Energieleveranciers

Mijn luminus dashboard ziet er zo uit momenteel, alles in orde vermoed ik? Of moet ik ergens manueel nog tekenen?

Vandaag nog met een collega over gesproken die mijn maandelijkse kost totaal absurd vond want hij verbruikt gelijkaardig maar betaalt slechts 90 per maand...wel met een variabel contract en voorschot dat nog begin dit jaar werd berekend. Die gaat binnenkort ook verschieten.

Een vraagje dat hier misschien al gesteld is: voor gas hebben we al we optifix genomen.

Voor elektriciteit heb ik variab Eneco Zon en Wind genomen begin juni dit jaar. We hebben immers zonnepanelen en een digitale meter (cijfers vorig jaar: afname 1270 kWh, injectie 2700 kWh). De reden waarom ik voor elek geen vast zou willen nemen, is omdat bij een variabel ook de injectievergoedingen meegaan, waardoor we toch wel mooi 'verdienen' door onze hoge injectie tegenover afname.

Nu zie ik op dat nieuw voorstel van Luminus voor September (Comfy+) dat die injectie toch heel laag staat tegenover afname. Hoe komt dit?

Hoe staan jullie tegenover zonnepanelen + digitale meter en variabele contracten?

Die injectietarieven worden pas volgende maand kenbaar gemaakt. Daar moet je dus niet op voortgaan nu. Die werden deze maand ook pas bekend de 5de van de maand ofzo en dan passen ze de tarieffiche opnieuw aan.

Dus dan is de kans groot dat die injectietarieven van Optifix ook nog eens zullen verhogen eerder dan verlagen/stabiliseren? :)
Jep, want ze hangen vast aan een index en die index is gestegen volgens mij (aangezien de elektriciteitsprijzen deze maand fel gestegen zijn).
Hier zal dat betekenen dat we veel winst gaan doen met elke kwh die we opwekken op dagtarief t.o.v. die we verbruiken op nachttarief. Heb tegen m'n vriendin al gezegd dat we nu terug volop op nachttarief gaan verbruiken en overdag in het weekend.

Als dat zo is (weet niet of de energieprijzen in Nederland te vergelijken zijn met die van in België maar het lijkt wel zo voor gas alleszins), vraag ik me echt af hoe de gemiddelde mens dat zal kunnen blijven betalen. Dat is bijna 40 cent per kwh voor gas, dus we gaan nog een mooie stijging tegemoet dan (had ik wel verwacht, maar niet in die mate). Ik word elke dag blijer van onze vaste energiecontracten. Lijkt me zowat de beste deal die ik dit jaar al gedaan heb.

Wij verbruiken zo'n 16500kwh gas in een niet al te groot vrijstaand huis (ondertussen wel wat extra geïsoleerd), dus dat zou al 6600 euro zijn per jaar voor gas alleen. Er wordt gesproken over een kwh prijs van elektriciteit van meer dan een euro, dat zou bij ons verbruik (tegen 1 euro/kwh) 2250 euro zijn (zonder zonnepanelen). Jaarlijks zouden we dus worst case 8850 euro moeten ophoesten voor energie, of 737,5 euro per maand. Dat zijn bedragen waar goede verdieners zelfs moeite mee gaan hebben. Het wordt wel heel aantrekkelijk om wat minder te gaan verdienen zodat je onder het sociaal tarief valt.

Een warmtepomp is ook niet meteen interessant trouwens gezien de elektriciteitsprijs gewoon mee blijft stijgen.

Die 1 euro per kwh voor elektriciteit waarover gesproken werd in het artikel dat ik eerder deze maand deelde is sneller uitgekomen dan verwacht. En dat zou de normale prijs worden. Nu nog de gas richting 4 euro per kuub.

Vandaag nog met een collega over gesproken die mijn maandelijkse kost totaal absurd vond want hij verbruikt gelijkaardig maar betaalt slechts 90 per maand...wel met een variabel contract en voorschot dat nog begin dit jaar werd berekend. Die gaat binnenkort ook verschieten.
Ik vermoed dat het merendeel daar nog niet echt met bezig is gezien lopende contracten op basis van oudere prijzen en/of nog niet aangepaste voorschotten de impact van de komende periode verbergen.

Gasprijs vandaag weer behoorlijk aan het dalen. Een daling naar 200-205€ de komende dagen lijkt mij een mogelijkheid. Op die prijs ligt er een steun. Al meer dan 100€ eraf op enkele dagen zonder speciaal nieuws. Zoals ik al eerder zei, het kan alle kanten op. Het feit dat het voor ongeveer iedereen enkel omhoog kan, deed mij bij 342€ kriebelen om te zeggen dat de top bereikt was. Hopelijk ben ik niet mis, want anders wordt het heel “vies”.

