Energieleveranciers

Zeker van dat je u niet rijk aan het rekenen bent ?

Je zit nog altijd met de 16-19cent kost voor het gebruik van het net. Als je uw eigen stroom verbruikt, moet je die niet opleggen.
Hoe bedoel je? Moet ik nog 16-19 cent boven de KwH prijzen rekenen van de sheet van Optifix? Als dat het geval is, had ik dat idd niet meegerekend. Ik dacht dat het gebruik al bij in die prijzen zat.

In juli start het capaciteitstarief, dus dan zou die 16-19 cent verdwijnen als ik het goed heb? Dan moet je er alleen voor zorgen om geen extra hoge pieken te veroorzaken.

Hoe bedoel je? Moet ik nog 16-19 cent boven de KwH prijzen rekenen van de sheet van Optifix? Als dat het geval is, had ik dat idd niet meegerekend. Ik dacht dat het gebruik al bij in die prijzen zat.
Ja dat is toch altijd geweest. Ook toen de prijs 8, 5 of 2cent/kwh was, koste elektriciteit toch ook al snel 0,2 tot 0,25€. Met de prijs die gestegen is naar 30 - 35cent kost die energie u nu 0.46 - 0.51€. Of iets in die aard.

In juli start het capaciteitstarief, dus dan zou die 16-19 cent verdwijnen als ik het goed heb? Dan moet je er alleen voor zorgen om geen extra hoge pieken te veroorzaken.
Je bent fout.

Je blijft /kwh betalen voor het gebruik van het net. Je betaalt echter 6cent/kwh minder. En die 6cent/kwh wordt nu vervangen door een bedrag die afhankelijk is van uw uitgemiddelde maandelijkse kwartierpiek * 50€. Waarbij je minimaal aan 2.5kwp zult belast worden, ook al genereer je een kleinere maandelijkse kwartierpiek

Je blijft /kwh betalen voor het gebruik van het net. Je betaalt echter 6cent/kwh minder. En die 6cent/kwh wordt nu vervangen door een bedrag die afhankelijk is van uw uitgemiddelde maandelijkse kwartierpiek * 50€. Waarbij je minimaal aan 2.5kwp zult belast worden, ook al genereer je een kleinere maandelijkse kwartierpiek
Of dat lag toch klaar bij iedereen totdat het de bevoegde minister ter oren kwam dat dit haar kiezers ging kosten... ik bedoel... dat het oneerlijk was tegenover bepaalde (voornamelijk klein)verbruikers.

Ik zou niet verbaasd zijn indien hier nog vrij hard aan gesleuteld wordt. Ik vind het systeem van de max kwartierpieken nogal eenzijdig opgesteld. Ik weet ook wel dat het voor de "gemiddelde" verbruiker niet echt veel gaat uitmaken, maar het principe zit gewoon nogal scheef in elkaar. Want zelfs ben je brave burger en gooi je geld weg om in een batterij te investeren, kan je nog evengoed afgestraft worden voor die ene moment ('s winters als je batterij leeg is) dat je wasmachine net aan het centrifugeren was terwijl de oven aan stond en de auto dacht te kunnen opladen maar de sturing misliep.

Ja dat is toch altijd geweest. Ook toen de prijs 8, 5 of 2cent/kwh was, koste elektriciteit toch ook al snel 0,2 tot 0,25€. Met de prijs die gestegen is naar 30 - 35cent kost die energie u nu 0.46 - 0.51€. Of iets in die aard.
Dan zijn de prijzen nu nog waanzinniger dan ik al dacht. Ben blij dat we zonnepanelen hebben laten plaatsen.

Je bent fout.

Die 2.5kwp wist ik idd, dat ze niet alles gingen laten vallen van netverbruik per kwh wist ik niet, maar had ik ergens wel kunnen verwachten. :rolleyes:
Merci voor de info, dan verandert er voorlopig niets voor ons. Zoveel mogelijk blijven verbruiken in het weekend als de zon schijnt (want dan krijgen we weinig voor onze opgewekte stroom) en daarnaast in de week als de zon schijnt.

Of dat lag toch klaar bij iedereen totdat het de bevoegde minister ter oren kwam dat dit haar kiezers ging kosten... ik bedoel... dat het oneerlijk was tegenover bepaalde (voornamelijk klein)verbruikers.

