Energieleveranciers

We leven in een maatschappij waar iedereen brult dat hij recht heeft op subsidies en extra toelagen en kortingen. Awel, het wordt tijd dat we dat nu krijgen voor die aardgas. Want als het geld op is, is er geen geld meer voor de economie. Met alle gevolgen van dien.

LOL
wie zegt dat ? Want anders begrijp ik die lol niet echt :(.

Meestal heb je het laagste punt voor de aankoop van mazout zo rond april tot de zomerperiode. Maar meestal wel voordat de school terug begint. Dus ja kans is klein dat die prijs nog onderaf gaat.

Al kan ik u dat ook niet garanderen natuurlijk...
Ik erger mij momenteel aan mijn moeder. Halverwege april kloeg ze dat de prijs heel hoog stond en toen heb ik haar gezegd dat ik de prijs in het oog zou houden zodat ze op het juiste moment zou kunnen bestellen. Begin augustus zeg ik dus tegen haar: Nu is het moment. (6 augustus, finaal bleek het beste moment 9 augustus te zijn .. maar echt heel hard fout was ik toen dus niet).

Mijn moeder (tegen haar eigen zoon): Ik heb bij Jantje en Poppemieke gestaan en die hebben gezegd dat de prijs nog wat verder gaat zakken. Ik wacht nog 2 weken! Ik kon er geen speld tussen krijgen, zij besliste zei ze. :wallbash:

Nu klaagt ze dat de prijzen opnieuw heel hard gestegen zijn. Nu ja dat komt er van je eigen zoon niet te geloven en voort te gaan op wat 'vrienden' zeggen. :sop:

Hopelijk daalt de prijs alsnog heel stevig en kan ze toch nog aan die relatief goedkope(re) prijs, mazout aankopen. Maar echt goed gezind ben ik daar dus niet van.

Ik erger mij momenteel aan mijn moeder. Halverwege april kloeg ze dat de prijs heel hoog stond en toen heb ik haar gezegd dat ik de prijs in het oog zou houden zodat ze op het juiste moment zou kunnen bestellen. Begin augustus zeg ik dus tegen haar: Nu is het moment. (6 augustus, finaal bleek het beste moment 9 augustus te zijn .. maar echt heel hard fout was ik toen dus niet).

Mijn moeder (tegen haar eigen zoon): Ik heb bij Jantje en Poppemieke gestaan en die hebben gezegd dat de prijs nog wat verder gaat zakken. Ik wacht nog 2 weken! Ik kon er geen speld tussen krijgen, zij besliste zei ze. :wallbash:

Nu klaagt ze dat de prijzen opnieuw heel hard gestegen zijn. Nu ja dat komt er van je eigen zoon niet te geloven en voort te gaan op wat 'vrienden' zeggen. :sop:

Hopelijk daalt de prijs alsnog heel stevig en kan ze toch nog aan die relatief goedkope(re) prijs, mazout aankopen. Maar echt goed gezind ben ik daar dus niet van.

Niet geantwoord, mijn moeder heeft ooit gezegd als je uw gat verbrand moet je op de blaren zitten.
Hoe voelen die blaren moeder ?

Ik heb nog relatief voordelig contract bij Luminus tot 6 januari maar vrees voor de prijzen die ik daarna ga moeten betalen. Kan ik daarop al anticiperen, rekening houdend dat prijzen nog eens wss fors zullen stijgen tussen nu en dan? Kan ik bv al intekenen op Optifix en contract pas na 6 januari laten beginnen?

Ik heb nog relatief voordelig contract bij Luminus tot 6 januari maar vrees voor de prijzen die ik daarna ga moeten betalen. Kan ik daarop al anticiperen, rekening houdend dat prijzen nog eens wss fors zullen stijgen tussen nu en dan? Kan ik bv al intekenen op Optifix en contract pas na 6 januari laten beginnen?

Als luminus klant gaat het contract over 21 dagen in. Anders kan je 4 maand uitstellen.

