Energieleveranciers

Heb mijn meterstanden ingegeven via my Luminus in de hoop zo mijn voorschotbedrag te kunnen laten zaken, maar helaas laat hij het niet toe. We betalen momenteel 430 (optifix augustus) Als ik op de website een simulatie doe aan de huidige optifix prijzen kom ik uit op €194. Straks toch eens proberen bellen om er 200 af te doen.
Waarom stap je niet over naar Optifix februari?
Heb ik zelf ook gedaan + ook mijn meterstanden maandelijks ingevuld en mijn voorgesteld voorschotbedrag is daarmee gezakt. Ik kan het zelf nu ook terug lager zetten als ik wil.

Waarom stap je niet over naar Optifix februari?
Heb ik zelf ook gedaan + ook mijn meterstanden maandelijks ingevuld en mijn voorgesteld voorschotbedrag is daarmee gezakt. Ik kan het zelf nu ook terug lager zetten als ik wil.

Ik ben ook overgestapt naar optifix februari , was mss niet duidelijk aan m’n uitleg. Maar hij zegt dat ik 3 maand klant moet zijn om een correcte inschatting van mijn verbruik te maken, dan pas kan ik mijn voorschot aanpassen.

Heb mijn meterstanden ingegeven via my Luminus in de hoop zo mijn voorschotbedrag te kunnen laten zaken, maar helaas laat hij het niet toe. We betalen momenteel 430 (optifix augustus) Als ik op de website een simulatie doe aan de huidige optifix prijzen kom ik uit op €194. Straks toch eens proberen bellen om er 200 af te doen.
Geeft het dashboard van Luminus een geschat saldo bij afrekening?
Ik vul de meterstanden ook maandelijks in, kwam op een geschat terug te krijgen bedrag van 2500€ en dan stelden ze zelf al voor om het voorschot te verlagen naar 10€. Kon het bijgevolg probleemloos zelf aanpassen, dus ‘t is alvast niet dat ze het uit principe niet toelaten.

Geeft het dashboard van Luminus een geschat saldo bij afrekening?
Ik vul de meterstanden ook maandelijks in, kwam op een geschat terug te krijgen bedrag van 2500€ en dan stelden ze zelf al voor om het voorschot te verlagen naar 10€. Kon het bijgevolg probleemloos zelf aanpassen, dus ‘t is alvast niet dat ze het uit principe niet toelaten.

Op het dashboard stelt hij zelf nog een hoger bedrag voor dan het huidige. Rare jongens daar bij Luminus.

Op het dashboard stelt hij zelf nog een hoger bedrag voor dan het huidige. Rare jongens daar bij Luminus.
Maar ben jij zeker dat je juist bent?
Als je nu optifix augustus ‘22 hebt is dat de prijs die telt he, niet wat uit een simulatie aan de huidige prijzen komt. Of mis ik iets?

Maar ben jij zeker dat je juist bent?
Als je nu optifix augustus ‘22 hebt is dat de prijs die telt he, niet wat uit een simulatie aan de huidige prijzen komt. Of mis ik iets?

Ik had eerst optifix augustus , daarna overgestapt naar optifix januari en gisteren nog eens overgestapt naar optifix februari.

Als 1.4 cent niks is, dan vraag ik mij af waarom er vroeger op 9L/BG zoveel posts waren aangezien toen op de gasprijs alles behalve 1.4 cent verschil zat tussen Luminus en Engie:unsure:
Mijn vorig gascontract was 2,6c en nu gaan we hier doen dat 1,4c verschil niets meer is :laugh:

Tijden veranderen eh... Nu is engie direct geen 1,4c verschil, het is meer, want dat is de prijs van Januari en toen was optifix 12,X cent.
Direct feburari is 8,0xc, Optifix 9,4c. Lijkt mij toch een verschil van 1,4c?

