Energieleveranciers

Hier zaten we deze ochtend zonder verwarming op 23,7 graden.

Trouwens die korting vn de overheid. Als we het hebben over +-2500€ loon dat je max mag verdienen. Is dat het totaal loon incl verdiensten uit flexijobs?
We waren op reis, dus heb het verloop van de voorbije dagen hier niet kunnen opvolgen.

Toen we gisteren naar bed gingen was het 17,5 graden en deze ochtend 16,5 graden. Deze avond lagen we dan ook al onder een dekentje voor de tv. Zal denk ik niet meer al te lang duren voor de verwarming hier opstaat.

Ik veronderstel dat ze gaan kijken naar het totaal belastbaar inkomen op uw aanslagbiljet? Had toch begrepen dat ze bij de hogere inkomens de korting terug gingen nemen via de personenbelastingen.

Optifixers, prepare your pitchforks...

De regering wil vandaag de laatste hand leggen aan een basispakket voor gas en stroom. In de praktijk zou er in november en december een korting worden toegepast op de energiefactuur. Binnen de regering ligt een korting op tafel van 50 euro per maand voor gas en 10 euro per maand voor elektriciteit voor een doorsneegezin.

Er woedt echter nog een politieke discussie over wie hiervoor in aanmerking komt. Want hoe groter de doelgroep, hoe kleiner het voordeel per begunstigde. Verschillende scenario’s circuleren. Wie een sociaal tarief of een vast (gas)contract heeft, wordt wellicht uitgesloten van de steunmaatregel. Verschillende regeringspartijen willen ook de 20% hoogste Belgische inkomens weren - maar daaronder vallen net veel werkende Vlamingen. Zij zouden het toegekende voordeel dan achteraf via hun belastingbrief moeten terugbetalen. Maar die ingreep is niet enkel technisch omslachtig, hij is ook politiek onpopulair. Daarom valt zo’n bovengrens - pakweg een inkomen van 2.500 euro netto voor een alleenstaande - mogelijk toch nog weg.
De federale regering is er dus nog niet helemaal uit, maar ze wil wel snel beslissen - onder meer om het verschil te maken met de Vlaamse regering. Het water staat ook hoog: de Vlaamse energieregulator VREG berekende dat de gemiddelde energiefactuur voor een gezin in september is opgelopen tot liefst 9.200 euro per jaar.

Voor de financiering van het basispakket hoopt Vivaldi de opbrengst in te zetten van een Europese overwinstbelasting op energiebedrijven. Energiewaakhond CREG is aan het becijferen hoeveel zo’n belasting in ons land zou opleveren - die raming komt morgen binnen.

Weet je hoeveel de Belgen per jaar collectief spenderen aan gas en elektriciteit? 4M gezinnen, pakt 5000 per jaar. Dat is 20mrd. De rekensom is gemakkelijk he. 1 kwart krijgt sociaal tarief en betaalt nog 500-1000 per jaar -> kost 4mrd. Die overige 15mrd zal niet gecompenseerd worden, zelfs geen 10 of 20%.

Er is 0 budgetaire ruimte. Hoeveel gaan ze er nog eens tegensmijten? 1mrd, 2mrd ? Drop in the ocean. Mensen nog altijd pissig en de staatskas leeg.

(Kun je beter de mensen pushen om 10% te besparen, ik zeg maar wat)

En ja, ze gaan weer op zijn DeCroo's veel toeteren en de staatskist gebruiken om stemmen te kopen. Iedereen met verstand en centen zal weer uit de boot vallen. Alle "Wij gaan niet meer betalen" debielen die zijn contract nooit checkt of stookt met zijn raam open zal weer wel iets krijgen en wie in PV of warmtepomp geinvesteerd heeft, een vast contract heeft of wat centen verdient zal weer niks krijgen en nog eens mogen betalen voor de muppets.

Top land is dit geworden.

Er zijn toch al belastingschalen? Of mis ik iets.

Pas maar op mensen met oneven huisnummers. Misschien worden die ook uitgesloten.

Hier wast vanmorgen 19 graden beneden, nu 19,5. Had eerder vooropgesteld om van 22 naar 20 te zakken, maar die 19 kan ik ook wel aan wennen. Alleen zeurt er hier al eentje :)

Beste blijft de opmerking van Conner vorige week in De Afspraak of TerZake.

