Energieleveranciers

Direct verbruiken en niet injecteren is nog voordeliger.
Gewoon omschakelen naar enkelvoudig tarief en alles overdag doen. Alle zonnewinsten neem je dan mee en het overig injecteer je aan een tarief dat gemiddeld hetzelfde is als met dag/nacht teller.
Denk ik ook, anders gaan de kosten gekoppeld aan gebruik (taksen etc) hoger liggen

Dit dus.. als ik rondom mij kijk, lijkt het alsof ik (en het BG-forum) de enige mensen zijn die merken wat voor een shit op ons afgestormd komt.
- Eigen vader wil niet weten van het Optifix contract, mar verbruikt bijna 20.000kwh aan elektriciteit (heeft een plug-in + elektrische verwarming).
- Eigen broer gelooft er ook niet in en doet alsof het geen belangrijke materie is. Hij koopt daarnaast een bojwgrond om er pas binnen 2-3 jaar iets op te (beginnen) zetten. Ik raad hem aan maximaal te lenen ivm nog relatief lage rente (hij zit op 2,5x%..vzndaag zou hij boven de 3% zitten). Vindt em een zot idee. Die ziet niet in dat het met de indexering zo gaat smelten voor de zon + dat de rente goed gaat stijgen gelooft em ook ni in.

- Eigen schoonbroer is alleenstaande en wil al lang iets kopen. Hij is al.vaak bij de bank gaan horen. 2-3jr geleden en vorige maand. 2-3jr geleden was er ni veel mogelijk...nu wel.
hij zou net een nieuwbouw appartement kunnen kopen (waar hij veel interesse in had eh). Wat doet em? Hij laat het liggen.."ja kzie wel..".
intussen is de rente gestegen en zal em wss net niet het gewenste bedrag kunnen lenen.
en dan zijn ouders die een hogere afbetaling dan 1000€/mnd afdoen als "dwaas/onverstandig"..ongeacht het inkomen.
als ik dan zeg "manee ge kunt toch beter maximaal lenen gezien de inflatie. Uw ratio lening-loon wordt rap kleiner"..dan wordt het stil
Hoeveel heeft uw pa dan met de afrekening betaald? Familielid heeft een 17 k electriciteitsverbruik… zitten al rond 600 per maand.

Heb hier nog voor optifix elektriciteit ook ingeschreven. Dat contract loopt 8december af dus heb wel even tijd om nog iets anders te vinden indien alles onverwachts terug beter wordt. Dat houdt het op een 65 centen zekers (energieprijs is 51 cent). Injectie is ook een deftig bedrag, gekoppeld aan de index dus da's in principe ook goed voor volgende zomer indien de shit blijft hangen aan de fan.
Gas had ik al ingetekend een dikke week geleden.
In ieder geval gaan we onze dure vloerverwarming niet veel gebruiken denk ik deze winter.

Ik geef liever centjes uit aan leuke dingen. Of eten ofzo.

Direct verbruiken en niet injecteren is nog voordeliger.
Gewoon omschakelen naar enkelvoudig tarief en alles overdag doen. Alle zonnewinsten neem je dan mee en het overig injecteer je aan een tarief dat gemiddeld hetzelfde is als met dag/nacht teller.
Waarom moet je overschakelen op enkelvoudig tarief om alles overdag te doen? 😊
Je kan met dag en nachttarief ook alles overdag doen.

Dit dus.. als ik rondom mij kijk, lijkt het alsof ik (en het BG-forum) de enige mensen zijn die merken wat voor een shit op ons afgestormd komt.
- Eigen vader wil niet weten van het Optifix contract, mar verbruikt bijna 20.000kwh aan elektriciteit (heeft een plug-in + elektrische verwarming).
- Eigen broer gelooft er ook niet in en doet alsof het geen belangrijke materie is. Hij koopt daarnaast een bojwgrond om er pas binnen 2-3 jaar iets op te (beginnen) zetten. Ik raad hem aan maximaal te lenen ivm nog relatief lage rente (hij zit op 2,5x%..vzndaag zou hij boven de 3% zitten). Vindt em een zot idee. Die ziet niet in dat het met de indexering zo gaat smelten voor de zon + dat de rente goed gaat stijgen gelooft em ook ni in.

- Eigen schoonbroer is alleenstaande en wil al lang iets kopen. Hij is al.vaak bij de bank gaan horen. 2-3jr geleden en vorige maand. 2-3jr geleden was er ni veel mogelijk...nu wel.
hij zou net een nieuwbouw appartement kunnen kopen (waar hij veel interesse in had eh). Wat doet em? Hij laat het liggen.."ja kzie wel..".
intussen is de rente gestegen en zal em wss net niet het gewenste bedrag kunnen lenen.
en dan zijn ouders die een hogere afbetaling dan 1000€/mnd afdoen als "dwaas/onverstandig"..ongeacht het inkomen.
als ik dan zeg "manee ge kunt toch beter maximaal lenen gezien de inflatie. Uw ratio lening-loon wordt rap kleiner"..dan wordt het stil
Exact dit dus. Daarstraks nog een dicussie over gehad. Met als tegenargument, ja, maar de prijzen zijn al even aan het stijgen he. Welja. Einde discussie.

