Energieleveranciers

Ik had eerst optifix augustus , daarna overgestapt naar optifix januari en gisteren nog eens overgestapt naar optifix februari.
Bij ons idem. Ik versta het ook niet.

Nuja, het geld hebben we voorlopig niet nodig dus ik houd het gewone voorschot aan. Ze zeggen ook dat we eind deze maand onze afrekening krijgen en zullen moeten opleggen dus ik ga na die afrekening kijken om het voorschot verlagen denk ik.

Overgestapt naar Optifix februari.

Op 2 januari 2023 veranderde ik van Optifix augustus '22 naar Optifix januari '23 (bevestigingsmail gekregen).
Daarnet -voor ik dus intekende op Optifix februari- bleek m'n contract en voorschot nog steeds op Optifix augustus te staan. Ik las dat er een bug was bij Luminus. Zijn er nog personen die dit probleem hebben?

Heb dezelfde stappen gedaan en zie wel het juiste contract staan. Voorschotten wijzigen idd niet automatisch.

De injectieprijzen op de Optifix februari tariefkaart zijn aangepast.
7.58cent/kWh enkelvoudig. Dat is ongeveer 1/5e van de afname prijs als je de netkosten meerekent :(
Jammer, want voor de winter hadden ze een van de beste injectietarieven.

Gisteren nog eens meterstanden ingegeven.

Situatie: vorige jaarkost voor de grote stijgingen: +- 1600-1700 euro voor gas + elec.

Nu bij Engie een voorschot van 300/maand.

Meterstanden begin december ingegeven: advies om te verlagen naar 277/maand.
Meterstanden net voor de Kerstvakantie ingegeven: advies om te verhogen naar 340/maand.
Meterstanden gisteren ingegeven: advies om te verlagen naar 235/maand.

Bokkensprongen...

Ondertussen laat ik het rustig staan op 300.

Vandaag weer nieuwe meterstanden ingegeven. Advies om te verlagen naar 188/maand, ik zou op 2600ish euro uitkomen, als ik niets doe zou ik 750 euro terugtrekken volgens huidige situatie.

Nog even het einde van de winter afwachten en dan verlagen.

Welke P1 meter op jullie digitale meter gebruiken jullie?

Ik wil gewoon op een eenvoudige en betaalbare manier mijn verbruik kunnen opvolgen!

Wij zijn nog altijd aan het wachten bij Luminus op de afrekening van elektriciteit december 2022. Raar dat dat zo lang duurt. Van gas hebben we de afrekening vorige week ontvangen van december 2022. Voor allebei hebben we een maandelijkse afrekening.

Welke P1 meter op jullie digitale meter gebruiken jullie?

Ik wil gewoon op een eenvoudige en betaalbare manier mijn verbruik kunnen opvolgen!
De meest betaalbare manier.
HomeWizzard P1. Kost 29euro
Dit zijn inderdaad je opties. Ik dacht dat luminus ook een P1 meter ding aanbiedt, blijkbaar is em er nog niet (scroll down to "monitor key"):
Maar in ieder geval is de HomeWizard een time-tested solution.

Let wel dat de enige meerwaarde dat dit biedt bovenop mijn fluvius, is realtime verbruik. De kwartierwaarden (en uurwaarden voor gas) komen met een dag vertraging daarop, en je kan met de data vanalles gaan uitsteken.
Als dat je geen hol interesseert, moet je ook die 29 euro niet neertellen natuurlijk!

Heb momenteel Engie Direct en de tarieven van optifix bekeken. Voor mij is gas belangrijker dan elek. Is iedereen die nu overstapt op optifix dit aan het doen met oog op zekerheid? Prijzen kunnen toch nog wat doorzakken of vergis ik mij?

Heb momenteel Engie Direct en de tarieven van optifix bekeken. Voor mij is gas belangrijker dan elek. Is iedereen die nu overstapt op optifix dit aan het doen met oog op zekerheid? Prijzen kunnen toch nog wat doorzakken of vergis ik mij?
Het zijn vooral mensen die een duurdere optifix hadden met tarieven van vorig jaar, die naar optifix van januari en februari zijn veranderd volgens mij.

Ik zit ook bij Engie Direct maar ben er toch ook al over aan het nadenken om de optifix eventueel te overwegen. Volgens de v-test zou dit mij op jaarbasis 365 EUR meer kosten, maar dit garandeert wel bijna 2 winters aan een redelijke prijs.

Formule voor injectie is blijkbaar wel niet optimaal, maar zat vorig jaar aan 38% zelfconsumptie en kan dit zeker nog omhoog trekken door de wagen op te laden wanneer de zon schijnt.

Ik ben naar Engie direct gegaan paar maand geleden toen de optifix augustus veel te duur bleek te zijn. Die optifix februari is wel interessant maar... YOLO!

