Energieleveranciers

Met gas ben ik gepoept, itt electriciteit waar ik die traders van de electriciteitsleveranciers van het kastje naar de muur speel :p .

Ik heb zo'n gastank in de tuin en kan die telkens pas na de winter voor 1 jaar vullen.
Dus volgend jaar in april-mei heb ik het ook aan mijn rekker wat gas betreft, want dan moet ik opnieuw vullen aan de dan geldende spot-prijs.

Want de fossiele brandstoffenschaarste moet nog pas beginnen tegen half/eind 2022.
Zal ook wel een beetje afhangen van hoe streng de winter zal worden. Hopen op een zachte winter dan :)

Ik heb bijkomend 10% korting verkregen op Easy3 (electriciteit) na telefonisch contact. Dus dat is dan 12,45 Kwh / dag en 9,20 Kwh / nacht (tarief oktober - 10%)

Ik weet niet exact wat de prijzen waren voor september (vast) voor elektriciteit? Maar ik denk dat dit niet echt zovéél hoger is?
Ik vrees gewoon dat de prijs voor elektriciteit die van gas gaan volgen, en de komende maanden nog serieus zal verhogen dus ik heb géén verder risico meer genomen.

Update: Gevonden .. prijs voor september voor Easy3 was 12,37 Kwh / dag en 9,018 Kwh / nacht.
Bon dan is dit contract (voor oktober) dat ik gesloten heb met Engie, nog niet zo slecht in vergelijking met september :)

Natuurlijk tov januari dit jaar is het wel een beetje slechter. Toen was het 7,87 Kwh / dag en 5,32 Kwh / nacht. Maar goed dat is het verleden ..

Had je al een contract bij Engie?
Of ben je online een nieuw contract aangegaan?
Zelf achter die 10% korting gevraagd?

Ik vroeg een offerte voor amperage verhoging aan bij Fluvius en later ook dat zij de gas openzetten voor mijn gasleverancier, zij weigeren dit te doen totdat ik de offerte goedkeur, mag dit ? Is hier een specifieke reden voor ?

Had je al een contract bij Engie?
Of ben je online een nieuw contract aangegaan?
Zelf achter die 10% korting gevraagd?
Ik had al een contract bij engie. Dus meestal krijg je dan geen korting. Maar dan spontaan 10 procent aangeboden gekregen door de (enthousiaste) medewerster aan de telefoon. Dan zeg ik geen neen.

Via de telefoon is soms wel meer mogelijk. Zeker als je veel verbruik hebt.

Domme vraag mss, maar mijn elektriciteitscontract heeft slechts 1 tarief ( dus geen afzonderlijk dag en nachttarief), hoewel we thuis echter wel een dag en nachtmeter hebben
Dit heeft toch niet tot gevolg dat ik niet kan genieten van het feit dat na 22u stroomverbruik maar voor de helft meetelt?

Ik vroeg een offerte voor amperage verhoging aan bij Fluvius en later ook dat zij de gas openzetten voor mijn gasleverancier, zij weigeren dit te doen totdat ik de offerte goedkeur, mag dit ? Is hier een specifieke reden voor ?
Ik begrijp de vraag niet goed met betrekking tot de gas?

Bedoel je dat Fluvius weigert van de gaskraan open te zetten tot jij een contract hebt afgesloten met een gasleverancier? Want als dat het punt is dan is dat de normale gang van zaken. Fluvius komt namelijk ook u elektriciteitsaansluiting niet uitvoeren als je geen contract hebt afgesloten met een elektriciteitsleverancier.

Geen afnamecontract = geen aansluiting op het net. En dat lijkt mij niet meer dan normaal ook.

PS: het is stroomverhoging, amperage is geen woord. :unsure:

Ofwel zeg je :

1) de amperage verhoging moet niet, zet de gas maar open. En dan sturen ze u een offerte voor de gas open te zetten. Die jij dan moet goedkeuren. Dat is zoals als je uw elektriciteit laat afkoppelen, allez daar ga ik toch van uit. Dat terug openzetten van uw meter kost ook geld. Daarom dat verhuurders als ze nog geen andere huurder hebben dit op hun nemen om dan daarna dit over te laten nemen door de huurder.

