Energieleveranciers

Nieuwe app van luminus trekt op nieveel, ik kan precies voorschot niemeer aanpassen

Nieuwe klant bij Luminus vanaf 01/05. wanneer krijg je factuur online? Nog altijd niets te zien.
Hier ook klant vanaf 01/05 bij Luminus, maar nog geen factuur gehad hoor. Ik maak me er ook niet druk in, van Mega (vorige leverancier) heb ik ook de laatste maanden geen voorschotsfactuur meer gehad. Het is pas als ik teveel moet betalen dat ik me druk zal maken. :tongue:

EDIT: blijkbaar is de factuur nu wel zichtbaar in de app (dit weekend nog niet), maar geen mail van gehad.

Laatst bewerkt:
Ik maak me er ook niet druk in, van Mega (vorige leverancier) heb ik ook de laatste maanden geen voorschotsfactuur meer gehad. Het is pas als ik teveel moet betalen dat ik me druk zal maken. :tongue:
Ja ik moet Totalenergie nog geld. En Octa+ moet ik ook nog geld (voorschotfacturen). Ik heb 1x er achter gevraagd en toen kreeg ik ASAP 2x achter elkaar telefoon: de factuur komt er weldra aan! (niet dus)

Ik ga echter niet eeuwig blijven zagen en klagen tenzij ik geld moet terugkrijgen he. :tongue: Dus ik ben nu in ignore mode gegaan .. het is nu aan de energieleveranciers mij de facturen te sturen.

Nieuwe klant bij Luminus vanaf 01/05. wanneer krijg je factuur online? Nog altijd niets te zien.
Waarom zou je 10 dagen later al een factuur moeten krijgen? Is toch per maand...

Hier eindafrekening van engie gekregen, 66€ betalen.
Maar das enkel voor gas.

Sinds eind 2020 (zonnepanelen gelegd) weten ze precies niets meer van onze elektriciteit terwijl al meerdere malen tellers doorgegeven

Waarom zou je 10 dagen later al een factuur moeten krijgen? Is toch per maand...

Hier eindafrekening van engie gekregen, 66€ betalen.
Maar das enkel voor gas.

Sinds eind 2020 (zonnepanelen gelegd) weten ze precies niets meer van onze elektriciteit terwijl al meerdere malen tellers doorgegeven
Bedoel het maandelijks voorschotfactuur..

Vraagje in verband met variabele tarieven en indexparameters.

De leveranciers veranderen om de zoveel tijd de indexatie van hun variabele tarieven, maar nu zit ik in de situatie dat mijn oorspronkelijke tariefkaart melding maakt van deze formule:
(0,1 X BELPEX-S21 + 2,607) X 1,21
Naast het veranderen van de BTZ factor, lijkt me dit toch vrij contractueel vast te liggen voor de looptijd van het contract?
Nu vind ik nergens (bij Eneco zelf, Octa+ of van andere providers) cijfers van de BELPEX-S21 voor recente maanden.
Wordt deze index niet meer geparametriseerd of kan Eneco zomaar beslissen om de indexatieformule aan te passen tijdens een lopend contract?

Beiden lijken me vreemde mogelijkheden. Ik zou het vragen aan Eneco, maar dan heb ik misschien binnen 3 maand antwoord dat ze nog met mijn vraag bezig zijn.

Op de tarieffiche staat ook dit:

Eneco kan het indexatiemechanisme en de bijhorende coëfficiënten wijzigen op voorwaarde dat de reglementering terzake wordt gewijzigd of afgeschaft, of op voorwaarde dat de betrokken indexen inhoudelijk wijzigen of niet langer representatief zijn voor de economische waarde van de geleverde elektriciteit of niet langer of op onregelmatige wijze worden gepubliceerd.
[...]
De aanpassingen aan deze elementen, waar Eneco niet verantwoordelijk voor is, worden volledig op de klant verhaald (dit kan retroactief gebeuren)
Lijkt me ook een nogal sterke catch-all...
Het tweede zinnetje volgt wel op iets over kosten gelinkt aan het regelgevende kader, dus misschien is dat niet zo vreemd.
Maar dat ze zomaar het indexatieschema kunnen aanpassen omdat het "niet langer representatief" is, is toch compleet van de pot gerukt?

