Energieleveranciers

Ondertussen bij een kennis op het OCMW:

De voorbije 2 maanden al meer nieuwe dossiers dan in heel 2021.

Andere kennis die voor een lening aan het gaan is voor een huis, waar de bankier zegt:
- Meneer, wacht nog 4 maand en je kan u de huizen uitkiezen!

Wij verbruiken geen 6170kWh hé
Had verstaan dat die 3 cijfers die je achtereenvolgens vermeldde voor 2020, 2021, etc... jullie jaarverbruik was. Dan verandert het ja ;).

Wij verbruiken maar +- 2300-2400kWh op jaarbasis
Zoals je in post #3980 zelf aangeeft een goei 30% eigen verbruik (1851kWh dus nog 550-600kWh af te nemen van het net)
Dat geeft nog een goei 4400kWh te injecteren naar het net aan injectietarief

Uiteraard moet je die 550-600kWh nog betalen wat je afneemt, maar dat kan/mag je aftrekken van wat je krijgt voor de injectie dus ik "betaal" niks aan stroom, zou enkel terug krijgen qua totaalplaatje

Zal eerder neerkomen op een 300€ te betalen en een 1000€ terug te krijgen maar dat verrekend zich toch op de eindfactuur

Neen, maar dan is het beter om het ook zo uit te leggen aan degene die je het wilt laten verstaan ;). Gewoon zeggen zoals je hierboven aangeeft : we betalen nog voor 600kwh Aan de kostprijs van 0.75€ is dat 450€ op jaarbasis. /12 -> 37.5 per maand.

Huidige bedrag te betalen per maand voor energie = 120
Toekomstig bedrag te betalen per maand + lening = 37.5 + 180 = 217.5€.
Inkomsten uit de injectie : voorzichtig geschat : 4000kwh *0.2 (kan ook meer zijn, momenteel staat het injectietarief op 0.3) == 800€ . /12-> 66.67.
Kortom we zullen voor de eerste 4 jaar 217.5 - 66.67 == 150.83€ betalen.
Dus 30€ per maand meerkost, om op die manier minder afhankelijk te zijn van prijsstijgingen op elektriciteit. En met wat geluk, is het zelfs 400€ extra waardoor we zo goed als geen meerkost hebben.

En dat is enkel voor zo lang de lening loopt. En zonder rekening te houden met het voordeel van die 5 jaar geen onroerende voorheffing die we anders moeten betalen en waarmee we defacto dan ook de lening vervroegd zouden kunnen terugbetalen of dat geld aan de kant zetten om uit te putten voor die maandelijkse extra kost tov de initiële 120€ als we het met onze huidige reservespaarcapaciteit niet zouden aankunnen om te betalen.

Ondertussen bij een kennis op het OCMW:

De voorbije 2 maanden al meer nieuwe dossiers dan in heel 2021.

Andere kennis die voor een lening aan het gaan is voor een huis, waar de bankier zegt:
- Meneer, wacht nog 4 maand en je kan u de huizen uitkiezen!

Het zou me toch sterk verbazen moesten mensen hun huizen moeten verkopen omdat ze de elektriciteitsfactuur niet meer kunnen betalen of anders in financiële problemen geraken.

1) Er is een verzekering gewaarborgd wonen waarbij de overheid bijpast in het betalen van je lening als je zonder werk valt, ziek wordt... We wonen niet in de VS
2) Er zijn allerlei soorten aan opvangnetten, sociale tarieven etc die de prijs drukken voor mensen die het echt niet meer kunnen betalen
3) Als er dan ondanks alles nog mensen zijn die toch hun huis moeten verkopen zullen het er al niet veel zijn en zullen het ook shitty huizen zijn, en wie wil er nu nog slecht geïsoleerde huizen kopen?

Ik denk dat veel huiseigenaren onderaan de inkomensladder er zich goed van bewust zijn dat hun hypotheek een vast bedrag is en blijft. Als ze zouden moeten gaan huren:
1. Staan ze jarenlang op de wachtlijst van een sociale woning terwijl die daarom niet eens energiezuiniger zal zijn
2. Wordt de huur jaarlijks geïndexeerd dus volgend jaar kan het al duurder uit komen dan wat ze nu al niet meer goed kunnen betalen
3. Moet je gaan zoeken in een beperkt aanbod naar iets dat dan nog en energiezuiniger en goedkoper moet zijn dan wat je nu hebt als je een echte "winst" wil tegenover het gezinsbudget.

Dus nee, ik denk niet dat mensen massaal hun huizen gaan verkopen.
Wel dat ze bewust gaan instappen op budgetbeheer via het ocmw (dat kan ook vrijwillig en preventief)
, Budgetmeter gaan laten plaatsen, afbetalingsplan opstellen met hun leverancier,...

