Ervaringen met aannemers

Ik wou even jullie mening polsen over volgende situatie:

Firma X is bij ons alle binnendeuren komen plaatsen. Op de 1ste verdieping is er in de nachthal een grote pivot deur geplaatst. Pas na plaatsing bleek dat wanneer de deur van de wasplaats toe is, de klink hiervan in de weg zit zodat de pivot deur niet meer kan geopend worden.

Op de bouwplannen was er een klein muurtje voorzien waardoor beide deuren konden opengaan. Om esthetische redenen is dit bij de uitvoering weggelaten. Wij hebben de verkoper van Firma X er tijdens de voorbereiding er mondeling op gewezen dat dit muurtje er niet stond (dit staat helaas nergens op papier of op e-mail). Firma X is op voorhand ook alles komen opmeten, waarbij ze het conflict tussen de twee deuren niet hebben opgemerkt. De persoon die is komen opmeten heeft zich daar nadien ook voor verontschuldigd.

We krijgen nu het voorstel van Firma X om een deurstop op het plafond te plaatsen zodat de deur alleen in één richting kan openen en zodat we deze deur nooit tegen de klink kunnen duwen. Ze stellen daarbij voor om de kosten hiervoor 50/50 te doen. Wij vinden dit naar ergonomie geen goede oplossing en hebben een andere oplossing gevraagd (bv. ipv een deurklink een ingefreesde deurgreep). Firma X houdt echter vast aan de oplossing met de deurstop en wil hier niet van afwijken.

Wat zouden jullie in onze plaats doen? Ik heb voorlopig alle facturen betaald behalve deze twee deuren. Ik overweeg nu om de firma in gebreke te stellen. m.i. hadden ze dit bij de opmeting moeten vaststellen + wij hebben dit ook mondeling gecommuniceerd (wat helaas woord tegen woord is, dit is ook allemaal al maanden geleden). Hoe zouden jullie hier mee omgaan?

Edit: ik heb nu een e-mail teruggevonden waarin ze zelf aangeven dat de pivot deur meer naar achter geplaatst moet worden doordat de deur van de wasplaats. te dicht staat. Blijkbaar hebben ze toen zelf al gezien dat er een conflict zou kunnen zijn, maar dit verkeerd ingeschat.

Een ingefreesde deurgreep staat niet in hun offerte waarschijnlijk dus ik denk niet dat je die gratis kan eisen.

Als ze op voorhand het conflict hadden gezien zouden ze ook extra daarvoor hebben gevraagd.

Ik zou proberen een oplossing die je aanstaat overeen te komen. met dan hun 50/50 oplossing kwa kost er van afgetrokken en hopelijk een normale prijs van hun kant (omdat het toch een beetje een fuckup van hen ook is).

In gebreke lijkt me pointless want je hebt niet echt veel om op staan om dure dingen te eisen. Het minimum wettelijk vereiste vakmanschap is echt vrij lax helaas.
 
Advocaat gesproken.

Aannemer werkt met eenheidsprijs? Dan kan ik of hij perfect de meetstaat wijzigen.
Moest het een totaalprijs zijn was het iets anders.

Hoe dan ook, de bal ligt in de aannemer zijn kamp. Hij moet mij maar dagvaardigen. Ik ben klaar.
 
Terug
Bovenaan