gumball4000
Well-known member
Bijna iedereen van BG zal er toch uitvallen..ge moogt ook maar max 2500€ netto verdienen 

Dus Optifix was een goeie keuze

Dus Optifix was een goeie keuze
Volg de onderstaande video om te zien hoe je onze site als web-app op je startscherm installeert.
Opmerking: Deze functie is mogelijk niet beschikbaar in sommige browsers.

Hier hetzelfdeDe madam "moet lucht hebben". Er staat hier ventilatie en co2 meter. Ik zie 0 effect van het raam op kip...

Tijd geleden overgestapt van mega naar engie. Voor gas is alles reeds in orde, contract bij mega is gestopt, contract bij engie is actief. Voor elek echter staat bij engie in behandeling en ik krijg ook nog geen voorschotfactuur voor elek. Voorlopig blijft mega voorschotten sturen voor elek.
Wat doe je dan best? blijven betalen bij mega? Bij wie moet ik klagen? fluvius, mega of engie?
Als het contract effectief gestopt is bij Mega, waarom zou je nog de voorschotfacturen betalen?Engie. Mega kan er niet aan doen dat het niet in orde geraakt en blijft dan ook facturen sturen.
Kan zijn dat er iets vastzit bij Fluvius, maar het is aan Engie om dat uit te zoeken.
da's duidelijk om de oude nog goedkope vaste contracten te weren. wat niet meer dan logisch is he..
Hier zaten we deze ochtend zonder verwarming op 23,7 graden.Bij iedereen is het nog best warm.
Wij zitten in een tijdelijk huurhuis en hier is het nu 17,5 graden.![]()
Als het contract effectief gestopt is bij Mega, waarom zou je nog de voorschotfacturen betalen?
Gestopt is gestopt. Als er geen lopend contract meer is, hoef je toch niks meer te betalen? (Uitgezonderd de slotfactuur)
Tenzij Cruez het foutief geformuleerd heeft en er nog een lopend contract is bij Mega omdat het overhevelen van het contract naar Engie niet gelukt is.
Uiteindelijk komt het erop neer dat er een bepaald budget is dat verdeeld moet worden. Hoe meer mensen een deel van het budget krijgen, hoe minder dat degene die budget krijgen zullen ontvangen. Het zal altijd een discussie zijn, en ook ik hoop, zoals de meeste onder ons, dat ook ik een deel van het budget zal krijgen. Maar anderzijds is het begrijpelijk dat de "zwakkeren" en degene die buitensporige tarieven moeten betalen hier het meest voor in aanmerking komen... Het is uiteindelijk een "noodmaatregel".Wat is goedkoop ? Wat is oud ?
Krijgen dan die mensen ook een premie voor de periode voor de energiecrisis dat een vast tarief duurder was dan een variabel ?
Die mensen hebben nu "geluk" dat ze destijds een "goede" beslissing hebben gemaakt en voor het duurdere vaste tarief zijn gegaan ipv de goedkopere variabel ?
Maar worden dan wel uitgesloten van een vergoeding omdat ze destijds een goede gelukkige keuze gemaakt ?
Ah ok, ik had het fout gelezen.Hij zegt toch niet dat zijn elektriciteitscontract gestopt is? Hij zegt enkel dat zijn gascontract gestopt is.
Van Mega schrik ik van niets meer. Mega doet vanalles wat niet mag, en toch doen ze het gewoon.Als het contract gestopt zou zijn zou Mega ook geen voorschotfacturen meer aanrekenen..
Wat voor zin heeft zo'n korting? We spreken over de maand november en december. 2x 50euro en 2x 10euro. Dat gaat over 120euro op een jaarfactuur van zo'n 5000 à 7000euro voor een gemiddeld gezin. Dat gaat volgens mij het verschil niet maken, maar zal ons land wel mega veel kosten.Optifixers, prepare your pitchforks...
De regering wil vandaag de laatste hand leggen aan een basispakket voor gas en stroom. In de praktijk zou er in november en december een korting worden toegepast op de energiefactuur. Binnen de regering ligt een korting op tafel van 50 euro per maand voor gas en 10 euro per maand voor elektriciteit voor een doorsneegezin.
Er woedt echter nog een politieke discussie over wie hiervoor in aanmerking komt. Want hoe groter de doelgroep, hoe kleiner het voordeel per begunstigde. Verschillende scenario’s circuleren. Wie een sociaal tarief of een vast (gas)contract heeft, wordt wellicht uitgesloten van de steunmaatregel. Verschillende regeringspartijen willen ook de 20% hoogste Belgische inkomens weren - maar daaronder vallen net veel werkende Vlamingen. Zij zouden het toegekende voordeel dan achteraf via hun belastingbrief moeten terugbetalen. Maar die ingreep is niet enkel technisch omslachtig, hij is ook politiek onpopulair. Daarom valt zo’n bovengrens - pakweg een inkomen van 2.500 euro netto voor een alleenstaande - mogelijk toch nog weg.
De federale regering is er dus nog niet helemaal uit, maar ze wil wel snel beslissen - onder meer om het verschil te maken met de Vlaamse regering. Het water staat ook hoog: de Vlaamse energieregulator VREG berekende dat de gemiddelde energiefactuur voor een gezin in september is opgelopen tot liefst 9.200 euro per jaar.
Voor de financiering van het basispakket hoopt Vivaldi de opbrengst in te zetten van een Europese overwinstbelasting op energiebedrijven. Energiewaakhond CREG is aan het becijferen hoeveel zo’n belasting in ons land zou opleveren - die raming komt morgen binnen.
![]()
Korting op energiefactuur voor iedereen, maar 1 op 5 moet ze mogelijk terugbetalen
De federale regering wil elke Belg in november en december korting geven op zijn energiefactuur. Al zou die maatregel voor sommigen nadien worden teruggedraaid: verschillende regeringspartijen willen dat de 20% Belgen met de hoogste inkomens het bedrag terugbetalen via hun belastingbrief.www.hln.be
De verkiezingen komen eraan!Wat voor zin heeft zo'n korting?

