Energieleveranciers

Tinfoilhat on:

Volgens mij jagen ze de kosten gewoon omhoog om binnen een jaar of 2 het er weer grotendeels af te halen als de mensen het vergeten zijn/het gewoon zijn en te zeggen: "kijk es wat een cadeau wij jullie doen om de stroomprijs omlaag te krijgen!"

blackfridaytoestanden.

Was es effe de nieuwe distributietarieven voor 2025 gaan bekijken op de site van de VREG.
Hier ook even dezelfde oefening gedaan.

12.5 kW piek
9000 kWh

Van 0,105791339€ incl btw naar 0,1468178263€

Maar eigenlijk valt dat wel goed mee per kWh als je zoveel verbruikt. Zeker omdat opladen thuis niet afgestraft wordt. Integendeel, wordt enkel maar goedkoper per kWh

Dus meer aan de lader hangen in 2025 :)

Edit: even vergeleken met engie flow tariefkaart en kom uit op 0.29€/ kWh in december.

Volgend jaar beste manier is om de piek proberen te laten zakken. Gaat het meeste geld opbrengen

Laatst bewerkt:
In mijn geval met 8000kwh afname en 6kW piek kom ik aan 9,5 cent voor die kosten. Moet dan toch zijn dat je als grote afnemer een beter distributietarief krijgt.

Ja uiteraard, omdat je de vaste kost spreidt.
Vroeger haalde ik een 2000kWh van het net, dat zou dan in 2024 21,2c/kWh en in 2025 25,3 c/kWh aan vaste kosten en capaciteitstarief alleen.

Ik moet mijn auto nog 1 keer laden, dus ik zal in December op 600 kWh uitkomen. Mss dat ik op jaarbasis wel nog een stuk boven de 4000kWh geraak, waardoor capaciteitstarief nog meer verspreid kan worden. Maar dat mag dan alleen op kosten van de werkgever vallen natuurlijk :).

Tinfoilhat on:

Volgens mij jagen ze de kosten gewoon omhoog om binnen een jaar of 2 het er weer grotendeels af te halen als de mensen het vergeten zijn/het gewoon zijn en te zeggen: "kijk es wat een cadeau wij jullie doen om de stroomprijs omlaag te krijgen!"

blackfridaytoestanden.
Optimist :)

Ik denk dat er elk jaar wel een nieuwe reden zal verzonnen worden om de prijzen de hoogte in te drijven.

Aanpassingen van het net hé...
Ik hoop alleen maar dat ze echt aanpassingen doen en dat er achteraf geen lijken uit de kast vallen.

Wat niet wenselijk zou zijn is dat men nu jarenlang 'zogezegd' investeringen doet in het nét wegens de elektrificatie (en dat doorrekenen aan de burger) en dat plots op een dag de elektriciteit uitvalt in grote delen van het land omdat ze in praktijk eigenlijk 'niks' aangepast hebben en dat dan blijkt dat het stroomnet het niet meer aan kan.

Dit. Ik zou wel es willen weten waar al onze distributietarieven uit het verleden heen zijn. Zitten die echt in de zakken van de politici die zetelden in de intercommunales?
Geconsumeerd als lokale uitgaven.

De gemeenten zijn aandeelhouders van de intercommmunales. In bepaalde grote gemeentes zoals Gent, komt een heel groot deel van de financiering uit de dividenden van de intercommunales.

Net hetzelfde als telenet of proximus. Jarenlang de boel leegzuigen naar aandeelhouders, publiek of privaat, en dan als er koer geïnvesteerd worden in the next big thing, mekkeren dat het geld op is...

First google hit.

De distributienetbeheerders voor elektriciteit en gas realiseerden tussen 2019 en 2022 jaarlijks 510 miljoen euro nettowinst. Daarvan keerden ze 79 procent uit aan hun aandeelhouders, de gemeenten.

Just saying.... Dat is 100 euro per gezin...

En de gemeenten doen ondertussen verder met uitgeven - zou wel eens anders zijn moest dat geld zichtbaar dus rechtstreeks uit gemeentebelastingen komen. Dito met de nieuwe fusies trouwens...

Ik hoop alleen maar dat ze echt aanpassingen doen en dat er achteraf geen lijken uit de kast vallen.

Wat niet wenselijk zou zijn is dat men nu jarenlang 'zogezegd' investeringen doet in het nét wegens de elektrificatie (en dat doorrekenen aan de burger) en dat plots op een dag de elektriciteit uitvalt in grote delen van het land omdat ze in praktijk eigenlijk 'niks' aangepast hebben en dat dan blijkt dat het stroomnet het niet meer aan kan.

Ze mogen het net aanpassen wat ze willen. Als ze niet snel een betrouwbare oplossing vinden voor het opwekken van elektriciteit (ik zeg maar iets, een kerncentrale) zal een up to date net ook niet helpen.

In dat opzicht zouden ze beter gas wat subsidiëren 🤣.

Wat een losers zijn dat toch bij Engie. Recent in de flow gestapt.

