Energieleveranciers

Dacht gelezen te hebben dat de aanvraag van de datum van keuring van tel is als de fout ervoor niet bij u ligt dat ze het niet op tijd kunnen inplannen tgv drukte of...
Hln is nu niet de beste bron, maar ik baseerde me hierop:
“Om in aanmerking te komen voor die zonnepanelenpremie moet de installatie voor het einde van het jaar gekeurd zijn. De keuringsdatum is cruciaal en dat gaat dus niet voor iedereen meer lukken, dat is duidelijk. “

Nieuwe tarieven ontvangen van Luminus, maar het is variabel dus wat maakt het nog uit denk ik dan...?

Schermafbeelding-2022-08-30-om-11-29-12.png
Dat is een kwartaalvariabele prijs, als ik die BELPEX opzoek, dus logisch dat die prijs zo laag eruitziet.

Ah, je valt onder nieuwbouw dan. Wij doen ook nieuwbouw en ik laat er 10800Wp op smijten. 6% BTW en 100% korting op KI de eerste 5 jaar en we gaan verwarmen met warmtepomp. Ik eerst 7200Wp leggen, maar met een elektrische wagen in gedachten nog wat meer gelegd. Ze betalen zichzelf toch terug aan deze injectie tarieven en als de injectie tarieven, dan ben ik toch op mijn gemak voor de komende 25 jaar.

Met de financiële marge die je hebt en 100% KI aftrek eerste 5 jaar, is het imo een no brainer.

EDIT: Als je nu geen korting op KI hebt en je kan door de PV panelen naar 100%, dan is je installatie wellicht voor de helft of zelfs meer dan de helft betaald.
Ki is +-930€ dus pak x5jaar = 4650€
Is inderdaad de helft van de installatie al betaald

Op een kleine 4jaar is dat spel normaal afbetaald en terugverdiend als ik goed reken
Dit weekend eens proberen naar een nicht van haar te gaan, die is financieel adviseur voor zelfstandige etc, misschien dat die het haar aan haar verstand kan brengen :)
1) 5 * kostprijs gerelateerd aan KI (stel voor het gemak 5 * 1000€). 1 zonnepaneel is quasi 1 e-peil punt... dus dat gaat snel...
2) het verschil biedt dan 30% minder verbruik per jaar die we niet moeten betalen (30% * 6170 oftewel 1851 kwh of x€ dat we elk jaar hierdoor uitsparen (je kan dan spelen met 0.35€, 0.58€ en 0.85€ ter voorbeeld (dagtarief elektriciteit) wat dat geeft))
3) de levenstermijn is een goede 20 jaar
-> kortom op x jaar (ik gok op 9000€ investering voor 6kwp installatie - 5000€ -> 4000 / 1073.58 geeft terugverdientermijn van <4 jaar waarna nog 16 jaar mogelijk voordeel zonder rekening te houden met de +/- 4k aan 5 tot 30 cent die je elk jaar binnenkrijgt(dus 200€ tot 1200€)).

No brainer.
1. Ik ken het E-peil zonder zonnepanelen uit de startverklaring (E35) - voor die korting moeten we E30 of E20 halen.
2. Ik heb een redenering gepost in het topic van de zonnepanelen ivm eigen verbruik - injectie, maar dat lijkt me min of meer overeen te komen met wat jij zegt. Zou wel zeggen dat we ongeveer +-75% van ons verbruik dekken met de zonnepanelen, dat is misschien wat rooskleurig ?

@Musk dat is nog het ergste, ze is financieel goed onderlegd. Ze gruwelt alleen bij het idee van "een lening", en zo wil ze het niet betalen want volgend jaar trouwen we

Zijn hier wel serieus offtopic aan het gaan. Kan het misschien beter posten in "welke eigenschap van je partner stoort jou het meest" :biglaugh:

Ki is +-930€ dus pak x5jaar = 4650€
Is inderdaad de helft van de installatie al betaald

Op een kleine 4jaar is dat spel normaal afbetaald en terugverdiend als ik goed reken
Dit weekend eens proberen naar een nicht van haar te gaan, die is financieel adviseur voor zelfstandige etc, misschien dat die het haar aan haar verstand kan brengen :)

1. Ik ken het E-peil zonder zonnepanelen uit de startverklaring (E35) - voor die korting moeten we E30 of E20 halen.
2. Ik heb een redenering gepost in het topic van de zonnepanelen ivm eigen verbruik - injectie, maar dat lijkt me min of meer overeen te komen met wat jij zegt. Zou wel zeggen dat we ongeveer +-75% van ons verbruik dekken met de zonnepanelen, dat is misschien wat rooskleurig ?