Die 9200€ voor de gemiddelde jaarfactuur is nog berekend op basis van topprijzen. Hier gaan we volgens mij niet aan geraken. De prijzen zitten in een dalende trend.Wat voor zin heeft zo'n korting? We spreken over de maand november en december. 2x 50euro en 2x 10euro. Dat gaat over 120euro op een jaarfactuur van zo'n 5000 à 7000euro voor een gemiddeld gezin. Dat gaat volgens mij het verschil niet maken, maar zal ons land wel mega veel kosten.
En wie op elektriciteit verwarmd krijgt zo goed als niks (2x 10euro)
EDIT: zelfs 9200euro voor de gemiddelde jaarfactuur volgens dat artikel.
Die 9200€ voor de gemiddelde jaarfactuur is nog berekend op basis van topprijzen. Hier gaan we volgens mij niet aan geraken. De prijzen zitten in een dalende trend.
Tuurlijk , Barmhartig is mooi maar niet altijd eerlijk.Uiteindelijk komt het erop neer dat er een bepaald budget is dat verdeeld moet worden. Hoe meer mensen een deel van het budget krijgen, hoe minder dat degene die budget krijgen zullen ontvangen. Het zal altijd een discussie zijn, en ook ik hoop, zoals de meeste onder ons, dat ook ik een deel van het budget zal krijgen. Maar anderzijds is het begrijpelijk dat de "zwakkeren" en degene die buitensporige tarieven moeten betalen hier het meest voor in aanmerking komen... Het is uiteindelijk een "noodmaatregel".
Heb het even verder nagekeken en zoals ik het nu begrijp hangt de uiteindelijke prijs niet af van of je een maandelijkse of kwartaalparameter hebt, maar de beurs waarop de leverancier aankoopt en of dit een forward- of een spotparameter is.
Bij een forwardparameter is de prijs gekend voor de start van de volgende maand/kwartaal.
Bij een spotparameter is de prijs pas gekend na afloop van de aangerekende periode.
Engie gebruikt een forwardparameter. Mega bv gebruikt een spotparameter.
Ik herinner me dit omdat de CREG Mega beschuldigt van 'gaming' door te spelen met de parameters die ze gebruiken, zie vanaf pagina 8.
Mega gebruikte in 11/2021 een maandelijkse parameter en in 12/2021 een kwartaalparameter:
"Door in december 2021 te kiezen voor een kwartaal geïndexeerde Belpex, gebruikt Mega op de tariefkaart de laatst gekende waarde op dat moment, namelijk deze voor Q3 2021, wat een toch aanzienlijk goedkopere periode was dan Q4 2021. Op die manier komt het product in de maand december uiteraard op een zeer goede plaats terecht in de resultaten van de prijsvergelijkers. Op het moment van de facturatie zal echter de reële waarde gebruikt worden, deze voor Q4 2021, die aanzienlijk hoger zal liggen."
Ik denk dus dat we allebei een beetje gelijk hebben..
| TTF101 (€/MWh) | TTF103 (€/MWh) | % jaarverbruik volgens RLP | |
| apr | 131,518 | 129,931 | 7,06 |
| mei | 101,962 | 129,931 | 3,80 |
| juni | 94,091 | 129,931 | 1,89 |
| Klant A - TTF101 - 10 MWh |
| Volume (MWh) | Prijs (€) |
5,537 | 728,25 |
2,980 | 303,89 |
1,482 | 139,48 |
| Totale kost | € 1 171,61 |
| Klant B - TTF103 - 10 MWh |
| Volume (MWh) | Prijs (€) |
5,537 | 719,46 |
2,980 | 387,25 |
1,482 | 192,60 |
| Totale kost | € 1 299,31 |
Dat is helaas nog steeds heel onduidelijk. Ik verander in elk geval nog niet.Een optifix die ingaat in november kan ik dus beter veranderen naar een variabele als dit doorgaat?
Budgettering van 2022, niet 2023.Waarom hebben ze het trouwens enkel over november en december terwijl januari en februari meestal de koudste maanden zijn..

Dikwijls lees je ook oktober-november-december omdat in september (nu) de prijzen van sommige variabele contracten voor die maanden bepaald wordt (bv. Engie Easy).Een optifix die ingaat in november kan ik dus beter veranderen naar een variabele als dit doorgaat? Waarom hebben ze het trouwens enkel over november en december terwijl januari en februari meestal de koudste maanden zijn..