Iemand dak ken zijn contract loopt af in december (jaarlijks vast). Ik adviseerde hem nu in te tekenen op 2 jaar vast bij optifix ( is al klant bij luminus).

De prijzen zullen wel zakken tegen dan was mijn antwoord.
Sommiige mensen 🙄

Iemand dak ken zijn contract loopt af in december (jaarlijks vast). Ik adviseerde hem nu in te tekenen op 2 jaar vast bij optifix ( is al klant bij luminus).

Sommiige mensen 🙄
Zou kunnen. Nobody knows. Hij heeft dan ook het risico dat het nog veel hoger kan staan. Je moet hem enkel de risk/reward duidelijk maken en zeggen dat hij steeds terug kan overschakelen naar lager tarief indien het geval. Het gaat hier dan ook niet om gelijk hebben of gelijk krijgen. Enkel om “riskmanagement”.

Laatst bewerkt:
Zou kunnen. Nobody knows. Hij heeft dan ook het risico dat het nog veel hoger kan staan. Je moet hem enkel de risk/reward duidelijk maken en zeggen dat hij steeds terug kan overschakelen naar lager tarief indien het geval.
Heb ik gedaan, nuja pech tis niet mijn portemonnee

De discussie met een ander mag in principe niet gaan over “het gaat zeker stijgen” of “het gaat zeker dalen”. Belangrijkste is dat de risk/reward uitgelegd wordt. Dan kun je achteraf ook nooit met de vinger gewezen worden. Hope for the best, prepare for the worst.

Laatst bewerkt:
Ik ben dus gisteren overgestapt naar Optifix. En vanmorgen krijg ik een mail van mijn huidige leverancier Elegant getiteld "ik wil dat je blijft" :)

Ze bieden een variabel contract aan aan de volgende tarieven:

Elektriciteit: 37,68 c€/kWh
Gas: 14,37 c€/kWh

Uiteraard ga ik hier niet op ingaan. Heb gevraagd of ze een vast contract kunnen aanbieden, maar ik denk niet dat ze dat gaan doen.

Ik ben dus gisteren overgestapt naar Optifix. En vanmorgen krijg ik een mail van mijn huidige leverancier Elegant getiteld "ik wil dat je blijft" :)

Uiteraard ga ik hier niet op ingaan. Heb gevraagd of ze een vast contract kunnen aanbieden, maar ik denk niet dat ze dat gaan doen.
Het contract voor gas lijkt nog mee te vallen. Ze baseren zich op de ZTP (Zeebrugge Trading Point) en niet op de TTF. De prijzen op de ZTP liggen stukje lager dan op de TTF. ZTP sloot gisteren af op 249,116€. TTF sloot af op 311,265€. Denk dat de ZTP voor augustus momenteel gemiddeld rond 180€ ligt. Met de formule 1,05 x ZTPrlp + 3 zou dat volgens mij ongeveer uitkomen op 19,2€cent/KWh voor de gasprijzen in augustus tot nu toe.

Andere landen leveren misschien wapens, maar dat betekent niet of zij maar enigszins impact hebben op Oekrainse toegevingen. Kijk naar Afghanistan. In 2001was de Taliban verslagen, maar hebben uiteindelijk 20 jaar lang een guerilla oorlog gevoerd.

Dat Oekraïne land moet of zal afstaan omdat "wat Europese landen in de kou zitten" of men even terug flink zal handelen met een dictator die meerdere oorlogen en verantwoordelijk is voor 100K+ doden, is m.i. wishful thinking.
Ik zou zeggen: geeft @Peter een stukje van zijn huis en grond ook af voor de mensen die in de kou zitten?

Elektriciteit staat nu aan de hand van hun formule op 52,5€cent/KWh incl 6% BTW voor piekuren en ongeveer 49€cent/KWh incl 6% BTW voor daluren voor de gemiddelde Belpex van augustus tot nu toe.

