Energieleveranciers

Daarnet op middagjournaal even een wtf momentje. Ik hoop dat ik me mishoord heb.

Gezin dat nu afrekening kreeg (dus slechts een paar maand in de dure tarieven) moest 800 euro opleggen.

En hij zei dat ie net 28 panelen had laten bijleggen. 28!!!
Waarschijnlijk omdat zijn afrekeningsperiode nu over oktober 2020-september 2021 gaat en hij vergeet dat hij vorige winter 100% thuis heeft gewerkt (bij een aangename temperatuur van 24° in de living, hij en z'n vrouw 2 laptops met externe monitors hebben die stroom vreten en z'n zonnepanelen pas in de zomer geïnstalleerd zijn).

Maw, die afrekening van nu ligt em aan z'n gasverbruik en elektriciteitsverbruik van vorige winter, dat kan onmogelijk van de afgelopen weken zijn. Hell, ik heb thuis pas de chauffage aangezet vorig weekend, tot eind september was het toch nog warm genoeg om zonder chauffage te leven?!

Dag allen.

Na alle berichten ook wat aant rondneuzen. Ik zit al enkele jaren bij mega waar ik van vast nr variabel gestuurd werd. Normaal check ik jaarlijks wel eens via mijn energie. Mr door heel die affaire met die terugdraaiende tellers, deed ik dit helaas niet. Als je eens begint zoeken op site van mega dan w je niet direct wijzer en door alle veranderingen van meters enz. heb ik geen duidelijk zicht op mijn vebruik.

Onze situatie:
Mijn afrekening komt in november.
Variabel bij mega. Vr gas en elek (ik meen ergens een mail gekregen te hebben dat ik ergens iets krijg voor mijn teruggeleverde elek. mr dat zal wel niet veel zijn?)
Gezin van 2 vw en 2 kinderen.
12 zonnepannelen. waarmee ik 3700 kwh per jaar maak.
Digitale meter.
Een normaal verbruik:
  • gas: 10000 kwh per jaar
  • Elek. (in het verleden niet meer verbruik dan wat wij aanmaakten, maar dat ligt nu anders sinds de digitale teller natuurlijk)

Mijn vragen.

Kan ik ergens een raming maken, of durft iemand zicht uitspreken over hoeveel gas en elek nu kosten voor een gezin zoals wij voor een jaar?

Ik lees hier dat ze bij mega ongevraagd het voorschot omhoog deden. Bij mij deden ze niets, hoe zou dit komen?

Alvast dank

Laatst bewerkt:
Vraagje ivm energiecontracten:

Ik heb een variabel contract waarvan het tarief voor zowel elek als gas indexeert per trimester/3 maanden.

Wordt u jaarlijks verbruikt gewoon evenredig door 4 gedeeld en zo dan per trimester aan het toen geldende tarief berekend op u slotfactuur? Of wordt er gekeken naar effectief verbruik van die periode (moet mogelijk zijn aangezien we beschikken over een digitale meter).

Dag allen.

Na alle berichten ook wat aant rondneuzen. Ik zit al enkele jaren bij mega waar ik van vast nr variabel gestuurd werd. Normaal check ik jaarlijks wel eens via mijn energie. Mr door heel die affaire met die terugdraaiende tellers, deed ik helaas niet. Als je eens begint zoeken op site van mega dan w je niet direct wijzer.

Onze situatie
Mijn afrekening komt in november.
Variabel bij mega. Vr gas en elek (ik meen ergens een mail gekregen te hebben dat ik ergens iets krijg voor mijn teruggeleverde elek. mr dat zal wel niet veel zijn?)
Gezin van 2 vw en 2 kinderen.
12 zonnepannelen.
Digitale meter.
een normaal verbruik.

Mijn vragen.

Kan ik ergens een raming maken, of durft iemand zicht uitspreken over hoeveel gas en elek nu kosten voor een gezin zoals wij voor een jaar?

Ik lees hier dat ze bij mega ongevraagd het voorschot omhoog deden. Bij mij deden ze niets, hoe zou dit komen?

Alvast dank
Hoe lang heb je uw digitale meter al ?