Het ging mij eerder over het feit dat 1,4c verwaarloosbaar zou zijn (of 210 EUR in het voorbeeld hierboven) en dat we daar niet meer naar moeten zien. Hoe de mindset van sommigen veranderd is door de hoge prijzen.

Begrijp nog altijd niet waarom ik op 2/2 niet op Luminus Optifix kon overstappen dat daar volgens Luminus "minstens 40 dagen" moet overgaan. Gaat om switch van contract dat al sinds 02/2019 loopt, dus geen recent afgesloten. Maar was niks aan te doen, ook niet de chat. Denk wel dat als volgende maand of maand nadien de prijzen nog wat dalen, ik toch ga overschakelen naar vast contract dan. Heb er nihil vertrouwen in dat de prijzen op eind van de zomer niet terug ineens de hoogte in gaan.

Omdat er ook voor een switch allerlei administratieve stappen moeten gezet worden, waar waarschijnlijk ook echte mensen voor moeten zorgen ipv computerprogramma's? Gezien de hoge druk bij energieleveranciers om allerlei redenen, kunnen ze echt niet jouw contract op 24u omschakelen.
Trouwens, als jouw contract half februari na 4 jaar afloopt, had je méér dan tijd genoeg de afgelopen periode om te zorgen voor een betere overgang...

Ik snap je verontwaardiging echt niet?

Het ging mij eerder over het feit dat 1,4c verwaarloosbaar zou zijn (of 210 EUR in het voorbeeld hierboven) en dat we daar niet meer naar moeten zien. Hoe de mindset van sommigen veranderd is door de hoge prijzen.

Engie direct voor Februari weet je toch pas in Maart, want dat wordt gebasseerd op de dagprijzen van de maand zelf, dat had ik begrepen? Dus die 8,0x zal voor januari tellen denk ik dan.

Op zich is 210 euro 210 euro, ik pers er elke euro uit als het kan.
Maar ik hou ook optifix aan omdat dat makkelijker budgetteert. Op een geprojecteerd verbruik van 6000kWh gas is dat 84 euro, tel daar het goedkoop jaartarief van optifix nog bij en kan er de slaap niet voor laten...

Een familiale verzekering (die ik in de 20+ jaar niet gebruikt heb) kost me meer.

Laatst bewerkt:

Hou er rekening mee dat direct variabel is en optifix vast voor 2j. In dat opzicht lijkt die 1,4c toch redelijk verwaarloosbaar om de zekerheid te hebben dat je 2j safe zit voor prijsstijgingen.

Omdat er ook voor een switch allerlei administratieve stappen moeten gezet worden, waar waarschijnlijk ook echte mensen voor moeten zorgen ipv computerprogramma's? Gezien de hoge druk bij energieleveranciers om allerlei redenen, kunnen ze echt niet jouw contract op 24u omschakelen.
Trouwens, als jouw contract half februari na 4 jaar afloopt, had je méér dan tijd genoeg de afgelopen periode om te zorgen voor een betere overgang...

Ik snap je verontwaardiging echt niet?

ik wou gewoon de nieuwe prijzen begin feb afwachten, leek me toch niet zo stom… trouwens, wat was er gebeurd als ik niks had gedaan? engie heeft op geen enkel moment bericht gestuurd dat contract zou aflopen. wat als 16/2 dan was gepasseerd en ik niks had gedaan? curious

ik wou gewoon de nieuwe prijzen begin feb afwachten, leek me toch niet zo stom… trouwens, wat was er gebeurd als ik niks had gedaan? engie heeft op geen enkel moment bericht gestuurd dat contract zou aflopen. wat als 16/2 dan was gepasseerd en ik niks had gedaan? curious

Zelfs wanneer je bij dezelfde leverancier van tarief wisselt, kan er een wachttijd van bijna een maand zijn. Begin februari afwachten wanneer je contract half februari eindigt is dus gewoon te laat... Dit kan je ook overal online terugvinden.

