Energieleveranciers

Ik ben benieuwd wat de prijzen gaan geven voor optifix volgende maand.. voorlopig blijven de Prijzen zakken.

Ik zou vermoeden slechts iets lager: energieleveranciers bouwen natuurlijk ook de voorspelde prijssstijging in de herfst/winter in voor een groot deel van het verbruik, met de nodige onzekerheid meegerekend als buffer.

Indien het lager uitkomt ga ik alvast wel switchen voor gas. Lang geleden dat ik gas en elektriciteit bij een andere provider had :)

Voor elektriciteit telt de teller nog lustig terug tot september, zolang Fluvius niet met een digitale komt, dus voor elektriciteit ben ik vooral richting (quasi) nulverbruik aan het mikken...

Ik heb vandaag Engie gevraagd om vanaf nu maandelijks te factureren.
Ik heb er even over nagedacht en ik kon geen enkele reden verzinnen om het niet te doen, in tegendeel, of mis ik iets?

Ik heb vandaag Engie gevraagd om vanaf nu maandelijks te factureren.
Ik heb er even over nagedacht en ik kon geen enkele reden verzinnen om het niet te doen, in tegendeel, of mis ik iets?

enige reden om het niet te doen is dat je je 12 maanden gasfactuur op 3 maand gaat kunnen leggen.

Het kan ook zijn dat de het verbruiksprofiel een deel van je verbruik verplaatst naar goedkopere zomermaanden, maar het kan ook omgekeerd. Dit is eigenlijk enkel van belang als je een variabel contract hebt natuurlijk…

enige reden om het niet te doen is dat je je 12 maanden gasfactuur op 3 maand gaat kunnen leggen.
Het SLP is iets dat aan kanten kan snijden bij een variabel contract. Als je iemand bent dat soms gaat skieeen of vakantie neemt eind van het jaar kan dit (naar mijn schatting) in je nadeel spelen) maar in je voordeel als je dat vroeg in het voorjaar doet. Maar we spreken echt maar over paar euro’s denk ik. Harde cijfers heb ik niet. Maar het idee van SLP en een deel van de winter in Benidorm vertoeven wordt vaak aangehaald als niet correct als je over SLP praat. Ook gek genoeg bij een digitale meter.

Vraagje: We verhuizen begin juli en de huidige eigenaar zit bij Eneco voor zowel gas als elektriciteit. Ze hebben nog een terugdraaiende teller. Is het aangeraden om bij dezelfde leverancier te blijven om de teller te behouden voor nog een tijdje? Thanks !

Ik ben niet meer mee, gebruiksprofielen zijn toch alleen van toepassing op jaarlijkse afrekeningen?
Ja klopt. Bij maandelijkse afrekening zal je niet meer een gebruiksprofiel hebben want het is je echte verbruik die maand.

Enfin, er zijn voordelen om maandelijks afrekening te krijgen. Ik snap dat je ervoor kiest zoals je al zei om geen bank te spelen voor je leverancier. Maar er zijn ook kleine nadelen waar sommigen je op willen wijzen.

Er zijn trouwens ook voordelen en nadelen bij dynamisch tarief, batterijen, ga zo maar verder.

Vraagje: We verhuizen begin juli en de huidige eigenaar zit bij Eneco voor zowel gas als elektriciteit. Ze hebben nog een terugdraaiende teller. Is het aangeraden om bij dezelfde leverancier te blijven om de teller te behouden voor nog een tijdje?
Je bent vrij om te switchen naar een andere leverancier. Maar aanraden om dezelfde leverancier te nemen? Nee, er zijn geen voordelen qua prijs aan gekoppeld. Zelfs administratief zie ik geen voordeel. Ze gaan zeker niet de boel afsluiten tenzij de vorige eigenaar dat specifiek heeft geeist en daarvoor betaald heeft, maar dat is heel waarschijnlijk niet het geval.

Als je blij bent met je huidige leverancier kan je bellen of een online “verhuisformulier” invullen.

Je bent vrij om te switchen naar een andere leverancier. Maar aanraden om dezelfde leverancier te nemen? Nee, er zijn geen voordelen qua prijs aan gekoppeld. Zelfs administratief zie ik geen voordeel. Ze gaan zeker niet de boel afsluiten tenzij de vorige eigenaar dat specifiek heeft geeist en daarvoor betaald heeft, maar dat is heel waarschijnlijk niet het geval.

