Houd jij al rekening met wat er komen gaat vanwege de hoge gasprijs?
www.metronieuws.nl
Als dat zo is (weet niet of de energieprijzen in Nederland te vergelijken zijn met die van in België maar het lijkt wel zo voor gas alleszins), vraag ik me echt af hoe de gemiddelde mens dat zal kunnen blijven betalen. Dat is bijna 40 cent per kwh voor gas, dus we gaan nog een mooie stijging tegemoet dan (had ik wel verwacht, maar niet in die mate). Ik word elke dag blijer van onze vaste energiecontracten. Lijkt me zowat de beste deal die ik dit jaar al gedaan heb.
Wij verbruiken zo'n 16500kwh gas in een niet al te groot vrijstaand huis (ondertussen wel wat extra geïsoleerd), dus dat zou al 6600 euro zijn per jaar voor gas alleen. Er wordt gesproken over een kwh prijs van elektriciteit van meer dan een euro, dat zou bij ons verbruik (tegen 1 euro/kwh) 2250 euro zijn (zonder zonnepanelen). Jaarlijks zouden we dus
worst case 8850 euro moeten ophoesten voor energie, of 737,5 euro per maand. Dat zijn bedragen waar goede verdieners zelfs moeite mee gaan hebben. Het wordt wel heel aantrekkelijk om wat minder te gaan verdienen zodat je onder het sociaal tarief valt.
Een warmtepomp is ook niet meteen interessant trouwens gezien de elektriciteitsprijs gewoon mee blijft stijgen.