Energieleveranciers

Vanaf vandaag op Optifix januari
Zou toch al een aanzienlijk verschil moeten maken

Ik ook, scheelt inderdaad wat. Maar ik stook dit jaar gewoon door zoals ik bezig was.
We zijn dat nu gewoon, zowel de 19 graden beneden als het niet verwarmen boven (is een 15 graden nu).

Allemaal minder erg dan we verwacht hadden, we gaan ook een 2000 euro moeten terugkrijgen van Luminus bij de eindafrekening in Maart. Dan is de verhuis ook ineens betaald :p.

Ik heb nu om 9u maar 30W in de app.
Is dat omdat er wat zon op de panelen valt en de P1 meter enkel afname van het net registreert?

Met het abo kan je ook injectie zien zeker?
De P1 meter lees enkel uw digitale meter uit. Dus injectie naar het net en afname van het net. Dus enkel uw overschot van de zonnepanelen wordt geregisteerd en niet de totale opbrengst van uw zonnepanelen, want het eigen verbruik is al afgetrokken.

Wil je de opbrengst van de zonnepanelen weten, dan moet je kijken in de app van uw omvormer of je kan van HomeWizard ook een aparte kWh meter kopen die je voor de omvormer plaatst. Dan zie je die gegevens ook in de HomeWizard app.

Ik heb deze module aangesloten op mijn slimme meter:

Werkt zeer goed in combinatie met Home Assistant
Je had jezelf 10-15 euro kunnen besparen:
:)

Je had jezelf 10-15 euro kunnen besparen:
:)
Ik wou expliciet een zonder cloud connectiviteit. Ik zie wel dat je het kan uit zetten maar dan verlies je blijkbaar firmware updates.

Zonder actie van mijn kant, gaan ze mij vanaf 01/02/23 op Engie Easy zetten. Mijn eerste variabele energiecontract ooit! :eek2:
Als ik nu kijk, is Engie Direct een betere optie. Maar die kan volgende week (wanneer de tarieven gepubliceerd worden) plots veel hoger staan (Engie Direct is maandelijks aanpasbaar vs 3-maandelijks Engie Easy)
Is er een mogelijkheid om ergens te volgen en in te schatten of Engie Direct volgende maand inderdaad de beste keuze blijft?
Of iemand die mij nu al kan bevestigen beter over te stappen naar Engie Direct?
Al blijft het altijd een gok, want niemand weet wat de prijzen nadien zullen doen.
Overstappen kan op de dag zelf nog (dus 01/02/23), dus ik heb nog wel een dikke week tijd om het wat te bekijken.
Er zijn ook zonnepanelen aanwezig, dus injectietarief is niet onbelangrijk.

Net de HomeWizard P1 meter geïnstalleerd. Was fluitje van een cent. Jammer wel dat gas niet realtime is... Weet iemand met welke periodiciteit dit wordt bijgewerkt in de HomeWizard app? Ik zou toch verwachten dagelijks? Op deze pagina wordt dat niet echt gezegd.

Zonder actie van mijn kant, gaan ze mij vanaf 01/02/23 op Engie Easy zetten. Mijn eerste variabele energiecontract ooit! :eek2:
Als ik nu kijk, is Engie Direct een betere optie. Maar die kan volgende week (wanneer de tarieven gepubliceerd worden) plots veel hoger staan (Engie Direct is maandelijks aanpasbaar vs 3-maandelijks Engie Easy)
Is er een mogelijkheid om ergens te volgen en in te schatten of Engie Direct volgende maand inderdaad de beste keuze blijft?
Of iemand die mij nu al kan bevestigen beter over te stappen naar Engie Direct?
Al blijft het altijd een gok, want niemand weet wat de prijzen nadien zullen doen.
Overstappen kan op de dag zelf nog (dus 01/02/23), dus ik heb nog wel een dikke week tijd om het wat te bekijken.
Er zijn ook zonnepanelen aanwezig, dus injectietarief is niet onbelangrijk.
Ik ben niet zeker, maar ik dacht dat de prijzen pas gekend zijn achteraf (toch bij Direct) en ze op fiche gewoon de laatste gekende prijs tonen. Maar misschien ben ik daar wel mis in.

Ik heb allesinds voor Engie Direct gekozen omdat het injectie tarief het dicht de afname prijs aanleunt en de afname prijs ook een van de goedkopere is. Het is varieert inderdaad maandelijks i.p.v. 3 maandelijks, maar op jaarbasis zou dat geen verschil mogen geven aangezien een trimester gewoon het gemiddelde is van de laatste 3 maanden. Maar aan het einde van de rit is de gemiddelde jaarprijs toch hetzelfde.

Doordat het injectietarief vrij hoog is in vergelijking met de afname prijs, blijft mijn jaarkost voor elektriciteit vrij stabiel. Hier een simulatie van Optifix januari vs Engie Direct waarbij ik uitga van 25% zelfverbruik. Ik win wel bij Optifix als de prijzen zouden stijgen, maar ik denk (hoop) dat het ergste nu wel voorbij is. We moeten al boven de 450euro Belpex/EPEX DAM gaan om Optifix voordeliger te laten uitkomen, wat vrij hoog is.
Als ik mijn zelf verbruik kan opkrikken, zakt mijn energiekost uiteraard nog verder.