@Musk dat is nog het ergste, ze is financieel goed onderlegd. Ze gruwelt alleen bij het idee van "een lening", en zo wil ze het niet betalen want volgend jaar trouwen we

Zijn hier wel serieus offtopic aan het gaan. Kan het misschien beter posten in "welke eigenschap van je partner stoort jou het meest" :biglaugh:
Maar als je financieel onderlegd bent zou je toch net niét moeten gruwelen van een lening op dit moment :D

Ah, je valt onder nieuwbouw dan. Wij doen ook nieuwbouw en ik laat er 10800Wp op smijten. 6% BTW en 100% korting op KI de eerste 5 jaar en we gaan verwarmen met warmtepomp. Ik eerst 7200Wp leggen, maar met een elektrische wagen in gedachten nog wat meer gelegd. Ze betalen zichzelf toch terug aan deze injectie tarieven en als de injectie tarieven, dan ben ik toch op mijn gemak voor de komende 25 jaar.

Met de financiële marge die je hebt en 100% KI aftrek eerste 5 jaar, is het imo een no brainer.

EDIT: Als je nu geen korting op KI hebt en je kan door de PV panelen naar 100%, dan is je installatie wellicht voor de helft of zelfs meer dan de helft betaald.
Is wel enkel nog dit jaar, weet niet of dat uw startdatum bouw van toepassing is?

Collega heeft luminus ecoflex. Loopt af in december 23. Wil niet naar ecofix, want de prijs op dit moment is duurder dan haar variabel tarief nu.

:oink:

Is wel enkel nog dit jaar, weet niet of dat uw startdatum bouw van toepassing is?
Het is gebaseerd op het indienen of verkrijgen van de vergunning. Niet zeker welke van de 2, maar in beide gevallen is dat 2021 voor mij. Ons E peil zal wellicht rond 0 zijn of zelfs negatief als we het nog eens opnieuw laten rekenen. Was 11 voordat we beslist hebben om nog extra panelen te leggen.

EDIT: En het vervalt ook niet volgend jaar. Enkel moet je dan E10 halen voor 100% korting en E20 voor 50% korting. Vroeger was dat E20 en E30.

Maar als je financieel onderlegd bent zou je toch net niét moeten gruwelen van een lening op dit moment :D
Ik tracht het als volgt uit te leggen

Stroom Optifix zonder zonnepanelen -> 130€ per maand
Stroom Optifix met zonnepanelen -> teruggave van +-700€ door injectietarief (dus -58€)
Lening zonnepanelen = +- 180€ per maand - 58€ teruggave = +-120€

Dat draait break-even dan als ik per maand uitreken
Lening is max 4j dus na 4j 0€ kost aan stroom en enkele 100€ ontvangen

Collega heeft luminus ecoflex. Loopt af in december 23. Wil niet naar ecofix, want de prijs op dit moment is duurder dan haar variabel tarief nu.

:oink:
Die ecoflex wordt in oktober aangepast. Is namelijk een tarief dat per kwartaal geïndexeerd wordt.
Simpelste uitleg is zeggen : De versie die vorige maand geïndexeerd is zit op 19 cent voor gas. Men heeft gesteld dat de prijsstijging zo'n 35% is voor de tarieven in september. Er is geen reden waarom dat de tarieven in oktober zouden dalen. Dus laat ons uitgaan dat die hetzelfde blijven en niet stijgen (al kan dat echter ook nog). Dan ga je van 19 cent naar 25.65. Kortom als je niet intreed is de kans groot dat je voor gas in oktober voor de variabele 26 cent gaat betalen.

Bij een vaste weet je waar je aan toe bent.

Ik tracht het als volgt uit te leggen

Stroom Optifix zonder zonnepanelen -> 130€ per maand
Stroom Optifix met zonnepanelen -> teruggave van +-700€ door injectietarief (dus -58€)
Lening zonnepanelen = +- 180€ per maand - 58€ teruggave = +-120€

Dat draait break-even dan als ik per maand uitreken
Lening is max 4j dus na 4j 0€ kost aan stroom en enkele 100€ ontvangen
Moet eerlijk zijn dat volgens mij hier toch ook iets niet in klopt...

Jij gaat echt geen 0€ betalen aan elektriciteit hé als je 6170kwh per jaar verbruikt...

Moet eerlijk zijn dat volgens mij hier toch ook iets niet in klopt...

Jij gaat echt geen 0€ betalen aan elektriciteit hé als je 6170kwh per jaar verbruikt...
Wij verbruiken geen 6170kWh hé

Ik zou zonnepanelen willen laten leggen voor 6160wp (check mijn bericht eens waar ik je getaged heb ivm de zonnepanelen)
Wij verbruiken maar +- 2300-2400kWh op jaarbasis
Volgens die ene site in het ander topic zou de installatie gemiddeld (laatste 3j genomen) +-6300kWh opwekken
Zoals je in post #3980 zelf aangeeft een goei 30% eigen verbruik (1851kWh dus nog 550-600kWh af te nemen van het net)
Dat geeft nog een goei 4400kWh te injecteren naar het net aan injectietarief

Uiteraard moet je die 550-600kWh nog betalen wat je afneemt, maar dat kan/mag je aftrekken van wat je krijgt voor de injectie dus ik "betaal" niks aan stroom, zou enkel terug krijgen qua totaalplaatje

Zal eerder neerkomen op een 300€ te betalen en een 1000€ terug te krijgen maar dat verrekend zich toch op de eindfactuur

Of zit ik nu zo enorm erlangs ?

Terug
Bovenaan