Elektriciteit staat nu aan de hand van hun formule op 52,5€cent/KWh incl 6% BTW voor piekuren en ongeveer 49€cent/KWh incl 6% BTW voor daluren voor de gemiddelde Belpex van augustus tot nu toe.
Er staat in dat het een "speciaal aanbod" is om mij te overtuigen te blijven. Waarschijnlijk zou ik daar 1 maand van kunnen genieten, want dit staat er ook bij :)

"Dit variabel tarief volgt de dagprijzen van stroom en aardgas op de voet. De tariefkaarten worden elke maand bijgewerkt met de gemiddelde dagprijzen van de vorige maand."

Het contract voor gas lijkt nog mee te vallen. Ze baseren zich op de ZTP (Zeebrugge Trading Point) en niet op de TTF. De prijzen op de ZTP liggen stukje lager dan op de TTF. ZTP sloot gisteren af op 249,116€. TTF sloot af op 311,265€. Denk dat de ZTP voor augustus momenteel gemiddeld rond 180€ ligt. Met de formule 1,05 x ZTPrlp + 3 zou dat volgens mij ongeveer uitkomen op 19,2€cent/KWh voor de gasprijzen in augustus tot nu toe.

Klopt.
Maar de huidige outlook (wederom op basis van wat we nu zien op de termijnmarkt, die tariefformule werkt met een soort gemiddelde van day-ahead prijzen dus hierover heb je pas zekerheid achteraf) voor volgende winter is dat de ZTP-prijs zo’n 5 tot 7 euro/MWh onder TTF zal liggen. En het is de ZTP-prijs die zal stijgen.
Dus ja, ZTP-indexatie is interessanter dan TTF-indexatie. Maar het zal voor een gemiddeld gezin misschien een goede 100 euro verschillen op een factuur van ettelijke duizenden euro’s.

Sommiige mensen 🙄

Moest het zo obvious zijn dat de prijzen zakken tegen dan, dan zouden er enkel vaste contracten aangeboden worden door de leveranciers. Of denk je dat Luminus zo onnozel is om iedereen een free lunch te geven ?

Voor t zelfde geld is het 20 graden in december, is er een overschot en ploft de prijs in elkaar naar 100 of 150. Of misschien draait Putin de Nordstream kraan open naar 40%. Of misschien is het 20 graden in USA of Azie of weet ik veel waar en zijn er daar overschotten en stroomt er zo goed als gratis gas naar hier.

De prijzen zijn hier momenteel x10 vergeleken met elders. Er moet niet veel gebeuren om de prijzen hier te doen kelderen. Er wordt nu uitgegaan van een tekort van 1, 2, 3? % en dat duwt de prijzen to infinity wegens prijselasticiteit. Eens dat tekort een balans is of 1% overschot, plof naar beneden. Het verschil tussen een klein tekort en een klein overschot is niet groot (enkele graden in de winter...).

Moest het zo obvious zijn dat de prijzen zakken tegen dan, dan zouden er enkel vaste contracten aangeboden worden door de leveranciers. Of denk je dat Luminus zo onnozel is om iedereen een free lunch te geven ?

Voor t zelfde geld is het 20 graden in december, is er een overschot en ploft de prijs in elkaar naar 100 of 150. Of misschien draait Putin de Nordstream kraan open naar 40%. Of misschien is het 20 graden in USA of Azie of weet ik veel waar en zijn er daar overschotten en stroomt er zo goed als gratis gas naar hier.

De prijzen zijn hier momenteel x10 vergeleken met elders. Er moet niet veel gebeuren om de prijzen hier te doen kelderen. Er wordt nu uitgegaan van een tekort van 1, 2, 3? % en dat duwt de prijzen to infinity wegens prijselasticiteit. Eens dat tekort een balans is of 1% overschot, plof naar beneden. Het verschil tussen een klein tekort en een klein overschot is niet groot (enkele graden in de winter...).
Het maakt weinig uit wat de rest van de wereld doet, momenteel is het heel moeilijk om het gas hier te krijgen.
Lng schepen zijn allemaal in gebruik

Terug
Bovenaan