Energieleveranciers

Doorgaans staat in de voorwaarden dat je een overstap 30 dagen op voorhand moet laten weten.

Zonet ook terug mijn overstap geregeld voor 1 oktober, ik hou het nog op variabel tarief. Het verschil is te groot met het vast tarief dus ik gok op geen verdubbeling van de prijzen voor de duur van 12 maanden. 🤞

Je vraagt gewoon dan een contract aan bij een andere leverancier (of switch naar variabel bij Luminus).

Luminus anticipeert op de stijgende vraagprijs in de winter en geef je een vaste prijs van 23,76 c€/kWh bij Optifix Gas. De variabele prijzen zijn momenteel nog een stuk lager (bv. Comfyflex Gas 11,25 c€/kWh), maar deze prijs worden (bij dit specifieke contract) driemaandelijks gezien. Op 1 oktober wijzigt dus de prijs en dat zal de nieuwe prijs (kleine veralgemening) de gemiddelde dagprijs zijn van de vorige 3 maanden (juli, augustus, september) op de trading markt. De prijs neemt toe in de wintermaanden o.w.v. stijgende vraag en dus ook het variabel deel in je prijsformule.
Je zegt “Op 1 oktober wijzigt dus de prijs en dat zal de nieuwe prijs (kleine veralgemening) de gemiddelde dagprijs zijn van de vorige 3 maanden (juli, augustus, september) op de trading markt. De prijs neemt toe in de wintermaanden o.w.v. stijgende vraag en dus ook het variabel deel in je prijsformule.”. Volgens mij betaal je in juli, augustus en september uiteindelijk het gemiddelde van de prijzen, en zijn de gemiddelde prijzen van die maanden niet de prijs voor oktober… Op de tarieffiches verwijzen ze wel altijd naar de index van het gemiddelde van het kwartaal ervoor, en wordt hiermee ook de prijs per KWh weergegeven, maar dat klopt dus niet voor het kwartaal waarin je zit.

Je weet bij variabel pas na het kwartaal (of maan bij maandelijkse tariefaanpassing) wat de uiteindelijke prijs per KWh van het kwartaal ervoor was.

Mijn huidige Optifix zou normaal gezien 26/10 aflopen maar heb vorig weekend toch al ingetekend. In hun voordeel (hogere tarief) gaat dat dus wel dus ik ga er vanuit dat het omgekeerd ook zou gaan. Misschien zie ik het te simpel en komen zijn er nog kosten aan verbonden?
Wanneer start het nieuw contract?

Net even aan het vergelijken tussen verschillende leveranciers, dit is Luminus Comfy Flex:

kWh verbruikskost “Dag/Normale uren”28,87 c€/kWh
kWh verbruikskost “Nacht/Daluren”20,08 c€/kWh

kWh-prijs11,25 c€/kWh

250kWh elektriciteit gratis
500kWh aardgas gratis

Doorgaans staat in de voorwaarden dat je een overstap 30 dagen op voorhand moet laten weten.

Zonet ook terug mijn overstap geregeld voor 1 oktober, ik hou het nog op variabel tarief. Het verschil is te groot met het vast tarief dus ik gok op geen verdubbeling van de prijzen voor de duur van 12 maanden. 🤞
Variabel tarief gaat voor dit kwartaal niet (veel) lager uitkomen dan 23,76€ van Optifix vast.

Net even aan het vergelijken tussen verschillende leveranciers, dit is Luminus Comfy Flex:

kWh verbruikskost “Dag/Normale uren”28,87 c€/kWh
kWh verbruikskost “Nacht/Daluren”20,08 c€/kWh

kWh-prijs11,25 c€/kWh

250kWh elektriciteit gratis
500kWh aardgas gratis
Dat zijn prijzen gebaseerd op de vorige kwartaalindex…

Variabel tarief gaat voor dit kwartaal niet (veel) lager uitkomen dan 23,76€ van Optifix vast.
Dat geloof ik ook! Maar wanneer de gasprijzen terug zakken na de winter, blijf je de volle pot betalen bij vast tarief. Of zie ik nu iets over het hoofd?

Dat geloof ik ook! Maar wanneer de gasprijzen terug zakken na de winter, blijf je de volle pot betalen bij vast tarief. Of zie ik nu iets over het hoofd?
Dan kan je gewoon terug veranderen naar variabel. Enige is mogelijks de vaste kost die je moer betalen maar die is nog geen 20 euro dacht ik.

Dan kan je nog veranderen naar variabel, of je vast updaten naar een lager vast tarief.
Waarom denk je dat buiten Luminus niemand vast aanbied? Omdat geen andere leverancier het risico wil nemen. Bij vast leg je het risico bij Luminus. Eventuele kosten/verlies is laag, eventuele “winst” kan hoog zijn.

Gasprijzen stijgen ook omdat de gascentrales elektriciteit moeten produceren door hittegolven en droogte en onderhoud kerncentrales en om iedereen hun airco te laten draaien en another plentora

Zat jij niet bij ecopower?

Maar in de zomer verbruik ik maar een goei 100-120kWh per maand. Dus zelfs aan die hoge prijs is dat nog een "beperkt" bedrag

Terug
Bovenaan