Normaal gezien had Engie jouw een bericht moeten sturen een tweetal maanden geleden, met daarin een nieuw voorstel vanuit hun eigen aanbod. Indien je dit niet weigert, gaat dat normaal gezien automatisch in op het einde van je huidige contract, zodat je uiteraard ook niet zonder leverancier komt te zitten.

Nu goed, heb gisteren met Engie in chat gezeten en ze gingen nodige doen om me vanaf 17/2 op Engie Direct te zetten. Ik zie dan wel wat begin maart geeft en kan dan alsnog overstappen naar Optifix mocht ik dat willen.

Engie Direct is geüpdatet naar 8,083c
Ik zit nu aan 8.80 cent (Optifix vast tem april 2024)
Dat is dus iets meer dan 70 cent verschil. Dit lijkt me voor mij nog niet de moeite om over te schakelen naar variabel.
En de nieuwe Optifix vast is nog steeds lichtjes hoger als mijn huidig contract, dus dat is ook een 'no go' ;)
Maar we blijven het in het oog houden.

Mega is goedkoper volgens mijnenergie maar mmm ik denk dat mensen hier mijn verhaal wel kennen, no way dat ik terug naar Mega ga, al bieden ze mij 50% korting aan.

Ik zie voor de vaste vergoeding staan - De vaste vergoeding (17.09€/jaar) wordt pro rata verrekend op je afrekening. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van uw contract, dan wijzigen ook de prijzen en promoties.

Dus eigenlijk kan ik gewoon elk moment opzeggen zonder dat dit enige impact heeft op de slotfactuur?

Laatst bewerkt:
Ik zit nu aan 8.80 cent (Optifix vast tem april 2024)
Dat is dus iets meer dan 0,70 cent verschil. Dit lijkt me voor mij nog niet de moeite om over te schakelen naar variabel.
En de nieuwe Optifix vast is nog steeds lichtjes hoger als mijn huidig contract, dus dat is ook een 'no go' ;)
Maar we blijven het in het oog houden.

Mega is goedkoper volgens mijnenergie maar mmm ik denk dat mensen hier mijn verhaal wel kennen, no way dat ik terug naar Mega ga, al bieden ze mij 50% korting aan.

Ik zie voor de vaste vergoeding staan - De vaste vergoeding (17.09€/jaar) wordt pro rata verrekend op je afrekening. Indien het geldende btw-tarief verandert gedurende de looptijd van uw contract, dan wijzigen ook de prijzen en promoties.

Dus eigenlijk kan ik gewoon elk moment opzeggen zonder dat dit enige impact heeft op de slotfactuur?
FTFY ;)

Overgestapt naar Optifix februari.

Op 2 januari 2023 veranderde ik van Optifix augustus '22 naar Optifix januari '23 (bevestigingsmail gekregen).
Daarnet -voor ik dus intekende op Optifix februari- bleek m'n contract en voorschot nog steeds op Optifix augustus te staan. Ik las dat er een bug was bij Luminus. Zijn er nog personen die dit probleem hebben?

dank u wel allemaal, ook juist naar optifix feb. Kom van 43,74 dag en 36,72 nacht en 15.5 naar gas naar de nieuwe tarieven.
Is toch al de moeite.

Ik kan nog steeds niets doen op My Luminus. Ik heb sinds augustus ingetekend en er staat daar nog altijd dat mijn contract niet actief is. In januari overgestapt op de nieuwe oprifix en wederom een bevestiging per mail gekregen. Maar nog steeds is mijn contract zogezegd niet in orde op de app en website. Verschillende malen contact met de klantendienst gehad. Het zou gaan om een bug, maar weken later nog altijd niet opgelost. Er gaat ook niets af van mijn rekening voor de voorschot. Als ze dit binnen enkele weken niet in orde brengen, ben ik geneigd naar een andere leverancier over te stappen.

Het gaat dus nog enkele maanden duren :')

Screenshot-20230203-161728-Email.jpg

Terug
Bovenaan