Groot bedrijf op het nieuws: van €3000 naar €8000 naar €20.000 per maand voor elektriciteit.

Wij vragen steunmaatregelen.

Als je al 10 - 20 jaar bestaat mag je imho toch al een serieuze buffer opgebouwd hebben en mag je ook al zonnepanelen gelegd hebben. Anders scheelt er iets met het top management.

Dus wacht. Zelfs als onze (België) voorraad 100% vol is, kunnen wij theoretisch gezien maar 14 dagen verder moest de aanvoer volledig stoppen ?
Klopt niet. 12 dagen reserve, maar dat wil niet zeggen 12 dagen toekomen als Russisch gas stopt. Russisch gas in België bedraagt maar 6%. Dus als Russische levering stopt komt er nog 94% binnen.

Ik vind het toch moeilijk in te schatten om voor elektriciteit een vast contract aan te gaan nu.

Of niet twijfelen?

Het zou me toch sterk verbazen moesten mensen hun huizen moeten verkopen omdat ze de elektriciteitsfactuur niet meer kunnen betalen of anders in financiële problemen geraken.

1) Er is een verzekering gewaarborgd wonen waarbij de overheid bijpast in het betalen van je lening als je zonder werk valt, ziek wordt... We wonen niet in de VS
2) Er zijn allerlei soorten aan opvangnetten, sociale tarieven etc die de prijs drukken voor mensen die het echt niet meer kunnen betalen
3) Als er dan ondanks alles nog mensen zijn die toch hun huis moeten verkopen zullen het er al niet veel zijn en zullen het ook shitty huizen zijn, en wie wil er nu nog slecht geïsoleerde huizen kopen?

Het is niet dat ze moeten verkopen omdat ze de elektriciteitsfactuur niet kunnen betalen, maar de gehele inflatie. Bedrijven die sluiten, mensen economisch werkloos, alleen maar stijgende prijzen, ...

1. Die verzekering bestaat, maar is lang niet bij iedereen bekend, laat staan de laagste sociale klasse.
2. De opvangnetten hebben geen bodemloze putten waaruit ze geld kunnen toveren
3. De hogere klasse, makelaars, bouwprojectoren die huizen voor peanuts opkopen, crappy renoveren en opnieuw verkopen

Klopt niet. 12 dagen reserve, maar dat wil niet zeggen 12 dagen toekomen als Russisch gas stopt. Russisch gas in België bedraagt maar 6%. Dus als Russische levering stopt komt er nog 94% binnen.
Ik zei ook volledig stopt :)

Kans dat het voorvalt is zeer klein natuurlijk, maar ik vind max 2 weken toch een kleine buffer. Stel dat er net iets in de koudste winterweken voorvalt zal het zelfs korter zijn dan 2 weken

Als je al 10 - 20 jaar bestaat mag je imho toch al een serieuze buffer opgebouwd hebben en mag je ook al zonnepanelen gelegd hebben. Anders scheelt er iets met het top management.

Het top management denkt vaak aan eigen bonussen en is niet geïnteresseerd in een buffer voor het bedrijf. Enkel familiebedrijven denken zo. Beursgenoteerde bedrijven zeker niet.

Er komt nu 0% Russisch gas binnen hoor. Maar wij exporteren massaal naar Duitsland en Nederland om daar het tekort aan Russisch gas op te vangen.

Dus wacht. Zelfs als onze (België) voorraad 100% vol is, kunnen wij theoretisch gezien maar 14 dagen verder moest de aanvoer volledig stoppen ?

Theoretisch gezien kan je geen enkele dag zonder aanvoer. Een stockage kan je namelijk niet zomaar naar believen leegtrekken. Loenhout is seasonal storage en je bent minstens zo'n 4 maand bezig om die naar 0% te brengen. Net zoals je ze nu ook niet op 14 dagen kan vullen.

Een familielid van me heeft gisteren een aanpassing van z'n variabel contract (elektriciteit + gas) gekregen:
Voorstel om z'n maandelijks voorschot van €82 naar €640(!) te verhogen.

De persoon in kwestie is alleenstaande en woont in een (slecht geïsoleerd) huurhuis in de Leuvense binnenstad.
Een verhoging was verwacht, maar niet zo hoog.

Verbruik:
Elektriciteit: 1800 kWh
Gas: 16500 kWh
Das wel goed doorgestookt met gas amai.

We gaan echt slechte tijden tegemoet. Ik heb soms de indruk dat ik de enige ben die dit beseft. Chauffage afzetten als het buiten sneeuwt… feest 😒

Onze Paul D’Hoore verkondigde net om “niet over te stappen naar een vast contract want de prijzen zijn hoog nu”. Van het recht om als consument eenvoudig over te stappen rept hij met geen woord…
Ja, tegen dat zijn boodschap het grote publiek bereikt is het te laat zenne.

Terug
Bovenaan