Energieleveranciers

Mijn Marstek staat op 13%, de autobatterij op 89%, had niet gezien dat er redelijk wat zon ging zijn, anders had ik deze nacht niet geladen... 13,3kWh opgewekt vandaag, maar zolang de auto niet vol is...

Morgen de auto wel nodig, dan kan er terug wat uit zodat ik terug kan laden :)
Idd hier ist ook zonde. Afgelopen nacht 11kwh in de auto geduwd. Ondertussen al 14kwh geïnjecteerd and counting :-/

Ja het staat bij producten & services. Heb daar ook eens de voorwaarden gelezen en wederom lijkt me er niets speciaal te zijn. Toegang tot de kwartierwaarden lijkt me het enigste maar dat heb ik al gedaan om capaciteitstarief te kunnen opvolgen.
Klopt, je hebt gelijk. het staat idd bij PRODUCTEN.

@ iedereen hier, dus het is safe om dit aan te zetten, ook al heb je zonnepanelen? Geen nadelen te bespeuren?
thx.

(ik vraag het toch maar voor de zekerheid, omdat ik het altijd verdacht vind als leveranciers met "cadeau's" op de proppen komen..... )

Klopt, je hebt gelijk. het staat idd bij PRODUCTEN.

@ iedereen hier, dus het is safe om dit aan te zetten, ook al heb je zonnepanelen? Geen nadelen te bespeuren?
thx.

(ik vraag het toch maar voor de zekerheid, omdat ik het altijd verdacht vind als leveranciers met "cadeau's" op de proppen komen..... )
Als de energieprijs 0 € voor afname zal je ook niet vergoed worden voor injectie? Toegegeven het is al bijna niets, maar toch iets om rekening mee te houden

Mijn Marstek staat op 13%, de autobatterij op 89%, had niet gezien dat er redelijk wat zon ging zijn, anders had ik deze nacht niet geladen... 13,3kWh opgewekt vandaag, maar zolang de auto niet vol is...

Morgen de auto wel nodig, dan kan er terug wat uit zodat ik terug kan laden :)
Solcast in Home Assistent opzetten. Dan zie je de voorspelling van de opbrengst voor je installatie tot een dag of 3 vooruit :)

Ik heb op 2kwh na de volle 31kWh verbruikt die vandaag werd opgewekt. Heb zelfs mijn laad limiet verhoogd naar 85% want anders was er nog meer injectie.

Als de energieprijs 0 € voor afname zal je ook niet vergoed worden voor injectie? Toegegeven het is al bijna niets, maar toch iets om rekening mee te houden

Heeft geen impact op je injectietarief.

Is dus zonder addertjes onder het gras, maar als je zonnepanelen hebt zullen die gratis uren zo goed als altijd samenvallen met eigen hoge/maximale productie.

Is ook enkel de energieprijs die niet moet betaald worden. De distributiekost en taksen en rest van de overheidskost van wat op dat moment verbruikt wordt, dat nog altijd het grootste deel van de kost voor elektriciteit is, moet wel betaald worden. Als je zonnepanelen hebt en/of geen EV hebt die je op dat moment kan opladen dan gaat dat "cadeautje" toch heel weinig verschil maken op het einde van het jaar. Zeker al in de wetenschap dat die momenten overdag liggen en de meeste mensen dan niet thuis zijn om te verbruiken, laat staan die EV te op te laden.

De toedracht van zo'n zaken is duidelijk om van het overschot energie af te raken op die zonnige momenten. Dus overheid: misschien toch eindelijk eens werk maken van batterijparken om die overschot op te slaan en later te verbruiken wanneer er geen zon is.