Indien je die een jaar hebt, dan zou je in principe het verbruik ervan moeten kunnen bekijken op fluvius waar je dan zou moeten kunnen zien wat je op het net zet, hoeveel je in dag verbruikt en hoeveel in nacht. De generatie van uw zonnepanelen zijn daar dan al mee in rekening genomen.
Die cijfertjes zou je ook moeten kunnen zien op uw digitale meter. Maar dan ga je best iets meenemen om te schrijven en de handleiding erbijnemen zodanig dat je de juiste nummers hebt waar je moet naar refereren.

Daarna bekijk je dan via mijn aanbieders of mijn energie of zo wat de meest voordelige formule zou zijn in uw geval met die cijfers.

Indien je nog geen jaar hebt, zou je eventueel dit een beetje kunnen gokken wat het zou zijn op basis van de gegevens die je wel hebt (vb als de digitale meter er al 6 maanden staat) maar het blijft moeilijk omdat in de cijfertjes van uw digitale meter er nog geen verbruik is voor de zwaarste maanden zijnde de winter (voor gasverbruik en eigenlijk ook voor elektriciteit omdat uw generatiecapaciteit van uw zonnepanelen dan subpar is (ik genereer ongeveer 1/10 à 1/9de van de totale generatie van mijn zonnepanelen van oktober - maart )).

Vraagje ivm energiecontracten:

Ik heb een variabel contract waarvan het tarief voor zowel elek als gas indexeert per trimester/3 maanden.

Wordt u jaarlijks verbruikt gewoon evenredig door 4 gedeeld en zo dan per trimester aan het toen geldende tarief berekend op u slotfactuur? Of wordt er gekeken naar effectief verbruik van die periode (moet mogelijk zijn aangezien we beschikken over een digitale meter).

EDIT : laat het duidelijk zijn, indien je een digitale meter hebt, is het het effectief verbruik en niet de vermelde formule.

Laatst bewerkt:
Hoe lang heb je uw digitale meter al ?

Indien je die een jaar hebt, dan zou je in principe het verbruik ervan moeten kunnen bekijken op fluvius waar je dan zou moeten kunnen zien wat je op het net zet, hoeveel je in dag verbruikt en hoeveel in nacht. De generatie van uw zonnepanelen zijn daar dan al mee in rekening genomen.
Die cijfertjes zou je ook moeten kunnen zien op uw digitale meter. Maar dan ga je best iets meenemen om te schrijven en de handleiding erbijnemen zodanig dat je de juiste nummers hebt waar je moet naar refereren.

Daarna bekijk je dan via mijn aanbieders of mijn energie of zo wat de meest voordelige formule zou zijn in uw geval met die cijfers.

Indien je nog geen jaar hebt, zou je eventueel dit een beetje kunnen gokken wat het zou zijn op basis van de gegevens die je wel hebt (vb als de digitale meter er al 6 maanden staat) maar het blijft moeilijk omdat in de cijfertjes van uw digitale meter er nog geen verbruik is voor de zwaarste maanden zijnde de winter (voor gasverbruik en eigenlijk ook voor elektriciteit omdat uw generatiecapaciteit van uw zonnepanelen dan subpar is (ik genereer ongeveer 1/10 à 1/9de van de totale generatie van mijn zonnepanelen van oktober - maart )).

EDIT : laat het duidelijk zijn, indien je een digitale meter hebt, is het het effectief verbruik en niet de vermelde formule.
O bedankt dat op fluvius wist ik niet. wel interessant.
de digitale meter heb ik al van september vorig jaar.

dit lees ik af van januari tot nu.

Afname
Dag
647 kWh
Nacht
809 kWh
Totaal
1 456 kWh

Injectie
Dag
1 725 kWh
Nacht
617 kWh
Totaal
2 342 kWh

Mvg

O bedankt dat op fluvius wist ik niet. wel interessant.
de digitale meter heb ik al van september vorig jaar.

dit lees ik af van januari tot nu.

Afname
Dag
647 kWh
Nacht
809 kWh
Totaal
1 456 kWh

Injectie
Dag
1 725 kWh
Nacht
617 kWh
Totaal
2 342 kWh

Mvg
In principe heb je dus van januari tot nu 1456kwh gebruikt en 2342 kwh geïnjecteerd. En dan zou je even moeten verifiëren op de meter van uw omvormer hoeveel je gegenereerd hebt tov die 2342 kwh. Die generatie - 2342kwh + 1456kwh is dan uw totaalverbruik van januari tot nu.

