Energieleveranciers

Ik mag hopen dat het verschil tussen een inactieve en iemand die het minimumloon verdient, toch wel een pak hoger ligt dan 3k per jaar.
Anders hebben we inderdaad een serieus probleem.
Dat is dan enkel voor gas. Je hebt ook nog elektriciteit, water, internet en telefonie, ...
Voor wie een gewone arbeidersjob uitvoert, zal dat effectief niet meer de moeite zijn om te gaan werken.

Op electriciteit trekken we een beetje terug op onze eindfactuur in april, volgens Luminus. Gas is echter véél bijbetalen omdat ons voorschot te laag is, dus ik heb dat wat opgekrikt zodat het minder pijnlijk binnenkomt. Verbruik is vrij stabiel gebleven sinds 2020 en we hebben recent de kelder geïsoleerd dus dat zou ook zijn effect mogen hebben.

Ik mag hopen dat het verschil tussen een inactieve en iemand die het minimumloon verdient, toch wel een pak hoger ligt dan 3k per jaar.
Helaas dat laatste met de huidige krankzinnige tarieven. Het verschil is te groot geworden, dit is op lange termijn inderdaad een probleem voor de arbeidsmarkt als de tarieven zo blijven.

Dat is dan enkel voor gas. Je hebt ook nog elektriciteit, water, internet en telefonie, ...
Voor wie een gewone arbeidersjob uitvoert, zal dat effectief niet meer de moeite zijn om te gaan werken.

Een gewone werkloze heeft daar geen recht op, of lijkt dat toch niet te hebben :

Op het water heb je er geen recht op, of je moet bij het OCMW aankloppen : https://www.vlaanderen.be/sociaal-tarief-voor-water
Op de telefonie en internet : ook niet https://www.vlaanderen.be/sociaal-telefoontarief

Dus dat van het niet aangezet worden tot werken gaan hiermee is niet echt correct. Daarnaast zit je bij het leefloon wanneer je daar wel recht op zou hebben aan een bedrag als alleenstaande van 950€.

Ik betaal op 1500 - 1700€ netto liever zelf 400€ dan dat ik op 985€ netto 100€ zou moeten betalen.

Ik betaal op 1500 - 1700€ netto liever zelf 400€ dan dat ik op 985€ netto 100€ zou moeten betalen.
€1100 overkomen en daar nog volle huur van moeten betalen tegenover €885 overhouden en hoogstwaarschijnlijk sociale huur betalen.
Zelfs al betalen beiden evenveel huur, dan heb je 152 uur gewerkt voor 215 euro. Lijkt me ook niet echt de moeite.

€1100 overkomen en daar nog volle huur van moeten betalen tegenover €885 overhouden en hoogstwaarschijnlijk sociale huur betalen.
Zelfs al betalen beiden evenveel huur, dan heb je 152 uur gewerkt voor 215 euro. Lijkt me ook niet echt de moeite.
Eerst en vooral is het geen garantie dat jij sociale huur gaat hebben. Daarnaast heb je als je 1500 - 1700€ verdient moet je ook rekening houden met het verschil in vakantiegeld en eventueel eindejaarsgeld.

Daarnaast is het echt geen evidentie als jij capabel bent om te gaan werken om dan uw leven lang recht te kunnen hebben op een leefloon. Om daarnaast dan ook nog te zwijgen over het feit dat uw leven lang op zo'n leefloon zitten nu ook niet iets is waar ik zou naar uitkijken. Zeker omdat laat ons eerlijk zijn, de huidige prijzen effectief uitzonderlijk zijn. En ik toch wel verwacht op termijn dat dit zich terug stabiliseert. Misschien nog altijd hoger als vorig jaar, maar in plaats dat je 3000€ zou betalen het nog maar 1500€ is.
Al lijkt dit mij in deze thread redelijk Offtopic. Indien je hierop verder wilt ingaan, reply hierop dan in een andere thread

+ waarschijnlijk een auto nodig hebben en moeten bekostingen om te kunnen gaan werken

Ze zeggen nu dat het een technisch probleem zou zijn. Mensen met een lopend contract van bepaalde duur behouden dat contract, al staat er wel bij 'klanten die een contract kunnen voorleggen'. Dat is op zich wel bizar...
Hun website reageert voor geen meter in ieder geval dus er zouden wel wat IT issues kunnen zijn maar dat van die contracten lijkt mij wat flauwe kul. Eens zien of ze de voorschotten effectief zullen terugdraaien.