Laatst bewerkt:
Is ook enkel de energieprijs die niet moet betaald worden. De distributiekost en taksen en rest van de overheidskost van wat op dat moment verbruikt wordt, dat nog altijd het grootste deel van de kost voor elektriciteit is, moet wel betaald worden. Als je zonnepanelen hebt en/of geen EV hebt die je op dat moment kan opladen dan gaat dat "cadeautje" toch heel weinig verschil maken op het einde van het jaar. Zeker al in de wetenschap dat die momenten overdag liggen en de meeste mensen dan niet thuis zijn om te verbruiken, laat staan die EV te op te laden.

De toedracht van zo'n zaken is duidelijk om van het overschot energie af te raken op die zonnige momenten. Dus overheid: misschien toch eindelijk eens werk maken van batterijparken om die overschot op te slaan en later te verbruiken wanneer er geen zon is.
Waarom dus overheid en niet: dus energieleveranciers?

Daar zijn ze effectief mee bezig. Er is al een batterijpark in vilvoorde (200 MW, 800 MWh), dat nog zal vergroot worden (300 MW) en er komt er één in Kallo (100 MW) en Drogenbos (80 MW). Dit is enkel Electrabel, er zijn ook andere leveranciers mee bezig.

is er een catch?
Awel ik vroeg mij dat dus ook af! Heb de voorwaarden gelezen en er zat dus niets shady tussen. Het is enkel de kwh/prijs die gratis is. De taksen/... Moet je wel betalen.
Maar...dat maakt het wel mega interessant om een batterij te kopen en die gedurende de happy hour manueel op te laden en uw "gratis stroom" over uw ganse dag via de batterij te spreiden

Maar...dat maakt het wel mega interessant om een batterij te kopen en die gedurende de happy hour manueel op te laden en uw "gratis stroom" over uw ganse dag via de batterij te spreiden

A) Als je zonnepanelen hebt is het nog steeds veel interessanter om je eigen energie op te slaan. Netkosten > injectievergoeding.
B) 'Happy hour' is ook niet elke dag en zal quasi nooit in de winter voorkomen. Suboptimaal gebruik van een batterij als je het enkel daarvoor gebruikt.
C) Als je toch actief een batterij gaat gebruiken en kan sturen dan heb je waarschijnlijk beter een dynamisch tarief. Want de 'happy hour' uren zijn ongetwijfeld steeds uren met negatieve marktprijzen. Bij een dynamisch contract ga je dus betaald worden om de energie op te nemen.
Let op: dynamisch contract enkel interessant als je opladen batterij & verbruik kan sturen, anders begin je er beter niet aan.

Er is geen 'catch' maar zal in de praktijk toch vooral interessant zijn voor mensen zonder zonnepanelen, en met een grote verbruiker die ze kunnen aansturen (zoals een elektrische wagen). En de actieve optimaliseerders in die categorie zijn beter af met een dynamisch contract. Maar als je een beetje basic wil optimaliseren kan je hier wel een beetje geld mee verdienen (of beter: kosten vermijden).

A) Als je zonnepanelen hebt is het nog steeds veel interessanter om je eigen energie op te slaan. Netkosten > injectievergoeding.
B) 'Happy hour' is ook niet elke dag en zal quasi nooit in de winter voorkomen. Suboptimaal gebruik van een batterij als je het enkel daarvoor gebruikt.
C) Als je toch actief een batterij gaat gebruiken en kan sturen dan heb je waarschijnlijk beter een dynamisch tarief. Want de 'happy hour' uren zijn ongetwijfeld steeds uren met negatieve marktprijzen. Bij een dynamisch contract ga je dus betaald worden om de energie op te nemen.
Let op: dynamisch contract enkel interessant als je opladen batterij & verbruik kan sturen, anders begin je er beter niet aan.

Er is geen 'catch' maar zal in de praktijk toch vooral interessant zijn voor mensen zonder zonnepanelen, en met een grote verbruiker die ze kunnen aansturen (zoals een elektrische wagen). En de actieve optimaliseerders in die categorie zijn beter af met een dynamisch contract. Maar als je een beetje basic wil optimaliseren kan je hier wel een beetje geld mee verdienen (of beter: kosten vermijden).
Welk ik was inderdaad wel voor mijn beurt aan het spreken:
- 21 panelen in een bos. Amper stroom opwekken. Vandaag (14u) 2kWh opgewekt.
- binnenkort een elektrische wagen.