"Gaat hiervoor een crisisbelasting geheven worden ?"
- "Neen, die middelen gaan uit de algemene middelen komen." (dat is dan een ezel die schijt op commando denk ik)

Met goeie intenties zou je nog kunnen geloven dat ze ergens anders gaan besparen voor ze centen uitdelen, maar de voorbije 15mrd dat ze uitgedeeld hebben, hebben ze als geloofwaardigheid tegen...

En ze hebben weer 2 weken gepalaverd over elk gezin 100 euro te geven.

Zinvol...

Hoeveel kost dat kerncentrale debacle ons?

Doe eens iets inhoudelijk ipv showtjes voor de bühne. Een gezin 50 euro geven is toch gewoon met de mensen lachen.

Wat gaat er volgend jaar op de tax brief staan? Een aparte box om 50 euro terug te pakken? Jonges toch. En wat met gezinnen die ondertussen gescheiden zijn. Of meer verdienen dan vroeger of minder. Can of Worms, can of Worms... ik bedoel goed en zinvol beleid.

Elektriciteitsprijzen voor levering 17/09/2022 bedragen gemiddeld "maar" 97,65€/MWh. Tussen 14 en 15u krijg je er zelfs 9,06 MWh voor als je afneemt.

Dat ze hun 120 euro houden... moet nog altijd die eerste 100 euro krijgen, is wel goedgekeurd sinds 2 dagen.
Snap niet dat ze weer zoveel rompslomp gaan uitvinden voor 'amper' 120 euro. Dat is niets structureel en laat het dan gewoon. Aanvaard nu eens dat de kist leeg is en trek ons niet nog dieper.

Voorlopig nog steeds geen spijt van optifix. Ik probeer september niet te stoken (elk jaar trouwens). Momenteel is het door de invallende zon weer 22.1. Dat hadden we gisteren ook :). Als er elke dag een paar tienden afgaan kunnen we alvast wennen eraan :D. Wat invallende zon vertraagd het, lang leven glas (met rolluiken) op het zuiden :).

De madam "moet lucht hebben". Er staat hier ventilatie en co2 meter. Ik zie 0 effect van het raam op kip...
A ja dat is hier ook
Idem met verlichting. Ben al half uur wakker en geen licht gebruikt want ik zie overal perfect, madam staat op en overal moeten de lichten aan want 'ik zie anders niets'
Weet je hoeveel de Belgen per jaar collectief spenderen aan gas en elektriciteit? 4M gezinnen, pakt 5000 per jaar. Dat is 20mrd. De rekensom is gemakkelijk he. 1 kwart krijgt sociaal tarief en betaalt nog 500-1000 per jaar -> kost 4mrd. Die overige 15mrd zal niet gecompenseerd worden, zelfs geen 10 of 20%.

Er is 0 budgetaire ruimte. Hoeveel gaan ze er nog eens tegensmijten? 1mrd, 2mrd ? Drop in the ocean. Mensen nog altijd pissig en de staatskas leeg.

(Kun je beter de mensen pushen om 10% te besparen, ik zeg maar wat)

En ja, ze gaan weer op zijn DeCroo's veel toeteren en de staatskist gebruiken om stemmen te kopen. Iedereen met verstand en centen zal weer uit de boot vallen. Alle "Wij gaan niet meer betalen" debielen die zijn contract nooit checkt of stookt met zijn raam open zal weer wel iets krijgen en wie in PV of warmtepomp geinvesteerd heeft, een vast contract heeft of wat centen verdient zal weer niks krijgen en nog eens mogen betalen voor de muppets.

Top land is dit geworden.

Er zijn toch al belastingschalen? Of mis ik iets.

Pas maar op mensen met oneven huisnummers. Misschien worden die ook uitgesloten.

