dacht dat we per koppel bedoelden...". Als een gemiddeld koppel €1500/maand over houdt (wat mij lachwekkend hoog lijkt als mediaan) dan weet je dan een single dus al mag lachen als ze aan €500/maand komen on average.
Dit was de post die de discussie eigenlijk in gang gezet heeft:
1500€/maand is toch niet extreem veel geld om opzij te zetten?
Nergens specifiek over individueel of koppel. Staat nergens dat het de mediaan is. Zelfs "extreem veel" werd niet gedefinieerd, maar "extreem veel" lijkt mij toch vrij ver boven de mediaan of het gemiddelde te liggen...

Grootste probleem in die hele discussie was altijd de vaagheid waardoor iedereen gewoon constant naast elkaar aan het praten was en sommigen dingen verkeerd weergaven zonder bronvermelding...

Zo kan ik ook de gemiddelde bruto spaarquote van hierboven fout combineren met het gemiddelde bruto voltijds maandloon (uit 2022) van €4.076 en zo zeggen dat een gemiddeld 2verdienersgezin dus €8.152/maand bruto verdient en daar gemiddeld 16% van kan sparen. Dat is dan gemiddeld €1.304/maand. Gemiddeld hé, in 2022; dan zal €1.500 niet extreem veel hoger dan het gemiddelde nu gezien de indexering sindsdien. Maar dan ben ik evengoed appels met peren aan het vergelijken...

Ik ga mij via AutoInvest ook eens aan ETF's wagen nu mijn huis afbetaald is. Had nog één vraag waarop ik hier misschien een antwoord kan vinden.
Heb momenteel 75% SWRD en 25% EMIM staan als verdeling, ben er 40 en de beleggingshorizon is minstens 20 jaar. Steek ik daar nog een obligatie-ETF bij of is het daar nog te vroeg voor? En klopt het dat je op een distribuerende obligatie-ETF eigenlijk 2 keer belast wordt, 30% roerende voorheffing op het dividend en 30% Reynderstaks op de meerwaarde? Of geldt er maar 1 van die 2?

Volgens mij wel. 30% op div en 30% op meerwaarde. In theorie de meerwaarde uit het obligatiegedeelte, maar niet elke broker gaat dat uitrekenen en rekent dus de tax op het volledige fonds. Sowieso is er op het resterende deel nog meerwaardebelasting van toepassing.

Distribuerende ETF's zijn dus imho niet interessant op relatief jonge leeftijd, en distribuerende obligatie ETF's al helemaal niet.

Ik wil wat meer Europe kopen, welke ETF heeft 0,12% TOB?
(Wat een rotgedoe trouwens, ETF zoeken, analyseren, kijken of die NIET in die chaotische excel staat)

Terug
Bovenaan