Het verbruiksadres in mijn klantenzone wijkt 2 huisnummers af van het adres waar ik woon. Ja, maar wij krijgen die gegevens van de DNB. Als ik inlog op Fluvius staat er nochtans het juiste adres. De meterstanden kloppen wel en de meternummers ook. De EAN nummers zijn gelinkt aan mijn adres.

Volgens die Hollandse aan telefoon kan dit weken duren om dit aan te passen. Wat een klucht zeg.

Een vraag voor de energie-experts:

Ik ga vanaf 1 januari voor de eerste maal naar een variabel tarief, deze gebruikt de parameter "Belpex-RLP-M".

Klopt het dat ik mijn tarief voor de maand januari dan pas op 1 februari kan weten?
Of telt de gemiddelde Belpex prijs van december 2024 dan voor januari 2025?

Ook staat er in deze parameter "RLP" maar wordt dit profiel ook toegepast als je een digitale meter hebt?
Ik dacht gelezen te hebben dat energieleveranciers sinds dit jaar geen RLP meer mochten gebruiken als je een digitale meter had.
Of mag dit voor een energieprijs te bepalen wel nog?

Laatst bewerkt:
Volgens die Hollandse aan telefoon kan dit weken in het beste scenario maanden duren om dit aan te passen. Wat een klucht zeg.
Ik heb het voor je aangepast. Ik heb nu een 'dossier' lopen bij de ombudsdienst.
Ik wacht sinds 13 november voor een correctie en de rechtzetting zal niet meer voor dit jaar zijn vermoed ik.

Klopt het dat ik mijn tarief voor de maand januari dan pas op 1 februari kan weten?
Of telt de gemiddelde Belpex prijs van december 2024 dan voor januari 2025?

Prijs is pas achteraf bekend, dus in februari.

Ook staat er in deze parameter "RLP" maar wordt dit profiel ook toegepast als je een digitale meter hebt?

RLP-profielen worden sinds 04/2024 niet meer gebruikt bij mensen met een digitale meter. Fluvius dient je maandelijkse gegevens te bezorgen aan je leverancier.

RLP-profielen worden sinds 04/2024 niet meer gebruikt bij mensen met een digitale meter. Fluvius dient je maandelijkse gegevens te bezorgen aan je leverancier.
Inderdaad maar waar heeft de RLP dan betrekking op in de parameter in het contract?
Je hebt parameters met en zonder RLP bij Eneco:

Gebruiken ze het RLP-profiel dan op de Belpex tarieven om zo je maandelijks tarief te bepalen ipv van op je verbruik?

Gebruiken ze het RLP-profiel dan op de Belpex tarieven om zo je maandelijks tarief te bepalen ipv van op je verbruik?

Bij Luminus hebben ze ook beide parameters en daar staat volgende info bij: https://www.luminus.be/-/media/general/indices/indexen_res_nl.pdf

Belpex maand geïndexeerd is de maandelijkse waarde van Belpex Day-Ahead, gebaseerd op het rekenkundig gemiddelde van de dagelijkse quoteringen Day Ahead Belpex Baseload (hier Belpex genoemd) tijdens de maand van levering, zoals beschikbaar op www.epexspot.com. De waarde van Belpex van de lopende maand is pas gekend aan het einde van de maand. De waarde van Belpex wordt uitgedrukt in EUR/MWh. Belpex wordt afgerond tot op twee decimalen. De historiek van de maandelijkse Belpex waarden is raadpleegbaar op de website www.luminus.be.

Belpex RLP M is gebaseerd op het gewogen gemiddelde van de dagelijkse quoteringen Day Ahead Belpex Baseload (beschikbaar op www.epexspot.com) tijdens de maand van levering met een RLP (Real Load Profile) weging. Deze RLP weging is gebaseerd op het rekenkundig gemiddelde van de RLP-verbruiksprofielen van de verschillende distributienetbeheerders(publicatie door Synergrid). De waarde van Belpex RLP M van de lopende maand is pas gekend aan het einde van de maand. De weergegeven prijzen zijn berekend op basis van de laatst gekende waarde van Belpex RLP M (vorige maand). Belpex RLPM wordt afgerond tot op twee decimalen. De historiek van de Belpex RLP M waarden is raadpleegbaar op de website www.luminus.be

Verschil zit em blijkbaar tussen rekenkundig en gewogen gemiddelde.

De Luminus app is aan't flippen voor elektriciteit. Mijn geschat jaarbedrag staat op 48K. Voorstel om maandelijks voorschot te verhogen naar 5K. Dan moet'k paar flexijobkes gaan doen zenne 🤣.
Denk dat er daar een IT'er nog gaat moeten werken met het eindejaar 🤣.

Verschil zit em blijkbaar tussen rekenkundig en gewogen gemiddelde.
Ik wou mijn maandelijks tarief zelf automatisch laten berekenen maar met dat RLP-profiel in de formule zie ik door het bos de bomen niet.
Hoe kan je dat in godsnaam zelf berekenen?

Zonder de RLP is het simpel te berekenen (maandelijks gemiddelde van de Belpex prijzen).

Terug
Bovenaan