Energieleveranciers

Afrekening gehad bij Luminus Basic (elek en gas) :
  • Periode: 23/12/2021 en 12/03/2022 (leverancierswissel en jaarlijkse meteropname) -> 78 kalenderdagen.
  • Verbruik: 800,50 EUR
Gelukkig 1138 EUR voorschot betaalt, dus krijg 337,50 EUR terug.

Vorig jaar bij Mega 980 EUR betaalt voor de periode 23/12/2020 - 22/12/2021 (vast tarief). -> 365 kalenderdagen.

Jullie zijn gewaarschuwd. :)

Hoeveel is je jaarlijks verbruik van gas en elek?

Slim laden en load balancing is wel totaal iets anders.
Load balancing valt eigenlijk onder slim laden.

Hoe zeker is het intussen eigenlijk dat dat capaciteitstarief er komt? Want een aantal politiekers hadden toch al aangegeven dat in deze tijden zoiets onverantwoord is?

Load balancing valt eigenlijk onder slim laden.

Hoe zeker is het intussen eigenlijk dat dat capaciteitstarief er komt? Want een aantal politiekers hadden toch al aangegeven dat in deze tijden zoiets onverantwoord is?
Normaal nog altijd vanaf juli. Maar er zijn meerdere redenen waarom er gevraagd is dit uit te stellen. Ik denk dat de kans wel reëel is dat het niet meer dit jaar zal zijn.

Hoeveel is je jaarlijks verbruik van gas en elek?
Geschat verbruik volgens Mega vorig jaar; pas na 5-6 weken in onze aangekochte woonst getrokken, dus net geen jaar verbruikt.
Als ik het goed heb, hebben we een (net iets minder dan) gemiddeld verbruik voor 2 pers. + halfopen bebouwing.

Elek:

Geschatte verbruik
jourPicto.png
Verbruik dag (kWh)
1094.0 kWh
nuitPicto.png
Verbruik nacht (kWh)
1078.0 kWh

Gas:

Geschatte verbruik
Verbruik (kWh)10596.0 kWh

Trouwens nog een 100 EUR aan houtpellets gekocht en verbruikt tussen pakweg november 2021 en april 2022, dus dat komt nog bij de energiekost bij.

Geschat verbruik volgens Mega vorig jaar; pas na 5-6 weken in onze aangekochte woonst getrokken, dus net geen jaar verbruikt.
Als ik het goed heb, hebben we een (net iets minder dan) gemiddeld verbruik voor 2 pers. + halfopen bebouwing.

Elek:

Geschatte verbruik
jourPicto.png
Verbruik dag (kWh)
1094.0 kWh
nuitPicto.png
Verbruik nacht (kWh)
1078.0 kWh

Gas:

Geschatte verbruik
Verbruik (kWh)10596.0 kWh
Ons elektriciteitsverbruik voor 2 personen is hetzelfde (voordat we zonnepanelen hadden), ons gasverbruik een pak hoger maar wel open bebouwing.

Weer iets bijgeleerd :unsure: ik teken vandaag in op een nieuw contract bij leverancier B en duid aan 'overstap zo snel mogelijk'.
Ik zie in de bevestiging dat de overstap in gaat per 01/07 wat dus langer is dan 30 dagen. Ik bel naar leverancier B en die geven aan "ja dat is de wet, behoudens toestemming van leverancier A kunnen wij niet vroeger dan 01/07 overnemen. Immers geldt die maand opzeg vanaf het einde van de huidige maand."

Dat is nu het allereerste dat ik daar van hoor? Op internet vind je tegenstrijdige berichten, en in praktijk heb ik altijd gewoon letterlijk 30 dagen gehad tot nu.

Weer iets bijgeleerd :unsure: ik teken vandaag in op een nieuw contract bij leverancier B en duid aan 'overstap zo snel mogelijk'.
Ik zie in de bevestiging dat de overstap in gaat per 01/07 wat dus langer is dan 30 dagen. Ik bel naar leverancier B en die geven aan "ja dat is de wet, behoudens toestemming van leverancier A kunnen wij niet vroeger dan 01/07 overnemen. Immers geldt die maand opzeg vanaf het einde van de huidige maand."

Dat is nu het allereerste dat ik daar van hoor? Op internet vind je tegenstrijdige berichten, en in praktijk heb ik altijd gewoon letterlijk 30 dagen gehad tot nu.

Een 30-dagen termijn is idd van toepassing. Sommige leveranciers hebben een policy dat ze contracten enkel op de eerste dag van de maand starten. Omdat het vandaag 05/05 is en ze ten vroegste dus 05/06 kunnen overnemen, beslissen ze zelf om op 01/07 over te nemen, de eerste dag van de daaropvolgende maand.