Dan moet je enkel nog ergens zien te weten te komen wat je verbruikt hebt van september vorig jaar tot januari.

Maar als je zegt dat je uw digitale meter hebt van september vorig jaar. Waarom heb je dan enkel de gegevens van januari tot nu op uw digitale meter, normaal gezien moet dat dan toch ook van september zijn?

Laatst bewerkt:
Ik begrijp de vraag niet goed met betrekking tot de gas?

Bedoel je dat Fluvius weigert van de gaskraan open te zetten tot jij een contract hebt afgesloten met een gasleverancier? Want als dat het punt is dan is dat de normale gang van zaken. Fluvius komt namelijk ook u elektriciteitsaansluiting niet uitvoeren als je geen contract hebt afgesloten met een elektriciteitsleverancier.

Geen afnamecontract = geen aansluiting op het net. En dat lijkt mij niet meer dan normaal ook.

PS: het is stroomverhoging, amperage is geen woord. :unsure:
Amperage is wat de electricien zei. Electriciteitscontract en stroom heb ik al en gascontract is al aangevraagd maar gas komt er pas als er toestemming is van Fluvius en bij Fluvius zeggen ze: keur stroomverhogingsofferte goed of we zetten de gas niet open.

In principe heb je dus van januari tot nu 1456kwh gebruikt en 2342 kwh geïnjecteerd. En dan zou je even moeten verifiëren op de meter van uw omvormer hoeveel je gegenereerd hebt tov die 2342 kwh. Die generatie - 2342kwh + 1456kwh is dan uw totaalverbruik van januari tot nu.

Dan moet je enkel nog ergens zien te weten te komen wat je verbruikt hebt van september vorig jaar tot januari.

Maar als je zegt dat je uw digitale meter hebt van september vorig jaar. Waarom heb je dan enkel de gegevens van januari tot nu op uw digitale meter, normaal gezien moet dat dan toch ook van september zijn?

Totale opwekking is 3166 tot nu voor 2021 Dus 3166-2342+1456 = 2280 totaalverbruik
Totaalverbruik is dan wat ik zal moeten betalen? Ben even niet meer mee.:crazy:

Die gegevens heb ik inderdaad ook van sept tot dec 20
Afname
Dag
437 kWh
Nacht
445 kWh
Totaal
882 kWh
Injectie
Dag
225 kWh
Nacht
57 kWh
Totaal
282 kWh

opwekking voor die periode is 300 + 187 + 143 + 92 = 722

dus 722 - 282 + 882 = 1322 totaal vr sept tot dec 20

dus algemeen totaal vr 1 jaar is 1322 + 2280 = 3602.

Totale opwekking is 3166 tot nu voor 2021 Dus 3166-2342+1456 = 2280 totaalverbruik
Totaalverbruik is dan wat ik zal moeten betalen? Ben even niet meer mee.:crazy:
Neen, totaalverbruik is hetgeen je totaal verbruikt hebt aan elektrische energie van Januari tot nu. En uw cijfer klopt als totaalverbruik.
Hetgeen je dan moet betalen is : 1456kwh. Omdat de rest wordt gegenereerd door de zonnepanelen en dat heb je dan ook direct verbruikt in huis
Uw eigenverbruik (zoveel heb je van uw zonnepanelen direct verbruikt) is 3166-2342 = 824
Uw eigenverbruikpercentage (== 100* eigenverbruik / totaalverbruik ) == 36,14% (De Creg ging uit voor de forfait van de analoge meter van 38%, je doet dus iets slechter).

Die gegevens heb ik inderdaad ook van sept tot dec 20
Afname
Dag
437 kWh
Nacht
445 kWh
Totaal
882 kWh
Injectie
Dag
225 kWh
Nacht
57 kWh
Totaal
282 kWh

opwekking voor die periode is 300 + 187 + 143 + 92 = 722

dus 722 - 282 + 882 = 1322 totaal vr sept tot dec 20

dus algemeen totaal vr 1 jaar is 1322 + 2280 = 3602.
Uw generatie is 722.
Je hebt 282kwh naar het net gestoken, wat wil zeggen dat je 722 - 282kwh hebt verbruikt in die periode zijnde 440kwh.
Uw totaalverbruik voor die periode waarvoor je aan het net betaalt is dan : 882 kwh.
Uw eigenverbruikspercentage voor die periode is 100* (722 - 282) / (722 - 282) + 882 == 100* 440/ 1322 == 33,28%
Uw totaalverbruik over de volledige periode waarvoor je moet betalen is dan ook : 882 kwh + 1456 kwh == 2338 kwh
En uw eigenverbruikspercentage over de volledige periode is dan : 100*(440 + 824) / (1322 + 2342) == 34,50%

DIT is In de veronderstelling dat bij het meetpunt van Januari tot september dit terug op 0 is gezet. En uw meter terug van 0 is gestart. En dat uw omvormer dit ook zou doen.

MAAR dat lijkt mij niet logisch. Mij zou het nu ik er wat dieper over nadenk logischer zijn dat die cijfers die jij hebt genomen in december behouden zijn en dat uw meter gewoon doortelt. En dat uw totaal verbruik over het jaar heen waarvoor je moet betalen dan ook die 1456kwh is (dan wel verdeeld volgens de meter van uw dag nacht teller). Uw analoge meter werkte zo, ik zie niet direct in waarom de digitale anders zou moeten werken.
En dat uw effectief totaal verbruik aan stroom over het jaar heen dan ook 2342kwh is.
Je kunt eventueel hiervoor eens bellen naar fluvius om hier 100% zeker van te zijn.

Dus voor de simulatie van uw elektriciteitskosten voor een nieuw contract neem je dan ook de volgende waarden :
Dag
647 kWh
Nacht
809 kWh

NATUURLIJK moet je goed weten dat dit een raming is (en dat het nu ook al oktober is wat 13ish maanden is in plaats van 12ish). Je kunt namelijk wat meer of minder verbruiken wegens redenen. Maar als je uw gedrag niet te veel veranderd dan zul je normaal in dezelfde ordecategorie vallen.

Voor gas is het dan hetzelfde principe : nagaan wat de waarde van de teller was vorige keer. De teller nu bekijken. En dat verschil dan nemen als richtwaarde.

En dan even bekijken op mijn energie wat de beste formule mogelijk kan zijn. En bepalen waarbij jij u comfortabel voelt (vast, variabel, 3 jaar contract,...)

Amperage is wat de electricien zei. Electriciteitscontract en stroom heb ik al en gascontract is al aangevraagd maar gas komt er pas als er toestemming is van Fluvius en bij Fluvius zeggen ze: keur stroomverhogingsofferte goed of we zetten de gas niet open.
En als je nu tegen Fluvius zegt "ik heb mij bedacht, ik heb die verhoging toch niet nodig"? Fluvius kan toch niet zomaar weigeren om u aan te sluiten op het gasnet... waarom heb ik het gevoel dat er een stuk ontbreekt of niet klopt in dit verhaal?

En als je nu tegen Fluvius zegt "ik heb mij bedacht, ik heb die verhoging toch niet nodig"? Fluvius kan toch niet zomaar weigeren om u aan te sluiten op het gasnet... waarom heb ik het gevoel dat er een stuk ontbreekt of niet klopt in dit verhaal?
Ik moet ook mijn elektriciteitsbord verplaatsen in dezelfde operatie, zou het daar mee te maken hebben ? hangt vlakbij de gasteller, met overbelastte electrische leidingen heb je kans op brand ?

Ik moet ook mijn elektriciteitsbord verplaatsen in dezelfde operatie, zou het daar mee te maken hebben ? hangt vlakbij de gasteller, met overbelastte electrische leidingen heb je kans op brand ?
Waarom moet je verdeelbord verplaatst worden? (Legitieme vraag)

Je hebt gelijk dat overbelaste elektrische geleiders aanleiding kunnen geven tot brand. Echter kunnen kabels/draad in principe niet overbelast worden als ze correct afgezekerd zijn. Een 1,5mm² draad is bv geschikt om 16A te 'dragen' en zeker je dus af met een automaat van 16A. Als je over die 16A gaat zou de thermische component in je automaat er voor moeten zorgen dat de kring wordt uitgeschakeld om overbelasting van je afgaande geleiders tegen te gaan.
Op dezelfde manier gaat ook je hoofdzekering in je tellerkast afvallen als je probeert te veel van het net te halen. Als je dus een monofase aansluiting hebt van 40A en je beslist van 20 croque-monsieur ijzers tegelijk aan te zetten dan gaat je hoofdzekering gewoon uitvallen.

Nu puur praktisch gezien: als ik voor Fluvius werk en ik voel aan alles dat je die verzwaring van u elektriciteitsaansluiting toch wel gaat laten uitvoeren dan zou ik persoonlijk ook wel pushen om te proberen van die interventie voor elektriciteit en gas te bundelen. Het lijkt mij in dat opzicht dus wel logisch dat ze zeggen, teken eerst die offerte zodat we die werken samen kunnen uitvoeren en dat we niet 2 keer moeten langskomen.

Mijn vast tarief van gas loopt af op 1/12/2021 ( lampiris). Als ik via mijnenergie vergelijk kom ik voor hetzelfde verbruik maar liefst het dubbele uit tov vorig jaar, benauwelijk. Nog eventjes wachten zeker, maar wel voor 1/11 veranderen om toch 'iets' van korting te hebben?

Dat zal van uw inschatting afhangen of de tarieven gaan stijgen of dalen :).

Een van de indicatoren heeft juist een dipje gekregen:

Er zijn wat indicaties voor meer aanbod of beperktere vraag:

China trekt (ook) de steenkool kaart:

Poetin wil de kraan opendraaien:

Piek voor gasverbruik is december/januari/(februari.)

Dus ga je de 2 grootste verbruiksmaanden beter zijn nu te veranderen of te blijven bij je huidige leverancier?

Let wel dat er ondertussen wat leveranciers liever geen vast tarief meer aanbieden.

De korting verkrijg je meestal bij het uitdoen van een periode.

Verwachting is duurdere gasprijzen tot midden 2022.

Persoonlijk zou ik gewoon blijven zitten en monitoren wat de prijs doet. Zakt die genoeg zou ik switchen.

Ik zou dus geen rekening houden met promoties die je pas krijgt na een termijn, want je wilt toch niet heel die termijn aan dure tarieven zitten. (tenzij uw korting exceptioneel is).

+Je kan per maand kosteloos veranderen en het risico wordt dus gedragen door de leverancier.

Ik zou wel eerst wat inlezen in verbruiksprofielen moest je voor een variabel tarief gaan.

Intussen nog steeds geen antwoord gekregen van Luminus waarom ik niet alle kortingen kreeg op mijn tussentijdse afrekening (nav installatie digitale meter)
- We contacteren u binnen 2 dagen -> Nope!

Herberekening gevraagd en intussen ook maar betalingsuitstel van de factuur
Wat een gedoe.

vraagske:

ik heb nu ingetekend voor 100 euro per maand met een variabel tarief bij Engie.

Gaat Engie zelf actie ondernemen om de verhogingen door te rekenen door middel van een verhoogd maandbedrag. Wanneer worden de tarieven aangepast, is dat maandelijks? of per kwartaal?

vraagske:

ik heb nu ingetekend voor 100 euro per maand met een variabel tarief bij Engie.

Gaat Engie zelf actie ondernemen om de verhogingen door te rekenen door middel van een verhoogd maandbedrag. Wanneer worden de tarieven aangepast, is dat maandelijks? of per kwartaal?

Staat normaal op je tariefkaart.

Even snel gekeken en voor 'Easy variabel' worden de prijzen op kwartaalbasis geïndexeerd.

jawatte :o

net een afrekeningske gekregen voor de maand september, de maand tussen de leveranciers wissel.

Ik heb 10 kuub ofte 114kWh gas nog verbruikt tussen beide meteropnames. Hiervoor rekenen ze mij bij luminus 19,49 euro aan.

Als ik dat extrapoleer naar mijn normaal jaarverbruik van 11000kWh dan heb ik een theoretische jaarafrekening van 1900 euro :o

Terug
Bovenaan