Verbruik woning: 6900kWh (incl. warmtepomp)
Opbrengst zonnepanelen: 9143kWh
Zelf verbruik 25%
Netto afname: 4614kWh
Netto injectie: 6857kWh
Nettarief: 0,15euro/kWh

269euro is de EPEX DAM en Belpex parameter van januari december (tarief fiche januari).
MpfxRNq.png

Laatst bewerkt:
Net de HomeWizard P1 meter geïnstalleerd. Was fluitje van een cent. Jammer wel dat gas niet realtime is... Weet iemand met welke periodiciteit dit wordt bijgewerkt in de HomeWizard app? Ik zou toch verwachten dagelijks? Op deze pagina wordt dat niet echt gezegd.
De digitale meter update iedere 5min de gas teller. De HomeWizard donge is geen meter, maar geeft gewoon de info van de digitale meter door naar de app. Dus normaal ook om de 5 minuten zou je een update in gasverbruik moeten zien.

De digitale meter update iedere 5min de gas teller. De HomeWizard donge is geen meter, maar geeft gewoon de info van de digitale meter door naar de app. Dus normaal ook om de 5 minuten zou je een update in gasverbruik moeten zien.
Het begint idd door te komen nu! Ik ben te rap geweest. :)

Da's max 5 minuten vertraging. De data komt ook maar binnen van de digitale meter per 5 minuten. Ik kan nu dus het datapunt van 13:20, 13:15, 13:10, etc. zien.

Komt er een "eindafrekening" van Luminus bij de switch? (indien maandelijkse afrekening) M.a.w. kan je vanaf vandaag echt goedkoper verbruiken dan gisteren? Of werken ze toch met een gemiddelde voor januari? :)
Geen flauw idee. Vroeg ik me ook al af met die eindafrekening

Ik hoop van niet, want mijn contract is ingegaan in december dus december+januari zijn weer klote maanden om een eindafrekening van te krijgen als je je voorschot kan spreiden over een heel jaar.
Zal het binnenkort wel weten zeggen :)

Mijn moeder kreeg een email van ENECO dat ze dus die energie premie gekregen heeft en het zal verrekend worden.

Ik zit bij ENGIE, en kreeg geen email.

Moet ik mij nu zorgen maken, en zelf die premie aan vragen?

zit al bij engie van vorig jaar 1/06/2022. En heb een gemakkelijke naam, woon op een huis adres zonder A B C (bus) ,
dus lijkt me heel makkelijk, en geen verwarring mogelijk.

(op het journaal zeiden ze dat vooral mensen met een vreemde naam, waar spellings fouten mogelijk zijn, en indien adresfouten in hun bestand zit, dat juist die mensen hard moeten oppassen dat ze de premie niet mislopen).

EDIT:

net eens mijn voorschotfacturen er bij genomen, en ik zie daar toch nergens iets staan van energiepremie of basispakket.
enkel:

<1> Vrijstelling art. 28 van het btw-wetboek: iets van een 30 euro. zal wel dat niet zijn zeker?

Laatst bewerkt door een moderator:
Komt er een "eindafrekening" van Luminus bij de switch? (indien maandelijkse afrekening) M.a.w. kan je vanaf vandaag echt goedkoper verbruiken dan gisteren? Of werken ze toch met een gemiddelde voor januari? :)

Als je maandelijks afrekent wel. Bij jaarlijkse afrekening krijg je je eindafrekening gewoon op hetzelfde moment.

De gegevens van het elektriciteitsverbruik op het dashbord van de My Luminus app kloppen niet. Dagverbruik december 149 KWh volgens de app en fluvius, maar nachtverbruik 85 KWh volgens fluvius en 115 KWh volgens My Luminus 🤔

Indien vast contract afloopt op 10.02.2023 en ik zeg vandaag op, dan kan dit ten vroegste 21 dagen later starten bij een nieuwe leverancier als ik het goed begrijp.
Kan de oude leverancier dan nog nieuwe vaste kosten aanrekenen voor de start van een nieuw contractt?

Mijn moeder kreeg een email van ENECO dat ze dus die energie premie gekregen heeft en het zal verrekend worden.

Ik zit bij ENGIE, en kreeg geen email.

Moet ik mij nu zorgen maken, en zelf die premie aan vragen?

zit al bij engie van vorig jaar 1/06/2022. En heb een gemakkelijke naam, woon op een huis adres zonder A B C (bus) ,
dus lijkt me heel makkelijk, en geen verwarring mogelijk.

(op het journaal zeiden ze dat vooral mensen met een vreemde naam, waar spellings fouten mogelijk zijn, en indien adresfouten in hun bestand zit, dat juist die mensen hard moeten oppassen dat ze de premie niet mislopen).

EDIT:

net eens mijn voorschotfacturen er bij genomen, en ik zie daar toch nergens iets staan van energiepremie of basispakket.
enkel:

<1> Vrijstelling art. 28 van het btw-wetboek: iets van een 30 euro. zal wel dat niet zijn zeker?

Mijn energiecontract total energies staat op mezelf en partner naam. Ik zie ook geen enkele reden om niet automatisch energie premie te krijgen maar toch voor 2de keer niet.

Net via fod economie aanvraag ingevuld, email telefoon ean nummers en klantnummer, vrij basic.

Minimum 2 maanden verwerktijd staat er in de mail…

Nog eens ff een (beginners)vraag hier lanceren. :) Sinds gisteren heb ik de HomeWizard P1 geïnstalleerd om gas en elektriciteit op te volgen.

De grafiek van gas ziet er zó uit momenteel. Ik vermoed dat het op en neer gaan van die grafiek normaal is? En de drop naar nul en spike zal wel een glitch zijn in de P1? We hebben vloerverwarming op het gelijkvloers en gas dient ook voor warm water in de boiler.

gas-usage.jpg

Terug
Bovenaan