Energieleveranciers

Hoe moet je die prijzen nu eigenlijk lezen ?

Stel je hebt in juli variabel afgesloten aan een zeer positieve prijs (pak fictief 2c€), maar je contract gaat pas in in december.
Welke prijzen ga je dan betalen ?
Een aangepaste prijs op basis van je prijs uit juli, of gewoon de prijs op de tarief kaart in december ?

Stel je hebt in juli variabel afgesloten aan een zeer positieve prijs (pak fictief 2c€), maar je contract gaat pas in in december.
Een aangepaste prijs op basis van je prijs uit juli, of gewoon de prijs op de tarief kaart in december ?
Elke maand een andere tariefkaart. Dus als de prijzen zo blijven stijgen als nu dan ben je er aan voor de moeite en kan je beter nu een vast afsluiten.
Als door wonder de prijzen stabiliseren (waar het totaal niet op lijkt) zit je goed.

Ergens in je tariefkaart staat een formule met een of meerdere indexen.
De prijs per kWh is gewoon een indicatie van de prijs op dit moment. Op het moment dat je afrekenings- of slotfactuur gemaakt wordt, wordt je verbruik uitgesmeerd volgens een gebruiksprofiel over de periode van je contract, en wordt voor elk tijdsinterval de index (en dus de prijs) op dat moment bepaald.

Ergens in je tariefkaart staat een formule met een of meerdere indexen.
De prijs per kWh is gewoon een indicatie van de prijs op dit moment. Op het moment dat je afrekenings- of slotfactuur gemaakt wordt, wordt je verbruik uitgesmeerd volgens een gebruiksprofiel over de periode van je contract, en wordt voor elk tijdsinterval de index (en dus de prijs) op dat moment bepaald.
Oké. Thnx!

Dus als ik nu een contract afsloot aan 4cent en in december is het 12cent
Dan vertrek ik onmiddelijk aan 12cent en niet een geïndexeerd getal berekend op basis van die 4cent ?

Ja, hetgeen echt belangrijk is op je tariefkaart is die formule. Elke leverancier gebruikt net andere indexen en neemt hier net andere marges op, wat vergelijken dan weer heel erg moeilijk maakt - vandaar dat op je tariefkaart dat uitgerekend wordt naar kWh.

Hier in mei (om in juni te starten) een éénjarig vast contract bij Eneco aangegaan. 8cent (uitsluitend dagtarief) - 55% en 45 euro eenmalige korting voor elektriciteit. 2.86cent - 38% - 45 euro eenmalige korting voor gas.

Dat was toen de goedkoopste vaste aanbieding voor ons (waar we niet op voorhand dienden te betalen of een aandeel/... moesten kopen).

Ik had begin 2016 bij Energy People een zeer goedkoop contract voor 3 jaar afgesloten omdat energieprijzen toen megalaag stonden door een olieoverschot dat overduidelijk zou opgelost geraken in de jaren erna want de shale exploratie in de US was in elkaar gestort.
Ik snapte niet hoe zij in staat waren om contracten op zo'n lange termijn aan te bieden die slechts 10% meer kostten dan de variabele contracten op dat moment, terwijl het mij 'vanzelfsprekend' leek dat de prijzen toen gewoon heel tijdelijk artificieel laag stonden.

Lang verhaal kort: Energypeople in zware financiële problemen tegen half 2018.
Een half jaar hebben ze dan nog zitten mailen met bedrieglijke informatie dat "het nu het moment was om over te stappen voor een voordelig contract bij Mega" en "als ik niet op korte termijn mijn contract zou wijzigen, ik zonder electriciteit zou vallen".
Heb ik compleet genegeerd, en pas eind 2018 (na bijna de volle 3 jaar) moeten overstappen naar variabel tarief bij andere leverancier omdat hun vennootschap effectief ophield te bestaan.

Zelfde situatie nu: begin dit jaar contract afgesloten voor 3 jaar omdat het voor mij weer vanzelfsprekend was dat er een olie/gas tekort zat aan te komen.
Dat die energieleveranciers nu weer aan het scramblen zijn voor liquiditeit door voorschotten zomaar te verhogen, is toch wel straf.
Wat zitten die economen/traders/etc. daar eigenlijk te doen?

Ik denk dat het misschien eerder is van: zakken de prijzen -> dikke winst die we uitkeren.
Stijgen de prjizen: vennootschapje failliet, en volgend jaar nieuwe poging met een andere hippe digitale leverancier.

Elke maand een andere tariefkaart. Dus als de prijzen zo blijven stijgen als nu dan ben je er aan voor de moeite en kan je beter nu een vast afsluiten.
Als door wonder de prijzen stabiliseren (waar het totaal niet op lijkt) zit je goed.
Dat is niet altijd waar hé. De tarieven worden volgens mijn contract om het kwartaal aangepast. Ook al is er elke maand een andere tariefkaart dan mogen ze dit toch maar per kwartaal aanpassen?

Als er in uw contract staat dat ze het maandelijks aanpassen dan klopt het wat je zegt.

Dat is niet altijd waar hé. De tarieven worden volgens mijn contract om het kwartaal aangepast. Ook al is er elke maand een andere tariefkaart dan mogen ze dit toch maar per kwartaal aanpassen?

