Energieleveranciers

Ik ben niet goed mee hoor. Je betaalt gewoon wat je verbruikt. Als je uw verbruik kent in de winter maanden en je stemt daar uw voorschotten op af, dan zullen er achteraf geen verrassingen zijn.
Als je variabel de winter in gaat en het stijgt nog eens met 100% tegen dan, zul je duurder af zijn.
Dat is het net.

Zijn voorschotten zijn er niet op afgestemd.

Leverancier stelt 12x bedrag x voor. Hij denkt, 4 maand winter, 4 maal x betalen en dan overschakelen naar een goedkoper tarief. Maar hij heeft wel 80% van het jaarverbruik opgesoepeerd aan gas en denkt maar 4/12de te moeten betalen.

Da's ook niet helemaal waar: optifix is momenteel duurder dan de huidige Eneco Flex tarieven... en die liggen nog 3-maandelijks vast tot eind september. Dus best nu contract aangaan en dan laten ingaan op 1 oktober ofzo. Je betaalt dan wel (deel van) de jaarlijkse vergoeding aan Eneco.

Je kent het tarief van Eneco flex Q3 niet, dat wordt nu nog bepaald. Je kent dat tarief nooit op voorhand. Het heeft dus momenteel niet veel nut om je startdatum uit te stellen. Kan goed uitvallen maar valt waarschijnlijk slecht uit.
Die focus hier op die jaarlijkse vergoeding snap ik niet. Die paar euro's of tientallen euro's maken het verschil niet in een markt waarin de energieprijzen zo stijgen en dalen hoor.

Jawel hoor, het is effectief de formule invullen.
Bij afsluiten van je contract zie je normaal de waarde die ze genomen hebben, daarmee kan je het dubbel checken.

Het is inderdaad gewoon de formule invullen maar je moet wel de correcte waarde voor de parameters kennen natuurlijk. En voor aardgas is de onderliggende Heren TTF index niet openbaar beschikbaar.

Indien u nog geen klant van Luminus bent, moet uw contract bij Luminus ten laatste 4 maanden na ondertekening starten. Indien dit laatste niet het geval is, heeft Luminus het recht uw contractaanvraag te weigeren of u een nieuw contractvoorstel te doen.
Dan heb ik (denk ik) nog geluk gehad want die regel stond nergens in het contract dat ik heb afgesloten. Heb er speciaal nog voor gebeld naar de klantendienst.
We zullen zien

Dat is het net.

Zijn voorschotten zijn er niet op afgestemd.

Leverancier stelt 12x bedrag x voor. Hij denkt, 4 maand winter, 4 maal x betalen en dan overschakelen naar een goedkoper tarief. Maar hij heeft wel 80% van het jaarverbruik opgesoepeerd aan gas en denkt maar 4/12de te moeten betalen.

In Mei volgt de eindafrekening toch altijd. Dus zonder verandering komt die factuur, of je wilt of niet.

Nu, ik neem het standaardvoorschot en tik dan wel bij af in Mei. We betalen al 2 jaar veel te veel en hielden de teruggave bij voor een moment als deze… we gaan nu ook gewoon 100€ meer storten op de ‘energierekening’ als er in Mei 2-2,5k bijbetaald moet worden ligt die er gewoon…

Wel zotte bedragen atm, toch wel eens kijken wat we qua isolatie nog kunnen doen hier en wat een condensatieketel zou besparen. In 2020 was dat van geen tel, want gas koste ‘niets’…

Indien u nog geen klant van Luminus bent, moet uw contract bij Luminus ten laatste 4 maanden na ondertekening starten. Indien dit laatste niet het geval is, heeft Luminus het recht uw contractaanvraag te weigeren of u een nieuw contractvoorstel te doen.
Dus eigenlijk is het beste dan nu in te tekenen en te gokken wanneer een goed start moment is.
Ik zit nu nog op een variabele die een stuk goedkoper is dan de vaste. Dus als ik nu inteken en wacht tot bijvoorbeeld 1 december (wanneer ik gok dat de prijs van de variabele nog goedkoper is dan de vaste). Dan kan ik van nu tot december nog "profiteren" van de beterkope variable en vanaf december pas de vaste.

Of begrijp ik dat verkeerd?

Dus eigenlijk is het beste dan nu in te tekenen en te gokken wanneer een goed start moment is.
Ik zit nu nog op een variabele die een stuk goedkoper is dan de vaste. Dus als ik nu inteken en wacht tot bijvoorbeeld 1 december (wanneer ik gok dat de prijs van de variabele nog goedkoper is dan de vaste). Dan kan ik van nu tot december nog "profiteren" van de beterkope variable en vanaf december pas de vaste.