Jaar geleden ingetekend voor 3 jaar. Zit dus nog ‘Safe’ voor 2 jaar.
Als ik dit aan telefoon vertel aan zo een verkoper… nog ja maar,..

Laatst bewerkt:
Denk eraan dat je dit doet VOOR 30/08/2022. Aangezien ik de kans aannemelijk acht dat optifix in september verdubbelt qua prijs ALS die zelfs nog aangeboden wordt. Ik zeg voor deze datum om er ook voor te zorgen dat tgv miscommunicatie of dergelijke je er niet langs grijpt.
Dus wacht er ook niet te lang mee.

Normaliter voor de startdatum gewoon kijken wanneer de startdatum geweest is van het contract. Als het gewoon verlengd is, dan gaat het contract dan ook op die datum 2022 vernieuwd zijn. En kort door de bocht ga je dan het tarief van de maand ervoor gekregen hebben (+/-). Gebruik deze link, https://www.mijnenergie.be/energieleveranciers/luminus/tariefkaart/, om te weten te komen welke dat dan waarschijnlijk +/- gaat geweest zijn. Al zou dat normaliter ook beschikbaar moeten zijn op de klantenzone ergens...
Waarom voor 30/08 en niet 01/09? Nu nog de moeite om te kiezen voor Optifix?

Waarom voor 30/08 en niet 01/09? Nu nog de moeite om te kiezen voor Optifix?
Zodanig dat je het niet op het laatste nippertje doet en als er toch iets mis gaat, je tijd hebt om te reageren of...

Als jij u voor de beperking van het risico u met deze beslissing goed voelt, dan is het nog de moeite zolang het niet 01/09 is. Vanaf 01/09 zal de nieuwe prijszetting van tel zijn.

Jep, want ze hangen vast aan een index en die index is gestegen volgens mij (aangezien de elektriciteitsprijzen deze maand fel gestegen zijn).
Hier zal dat betekenen dat we veel winst gaan doen met elke kwh die we opwekken op dagtarief t.o.v. die we verbruiken op nachttarief. Heb tegen m'n vriendin al gezegd dat we nu terug volop op nachttarief gaan verbruiken en overdag in het weekend.
Direct verbruiken en niet injecteren is nog voordeliger.
Gewoon omschakelen naar enkelvoudig tarief en alles overdag doen. Alle zonnewinsten neem je dan mee en het overig injecteer je aan een tarief dat gemiddeld hetzelfde is als met dag/nacht teller.

We gaan echt slechte tijden tegemoet. Ik heb soms de indruk dat ik de enige ben die dit beseft. Chauffage afzetten als het buiten sneeuwt… feest 😒
Dit dus.. als ik rondom mij kijk, lijkt het alsof ik (en het BG-forum) de enige mensen zijn die merken wat voor een shit op ons afgestormd komt.
- Eigen vader wil niet weten van het Optifix contract, mar verbruikt bijna 20.000kwh aan elektriciteit (heeft een plug-in + elektrische verwarming).
- Eigen broer gelooft er ook niet in en doet alsof het geen belangrijke materie is. Hij koopt daarnaast een bojwgrond om er pas binnen 2-3 jaar iets op te (beginnen) zetten. Ik raad hem aan maximaal te lenen ivm nog relatief lage rente (hij zit op 2,5x%..vzndaag zou hij boven de 3% zitten). Vindt em een zot idee. Die ziet niet in dat het met de indexering zo gaat smelten voor de zon + dat de rente goed gaat stijgen gelooft em ook ni in.

- Eigen schoonbroer is alleenstaande en wil al lang iets kopen. Hij is al.vaak bij de bank gaan horen. 2-3jr geleden en vorige maand. 2-3jr geleden was er ni veel mogelijk...nu wel.
hij zou net een nieuwbouw appartement kunnen kopen (waar hij veel interesse in had eh). Wat doet em? Hij laat het liggen.."ja kzie wel..".
intussen is de rente gestegen en zal em wss net niet het gewenste bedrag kunnen lenen.
en dan zijn ouders die een hogere afbetaling dan 1000€/mnd afdoen als "dwaas/onverstandig"..ongeacht het inkomen.
als ik dan zeg "manee ge kunt toch beter maximaal lenen gezien de inflatie. Uw ratio lening-loon wordt rap kleiner"..dan wordt het stil

Terug
Bovenaan