Dit heeft dus niks met wetgeving te maken maar interne procedures. Als klant kan je hiertegen wel niets doen, het is te nemen of te laten.

De 1 maand is de maximale opzegtermijn bij je oude leverancier:

Opzegtermijn van 1 maand, geen verbrekingsvergoeding​

U moet rekening houden met een opzegtermijn van 1 maand. Na het opzeggen van het contract bij uw oude leverancier blijft u nog 1 volledige maand klant. Uw nieuwe leverancier begint te leveren na 1 volledige maand.
Er zijn energieleveranciers met een wachttijd voor nieuwe klanten. Vraag altijd na vanaf welke datum uw nieuwe leverancier u kunt beginnen leveren.

Lijkt me dat dit volledig ok en je er niets aan kan doen.
Die 1/7 is bepaald door je nieuwe leverancier, die had je maar beter moeten informeren voordat je een contract tekende.

Nog steeds niets gehoord van Engie rond eindafrekening.
Wel al geruchten gehoord dat iedereen die moet terugkrijgen wat op de lange baan geschoven wordt, en als je moet betalen dat ze wel snel zijn ermee.

Gezien het een vast contract was, en ook de voorschotten nooit aangepast zijn vind ik het wel raar dat er nog geen grote eindfactuur gestuurd werd

Nog steeds niets gehoord van Engie rond eindafrekening.
Wel al geruchten gehoord dat iedereen die moet terugkrijgen wat op de lange baan geschoven wordt, en als je moet betalen dat ze wel snel zijn ermee.

Gezien het een vast contract was, en ook de voorschotten nooit aangepast zijn vind ik het wel raar dat er nog geen grote eindfactuur gestuurd werd
Hier is de eindafrekening gisteren binnen gevalllen. Contract liep tot 30/04 (moet wel bijbetalen).

Hier is de eindafrekening gisteren binnen gevalllen. Contract liep tot 30/04 (moet wel bijbetalen).
ok dan hou ik het in de gaten, contract liep ook tot 30/4
Veel bijbetalen? Ons maandelijks voorschot voor gas en elektriciteit ligt al altijd rond de 90€

Vandaag afrekening ontvangen van Bolt voor maart t.e.m. oktober 2021 m.a.w. de periode van het jaar dat mjn L/W-warmtepomp weinig moet werken. Voorschotfacturen waren uiteraard te hoog, dus ik krijg 400 EUR teruggestort. So far, so good.

Mijn jaarverbruik voor de volgende periode wordt geschat op 0,13 kWh (!) waardoor ze mijn voorschot willen verlagen tot het minimumbedrag. Ik heb zonnepanelen, maar die produceren maar een fractie van wat ik verbruik. En dat van een leverancier die een paar maanden geleden haast smeekte om tussentijds af te rekenen om onaangeme verrassingen te voorkomen. Zelf een correcte inschatting van het jaarverbruik maken en een billijk voorschot berekenen, dat blijkt te hoog gegrepen.

Nog altijd geen afrekening van Eneco. Is nu al 5 maanden geleden en we moeten 500-750 euro bijbetalen. Tja...

Nog altijd geen afrekening van Eneco. Is nu al 5 maanden geleden en we moeten 500-750 euro bijbetalen. Tja...
Same maar dan met Lampiris (en Octa+ de nieuwe leverancier dewelke nog steeds geen enkel voorschotfactuur heeft opgesteld)
De achterstand is enorm bij veel leveranciers.

Heb afrekening ontvangen van eneco. Ik kreeg 3xx€ terug. Zowel de afrekening van meteropname in maart. Als de afrekening van einde contract voor overstap op 1 mei.

Heb afrekening ontvangen van eneco. Ik kreeg 3xx€ terug. Zowel de afrekening van meteropname in maart. Als de afrekening van einde contract voor overstap op 1 mei.
Makes sense .. want ..

De slotfactuur van begin april van Engie heb ik wel al gekregen. (Ik beheer ook de VME hier vandaar meerdere slotfacturen)
De slotfactuur van eind december dus nog niet.

Een tijdje geleden is er een nieuw systeem uitgerold voor het doorsturen van de meteropnames van Fluvius naar de energieleveranciers. (Atrias)
Dat systeem werkte in het begin niet goed waardoor een groot aantal meteropnames van eind vorig jaar / begin dit jaar niet correct zijn verwerkt.

Volgens mij is met die dossiers nog steeds een grote achterstand en loopt het nu wel goed met "nieuwe" meteropnames.

Laatst bewerkt:

Als ge over den duivel spreekt. Had online moeten zien. Staat er van gisteren op. En tis minder dan gedacht met 260 euro bijbetalen.

Terug
Bovenaan