Ik las in HLN onlangs dat de huidige prijzen nog laag zijn voor wat er nog gaat komen, en dat dit nog maar een begin is ;)
Maar HLN is natuurlijk een sensatiekrant hé.
Het roddelblaadje van de kranten waar ook Kenji en Sia hun zegje mogen doen. Ik zal wel wachten op een betere bron. Zolang er tegen september maar betere tarieven zijn. Helaas denk ik ook de klos te gaan zijn vanaf dan.

Ik las in HLN onlangs dat de huidige prijzen nog laag zijn voor wat er nog gaat komen, en dat dit nog maar een begin is ;)
Maar HLN is natuurlijk een sensatiekrant hé.

De Tijd schrijft meestal wel correcte artikels. De andere gazetten...daar is de verslaggeving over energie vaak huilen met de pet op.

Hoe verder in de toekomst hoe lager de prijzen op de termijnmarkt (=de verwachting is dat energie weer goedkoper gaat worden), maar de prijzen op die termijnmarkt zijn wel nog een stuk hoger dan een jaar geleden (=vorig jaar dacht men dat de prijzen in de toekomst lager zouden liggen dan hoe men er nu over denkt).

Octa+: bijkomende kosten meegedeeld per e-mail 30/12/2021:
"Beste Klant,
Via deze weg melden wij je graag twee belangrijke punten in verband met je contract Exxxxxxxxx.
Eerst en vooral zijn wij verplicht om je, als eigenaar van zonnepanelen, een bijkomende kost aan te rekenen vanaf 1 januari 2022. Het gaat om de kosten voor het herstel van het evenwicht op het elektriciteitsnet die van toepassing zijn op zowel je afname als op je injectie van elektriciteit.
Deze kost bedraagt 1,5 € per maand en per kVA (kilovoltampère) (exclusief BTW) en zal worden aangerekend via je regularisatie- en/of slotfacturen. Het aantal kVA is afhankelijk van het vermogen van je omvormer, hetgeen wij doorkrijgen van je netwerkbeheerder.
Ben je niet akkoord met deze bijkomende kost, hebben we helaas geen andere keuze dan je te bevestigen dat je jouw contract kan opzeggen door je in te schrijven bij een andere leverancier met één maand vooropzeg."

En de verdere uitleg van Octa+:

"Vanaf 1 november is in de hele sector een belangrijke wijziging van de elektriciteits- en gasmarkt doorgevoerd. Als gevolg van deze belangrijke wijziging worden leveranciers die de elektriciteitsmarkt uit evenwicht brengen, door de markt beboet. Met andere woorden, de markt bestraft leveranciers die grote hoeveelheden op de markt injecteren op een moment dat er onvoldoende vraag naar elektriciteit is en er dus te veel elektriciteit op de markt is. Dit verstoort het marktevenwicht en in dit geval moet ELIA de elektriciteitsproductie-eenheden vragen de levering van elektriciteit te verminderen. Dit is duur voor Elia, aangezien het in sommige gevallen schadevergoedingen moet betalen. In dit geval beboet Elia, de beheerder van het Belgische transmissienet voor elektriciteit, de elektriciteitsproducenten, de "prosumenten" die u bent, door een verhoging van de onbalansvergoeding die aan de leverancier wordt aangerekend. In dat geval is OCTA+ helaas verplicht de kosten van de onevenwichtigheid door te berekenen aan de prosument die de oorzaak is van de onevenwichtigheid op de markt. In plaats van uw huidige aantrekkelijke tariefformule te wijzigen, heeft OCTA+ besloten een forfaitaire vergoeding te vragen op basis van het vermogen van uw injectie-installatie, uitgedrukt in KVA (Kilo Volt Ampere). Wij hebben nota genomen van uw klacht en wij bevestigen dat wij de CREG over uw klacht zullen raadplegen."

Eerst en vooral zijn wij verplicht om je, als eigenaar van zonnepanelen, een bijkomende kost aan te rekenen vanaf 1 januari 2022. Het gaat om de kosten voor het herstel van het evenwicht op het elektriciteitsnet die van toepassing zijn op zowel je afname als op je injectie van elektriciteit.
Deze kost bedraagt 1,5 € per maand en per kVA (kilovoltampère) (exclusief BTW) en zal worden aangerekend via je regularisatie- en/of slotfacturen."
Is dat enkel bij octa+ of ook bij anderen?

Uiteraard niet. Werkloosheidsval ...

Veel inactieven gaan een pak achteruit eens ze werken omdat allerlei voordelen wegvallen. Op DS standaard ooit podcast gehoord van stijn Baert. Heel veel sociale tarieven en voordelen zijn binair. Niet werken: je krijgt ze. 1h werken, je verliest het. Beter zou zijn omdat te pro rateren.