Of begrijp ik dat verkeerd?
Ik wacht met starten van de optifix tot het huidige contract afloopt.. omdat ik nog een korting heb op mijn huidig contract en ik daarvoor een jaar klant moet zijn.

Je zal ook moeten zien of jou variabele per kwartaal of per maand aangepast wordt

Bedoelen ze met ondertekenen de dag waarop je dit aanvraagt op hun website of moet je daarna nog effectief een contract digitaal ondertekenen?

Mijn vast contract loopt af op 31/12, ik kan dus best wachten tot 31 augustus om in te tekenen veronderstel ik?

Bedoelen ze met ondertekenen de dag waarop je dit aanvraagt op hun website of moet je daarna nog effectief een contract digitaal ondertekenen?

Mijn vast contract loopt af op 31/12, ik kan dus best wachten tot 31 augustus om in te tekenen veronderstel ik?

Nee, je kan een contract aanvragen wanneer je wil en voor een zelfgekozen startdatum (wel minimum 21 kalenderdagen in de toekomst omdat de leverancier de wissel moet aanvragen bij de DGO).

Jammer dat mijn tarief met 45% korting op de stroom en gas prijs op zijn eind loopt :p

Ga nu ook voor een optifix maar mss pas ik aan als de warmtepomp ooit geinstalleerd geraakt (met de huidige wachttijden zal dat mss putteke winter gebeuren. Hoop dat ze dezelfde dag nog die installatie rond krijgen. )

Stroomprijs zal tegen maart april wel weer dalen (voorjaarswind en veel zon)

als ik dus de RLP neem ipv de S41 is het als volgt:
(0,1 X RLP + 0,703) X 1,21

(0.1 x 94,08 + 0,703) x 1,21 = 12,23 (cent?)

Is da nu ni heel goedkoop??

Volgens mij is jouw prijs wel plausibel.

Dit staat in mijn Luminus account (Basic - gas)

Luminus Basic
Prijs
Tariefformule

Vaste vergoeding (€/jaar)
15,9

Energieprijs (c€/kWh)
10,7361
0,1 * TTFDAHW + 0,575

Dit is natuurlijk zonder distributiekosten en taksen.

Misschien een stomme vraag maar stel als je Optifix contract al een aantal maanden aan het lopen is en de prijzen beginnen weer te zakken kan je dan gewoon weer een zogezegd nieuw Optifix contract starten aan de nieuwe prijzen?
Geen idee. Vraag dat ik ook al gesteld heb, maar ik denk dat je voor een
Maand naar een andere leverancier moet.

Nee, je kan een contract aanvragen wanneer je wil en voor een zelfgekozen startdatum (wel minimum 21 kalenderdagen in de toekomst omdat de leverancier de wissel moet aanvragen bij de DGO).
Maar is het dan geen probleem dat dit meer dan 4 maanden is? Ik las net dat dat niet mocht. Stel ik teken nu 23/08 en laat het starten op 31/12-> is in principe meer dan 4 maanden. Of bekijken ze enkel per maand?

Geen idee. Vraag dat ik ook al gesteld heb, maar ik denk dat je voor een
Maand naar een andere leverancier moet.
Mijn huidige Optifix zou normaal gezien 26/10 aflopen maar heb vorig weekend toch al ingetekend. In hun voordeel (hogere tarief) gaat dat dus wel dus ik ga er vanuit dat het omgekeerd ook zou gaan. Misschien zie ik het te simpel en komen zijn er nog kosten aan verbonden?

Mijn contract loopt in November af. Ik heb mij nooit veel beziggehouden met energiecontracten tbh. Ik heb hier nu enkele pagina's gelezen, maar niet alles. Het consensus hier is, als ik het goed begrepen heb, om in te stappen bij Optifix vast contract en dan later, mochten de prijzen zakken, over te schakelen naar een andere leverancier. Optifix is een soort bescherming tegen nog veel hogere prijzen als ik het goed begrijp.
Hoe werkt dat overstappen van optifix naar iets anders dan mochten de prijzen toch zakken?

Na de v-test gedaan te hebben kan ik nu een variabele krijgen voor zo'n €300 per maand terwijl Optifix in mijn situatie €500+ is.

Hier feedback gehad op de federale premie die totalenergies niet spontaan heeft toegekend of afgetrokken van saldo…

Wij delen u mee dat u recht heeft op de verwarmingspremie van 100 euro.

Uit de gegevens die u ons op het aanvraagformulier voor de verwarmingspremie van 100 euro hebt verstrekt, alsook uit de gegevens van het Rijksregister en de door uw elektriciteitsleverancier verstrekte gegevens, blijkt dat u voldoet aan de wettelijke voorwaarden (artikel 19 van de wet van 28.02.2022) om recht te hebben op die premie.

Uw elektriciteitsleverancier wordt zo spoedig mogelijk op de hoogte gebracht, zodat de premie kan worden betaald.

Als uw leverancier niet beschikt over uw rekeningnummer, neemt uw elektriciteitsleverancier contact met u op en heeft u tot uiterlijk 14.11.2022om uw rekeningnummer door te geven. Vanaf 15.11.2022 verliest u het recht op de premie van 100 euro.

Artikel 2, 4° van de wet van 11 april 1994 betreffende de openbaarheid van bestuur verplicht de FOD Economie u in te lichten over de mogelijkheden om beroep aan te tekenen tegen de beslissing van de FOD, de instanties waarbij het beroep moet worden ingesteld en de toepasselijke formulieren en termijnen.

Het beroep tot nietigverklaring moet bij de Raad van State, afdeling bestuursrechtelijke geschillen, worden ingediend binnen zestig dagen na de bekendmaking, betekening of kennisgeving van de beslissing.

Het verzoekschrift tot nietigverklaring moet

• hetzij per aangetekende brief worden toegezonden aan de griffie van de Raad van State: Wetenschapsstraat 33, 1040 Brussel,
  • hetzij langs elektronische weg (zie de rubriek "e-procedure" op de website van de Raad van State).
Als u als rechthebbende bent erkend en uw elektriciteitsleverancier u de premie van 100 euro niet toekent, moet u contact met hem opnemen.

Indien u niet akkoord bent met hun antwoord, kan u contact opnemen met de Ombudsdienst voor Energie. De Ombudsman zal enkel tussenkomen nadat u zelf stappen ondernomen hebt bij uw elektriciteitsleverancier.

Mijn contract loopt in November af. Ik heb mij nooit veel beziggehouden met energiecontracten tbh. Ik heb hier nu enkele pagina's gelezen, maar niet alles. Het consensus hier is, als ik het goed begrepen heb, om in te stappen bij Optifix vast contract en dan later, mochten de prijzen zakken, over te schakelen naar een andere leverancier. Optifix is een soort bescherming tegen nog veel hogere prijzen als ik het goed begrijp.
Hoe werkt dat overstappen van optifix naar iets anders dan mochten de prijzen toch zakken?

Na de v-test gedaan te hebben kan ik nu een variabele krijgen voor zo'n €300 per maand terwijl Optifix in mijn situatie €500+ is.

Je vraagt gewoon dan een contract aan bij een andere leverancier (of switch naar variabel bij Luminus).

Luminus anticipeert op de stijgende vraagprijs in de winter en geef je een vaste prijs van 23,76 c€/kWh bij Optifix Gas. De variabele prijzen zijn momenteel nog een stuk lager (bv. Comfyflex Gas 11,25 c€/kWh), maar deze prijs worden (bij dit specifieke contract) driemaandelijks gezien. Op 1 oktober wijzigt dus de prijs en dat zal de nieuwe prijs (kleine veralgemening) de gemiddelde dagprijs zijn van de vorige 3 maanden (juli, augustus, september) op de trading markt. De prijs neemt toe in de wintermaanden o.w.v. stijgende vraag en dus ook het variabel deel in je prijsformule.

Je vraagt gewoon dan een contract aan bij een andere leverancier (of switch naar variabel bij Luminus).

Luminus anticipeert op de stijgende vraagprijs in de winter en geef je een vaste prijs van 23,76 c€/kWh bij Optifix Gas. De variabele prijzen zijn momenteel nog een stuk lager (bv. Comfyflex Gas 11,25 c€/kWh), maar deze prijs worden (bij dit specifieke contract) driemaandelijks gezien. Op 1 oktober wijzigt dus de prijs en dat zal de prijs zij van (kleine veralgemening) de gemiddelde dagprijzen van de vorige 3 maanden (juli, augustus, september) op de trading markt. De prijs neemt toe in de wintermaanden o.w.v. stijgende vraag en dus ook het variabel deel in je prijsformule.
En is dat overstappen gratis en kan dan bvb maandelijks of per kwartaal?

Ja dat is gratis en je kan dat elke dag (duurt wel even voor alles rond is maar dat handelt uw nieuwe leverancier af)

Aanvullend: je betaalt meestal wel een vaste vergoeding van pakweg 15-20e bij een nieuw contract, de vaste vergoeding.

Meestal om de administratieve kost voor de leverancier te dekken en/of kleine cashgrab.

Terug
Bovenaan