Energieleveranciers

Het maakt weinig uit wat de rest van de wereld doet, momenteel is het heel moeilijk om het gas hier te krijgen.
Lng schepen zijn allemaal in gebruik

I know. Zoals ik dus zei, de enige reden dat het torenhoog is, is dat er een tekort is en geen alternatieven. Eens de tekort frictie weg is en we weer in een normale markt zitten, valt de prijs terug naar de ~wereldprijs.

Beeld je in dat we 3-4% minder vraag hebben en er geen tekort meer is en plots is elk LNG schip dat hier toekomt overschot die we eigenlijk niet nodig hebben. Gaan we dan nog altijd 10x zoveel betalen als we weten dat dezelfde LNG in USA een habbekrats verkocht word ?

Moest het zo obvious zijn dat de prijzen zakken tegen dan, dan zouden er enkel vaste contracten aangeboden worden door de leveranciers. Of denk je dat Luminus zo onnozel is om iedereen een free lunch te geven ?

Voor t zelfde geld is het 20 graden in december, is er een overschot en ploft de prijs in elkaar naar 100 of 150. Of misschien draait Putin de Nordstream kraan open naar 40%. Of misschien is het 20 graden in USA of Azie of weet ik veel waar en zijn er daar overschotten en stroomt er zo goed als gratis gas naar hier.

De prijzen zijn hier momenteel x10 vergeleken met elders. Er moet niet veel gebeuren om de prijzen hier te doen kelderen. Er wordt nu uitgegaan van een tekort van 1, 2, 3? % en dat duwt de prijzen to infinity wegens prijselasticiteit. Eens dat tekort een balans is of 1% overschot, plof naar beneden. Het verschil tussen een klein tekort en een klein overschot is niet groot (enkele graden in de winter...).
Als ze zakken dan stap je toch gewoon over van Optifix naar een andere leverancier?

De prijzen zijn hier momenteel x10 vergeleken met elders. Er moet niet veel gebeuren om de prijzen hier te doen kelderen. Er wordt nu uitgegaan van een tekort van 1, 2, 3? % en dat duwt de prijzen to infinity wegens prijselasticiteit. Eens dat tekort een balans is of 1% overschot, plof naar beneden. Het verschil tussen een klein tekort en een klein overschot is niet groot (enkele graden in de winter...).

Demand destruction is met de huidige prijzen al meer dan een paar procent hoor.
Er zit inderdaad veel risk in de prijs ingecalculeerd, maar je maakt een grove onderschatting van hoeveel gas we werkelijk te kort komen. Jij ziet enkel bearish factoren maar laat het een koud begin van de winter zijn en je zal zien hoe bullish het nog kan worden.

Ik denk dat veel mensen nog altijd niet beseffen hoe groot de problemen zijn.

Als ze zakken dan stap je toch gewoon over van Optifix naar een andere leverancier?
Natuurlijk. Optifix neem je als 2-jarige verzekering.
Er zijn echter veel mensen die denken dat je dat 2 jaar moet houden.

Heb van de week nog uitgerekend wat iemand moest betalen (luminus comfy) en dat was gebasseerd op verbruik vorig jaar en het is dubbel zoveel als het voorschot dat ze betalen. Meer voorschot betalen gaat niet financieel, maar dat was geen probleem. Op de laatste afrekening had ze ook de helft terug gehad 😅.
Ik voorzie in April 2023 grote problemen.

Collega heeft momenteel vaste formule bij Total Energies, verloopt november 22. Beste optie is ook optifix nemen en nu laten vastklikken zeker?

Dag,
Heel eerlijk ik ken niet zoveel van gas-energieprijsen en de specifieke berekening. En zou graag wat advies vragen (i know jullie hebben geen glazen bol).

Op basis van mijn verbruik zou ik bij mijn huidige leverancier (energie.be) bij een variabel contract 5733.64 EUR betalen op jaarbasis voor gas en elektriciteit.
Moest ik schakelen naar optifix bij luminus heb ik een vast contract met 2 jaar zekerheid aan 7087.47EUR voor gas en elektriciteit.
Dat is natuurlijk wel nog een behoorlijk verschil van 1300 EUR maar gemoedsrust voor 2 jaar is ook een belangrijk gegeven.

Bijkomend verbruiken wij redelijk veel gas +- 28000kwh per jaar (grote alleenstaande woning die we nog voor een stuk aan het verbouwen en dus isoleren zijn). Elektriciteitsverbruik is ongeveer 2650 aan nacht tarief en 2150 aan dag tarief (is het niet vreemd dat nacht hoger ligt? wij doen standaard alle schakelaars uit na het telewerken etc...). Gezien het grote verbruik heeft elke stijging ook een grotere impact naar het bedrag.
Ik leun dus heel sterk om toch al te veranderen naar een vast contact.

Wat is jullie mening hierover? bijkomend kan ik altijd terugschakelen naar variabel zonder problemen vermoed ik als binnen een paar maand de problemen en stijgende prijzen toch wonderbaarlijk opgelost zijn? Opzegtermijn van 1 maand als ik het goed heb begrepen?

Alvast heel erg bedankt voor alle mogelijke input!

Dag,
Heel eerlijk ik ken niet zoveel van gas-energieprijsen en de specifieke berekening. En zou graag wat advies vragen (i know jullie hebben geen glazen bol).