Octa+: bijkomende kosten meegedeeld per e-mail 30/12/2021:
"Beste Klant,
Via deze weg melden wij je graag twee belangrijke punten in verband met je contract Exxxxxxxxx.
Deze kost bedraagt 1,5 € per maand en per kVA (kilovoltampère) (exclusief BTW) en zal worden aangerekend via je regularisatie- en/of slotfacturen. Het aantal kVA is afhankelijk van het vermogen van je omvormer, hetgeen wij doorkrijgen van je netwerkbeheerder.
Ben je niet akkoord met deze bijkomende kost, hebben we helaas geen andere keuze dan je te bevestigen dat je jouw contract kan opzeggen door je in te schrijven bij een andere leverancier met één maand vooropzeg."
Dat is wel koddig. 1.5€ per maand per kva wil zeggen bij een omvormer van 5kva dat je dus 7.5€ per maand betaalt (5kva omvormer, 6175 kwp, genereert op jaarbasis +/- 6000kwh - mijn voorbeeld). Stel dat uw injectietarief 6 cent per kwh is dan wil dit dus zeggen dat uw breakevenpunt per maand dan op 125kwh ligt. Dus uw winst voor de bepaling van uw terugverdientermijn begint dan pas te tellen vanaf 125kwh. (of veralgemenend gezegd, en dit klopt niet echt 100% je moet 1500kwh terugleveren voordat je voordeel doet aan uw injectietarief) Of nog anders gezegd... deze kost schaaft grofweg 25% van uw opgewekt rendement weg.
En als je het puur eurogewijs bekijkt, dan verhoog je dus uw energiekostfactuur met 90€.

Deze berekening is niet 100% correct aangezien je in de winter (neem januari) een beter tarief hebt dan 6 cent maar 19 cent (was injectietarief voor januari van eneco). Maar gebruik het dan ook eerder voor het principe erachter. Op basis van mijn historische gegevens injecteer ik normaliter een 30kwh in die maand. Wat dus wil zeggen dat ik 5.7€ krijg voor de injectie en dat ik 7.5€ op die maand moet betalen en dat ik er zelfs bij die 19 cent nog altijd geld aan inschiet.

Of dit koosjer is, daar stel ik mij vragen bij. Aan de andere kant, ze hebben zich uit de overeenkomst (https://economie.fgov.be/nl/themas/energie/energieprijzen/akkoord-de-consument-de) teruggetrokken. Dus ja...

Het is in ieder geval iets waar meerdere mensen zich vragen bij stellen :

Maar echt veel nuttige info staat daar ook niet.

Is dat enkel bij octa+ of ook bij anderen?
Enkel Octa+ voor zover ik weet. Ik heb dezelfde dag nog een andere leverancier gezocht omdat het tevens een gunstige tijdstip was voor mij om Octa+ te verlaten. Ik heb dan ook ineens het gascontract stopgezet. Dat is niet het soort leverancier die ik wens.

Uiteraard niet. Werkloosheidsval ...

Veel inactieven gaan een pak achteruit eens ze werken omdat allerlei voordelen wegvallen. Op DS standaard ooit podcast gehoord van stijn Baert. Heel veel sociale tarieven en voordelen zijn binair. Niet werken: je krijgt ze. 1h werken, je verliest het. Beter zou zijn omdat te pro rateren.
Ik had in mijn vorige afdeling een alleenstaande moeder die voor minder dan 200 EUR netto per maand kwam werken. En die had dan echt nog een behoorlijk loon (was een bediende uit de hoogste baremaschaal, in een bedrijf waar de verloning echt goed is).
Ze rekende dan de kost van het transport (per trein) en de extra kosten van opvang voor haar zoontje (die door haar loon nog redelijk hoog waren) in, alsook wat andere 'voordelen' die ze miste door te werken.

Enkel Octa+ voor zover ik weet. Ik heb dezelfde dag nog een andere leverancier gezocht omdat het tevens een gunstige tijdstip was voor mij om Octa+ te verlaten. Ik heb dan ook ineens het gascontract stopgezet. Dat is niet het soort leverancier die ik wens.
Je bent verlieslatend of niet winstgevend genoeg voor Octa+ denk ik, dus ze willen van U (en anderen met zonnepanelen) vanaf als klant, tenzij je extra betaalt hé.

Zit Octa+ in de problemen? No idea, maar dat ze zware verliezen aan het leiden zijn, lukt me duidelijk. Dat ze zich uit Brussel terugtrekken en nu dit doen, zegt al voldoende hé.

Ze ondernemen nu acties om een faillisement te vermijden of het bedrijf terug winstgevend te maken, en dat is gewoon snoeien in de kosten en in klanten die verlieslatend zijn.

Terug
Bovenaan