Volgens de berekeningen op de website van Luminus zou mijn maandelijks voorschot wel 50 euro goedkoper zijn dan Engie Direct. Al zegt dat voorschot niet direct iets natuurlijk, ik kan evengoed terug krijgen van Engie Direct in een jaar als de prijzen blijven dalen.

De Europese gasvoorraad is nog voor 80% gevuld en de winter is grotendeels achter ons. De gasprijzen gaan de komende weken/maanden hoogstwaarschijnlijk nog zakken.

Optifix is iets duurder maar daar heb je een zekerheid (vaste prijs).
Je kan altijd nu omschakelen en als de prijs nog zakt kan je altijd opnieuw intekenen op Optifix.

Ik twijfel ook om over te schakelen op Optifix maar de injectie tarieven zijn toch wel zeer laag. Ik heb een grote installatie zonnepanelen met ongeveer 6500kWh injectie en 3800kWh afname afgelopen jaar. Die injectie heeft mij aan 20 cent toch een heel pak opgebracht bij Engie in 2022. Ik vind hun app ook zeer goed en ze waren makkelijk bereikbaar.

Mijn vast contract bij Engie verloopt op 31 maart 2023 en ik heb net een voorstel gekregen om (automatisch) te verlengen vanaf 1 april met Easy variabel. Ik neem aan dat ik geen 4 weken op voorhand moet opzeggen aangezien mijn contract sowieso ten einde was? Hoe werkt dit precies?

Ik zou graag nog even de kat uit de boom kijken om te zien waar de prijzen naartoe gaan.

Ik twijfel ook om over te schakelen op Optifix maar de injectie tarieven zijn toch wel zeer laag. Ik heb een grote installatie zonnepanelen met ongeveer 6500kWh injectie en 3800kWh afname afgelopen jaar. Die injectie heeft mij aan 20 cent toch een heel pak opgebracht bij Engie in 2022. Ik vind hun app ook zeer goed en ze waren makkelijk bereikbaar.

Mijn vast contract bij Engie verloopt op 31 maart 2023 en ik heb net een voorstel gekregen om (automatisch) te verlengen vanaf 1 april met Easy variabel. Ik neem aan dat ik geen 4 weken op voorhand moet opzeggen aangezien mijn contract sowieso ten einde was? Hoe werkt dit precies?

Ik zou graag nog even de kat uit de boom kijken om te zien waar de prijzen naartoe gaan.
Je geeft het zelf aan dat dit automatisch wordt verlengd op 1 april. Wil je dan veranderen zal dit toch met opzeg zijn volgens mij als je nu niet reageert, want dan ga je stilzwijgend akkoord met het volgende contract.

Ik heb de simulatie gedaan en omdat de injectie ook veel stijgt bij Engie als de tarieven stijgen, blijft de prijs die je betaalt vrij stabiel. Zeker in jouw geval waar je bijna dubbel zoveel injecteert als verbruikt. Bij Optifix is jouw injectie maar 1/5e van de afnameprijs incl. netkosten.

Ik zou ook wachten op beter Optifix voorwaarden.
* is voorlopige prijs eerste 7 dagen

Gas:
OptifixEngie directVerschil
Januari12,78,0554,64 cent/kWh
Februari9,47,759 *1,64 cent/kWh

Elektriciteit:
Optifix dagEngie direct dagVerschil
Januari41,921,14220,76 cent/kWh
Februari32,3724,124 *8,25 cent/kWh
Voor nacht is de verhouding procentueel bijna hetzelfde

Elke maand de nieuwe Optifix nemen kost je extra vergoedingen.

Je geeft het zelf aan dat dit automatisch wordt verlengd op 1 april. Wil je dan veranderen zal dit toch met opzeg zijn volgens mij als je nu niet reageert, want dan ga je stilzwijgend akkoord met het volgende contract.
Ik lees dat je bij Engie 3 weken op voorhand een lopend contract schriftelijk moet opzeggen. Maar in mijn geval is mijn contract ten einde op 31 maart. Ik kreeg wel een nieuw voorstel maar het zou mij vreemd lijken dat ik dan ook 3 weken voor ingang van die automatische verlenging zou moeten opzeggen om geen stuk jaarvergoeding te moeten betalen? Op zich kan dit wel aangezien de tarieven voor maart bekend zouden moeten zijn eind februari/begin maart.

Ik heb de simulatie gedaan en omdat de injectie ook veel stijgt bij Engie als de tarieven stijgen, blijft de prijs die je betaalt vrij stabiel. Zeker in jouw geval waar je bijna dubbel zoveel injecteert als verbruikt. Bij Optifix is jouw injectie maar 1/5e van de afnameprijs incl. netkosten.
Jep, dat is zeer weinig. Engie Direct lijkt mij ook een stuk interessanter dan Engie Easy? Verschil is dat Direct elke maand tarieven aanpast en niet om de 3 maanden. Zou momenteel gunstig moeten zijn aangezien de prijzen normaalgezien vanaf nu elke maand goedkoper zouden moeten worden naar de zomer toe?

Terug
Bovenaan