Ik zou niet verbaasd zijn indien hier nog vrij hard aan gesleuteld wordt. Ik vind het systeem van de max kwartierpieken nogal eenzijdig opgesteld. Ik weet ook wel dat het voor de "gemiddelde" verbruiker niet echt veel gaat uitmaken, maar het principe zit gewoon nogal scheef in elkaar. Want zelfs ben je brave burger en gooi je geld weg om in een batterij te investeren, kan je nog evengoed afgestraft worden voor die ene moment ('s winters als je batterij leeg is) dat je wasmachine net aan het centrifugeren was terwijl de oven aan stond en de auto dacht te kunnen opladen maar de sturing misliep.
Ja, daar is wat heisa rond gekomen de laatste keer.

Nu ja, de versie waar men initieel mee afgekomen was, 5+ jaar geleden of zo was een vast bedrag op basis van het vermogen uw aansluiting. 2 jaar geleden of zo zijn ze dan afgekomen met de versie van de piek.

Ze hadden evengoed kunnen zorgen voor een uitgemiddelde piek op maandbasis die daarna dan nog uitgemiddeld werd per jaar. Ipv hey als je 1 keer per maand een zware piek hebt, dan betaal je de volle pot ongeacht van hoe zuinig je voor de rest ermee omgaat.

Maar uiteindelijk is dat morrelen in de marge.

Vorige week ingeschreven op Eneco Flex vanaf 1/06. Simulatie via Mijnenergie gaf hen toen als goedkoopste aan (3156 € op jaarbasis). Rechtstreeks via de website van Eneco ook nog eens 60 € korting (moet dan wel een jaar klant blijven).

Vandaag nog eens gekeken en dan komt Engie Direct er als goedkoopste uit (2784 € op jaarbasis), scheelt toch wel redelijk wat. Met Direct wordt er maandelijks aangepast, met Eneco Flex 3-maandelijks.

Wat doe ik best? Eneco annuleren (kan binnen de 14d na aanvraag) en intekenen op Engie Direct? (zit momenteel al bij Engie)

Vorige week ingeschreven op Eneco Flex vanaf 1/06. Simulatie via Mijnenergie gaf hen toen als goedkoopste aan (3156 € op jaarbasis). Rechtstreeks via de website van Eneco ook nog eens 60 € korting (moet dan wel een jaar klant blijven).

Vandaag nog eens gekeken en dan komt Engie Direct er als goedkoopste uit (2784 € op jaarbasis), scheelt toch wel redelijk wat. Met Direct wordt er maandelijks aangepast, met Eneco Flex 3-maandelijks.

Wat doe ik best? Eneco annuleren (kan binnen de 14d na aanvraag) en intekenen op Engie Direct? (zit momenteel al bij Engie)
Een tarief met een maandelijkse aanpassing, wil ook zeggen dat de prijsstijgingen er elke maand doorgerekend worden.
Terwijl je anders tot 3 maand te tijd hebt om de stijging uit te rijden naar een lager bedrag. Elk nadeel heb zijn voordeel.

Ik heb persoonlijk gekozen voor een vast tarief, omdat ik geen enkel idee of verwachting heb over wat de prijs in de toekomst gaat doen. Dus dan neem ik maar het zekere voor het onzekere. Maar ik heb het afgesloten, toen de prijs nog iets lager stond als nu.
Die simulaties zijn maar waard voor wat het is. Zij kunnen evengoed ook niet de toekomst voorspellen en zullen dan ook de prijszetting doorzetten die ze nu zien. In welke mate dat dat de realiteit is, is koffiedik kijken.

Als je nog een analoge meter hebt, dan kunnen ze blijkbaar geen (correcte) piekbelasting meten. Hoe berekenen ze dit dan?
Ik dacht verstaan te hebben dat de laatste versie :

1) 2.5 * 50€ (dus belast worden op een piek van 2.5kwp)
2) je blijft dezelfde prijs betalen /kwh voor het gebruik van het elektriciteitsnetwerk(dus die 0.16 - 0.19€)

was.

Had initieel verstaan dat het enkel 2) was. Maar iemand anders heeft mij toen gecorrigeerd dat het 1 EN 2 was. Plan for the worst, hope for the best.

Ik dacht verstaan te hebben dat de laatste versie :

1) 2.5 * 50€ (dus belast worden op een piek van 2.5kwp)
2) je blijft dezelfde prijs betalen /kwh voor het gebruik van het elektriciteitsnetwerk(dus die 0.16 - 0.19€)

was.