Op basis van mijn verbruik zou ik bij mijn huidige leverancier (energie.be) bij een variabel contract 5733.64 EUR betalen op jaarbasis voor gas en elektriciteit.
Moest ik schakelen naar optifix bij luminus heb ik een vast contract met 2 jaar zekerheid aan 7087.47EUR voor gas en elektriciteit.
Dat is natuurlijk wel nog een behoorlijk verschil van 1300 EUR maar gemoedsrust voor 2 jaar is ook een belangrijk gegeven.

Bijkomend verbruiken wij redelijk veel gas +- 28000kwh per jaar (grote alleenstaande woning die we nog voor een stuk aan het verbouwen en dus isoleren zijn). Elektriciteitsverbruik is ongeveer 2650 aan nacht tarief en 2150 aan dag tarief (is het niet vreemd dat nacht hoger ligt? wij doen standaard alle schakelaars uit na het telewerken etc...). Gezien het grote verbruik heeft elke stijging ook een grotere impact naar het bedrag.

Wat is jullie mening hierover? bijkomend kan ik altijd terugschakelen naar variabel zonder problemen vermoed ik als binnen een paar maand de problemen en stijgende prijzen toch wonderbaarlijk opgelost zijn? Opzegtermijn van 1 maand als ik het goed heb begrepen?

Ik denk dat de consensus hier is om vast (Optifix) te nemen om je in te dekken tegen serieuze stijgingen, je kan proberen te spelen met de ingangsdatum.

Maar uhm, jullie verbruik is wel echt hoog hé. Wat ik niet goed snap: jullie hebben nachttarief en verbruiken daar redelijk wat op, maar je weet niet wat? Dan moet er toch iets speciaal 's nachts opladen ofzo?

Leest hier ook af en toe iemand de vorige blz ? (oké het gaat snel)

Maar elk anderhalf blad komen toch dezelfde vragen tussen
- Kan ik optifix afsluiten met een latere datum
- Amai die vaste is wel dubbel zo duur dan de variabele die ik heb. Waarom zou ik dat afsluiten

- Amai die vaste is wel dubbel zo duur dan de variabele die ik heb. Waarom zou ik dat afsluiten
Een FAQ pagina zou handig zijn 🤪.

Zet de antwoorden er nog naast en we hebben een begin van onze FAQ. 😁

Ik vind het wel bewonderenswaardig hoe rustig iedereen steeds dezelfde vragen blijft beantwoorden. Ik ken forums waar ze je neus afbijten als je het riskeert een vraag te stellen die 10 pagina's geleden beantwoord geweest is, laat staan de vorige pagina. :p

Om het bij reeds gestelde vragen te houden, maar wil toch even dubbelchecken.

Gisteren ingetekend op Optifix 2 jaar en ondertussen 2 mails ontvangen. 1ste mail is een welkomstmail met bijzondere voorwaarden en contract en de 2de mail bevestigd de verwerking van het contract. Ik heb echter wel niets moeten tekenen (in 1ste mail zit het contract)...

Dit is bij andere ook zo verlopen?

Dat is gewoon in ieder topic zo hoor.

Dag,

Ben je zeker van die prijs?
Met 22500kWh gas, 2000kWh elek dag en 2000kWh elek nacht reeds op 8230 euro, met toch wel wat lager verbruik 1200 euro meer op jaarbasis.
Dat gas is veel en gewenst (mits minder uren en graad lager verwarmen), vorig jaar hadden we 25000kWh, we verwarmen actief 230m2, de inpandige garage, kelders en 2 zolderkamers worden niet verwarmd, garage is 32m2, zolderkamers 70m2.

Om het bij reeds gestelde vragen te houden, maar wil toch even dubbelchecken.

Gisteren ingetekend op Optifix 2 jaar en ondertussen 2 mails ontvangen. 1ste mail is een welkomstmail met bijzondere voorwaarden en contract en de 2de mail bevestigd de verwerking van het contract. Ik heb echter wel niets moeten tekenen (in 1ste mail zit het contract)...

Dit is bij andere ook zo verlopen?
was bij mij ook zo!

Ben je zeker van die prijs?
Met 22500kWh gas, 2000kWh elek dag en 2000kWh elek nacht reeds op 8230 euro, met toch wel wat lager verbruik 1200 euro meer op jaarbasis.
Dat gas is veel en gewenst (mits minder uren en graad lager verwarmen), vorig jaar hadden we 25000kWh, we verwarmen actief 230m2, de inpandige garage, kelders en 2 zolderkamers worden niet verwarmd, garage is 32m2, zolderkamers 70m2.

Die prijs is gebaseerd op basis van VREG vergelijking tussen variabel tarief bij de huidige leverancier (energie.be) en vast tarief bij luminus. Dat zou naar mijn weten op basis van de huidige tariefkaarten moeten zijn.. Maar zoals reeds gezegd, ik ben ver van een expert.

Ik weet niet als het specifiek aan mij was gericht, maar ik zal de vorige pagina's zeker dan eens nalezen.
Gezien mijn verbruik van gas wel hoog is dacht ik misschien dat dit een impact kon hebben op het advies :)

Alvast bedankt aan iedereen die met het nodige geduld altijd bereid is om mensen te helpen ! Hulpvaardig zijn en medemenselijkheid is iets wat deze wereld een mooiere plaats maakt ;)

Misschien puur aan weekendgebruik?
=> we zijn aan het verbouwen en het weekend ligt er wel behoorlijk wat materiaal aan dat elektriciteit verbruikt, dus dat zal dan de reden zijn, merci !

Terug
Bovenaan