Als je blij bent met je huidige leverancier kan je bellen of een online “verhuisformulier” invullen.
Thanks! Maar dus geen verhoogde kans op een digitale teller installatie dus ?

Als AI-taalmodel heb ik niet veel kaas gegeten van het vergelijken van de formules die de tarieven bepalen. Vandaar een vraag over de iChoosr groepsaankoop van deze maand:

We hebben zonnepanelen met een enkelvoudige digitale meter. Vandaar ben ik dus steeds op zoek naar de kleinste delta tussen afname en injectie. Ik verander relatief vaak van leverancier, dus ben ik niet bereid om aandelen te kopen die je slechts om de 6 jaar kan verkopen of om meteen het voorschot voor het hele jaar op te hoesten (EcoPower, Bolt, ...).

Momenteel zitten we bij Engie Direct; afname: enkelvoudig = 3,1322 + (0,1101 x EPEX DAM) & injectie: 0,0200 + (0,0711 x EPEX DAM).

TotalEnergies via iChoosr; afname enkelvoudig: 0,1045 * BELPEX_M_RLP + 0,157 & injectie: 0,065 * BELPEX_M

Dit samengenomen met de relatief ingewikkelde kostformule van TotalEnegergies lijkt me dit op het eerste gezicht niet zo interessant?

De tariefkaarten:

Vandaar ben ik dus steeds op zoek naar de kleinste delta tussen afname en injectie. Ik verander relatief vaak van leverancier, dus ben ik niet bereid om aandelen te kopen die je slechts om de 6 jaar kan verkopen of om meteen het voorschot voor het hele jaar op te hoesten (EcoPower, Bolt, ...).

Dat is een goede strategie als je eigenaar bent van zonnepanelen. Dat is ook mijn reden geweest om bij Ecopower klant te worden.

Ja je koopt een aandeel en dat is 250 euro betalen in het begin. Klopt dat is wel wat geld. Maar bekijk hun tariefkaart Even.

van de 2 energieleveranciers dat je opnoemt is delta groter, hun afnameprijs is misschien licht hoger maar er is ook al geen vaste vergoeding. Vergeet ook niet dat het aandeel een dividend uitkering (soms) meebrengt alsook is dat niet echt geld dat je verloren bent.

Ik zeg niet dat ik nooit meer ga switchen maar voorlopig hebben ze voor mij voorlopig de beste kaarten.

Dat is een goede strategie als je eigenaar bent van zonnepanelen. Dat is ook mijn reden geweest om bij Ecopower klant te worden.

Ja je koopt een aandeel en dat is 250 euro betalen in het begin. Klopt dat is wel wat geld. Maar bekijk hun tariefkaart Even.

van de 2 energieleveranciers dat je opnoemt is delta groter, hun afnameprijs is misschien licht hoger maar er is ook al geen vaste vergoeding. Vergeet ook niet dat het aandeel een dividend uitkering (soms) meebrengt alsook is dat niet echt geld dat je verloren bent.

Ik zeg niet dat ik nooit meer ga switchen maar voorlopig hebben ze voor mij voorlopig de beste kaarten.
Even gekeken en ze zitten met een contractstop…

Oeps een klein foutje. :biglaugh:

Ja sorry ik lach niet met die mens zelf he, maar ik vind dit toch wel grappig (tov Engie dan).

Alsof die mens dagen lang niet heeft kunnen slapen omdat hem schrik had dat hij 1,3 miljoen euro aan Engie moest betalen voor zijn stroom. Overdrijven niks:unsure:

Alsof die mens dagen lang niet heeft kunnen slapen omdat hem schrik had dat hij 1,3 miljoen euro aan Engie moest betalen voor zijn stroom. Overdrijven niks:unsure:
Dat is nu net het erge aan deze zaak. Die mens lijkt dit nog te menen ook. Ik vraag mij af of die dan ook blindelings de facturen betaalt als ze 'meevallen' maar er fouten in staan (in zijn nadeel). Ik denk dat ik het antwoord ook al weet.

Maar goed, ik doe maar een gok, voor hetzelfde geld wil ie gewoon in de krant komen en heeft ie gewoon lekker geslapen ;)

Terug
Bovenaan