Had initieel verstaan dat het enkel 2) was. Maar iemand anders heeft mij toen gecorrigeerd dat het 1 EN 2 was. Plan for the worst, hope for the best.
Voorlopig staat dit op de site van de VREG:

De klassieke meter kan geen pieken (kW) meten. Daarom betaalt u een vast bedrag. Dat bedrag komt overeen met de minimum bijdrage. Die bijdrage is gelijk aan een gemiddelde maandpiek van 2,5 kW. Hoeveel u betaalt voor dat minimum is afhankelijk van het tarief van de gemiddelde maandpiek.

Met het capaciteitstarief rekenen we maar een deel van de kosten van de netbeheerder aan. Het andere deel van die kosten blijven we aanrekenen op basis van uw verbruik (kWh). Het kWh-tarief voor die overige nettarieven is hoger bij een klassieke meter dan bij een digitale meter. Gezinnen en bedrijven met een digitale meter betalen namelijk een groter deel van de kosten via het capaciteitstarief.
Maar hoeveel "hoger" dit dan is, daar heb ik nog geen info over gevonden. 't is dus sowieso al jouw optie 1), maar ik veronderstel met dit te lezen dat er wel nog altijd iets van de netkost / kWh zal afgaan met een klassieke meter. Dus niet volledig dezelfde prijs...

Deels out of scope, maar toch deels in scope, dus ik denk dat ik dit wel mag posten hier ..

Dus in feite is loadbalancing op ne laadpaal die ik dit jaar laat installeren dan alleen nodig met een digitale meter? Maar omdat ik nog een analoge meter heb is dit niet erg nuttig?

Als ze toch die piek niet kunnen meten en daar een vast (laag of hoog) bedrag aan plakken, dan heeft loadbalancing geen zin vermoed ik?
Of ik nu oplaad aan 7,6 Kw of aan 11 Kw, dat maakt dan (niet zeker maar hoogstwaarschijnlijk) een miniem verschil uit. Ze gaan die piek toch niet opmerken dan.

Pas als in 2024 ze hier ne digitale meter installeren dan lijkt mij loadbalancing wel zinvol omdat ze anders het capaciteitstarief berekenen op die 11 Kw en dan ga ik zonder load balancing zwaar afgestraft worden.

Of ben ik nu zo foutief aan het redeneren?

Of ben ik nu zo foutief aan het redeneren?
Bij loadbalancing gaat de digitale meter doorgeven aan de laadpaal aan hoeveel ampere deze nog mag laden zonder dan de hoofdzekering springt. Dit is geen oplossing om een laag capaciteitstarief te betalen. Zelf heb ik mijn alfen laadpaal met loadbalancing laten begrenzen tot 2kw net om weinig pieken te genereren.

Wat wel klopt is dat je met een klassieke meter geen rekening moet houden met de pieken.

Bij loadbalancing gaat de digitale meter doorgeven aan de laadpaal aan hoeveel ampere deze nog mag laden zonder dan de hoofdzekering springt. Dit is geen oplossing om een laag capaciteitstarief te betalen.
Ja maar het één kan niet zonder het andere denk ik dan?

Een "slimme" laadpaal kan zeggen: Ik laad gelijkmatig op tussen 22u en 6u in de ochtend aan laten we zeggen 7 Kw en dan is deze opgeladen.
Ipv gewoon 'dom' te laden aan 11 Kw en al om 1u klaar te zijn met opladen. In dat laatste geval ga je dus meer betalen aan capaciteitstarief (bij een digitale meter). In dat eerste geval heb je die piek dus niet. Dus zo'n laadpaal is dan wel een oplossing voor dat specifiek tarief.

Maar zonder load balancing kan een 'slimme' laadpaal voor zover ik het begrepen niet 'slim' laden (al is het inderdaad niet hetzelfde) ..
Allé zo heb ik het toch begrepen. Mis ik iets?

Dit lijkt me ook ergens logisch. Eerst moet een laadpaal toch weten hoeveel stroom ie telkens heeft om mee op te laden? Zonder load balancing kan de laadpaal dit nooit weten. Daarna kan de laadpaal hierop zijn 'slim' opladen bepalen.