2) ik keur de offerte goed. En dan doen ze dat.

Domme vraag mss, maar mijn elektriciteitscontract heeft slechts 1 tarief ( dus geen afzonderlijk dag en nachttarief), hoewel we thuis echter wel een dag en nachtmeter hebben
Dit heeft toch niet tot gevolg dat ik niet kan genieten van het feit dat na 22u stroomverbruik maar voor de helft meetelt?

Ik ben niet zeker. Maar ik denk dat jij :

1) het dag/nacht tarief krijgt van de distributienetbeheerder.
2) het enkelvoudig tarief krijgt van de energiemaatschappij.

Aangezien er bij de meteropname nog altijd dag en nacht apart worden opgenomen, lijkt het mij dan ook logisch dat dit verschil kan gemaakt worden.

Maar ben er niet 100% zeker van.

PS: het is stroomverhoging, amperage is geen woord. :unsure:
Stroomsterkteverhoging bedoel je zeker. Of aansluitcapaciteitsverhoging. Of toch gewoon amperage, wat evengoed een leenwoord is/kan zijn net zoals voltage of wattage.
Wel grappig dat beide amperage en voltage als "foutief" worden bestempeld in het Franse woordenboek (hoewel voltage op wiktionary als Frans leenwoord wordt aangeduid), en er enkel sprake is van voltage in de (beknopte online gratis beschikbare) Van Dale, hoewel in de Woordenlijst Nederlandse Taal (van onze meesters bij de Taalunie) wattage, voltage en zowaar ampèrage staat.
Misschien moeten we terug naar het vroegere streamsterkte uit 1943.

Ik ben al blij dat het niet over Kw/u gaat.

Zou het indienst nemen van die nieuwe gaslijn tussen Rusland en Duitsland de prijzen niet wat kunnen doen dalen?

Well that backfired :unsure::biglaugh: maar je hebt gelijk, de Ampère is de eenheid van Stroomsterkte.
Het is eigenlijk de ampere (yay Englishification). De uitgeschreven namen van de base en derived SI eenheden zijn officieel met kleine letters.

Maar dit topic ging over elektriciteitsleveranciers.

Wat gebeurt er eigenlijk met je teveel betaalde voorschotten indien je leverancier failliet gaat? Ben je die kwijt of kan je bvb het energiefonds aanspreken om je gratis uitgegeven bedrijfslening terug te eisen?

Daarnet op middagjournaal even een wtf momentje. Ik hoop dat ik me mishoord heb.

Gezin dat nu afrekening kreeg (dus slechts een paar maand in de dure tarieven) moest 800 euro opleggen.

En hij zei dat ie net 28 panelen had laten bijleggen. 28!!!

Daarnet op middagjournaal even een wtf momentje. Ik hoop dat ik me mishoord heb.

Gezin dat nu afrekening kreeg (dus slechts een paar maand in de dure tarieven) moest 800 euro opleggen.

En hij zei dat ie net 28 panelen had laten bijleggen. 28!!!
Ik had dat ook gehoord. Dat is natuurlijk weer de gemakkelijke kant van het verhaal he. Aan wat hij dat allemaal heeft verbruikt horen we weer niet.

Bon het is hier ondertussen toch wat slechter nieuws. Waar aardgas flex bij Eneco op 30/9 op 2,97c€/kwh stond en op 1/10 op 3,03c€/kwh staat het vandaag op 5,69c€. Begrijp niet goed dat het tussen 1/10 en nu veranderend is want word normaal toch maar 1x per maand berekend?

Bon het is hier ondertussen toch wat slechter nieuws. Waar aardgas flex bij Eneco op 30/9 op 2,97c€/kwh stond en op 1/10 op 3,03c€/kwh staat het vandaag op 5,69c€. Begrijp niet goed dat het tussen 1/10 en nu veranderend is want word normaal toch maar 1x per maand berekend?
Zal wel om een berekeningsfoutje gaan ofzo.

Ik ga alleszins met een fijne kam door mijn energierekeningen dit jaar, en wil exact weten hoe ze aan welk bedrag komen.

Terug
Bovenaan