Exact dit dus. Daarstraks nog een dicussie over gehad. Met als tegenargument, ja, maar de prijzen zijn al even aan het stijgen he. Welja. Einde discussie.
Had daarstraks nog een discussie met één van onze verkopers opt werk. Maar ene die verschillende bedrijven had naast zn activiteit bij ons opt werk. Ik zou er ni van verschieten dat die +5milj € aan kapitaal zou hebben.
Is zo ene die geld geparkeerd heeft op de kaaiman eilanden.
En die zei nog "rijk worden is ni alleen hard werken. Met hard werken kunde idd een beetje verdienen. Maar rijk worden komt meestal door de juiste opportuniteiten te grijpen..en ze ook willen zien".
En nu ni da we gaan rijk worden aan een lage rente of een vast contract. Maar zo ziet ge hoe weinig mensen rondom ons opportinuteiten zien..tis precies of we door koppige idioten omringd worden.
En nee, wij zijn ook niet perfect. Maar door collectief kritisch te zijn en mekaar zaken voor te leggen op dit forum, worden we er allemaal slimmer van. En nu hebben we allemaal een opportuniteit gespot met Optifix :).
Volgend jaar zullen wij wel lachen :tongue:.
En het feit dat mensen rondom mij zo koppig zijn, doet me meer en meer denken "ok..ik zal niks meer met ulle delen. Gelle zijt toch te koppig"

Wat ik mij afvraag bij die contracten '100% Belgische groene stroom': vallen die mensen die dat hebben dan zonder als de wind niet waait en de zon niet schijnt? Want neem aan dat die geen energie stockeren

Neem aan van niet, maar produceren ze op jaarbasis gewoon evenveel groene stroom als hun klanten verbruiken en verkopen ze dus eigenlijk quatsch want als klant verbruik je ook stroom van kerncentrales en gascentrales?

Wat ik mij afvraag bij die contracten '100% Belgische groene stroom': vallen die mensen die dat hebben dan zonder als de wind niet waait en de zon niet schijnt? Want neem aan dat die geen energie stockeren

Neem aan van niet, maar produceren ze op jaarbasis gewoon evenveel groene stroom als hun klanten verbruiken en verkopen ze dus eigenlijk quatsch want als klant verbruik je ook stroom van kerncentrales en gascentrales?
Waterkracht is ook groen, en valt niet stil.

Waterkracht is ook groen, en valt niet stil.
Klopt, anderzijds zeggen ze eigenlijk niet Belgisch maar 'lokaal' en in Vlaanderen zijn er amper dus dan is dat al niet meer lokaal.
En zijn die van hun eigen dan genoeg zijn om al hun klanten te bedienen op dat moment? Betwijfel dat

Engie en Luminus hebben trouwens de meeste in hun bezit

Groene energie inkopen, valt ook nog onder 100% groen.

Klopt, anderzijds zeggen ze eigenlijk niet Belgisch maar 'lokaal' en in Vlaanderen zijn er amper dus dan is dat al niet meer lokaal.
En zijn die van hun eigen dan genoeg zijn om al hun klanten te bedienen op dat moment? Betwijfel dat
Ben al jaren bij Ecopower en toch nog nooit zonder stroom gevallen. Nu iedereen plots groen wil zijn, hebben ze een klantenstop moeten invoeren omdat ze anders effectief niet iedereen zouden kunnen bedienen. Intussen proberen ze vergunningen te krijgen voor meer molens en als de productie op peil is, kunnen er weer klanten bij etc. Nog geen enkel moment spijt gehad. Is een heel eerlijk en open systeem. Jammer dat er niks gelijkaardig bestaat voor (bio-)gas.

In het geval van Ecopower:

Is er ook elektriciteit als het niet waait?

Ja, uiteraard. Voor elk kilowattuur dat geleverd wordt aan klanten, zetten wij ook een kilowattuur uit hernieuwbare energie op het net. Dat wordt nauwgezet bijgehouden. Via de evenwichtsverantwoordelijke levert Ecopower elke dag een energieboekhouding in bij Elia, de federale netbeheerder. Voor de klanten wordt er op basis van een theoretisch verbruiksprofiel een inschatting gemaakt van hun toekomstig verbruik. Ook van alle productie-installaties wordt er een vrij nauwkeurige prognose gemaakt. Tekorten worden bijgekocht op de elektriciteitsbeurs, overschotten worden daar verkocht. En elke maand leveren we bij de VREG, de regulator, 'garanties van oorsprong' in die bewijzen dat we groene elektriciteit leveren.

En als het niet waait en de zon niet schijnt? Onze windturbines en zonnepanelen kunnen ongeveer 85% van de tijd (op kwartierbasis) alle elektriciteit leveren van onze klanten. Zo'n 15% van de tijd gebruiken we andere elektriciteit die groen wordt via garanties van oorsprong. Daar tegenover staat dat we op andere momenten ervoor zorgen dat andere energiebronnen (zoals gas) kunnen beperkt worden dankzij de Ecopower-productie van groene stroom.

Engie en Luminus hebben trouwens de meeste in hun bezit
Ma dus in uw hoofd leggen ze dan kabels rechtstreeks van die windmolens naar al hun afnemers ofzo? Hoe kan je anders zeker zijn dat het groene stroom is?

Voila, schoonzus ook op nen optifix gezet.

Variabel voorstel van engie was al 250. Nu heeft ze een vaste voor 320.

Morgen ons moeder nog regelen en dan ga ik mijn commissie gaan incasseren.

Ma dus in uw hoofd leggen ze dan kabels rechtstreeks van die windmolens naar al hun afnemers ofzo? Hoe kan je anders zeker zijn dat het groene stroom is?
Nee nee ik geloof gewoon niet dat ze 100% groene stroom op elk moment kunnen garanderen tenzij ze veel te veel produceren op andere momenten.
Nu goed als je biomassa als groen bestempeld ga je er mss wel komen maar voor mij is dat geen groen

Ecopower heeft bv 1 waterkrachtcentrale (wel hier om de hoek zowaar :lol:)

Terug
Bovenaan