De S21-curve is verdwenen met de introductie van het nieuwe marktmodel in november 2021. Je hebt dus het verkeerde deel in het vet gezet, dit is de echte reden:

Eneco kan het indexatiemechanisme en de bijhorende coëfficiënten wijzigen op voorwaarde dat de reglementering terzake wordt gewijzigd of afgeschaft, of op voorwaarde dat de betrokken indexen inhoudelijk wijzigen of niet langer representatief zijn voor de economische waarde van de geleverde elektriciteit of niet langer of op onregelmatige wijze worden gepubliceerd.
[...]
De aanpassingen aan deze elementen, waar Eneco niet verantwoordelijk voor is, worden volledig op de klant verhaald (dit kan retroactief gebeuren)

Ik vermoed dat het eerste deel (niet langer representatief voor de economische waarde van de geleverde elektriciteit), enkel in het geval zou zijn dat de netbeheerder je een verkeerd lastprofiel zou toegekend hebben. Bijvoorbeeld een bedrijf op een industriezone dat per ongeluk een S21profiel zou zijn toegewezen (S21 was een profiel voor een typische huishoudelijke verbruiker).

Binnenkort een nieuw contract. Tijdens het vergelijken heb ik gezien dat DATS24 goedkoop is. 21 cent/kWh voor elektriciteit en 10,46 cent/kWh. Ziet er wel goed uit.

Iemand ervaring met DATS24?

Volgend probleem.

Eindafrekening ontvangen van total energies. De 100 euro verwarmingspremie staat daar niet op.

Op 01/05 overgestapt naar luminus.

Een snelle google search zegt me dat de premie moet uitbetaald worden door de leverancier waar je op datum van 31/03 klant van bent.

Dus factuur best betwisten? Hoe doe ik dat het best?

Ik heb ne mail gekregen van Octa+ dat ik recht heb op de premie. Maar dat is de energieleverancier van de VME. (En ja ik ben de Syndicus)
Ik wist niet dat de VME ook de premie zou krijgen? :unsure:

Normaal moet ik de premie krijgen van Engie. Daar was ik op 31-03 klant voor electriciteit.
Blijkbaar krijg je de premie op je eindafrekening met als uiterste deadline midden juli.
Ik krijg echter mijn eindafrekening pas in oktober. Dit wil dus zeggen dat ik midden juli de premie zou verkrijgen. Klopt dat?

Een snelle google search zegt me dat de premie moet uitbetaald worden door de leverancier waar je op datum van 31/03 klant van bent.
Bellen tot je binnengeraakt?

Laatst bewerkt:
Eindafrekening van Engie gekregen. €28 bijbetalen. Perfect logisch aangezien we vaak thuiswaren deze winter; langere kerstvakantie, thuiswerrken, drie weken in quarantaine wegens opeenvolgende Corona.

Een snelle google search zegt ook het volgende op https://economie.fgov.be/nl/themas/...maatregelen-en/verwarmingspremie-van-100-euro

U hoeft in eerste instantie geen stappen te ondernemen. De federale verwarmingspremie wordt u door uw elektriciteitsleverancier automatisch toegekend op het moment van het versturen van een voorschot- of afrekeningsfactuur in de periode van 18 april tot en met 31 juli 2022. Als de factuur in kwestie lager is dan het bedrag van de federale verwarmingspremie, dan wordt het resterende bedrag betaald op een volgende factuur, op openstaande schulden of rechtstreeks op uw rekening via een overschrijving. In elk geval wordt de federale verwarmingspremie of het restbedrag van de federale verwarmingspremie na 31.07.2022 door de leverancier via een overschrijving aan de rechthebbenden toegekend.

De automatische toekenning is niet voor alle rechthebbenden mogelijk. Als u de federale verwarmingspremie niet ontvangen heeft op 01.08.2022, kunt u een aanvraag indienen bij de FOD Economie. Het formulier daarvoor verschijnt pas vanaf 1 augustus 2022 op deze website of u kunt het aanvragen via ons Contact Center. Om van de federale verwarmingspremie te genieten, moet u de aanvraag vóór 15 oktober 2022 indienen.

Opgelet! Het is zinloos om uw elektriciteitsleverancier of ons Contact Center te contacteren voor 1 augustus 2022. Als u de premie niet heeft gekregen, wordt uw aanvraag pas na die datum behandeld.

Hier ook vandaag de eindafrekening gekregen van Luminus (allez, nog niet gekregen, maar ik zie wel al een bedrag staan in m'n klantenzone).
€800 bijbetalen.

Ik vind het nog redelijk meevallen, ik had erger verwacht gezien de gigantische prijsstijgingen. Ik had m'n voorschotten bewust niet opgetrokken en ons energieverbruik is niet aangepast. Even comfortabel verwarmd, niet speciaal andere gewoontes gekweekt of iets dergelijks. Ook de verwarming via split unit (airco/verwarming) op m'n bureau heeft de hele winter dagelijks gedraaid.

Terug
Bovenaan