Alleen voor gas is er mogelijks miljarden aan meerinkomsten via BTW
kolom 1 prijs per kwh, kolom 2 gemiddeld verbruik en de kost voor gas, kolom 3 voor de BTW omzetting, kolom 4 dan inkomsten uit BTW en dan kolom 5 aantal gezinnen waarvan 7/10 gas heeft (weet alleen niet of die allemaal ook gas als verwarming hebben)
28400000
2300019880000
0.024601.2196.61920408000
0.123001.061382743440000
0.369001.064148230320000

Afgaande op de media heeft iedereen dat laatste qua tarief :unsure:
ben niet aansprakelijk voor mogelijke fouten in de tabel

Dat ze hun 120 euro houden... moet nog altijd die eerste 100 euro krijgen, is wel goedgekeurd sinds 2 dagen.
Snap niet dat ze weer zoveel rompslomp gaan uitvinden voor 'amper' 120 euro. Dat is niets structureel en laat het dan gewoon. Aanvaard nu eens dat de kist leeg is en trek ons niet nog dieper.

Voorlopig nog steeds geen spijt van optifix. Ik probeer september niet te stoken (elk jaar trouwens). Momenteel is het door de invallende zon weer 22.1. Dat hadden we gisteren ook :). Als er elke dag een paar tienden afgaan kunnen we alvast wennen eraan :D. Wat invallende zon vertraagd het, lang leven glas (met rolluiken) op het zuiden :).
Vanaf volgende week donderdag terug 19°C, kan het nog wat langer stabiel blijven.

Vanaf volgende week donderdag terug 19°C, kan het nog wat langer stabiel blijven.

Eens moet de verwarming toch aan natuurlijk. Echt in de kou zitten ga ik voorlopig niet doen. Dan laat ik liever de 2 wekelijkse etentjes en uitgaan. Daarmee rijden we de helft van de meerprijs al dicht.

A ja dat is hier ook
Idem met verlichting. Ben al half uur wakker en geen licht gebruikt want ik zie overal perfect, madam staat op en overal moeten de lichten aan want 'ik zie anders niets'

Alleen voor gas is er mogelijks miljarden aan meerinkomsten via BTW
kolom 1 prijs per kwh, kolom 2 gemiddeld verbruik en de kost voor gas, kolom 3 voor de BTW omzetting, kolom 4 dan inkomsten uit BTW en dan kolom 5 aantal gezinnen waarvan 7/10 gas heeft (weet alleen niet of die allemaal ook gas als verwarming hebben)
28400000
2300019880000
0.024601.2196.61920408000
0.123001.061382743440000
0.369001.064148230320000

Afgaande op de media heeft iedereen dat laatste qua tarief :unsure:
ben niet aansprakelijk voor mogelijke fouten in de tabel
De BTW kan max 1/5 van de factuur zijn. Zelfs als ze dat lineair teruggeven, drop in the ocean.

En ik wil het wel nog zien dat de overheid zomaar voor onze schone ogen hun volledige BTW meerinkomsten terug geeft. Ain't gonna happen.

De BTW kan max 1/5 van de factuur zijn. Zelfs als ze dat lineair teruggeven, drop in the ocean.

En ik wil het wel nog zien dat de overheid zomaar voor onze schone ogen hun volledige BTW meerinkomsten terug geeft. Ain't gonna happen.
Dit ging enkel over de gascomponent zelf en die is ondertussen aan 6%.
Die 21 is om te vergelijken tov 2 jaar geleden

Laatst bewerkt:
"Het voorstel om de hoogste 20% uit te sluiten heeft het niet gehaald, dat zou een mediaan tweeverdiener gezin uitsluiten". O C M W hangmat land.

"De tegemoetkoming geldt voor alle gas- en elektriciteitscontracten van het variabele type en voor vaste contracten die werden afgesloten of hernieuwd na 1 oktober 2021"

Benieuwd wat Luminus gaat doen. Die 135 is meer dan het voorschot... -_-

Het inkomen is ook nog een voorwaarde.

"Het inkomensplafond ligt voor alleenstaanden rond de 3.000 euro per maand, bij koppels zal dat 5.000 euro per maand zijn. Het plafond wordt extra verhoogd per persoon ten laste."

Een heel groot deel van de mensen wordt dus wel uitgesloten.

Is dat bruto, belastbaar, netto. x 12 maanden/jaar?, x 13.92 maanden/jaar ? Het inkomen van november en december? Vragen, vragen.

Ik zie al in veel scenarios cheatable routes... Prepare for HLN artikels. Ik werk en verdien 2 euro te veel om mijn 400 euro te krijgen. Ik had beter 4/5 gewerkt.

Terug
Bovenaan