Dit is geen oplossing om een laag capaciteitstarief te betalen. Zelf heb ik mijn alfen laadpaal met loadbalancing laten begrenzen tot 2kw net om weinig pieken te genereren.
Dus uw laadpaal is dan geen slimme laadpaal? Want het is weldegelijk mogelijk uw pieken te vermijden.
Of heb je gewoon gekozen om er deze begrenzing op te zetten?

Wat is een slimme laadpaal en hoe werkt het?

Laatst bewerkt:
Ik heb een alfen single laadpaal met loadbalancing en split billing, deze kan niet ‘slim’ opladen. Bij veel phev’s kan je wel instellen tussen welke uren hij moet laden en aan welke snelheid. Bij de Q4 die ik heb kan dit ook niet dus het begrenzen vd laadpaal was de enige oplossing.

Moet je een contract voor injectie zelf afsluiten of wordt dat automatisch gedaan wanneer fluvius doorgeeft aan je leverancier dat er een digitale teller is geïnstalleerd?

Momenteel dus nog een terugdraaiende teller met zonnepanelen, maar eind deze week komen ze voor de digitale meter. Als je natuurlijk 30 dagen op voorhand een injectiecontract moet aanvragen dan stel ik de afspraak voor de verandering van de teller best nog een maandje uit natuurlijk....
Digitale teller zelf aangevraagd? Ik dacht gelezen te hebben dat ze voor eigenaars met zonnepanelen én analoge terugdraaiende niet meer actief gingen pushen en er dus de facto uitstel was tot 2025?

Digitale teller zelf aangevraagd? Ik dacht gelezen te hebben dat ze voor eigenaars met zonnepanelen én analoge terugdraaiende niet meer actief gingen pushen en er dus de facto uitstel was tot 2025?
Nee, niet zelf aangevraagd maar wel de panelen na keuring aangemeld bij fluvius. Nieuwe eigenaars moeten wel een digitale meter krijgen dacht ik. Je kan misschien wel proberen te zeggen dat je stralingsallergie hebt en het zo wat uitstellen maar dat vond ik persoonlijk de moeite niet.

Afrekening gehad bij Luminus Basic (elek en gas) :
  • Periode: 23/12/2021 en 12/03/2022 (leverancierswissel en jaarlijkse meteropname) -> 78 kalenderdagen.
  • Verbruik: 800,50 EUR
Gelukkig 1138 EUR voorschot betaalt, dus krijg 337,50 EUR terug.

Vorig jaar bij Mega 980 EUR betaalt voor de periode 23/12/2020 - 22/12/2021 (vast tarief). -> 365 kalenderdagen.

Jullie zijn gewaarschuwd. :)

Laatst bewerkt:
Ja maar het één kan niet zonder het andere denk ik dan?

Een "slimme" laadpaal kan zeggen: Ik laad gelijkmatig op tussen 22u en 6u in de ochtend aan laten we zeggen 7 Kw en dan is deze opgeladen.
Ipv gewoon 'dom' te laden aan 11 Kw en al om 1u klaar te zijn met opladen. In dat laatste geval ga je dus meer betalen aan capaciteitstarief (bij een digitale meter). In dat eerste geval heb je die piek dus niet. Dus zo'n laadpaal is dan wel een oplossing voor dat specifiek tarief.

Maar zonder load balancing kan een 'slimme' laadpaal voor zover ik het begrepen niet 'slim' laden (al is het inderdaad niet hetzelfde) ..
Allé zo heb ik het toch begrepen. Mis ik iets?

Dit lijkt me ook ergens logisch. Eerst moet een laadpaal toch weten hoeveel stroom ie telkens heeft om mee op te laden? Zonder load balancing kan de laadpaal dit nooit weten. Daarna kan de laadpaal hierop zijn 'slim' opladen bepalen.

Dus uw laadpaal is dan geen slimme laadpaal? Want het is weldegelijk mogelijk uw pieken te vermijden.
Of heb je gewoon gekozen om er deze begrenzing op te zetten?

Wat is een slimme laadpaal en hoe werkt het?
Eerlijk gezegd weet ik niet of er al laadpalen bestaan met zo'n functies. Want ik denk niet dat er veel landen werken met het principe van pieken zoals ze hier willen invoeren. Dus die bedrijven zullen ook niet echt bezig zijn met zo'n functies. Maar dit is eerder een post voor het laadpalen topic.

Terug
Bovenaan