Als er in uw contract staat dat ze het maandelijks aanpassen dan klopt het wat je zegt.
Hangt er van af hoe vaak de genoemde indexen worden aangepast.
Eneco legt er enkele uit op hun website: https://eneco.be/nl/elektriciteit-gas/indexatie

Ja, hetgeen echt belangrijk is op je tariefkaart is die formule. Elke leverancier gebruikt net andere indexen en neemt hier net andere marges op, wat vergelijken dan weer heel erg moeilijk maakt - vandaar dat op je tariefkaart dat uitgerekend wordt naar kWh.
Voor vaste contracten wordt dat meteen vastgeklikt lijkt mij? Anders wordt het leuk. Ah 4 cent / Kwh nu? Ah ja maar je contract gaat pas over 2 maanden in voege. Ah dan is de prijs 16 cent / Kwh? Ah dan klikken we u een jaar vast op 16 cent! Muhaha!

Het is toch alleen voor variabele contracten dat dit geldt hé? :tongue:

Jep.
Bij een variabel contract worden de parameters (marges) ook meteen vastgeklikt, enkel de waarde van de indexen kan natuurlijk veranderen.

ik ben in september overgeschakeld. Weet er iemand waar je op de Engie website kan checken aan welk tarief je ingetekend hebt?

Ik heb de prijsberekening gezien op mijnenergie.be , daar de knop: contract regelen gekozen en uiteindelijk op Engie een overeenkomst aan de geafficheerde prijs bekomen. Maar nu probeer ik es te kijken aan welke kWhprijs ik exact zit maar vind er niks van terug op de engie klantenzone.

Kan wel een prijsfiche opvragen maar dat zijn prijzen van oktober vastgelegd.

ik ben in september overgeschakeld. Weet er iemand waar je op de Engie website kan checken aan welk tarief je ingetekend hebt?

Ik heb de prijsberekening gezien op mijnenergie.be , daar de knop: contract regelen gekozen en uiteindelijk op Engie een overeenkomst aan de geafficheerde prijs bekomen. Maar nu probeer ik es te kijken aan welke kWhprijs ik exact zit maar vind er niks van terug op de engie klantenzone.

Bij ons staat dat onder mijn documenten en dan naar je contract. Downloaden en dan kijken. Maar wij hebben een vast dus weet niet of dit voor variabele contracten ook zo is.

De mail die je toen hebt gekregen zal normaal wel een tarieven kaart in bijlage hebben denk ik :) Als je die mail nog hebt

Met gas zit ik precies ook wel heel goed nog de komende 2 jaar: 2,24 eurocent/kWh en maar een vaste vergoeding van €19,50 jaarlijks.

De mail die je toen hebt gekregen zal normaal wel een tarieven kaart in bijlage hebben denk ik :) Als je die mail nog hebt
Dat is het verwarrende eraan. In september een variabel contract aangegaan met ingangsdatum in januari?
Er staat nu op mijn contract (variabel tarief) gewoon de tarieffiche van september, met de melding dat mijn tarief elk kwartaal wordt herzien.
(Aan de hand van die indexes)

Ik heb wel 40% korting verkregen en die korting blijft wel gewoon gelden hé.
Dus van 4 cent naar 12 cent? Dan ga ik in praktijk van 2,4 naar 7,2 cent. (60%)

Bij ons staat dat onder mijn documenten en dan naar je contract. Downloaden en dan kijken. Maar wij hebben een vast dus weet niet of dit voor variabele contracten ook zo is.

staat voorlopig nog niks, 't is miss nog niet verwerkt? Zou nochtans al in voege moeten zijn.

In de mail staat gewoon welkom, de info staat in je klantenzone

in klantenzone is alles nog leeg. Ik zie enkel facturen van vorige keer dat ik er klant was (2 jaar terug)

Hoe zit het eigenlijk met het gemiddelde gasverbruik in ons landje? (Warm water + verwarmen)

Volgens de vreg 23.260kWh, volgens Eneco 15.000kWh..

Aantal personen in het gezin en type woning zal wel een groot verschil maken waarschijnlijk

Ik heb bijkomend 10% korting verkregen op Easy3 (electriciteit) na telefonisch contact. Dus dat is dan 12,45 Kwh / dag en 9,20 Kwh / nacht (tarief oktober - 10%)

Ik weet niet exact wat de prijzen waren voor september (vast) voor elektriciteit? Maar ik denk dat dit niet echt zovéél hoger is?
Ik vrees gewoon dat de prijs voor elektriciteit die van gas gaan volgen, en de komende maanden nog serieus zal verhogen dus ik heb géén verder risico meer genomen.

Update: Gevonden .. prijs voor september voor Easy3 was 12,37 Kwh / dag en 9,018 Kwh / nacht.
Bon dan is dit contract (voor oktober) dat ik gesloten heb met Engie, nog niet zo slecht in vergelijking met september :)

Natuurlijk tov januari dit jaar is het wel een beetje slechter. Toen was het 7,87 Kwh / dag en 5,32 Kwh / nacht. Maar goed dat is het verleden ..

Laatst bewerkt:
Met gas zit ik precies ook wel heel goed nog de komende 2 jaar: 2,24 eurocent/kWh en maar een vaste vergoeding van €19,50 jaarlijks.
Met gas ben ik gepoept, itt electriciteit waar ik die traders van de electriciteitsleveranciers van het kastje naar de muur speel :p .

Ik heb zo'n gastank in de tuin en kan die telkens pas na de winter voor 1 jaar vullen.
Dus volgend jaar in april-mei heb ik het ook aan mijn rekker wat gas betreft, want dan moet ik opnieuw vullen aan de dan geldende spot-prijs.

Want de fossiele brandstoffenschaarste moet nog pas beginnen tegen half/eind 2022.

Terug
Bovenaan