Dan lijkt het me interessant om die wagen en de batterij maximaal op te laden gedurende die uren

Welk ik was inderdaad wel voor mijn beurt aan het spreken:
- 21 panelen in een bos. Amper stroom opwekken. Vandaag (14u) 2kWh opgewekt.
- binnenkort een elektrische wagen.

Dan lijkt het me interessant om die wagen en de batterij maximaal op te laden gedurende die uren

Heb je vrijstelling op je KI gekregen door die zonnepanelen? Want anders lijkt het mij een redelijk desastreuze ROI.

Vergeet niet dat je nog steeds capaciteitstarief betaalt. Dus afhankelijk van de frequentie van die happy hours per maand kan het nog altijd interessanter zijn om het opladen af te toppen tot op een bepaald wattage om een hogere capaciteitspiek te vermijden.

Heb je vrijstelling op je KI gekregen door die zonnepanelen? Want anders lijkt het mij een redelijk desastreuze ROI.

Vergeet niet dat je nog steeds capaciteitstarief betaalt. Dus afhankelijk van de frequentie van die happy hours per maand kan het nog altijd interessanter zijn om het opladen af te toppen tot op een bepaald wattage om een hogere capaciteitspiek te vermijden.
Klopt, was voor de vrijstelling van KI te doen 🙂

Iemand die gaat inschrijven op de groepsaankoop van provincie West-Vlaanderen? Lijkt mij een goed voorstel. Alleen kom ik op mijnenergie.be nog goedkopere contracten tegen omdat sommigen een welkomstkorting geven. Die krijg je als je een jaar onafgebroken klant blijft.

Ik woon nog niet zolang in mijn appartement dus mijn jaarlijks verbruik is moeilijk te schatten. Door mijn verbruik tot nu toe door te trekken naar heel het jaar vergelijk ik elektriciteit (600kWh dag en 600kWh nacht / jaar) en gas (1000kWh / jaar).
  • Groepsaankoop:
    • Elektriciteit: €10,09 / kWh
    • Gas: €3,39 / kWh
    • Jaarkost elektriciteit en gas: €540,74
  • Energyvision komt via mijnenergie.be het goedkoopste uit
    • Elektriciteit: €13,57 / kWh
    • Gas: €4,35 / kWh
    • Vaste promotie: - €285 op elektriciteit en -€110 op gas. (Na 1 jaar ononderbroken verbruik op de afrekeningsfactuur.)
    • Jaarkost elektriciteit en gas: €347,13
Dat is natuurlijk wel een groot verschil enkel en alleen door die korting. Waar zit het addertje dan?

Als ik op mijnenergie.be vergelijk met de filter "zonder promo's" dan is de groepsaankoop wel stukken goedkoper dan al de rest.

Of zie ik zaken over het hoofd?

Iemand die gaat inschrijven op de groepsaankoop van provincie West-Vlaanderen? Lijkt mij een goed voorstel. Alleen kom ik op mijnenergie.be nog goedkopere contracten tegen omdat sommigen een welkomstkorting geven. Die krijg je als je een jaar onafgebroken klant blijft.

Ik woon nog niet zolang in mijn appartement dus mijn jaarlijks verbruik is moeilijk te schatten. Door mijn verbruik tot nu toe door te trekken naar heel het jaar vergelijk ik elektriciteit (600kWh dag en 600kWh nacht / jaar) en gas (1000kWh / jaar).
  • Groepsaankoop:
    • Elektriciteit: €10,09 / kWh
    • Gas: €3,39 / kWh
    • Jaarkost elektriciteit en gas: €540,74
  • Energyvision komt via mijnenergie.be het goedkoopste uit
    • Elektriciteit: €13,57 / kWh
    • Gas: €4,35 / kWh
    • Vaste promotie: - €285 op elektriciteit en -€110 op gas. (Na 1 jaar ononderbroken verbruik op de afrekeningsfactuur.)
    • Jaarkost elektriciteit en gas: €347,13
Dat is natuurlijk wel een groot verschil enkel en alleen door die korting. Waar zit het addertje dan?

Als ik op mijnenergie.be vergelijk met de filter "zonder promo's" dan is de groepsaankoop wel stukken goedkoper dan al de rest.

Of zie ik zaken over het hoofd?

Ik denk dat je je gasverbruik serieus onderschat, tenzij je een zeer energie-efficiënt appartement hebt?

Weet je wie de leverancier is voor de groepsaankoop, een paar jaar geleden was dat 1 of andere kleine speler en dat is toch altijd een risico als er iets gebeurt met de energieprijzen?

Voor mij hetzelfde als @MorGo7h : ieder jaar wisselen en de laatste jaren is het altijd de welkomstkorting die het verschil maakt.

1000kWh is wel zeer weinig, zeker omdat warm water ook op gas is. Maar in een energiezuinig appartement als single moet 3500kWh bvb zeker genoeg zijn.
We zijn met 4 en 1 tiener in co-ouderschap in een HOB van 240m2 netto en zitten aan 5500kWh gas per jaar (22 beneden en 21 graden boven).

Ik denk dat je je gasverbruik serieus onderschat, tenzij je een zeer energie-efficiënt appartement hebt?

Weet je wie de leverancier is voor de groepsaankoop, een paar jaar geleden was dat 1 of andere kleine speler en dat is toch altijd een risico als er iets gebeurt met de energieprijzen?

Voor mij hetzelfde als @MorGo7h : ieder jaar wisselen en de laatste jaren is het altijd de welkomstkorting die het verschil maakt.
Het appartement is EPC A, bouwjaar 2021, 100m2 en ik ben single. Ik woon hier sinds 1 december en heb nog geen verwarming opgezet. Zonder verwarming is het hier 20-20,5°. Dat is voor mij genoeg met een trui aan. Ik probeer ook wel zuinig te leven. Douchekraan op eco en niet langer dan noodzakelijk douchen e.d. Aangezien het winter was en de lente / zomer eraan komt, denk ik niet dat ik mijn gasverbruik onderschat. Ik kom aan 1000kWh als ik de periode van 1 december tot nu doortrek…

Is het jaarverbruik zo’n belangrijke parameter om te kunnen vergelijken met contracten die promoties hebben? Want anders kijk je gewoon naar de eenheidsprijzen, die een stuk hoger liggen bij deze contracten met promo’s.

De leverancier van de groepsaankoop is Mega. Ja, ik weet het van de negatieve reviews uit het verleden. Ik ben er vroeger klant bij geweest en nooit problemen gehad.

Elders hoor ik mensen zeggen dat de promoties verbonden zijn aan kleine lettertjes, waardoor dat de kans bestaat dat je de promo net misloopt. Dat is ook het argument van de provincie op reacties van mensen die zeggen dat er goedkopere contracten zijn. Maar de voorwaarde voor die promoties is bijna altijd toch gewoon 1 jaar klant blijven? En na dat jaar kan je dan weer veranderen, dat zat ik ook te denken. Betaal je dan doorheen het jaar een hoger voorschot e.d. en moet je dus wachten op de jaarafrekening tot je kan profiteren aangezien de eenheidsprijs hoger ligt? Hoe moet ik dat zien? Door de promotie ben je in principe een jaar gebonden. Ik zie echter niet in waarom ik voor dat jaar om is al zou veranderen van leverancier…

Zitten er fouten in mijn redeneringen? Wat raden jullie mij aan in mijn situatie?

Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan