Energieleveranciers

Op basis van de VREG test kom ik momenteel uit bij Octa + energie. Nog niet veel van gehoord. Te vertrouwen of leverancier zoals Mega?
Ik zit al jaren bij octa+. Tussenin weleens overgestapt naar luminus met één of andere welkomstbonus. Nu doe ik de moeite niet meer om te wisselen, octa+ heeft (in mijn geval) heel lage tarieven. Nog nooit een probleem mee gehad dus kan er verder niks over zeggen.

Op basis van de VREG test kom ik momenteel uit bij Octa + energie. Nog niet veel van gehoord. Te vertrouwen of leverancier zoals Mega?

Volgens de klachtenindicator van de VREG (https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Servicecheck.html) zit Octa+ ergens in het midden als je over 2024-2025 kijkt, de eerste 2 kwartalen van 2025 deden ze het slechter, het recentste kwartaal weer wat beter).
Die indicator zegt zeker niet alles, maar is toch een iets objectievere manier om de betrouwbaarheid van leveranciers in te schatten.

Volgens de klachtenindicator van de VREG (https://dashboard.vreg.be/report/DMR_Servicecheck.html) zit Octa+ ergens in het midden als je over 2024-2025 kijkt, de eerste 2 kwartalen van 2025 deden ze het slechter, het recentste kwartaal weer wat beter).
Die indicator zegt zeker niet alles, maar is toch een iets objectievere manier om de betrouwbaarheid van leveranciers in te schatten.
Is toch best wel een groot bedrijf als je kijkt naar hun jaarrekening, ben er vorige maand zelf klant geworden, en er was wat fout gelopen bij het contract, had voor dynamisch (Dynamic) gekozen met maandelijkse afrekening, en toch kreeg ik hun Flux tarief met maandelijkse voorschotfacturen. Mailtje verstuurd, geen reactie na een week, dan maar bellen, werd uiteindelijk pas na 2 weken in totaal aangepast.

Luminus Maxxflex kwam op 188 euro per maand
Eneco zon & wind flex kwam op 183 euro

en moest ik een nieuwe klant zijn dan was ik bij Engie het beste af, mijn Flow (waar ik nu vertrek) komt met de welkomstkorting op 181 euro.
Jammer dat ze geen korting doen voor bestaande klanten, nou ja, their loss.
Waarom kijk je niet naar luminus basicfix of basicflex? Die komen er bij mij zeer scherp uit qua prijs.

Hier ook m'n moeder overgeschakeld van Engie Easy Vast naar Luminus Comfy Vast. Premie boven variabel is wel 20% oid, maar als alleenstaande in een klein appartement blijft het in absolute cijfers geen onoverkomelijk bedrag.

Voor mijzelf omgeschakeld van Engie Flow Variabel naar TotalEnergies Pixel Next Vast. Premie tov variabel maar 7%. Wss omdat er geen gas-component is. Als die eerdere post over de korting die Engie schijnbaar aan vertrekkende klanten wil geven, voor iedereen geldt, belandt hun variabel tarief op T.E. hun vast...

(En dan zie ik nu net de klachtenindicator link hierboven waar T.E. consequent prominent onderaan hangt. :sarcastic: Nuja, hoe slecht kan het zijn ....)

Morgen een heel goedkope energiedag met 13 negatieve en 11 positieve uurprijzen.
Gemiddelde spotprijs van 0,00424 €/kWh.
Jup, zal er goed van profiteren sie ;-) EV opladen maar, en de boiler opwarmen.
Had ik maar een garage/staanplaats met laadpaal waar ik de wagen(s) gewoon ingeplugd kan laten...

Jammer genoeg blijven de dure accijnzen/taksen/btw en piektarieven van tel ;)
Zou inderdaad liever aan 7 kW laden zonder die piektarieven, zit nu aan 5,6 kW maandpiek 😢
Ik probeer dat af te vlakken naar max 3,5-4 kW.

Edit:

Als ik m'n Home Assistant stats mag geloven van 1/9 00:00 tot 15/9 16:44. 400,21 kWh voor € 17,69

Wel excl. afnametarief/accijns/energiebijdrage/groene stroom/WKK/abonnementskost.

Dus ongeveer 52,34 + 17,69 = € 70,03 of € 0,1749 / kWh.
Niet mis.

Zal in HA de vaste tarieven toevoegen zodat het automatisch een all-in kWh prijs kan weergeven.
Alleen de vaste abonnementsprijs verspreiden over het jaar zal wat moeilijker zijn.

Laatst bewerkt:
Wel excl. afnametarief/accijns/energiebijdrage/groene stroom/WKK/abonnementskost.

Dus ongeveer 52,34 + 17,69 = € 70,03 of € 0,1749 / kWh.
Niet mis.
De effectieve energieprijs die slechts een kwart is van de eindfactuur. Redelijk degoutant eigenlijk hoeveel geld daar blijft plakken :puke:
Is dat al met capaciteitstarief erbij gerekend of komt die "cadeau" er ook nog bij?

De effectieve energieprijs die slechts een kwart is van de eindfactuur. Redelijk degoutant eigenlijk hoeveel geld daar blijft plakken :puke:
Is dat al met capaciteitstarief erbij gerekend of komt die "cadeau" er ook nog bij?
Inderdaad zonder capaciteitstarief. Heb nog geen formule gevonden om de vaste bedragen van de tariefkaart automatisch in HA te berekenen.
Maar als ik het jaarlijks capaciteitstarief baseer op 5,6 kW, komt het op € 0,0316 / kWh.

Dus € 0,2065 / kWh

Wat toch € 0,10~0,15 goedkoper is dan ik had bij Electrabel Engie. De gangsters.

Waarom kijk je niet naar luminus basicfix of basicflex? Die komen er bij mij zeer scherp uit qua prijs.

Basicfix kwam toch wel 350 euro duurder uit per jaar en Basicflex had niet zo een grote welkomstkorting bij mijnergie.be, meer nog, ze stonden zelfs niet in de lijst van Mijnergie, enkel basicfix, maxfix, maxflex en comfyflex

Inderdaad zonder capaciteitstarief. Heb nog geen formule gevonden om de vaste bedragen van de tariefkaart automatisch in HA te berekenen.
Maar als ik het jaarlijks capaciteitstarief baseer op 5,6 kW, komt het op € 0,0316 / kWh.

Dus € 0,2065 / kWh

Wat toch € 0,10~0,15 goedkoper is dan ik had bij Electrabel Engie. De gangsters.

Dat is een mooie prijs, ik zit gemiddeld aan 25c/kWh all-in, maar dat is aan een gemiddelde piek van 3,5kW. En aangezien ik momenteel 35c/kWh laden terugkrijg is dat ook goed genoeg. In dezomer heb ik nauwelijks afname en in de winter zullen er wel minder gratis uren zijn bij een dynamisch contract.

Heeft iemand zich al eens bezig gehouden met verschil in kortingen te vergelijken bij websites als peasy, aanbieders en mijnenergie? Ik las ergens dat deze niet overal gelijk zijn?

Kzit aan een gemiddelde van 8,4 kw piek. Mn laadpaal is gelimiteerd naar 6,8 kw. Kga beginnen enkel snachts te laden want overdag is er altijd wel iets die aangaat

Voor mensen met (veel) meer injectie dan afname, hier zijn de rekenformules waarmee de vergoeding van enkele contracten wordt berekend:

Eneco Zon & wind flex: 0.09 x BELPEX - 3
Luminus Comfyflex: 0.0428 x BELPEX - 0.0532
Engie Flow: 0.0527 x EPEXDAM + 3 (EPEXDAM ≈ BELPEX volgens chatgpt)

Komt er op neer dat Eneco met voorsprong beste is moest elektriciteit terug schurftig duur worden. Anderzijds als die nog wat goedkoper wordt in de zomermaanden flirt je met negatieve injectieprijzen. Engie Flow geeft dan weer een minimumvergoeding van 3c zelfs moest de index 0 worden. Luminus is gewoon zwak in alle lijnen maar houdt weinig vaste kosten af dus zal ook niet snel negatief worden.

Enkele andere spelers / contracten werken met BELPEX SPP als index. Op jaarbasis ziet die index er misschien goed uit, maar weet dat die index over het algemeen érg laag ligt in de zonnige maanden (duidelijk lager dan gewone BELPEX) waarin je het merendeel injecteert.

TBH staat die formule van Engie Flow mij nog steeds het meest van al aan. Als ik switch en Engie mij zou opbellen voor korting zou ik dat precies durven aanvaarden.

Kzit aan een gemiddelde van 8,4 kw piek. Mn laadpaal is gelimiteerd naar 6,8 kw. Kga beginnen enkel snachts te laden want overdag is er altijd wel iets die aangaat
Het best is de piek afvlakken door continu te laden, en als je andere verbruikers hebt, je laapdaal z'n vermogen te verlagen en nadien weer verhogen.

Ik ga hier met HA automatiseren dat als ik over x kW ga, de laadpaal ook x moet verminderen en nadien weer verhogen.

Het best is de piek afvlakken door continu te laden, en als je andere verbruikers hebt, je laapdaal z'n vermogen te verlagen en nadien weer verhogen.

Ik ga hier met HA automatiseren dat als ik over x kW ga, de laadpaal ook x moet verminderen en nadien weer verhogen.
Kheb een vrij domme laadpaal. Anders direct

Je moet wel xkW nemen over bvb 7,5-10 minuten, anders ga je je zot regelen op de pieken. Je kan in HA virtuele kWh meters maken die de gemiddelde afname over x-tijd meet.

Terug
Bovenaan