Energieleveranciers

Op straat komen gaat niet snel gebeuren. 1 miljoen gezinnen hangen aan de teut van de overheid.

Vind dat wel wraakroepend in deze tijd. Als je het sociaal tarief krijgt is er geen enkele incentive om te besparen, want veel is dat niet gestegen.
Ze zouden moeten zeggen dat alles wat je meer verbruikt dan gemiddeld, gefactureerd wordt aan normaal tarief.

Degene die wel de volle pot betalen kunnen dan zelf kiezen, of hetzelfde verbruiken aan prijsx4, of proberen te besparen.

Vind dat wel wraakroepend in deze tijd. Als je het sociaal tarief krijgt is er geen enkele incentive om te besparen, want veel is dat niet gestegen.
Ze zouden moeten zeggen dat alles wat je meer verbruikt dan gemiddeld gewoon aan normaal tarief betaald.

Degene die wel de volle pot betalen kunnen dan zelf kiezen, of hetzelfde verbruiken aan prijsx4, of proberen te besparen.
Ach, een steen kun je niet stropen hé... dat blijft het probleem van onze maatschappij. Al begrijp ik perfect dat we mensen helpen enzomeer... maar op een bepaald moment ga je toch eens moeten zeggen basta, eigen verantwoordelijkheid.

Ze zouden moeten zeggen dat alles wat je meer verbruikt dan gemiddeld, gefactureerd wordt aan normaal tarief.

En als ze dan willen besparen of investeren in zonnepanelen, warmptepomp etc. kunnen ze dikwijls ook nog enige steun op hun buik schrijven.

Ik was hier eens aan het kijken voor die renteloze verbouwlening. Dan zwieren we de gas eruit en komt er een warmptepomp etc. Maar wat had je gedacht, die telt natuurlijk niet voor ons.

Ach, een steen kun je niet stropen hé... dat blijft het probleem van onze maatschappij. Al begrijp ik perfect dat we mensen helpen enzomeer... maar op een bepaald moment ga je toch eens moeten zeggen basta, eigen verantwoordelijkheid.

Maar sociaal tarief geven tot het gemiddelde is effectief helpen eh. Je moet die mensen idd helpen, maar dat is niet gelijk aan betuttelen en cadeaus geven.
Er wordt van iedereen verwacht te besparen, dus daarmee kan je dat al wat pushen.

Afhankelijk van je loon en woning kan vandaag stoppen met werken nog wel eens winstgevend zijn, dat is toch niet normaal.

Que?

Engie direct is 14c/kwh... En ik heb enkel nog maar mijn huidige formule bekeken omdat Vreg nog niet up to date is.

Optiflix is toch 25/kwh?
Ja en neen...

De waarde van ZIG DAM van de lopende maand is pas gekend aan het einde van de maand. Dus de prijs van de lopende maand ga je pas tegen het einde van de maand weten...

Op straat komen om te protesteren bedoel ik. Die €500 die de mensen nu meer moeten betalen voor aardgas en elektriciteit dat ging bij vele gezinnen vroeger naar de hobby, eens gaan eten, eens op reis, eens naar de zee, enzovoort

€500 per maand aan ‘fun’

Stel je voor dat dat wegvalt. Dan is het dus werken, thuiskomen en that’s it.

Tja er zijn nu eenmaal betere en slechtere jaren, sommigen willen dat niet accepteren en schuiven het af op de overheid. Als het in de middeleeuwen een slecht oogstjaar was moest ge er ook maar mee leven en was er geen magische voorraad patatten.
De overheid/EU had dit kunnen voorkomen door minder afhankelijk te worden, meer opslag te hebben, meer te diversifieren maar als ge paar jaar geleden zou afkomen met "we hebben x miljoen nodig voor infrastructuur en verhogen belastingen" had dat u veel kiezers gekost. Korte termijn-visie is het nadeel van democratie.

Klinkt pessimistisch en ik begrijp het wel, we komen net uit Covid en nu weer de energiecrisis, wat gaat t volgende weer zijn

Laatst bewerkt:
Op straat komen om te protesteren bedoel ik. Die €500 die de mensen nu meer moeten betalen voor aardgas en elektriciteit dat ging bij vele gezinnen vroeger naar de hobby, eens gaan eten, eens op reis, eens naar de zee, enzovoort

€500 per maand aan ‘fun’

Ja, dus de logica wil zeggen dat ze op hun verbruik zullen moeten inbinden als ze nog fun willen hebben.
Men zal dan moeten inzetten op fun waar niet noodzakelijk een kostprijs aan gebonden is. Of waar men de kostprijs kan beperken. Minder hobbies, niet gaan uiteten, niet op reis, niet citytrips of naar de zee, etc...

Persoonlijk, liever dat dan dat ik 1 van degenen ben die zijn job verliest... tijdens een crisis kun je nu eenmaal niet verwachten dat alles business as usual is. En je moet uiteindelijk uw eigen rekening doen kloppen. Ipv zaken te doen omdat je ze wilt doen maar die je niet kunt betalen. Leuk of niet. Dat is onderdeel van volwassen zijn of de volwassene te zijn...

Probleem is dat die 500eur fun ook niet meer in de economie terecht komt.

Restaurants gaan moeten sluiten, brouwers gaan minder moeten leveren,...
Al die ketens gaan stilvallen en miserie opleveren.

Dat weet je niet op voorhand. De mensen die vroeger dat budget in het buitenland spendeerden, kunnen kiezen om dat nu in België te spenderen. Maar waarschijnlijk gaat dat een gevolg hebben op die ketens en miserie opleveren.

Maar er is gewoon geen andere oplossing.. of denk jij dat de overheid zomaar zonder problemen even kan zeggen van ach de overheid zal die factuur wel coveren... neen dat gaat niet, daar is geen budget voor. Nu niet, nooit niet. Met de verlaging van de BTW en de accijnzen en de uitbreiding van de sociale tarieven is al een enorme stap gezet...

Daarom dat ik ook duidelijk stelde dat we blij mogen zijn dat je dan nog werk hebt. En als je geen werk hebt, dat er toch nog een vorm van steun is... ook al zal het niet makkelijk zijn. Maar ik woon liever in ons apenland België in dat geval dan in eender welk ander land...

Dat is het nadeel. We waren net herstellende van covid. Wij zullen ook nietmeer wekelijks iets gaan drinken en eten.
Geef de voorkeur aan warmte voor de kinderen dan plezier voor onszelf.

En dan is het bij ons zelfs nog geen kwestie van geen geld, gewoon om ons beleg en spaarcapaciteit te behouden voor de echt moeilijke tijden…

Tja er zijn nu eenmaal betere en slechtere jaren, sommigen willen dat niet accepteren en schuiven het af op de overheid. Als het in de middeleeuwen het een slecht oogstjaar was moest ge er ook maar mee leven en was er geen magische voorraad patatten.
De overheid/EU had dit kunnen voorkomen door minder afhankelijk te worden, meer opslag te hebben, meer te diversifieren maar als ge paar jaar geleden zou afkomen met "we hebben x miljoen nodig voor infrastructuur en verhogen belastingen" had dat u veel kiezers gekost. Korte termijn-visie is het nadeel van democratie.

Klinkt pessimistisch en ik begrijp het wel, we komen net uit Covid en nu weer de energiecrisis, wat gaat t volgende weer zijn

Vergeet er wel niet bij te zeggen dat mensen in de middeleeuwen, en zowat de hele geschiedenis veel meer "vrije" tijd hadden dan de laatste pakweg 100 - 150 jaar.

We zitten met absolute recordcijfers op vlak van depressies en burnouts. We hebben geen tijd om zelf te koken of onze kinderen op te voeden. Je kon tot nu toe het argument maken dat dat een bewuste keuze was om een bepaalde levensstandaard te hebben. Als veel mensen echter diezelfde opofferingen moeten maken om gewoon niet de hele winter in de kou te zitten met de TV uit, dan stel ik mij daar toch de vraag bij of we als maatschappij niet helemaal ontspoord zijn.

Vergeet er wel niet bij te zeggen dat mensen in de middeleeuwen, en zowat de hele geschiedenis veel meer "vrije" tijd hadden dan de laatste pakweg 100 - 150 jaar.

We zitten met absolute recordcijfers op vlak van depressies en burnouts. We hebben geen tijd om zelf te koken of onze kinderen op te voeden. Je kon tot nu toe het argument maken dat dat een bewuste keuze was om een bepaalde levensstandaard te hebben. Als veel mensen echter diezelfde opofferingen moeten maken om gewoon niet de hele winter in de kou te zitten met de TV uit, dan stel ik mij daar toch de vraag bij of we als maatschappij niet helemaal ontspoord zijn.

lol meer vrije tijd.
Je viel daar op je 30 dood en moest 10 kinderen baren om er 5 over te houden.

Onze huidige depressie/burnout problemen zijn dan peanuts.

Het typische "vroeger was alles beter"

Wel even vergeten dat mensen toen regelmatig dood gingen van honger en koude. Maar nu de temperatuur een graadje lager zetten of een keer minder op restaurant gaan is een probleem.

Euhm mensen hebben meer vrije tijd nu dan toen hoor.
Al de automatisatie, supermarkten, snel vervoer zorgt voor gigantisch veel tijdswinst. Op vakantie gaan, weekends, dagen vrijaf, ziektedagen, noem maar op. Dat niet iedereen die gewonnen tijd efficient inplant is een ander verhaal. Maar om nu te stellen dat mensen die tot zelfs 10 uur per dag werken gemiddeld minder vrije tijd hebben dan "mensen in de Middeleeuwen" is gewoonweg absurd.
Ik hoop dat je niet aan het vergelijken bent met de adel van toen, want da's natuurlijk een ander verhaal.

lol meer vrije tijd.
Je viel daar op je 30 dood en moest 10 kinderen baren om er 5 over te houden.

Onze huidige depressie/burnout problemen zijn dan peanuts.
Dat is deels onzin hé. De gemiddelde leeftijd houdt rekening met een serieuze kindersterfte, als een significant deel van de bevolking sterft voor ze 1 jaar wordt, dan zakt dat gemiddelde serieus. Wat niet wil zeggen dat men in betere gezondheid verkeerde dan nu ofzo, uiteraard waren omstandigheden op vlak van hygiëne en medische zorg slechter, maar net zoals nu een deel van de bevolking 60+ wordt zonder ooit noemenswaardige medische problemen te hebben, waren die er toen ook.
Euhm mensen hebben meer vrije tijd nu dan toen hoor.
Al de automatisatie, supermarkten, snel vervoer zorgt voor gigantisch veel tijdswinst. Op vakantie gaan, weekends, dagen vrijaf, ziektedagen, noem maar op. Dat niet iedereen die gewonnen tijd efficient inplant is een ander verhaal. Maar om nu te stellen dat mensen die tot zelfs 10 uur per dag werken gemiddeld minder vrije tijd hebben dan "mensen in de Middeleeuwen" is gewoonweg absurd.
Ik hoop dat je niet aan het vergelijken bent met de adel van toen, want da's natuurlijk een ander verhaal.
Maar de middeleeuwen zijn de industriële revolutie niet hé. Er zijn zeker gigantische efficiëntiewinsten gebeurd en de arbeidsomstandigheden zijn serieus verbeterd ten opzichte van toen. Maar denk je dat de gemiddelde boer tijdens de middeleeuwen heel het jaar 8u per dag aan het werk was? Die volgden de seizoenen, en ook het daglicht. Een van de eerste links die ik vond:

Niemand claimt hier dat die mensen een droomleven hadden, maar dat cliché van de vuile middeleeuwse boer die hele dagen werkte en op zijn 30 jaar doodviel klopt niet hé. Ondanks onze hopen aan extra comfort hebben we waarschijnlijk nog altijd een veel gejaagder leven dan zo'n simpele boer toen (en veel minder gejaagd dan een fabriekswerker tijdens de industriële revolutie). Je moet niet vergeten dat de enige manier om de tijd te weten/meten voor die mensen de kerkklokken waren hé, en hier zitten sommigen van ons dan fucking time sheets in te vullen.

Je kan je dan afvragen waarvan mensen een depressie of burn out krijgen: van volgens de seizoenen soms hard te werken en uitgebuit te worden terwijl de pastoor je een simpel verhaal ophangt van hoe het je lot is en het ooit beter wordt, of zowat elke dag voor 40 jaar rekenschap moeten af te leggen over wat je met je tijd doet, terwijl je een huishouden moet managen in een steeds complexer wordende wereld, en je eigenlijk geen zekerheden hebt. Er zit daar volgens mij een groot verschil tussen de ratio en de emoties.

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan