Energieleveranciers

In absolute termen (euro's) is het verschil tussen variabel en vast in mijn ogen echt wel verwaarloosbaar. Ik ben van mening dat wanneer energieprijzen laag staan je sowieso vast contract moet nemen. De kleine meerkost is een verzekering die wanneer je het nodig hebt er dubbel en dik uithaalt
Ja en neen. Je kan voor variabel soms ook promo's verkrijgen bij gas. Bij vast heb je de laatste tijd die promo's niet.
(Je moet dan wel meestal een jaar dat contract behouden)

Weet niet of ik mijn vraagje hier mag stellen:

Sinds 1 maart huur ik een nieuw appartement, ik heb op 2 maart aan Engie de verhuis doorgegeven.
Vandaag krijg ik een mail van het immokantoor, met een kopie van mijn contract bij Eneco (gedateerd 29/02).

Ik heb dit nooit gevraagd, de documenten zijn ondertekend in opdracht van mijn naam.
In het huurcontract staat enkel dat de huurder een energiecontract moet afsluiten onder zijn naam, dus nergens staat dat zij dit regelen / dat het Eneco moet zijn.

Volgens mij is Engie sowieso de leverancier die ik gebruik (aangezien het contract van 2 maart dat van 29 februari overschrijdt).

Zal ik voor de zekerheid het contract van Eneco annuleren (dat kan binnen de 14 dagen volgens mij)?
Is dit gebruikelijk? Dit is de 3de keer dat ik ergens huur en nog nooit meegemaakt dat ze in mijn opdracht en zonder mijn medeweten een contract afsluiten voor energie.

Zit nu bij Engie Direct voor gas en elektriciteit. Zie nu dat Luminus Basicflex wel lagere tarieven heeft voor elektriciteit tov Engie.
Volgens Engie zit ik op € 0,117 dag en € 0,099 nacht maar volgens de V-test € 0,1207 voor dag en € 0,1042 's nachts. Dus lijkt toch niet volledig overeen te komen.
De V-test geeft voor Luminus dan € 0,0874 overdag en € 0,0808 's nachts. In hoeverre dit de moeite is om te switchen weet ik niet. Er komt een EV eind deze maand en heb geen laadpaal dus ben een beetje aan het zoeken naar een goed contract om thuis te laden.
Heb nu 33,04 c€ / kWh thuis gemiddeld met dag-nachttarief.

Sinds 1 maart huur ik een nieuw appartement, ik heb op 2 maart aan Engie de verhuis doorgegeven.
Vandaag krijg ik een mail van het immokantoor, met een kopie van mijn contract bij Eneco (gedateerd 29/02).

Ik heb dit nooit gevraagd, de documenten zijn ondertekend in opdracht van mijn naam.
In het huurcontract staat enkel dat de huurder een energiecontract moet afsluiten onder zijn naam, dus nergens staat dat zij dit regelen / dat het Eneco moet zijn.

Volgens mij is Engie sowieso de leverancier die ik gebruik (aangezien het contract van 2 maart dat van 29 februari overschrijdt).

Zal ik voor de zekerheid het contract van Eneco annuleren (dat kan binnen de 14 dagen volgens mij)?
Is dit gebruikelijk? Dit is de 3de keer dat ik ergens huur en nog nooit meegemaakt dat ze in mijn opdracht en zonder mijn medeweten een contract afsluiten voor energie.

Eneco gewoon annuleren idd. Niet zomaar laten voorbij gaan want er is wel degelijk een contract aangegaan. Heb hetzelfde voorgehad bij de aankoop van mijn huis.

Ik zou het immokantoor met aandrang (schriftelijk) vragen om het contract te annuleren bij Eneco. Als het nergens op papier staat dat ze dit voor je doen (ook niet ergens vaag in algemene voorwaarden die je hebt ondertekend hè) heb je nergens je akkoord gegeven. Dan is het valsheid in geschrifte van hun kant uit. Het is misschien als service van hun kant uit, dus zo grof moet je het niet zien, maar wees gerust dat ze wel commissie zullen verdienen op aanbreng nieuwe klanten…

Net Vtest es gedraaid met mijn nieuwe basicfix en mijn verbruikscijfers. Eigenlijk toch wel een regelrechte schande dat we zelfs in dure energietijden nog altijd meer betalen aan heffingen en nettarieven dan aan eigenlijke stroom.
ik kom aan gemiddelde stroomprijs van 12,90 cent en een distributie en taks kost van 13,50 cent per kWh

Weeral een use case voor het zetten van een batterij.

Net Vtest es gedraaid met mijn nieuwe basicfix en mijn verbruikscijfers. Eigenlijk toch wel een regelrechte schande dat we zelfs in dure energietijden nog altijd meer betalen aan heffingen en nettarieven dan aan eigenlijke stroom.
ik kom aan gemiddelde stroomprijs van 12,90 cent en een distributie en taks kost van 13,50 cent per kWh

Doordat je zonnepanelen hebt of is dat de reëele kost als je afhaalt van het net? Ik zit nu aan reëele kost 33 cent per kWh (cfr. post supra).

Doordat je zonnepanelen hebt of is dat de reëele kost als je afhaalt van het net? Ik zit nu aan reëele kost 33 cent per kWh (cfr. post supra).

10900kWh van het net genomen (3200 dag en 7700 nacht)
Amper injectie. Denk dat 90% eigenverbruik is. (4880wp installatie)

Daarvoor betaal ik dan 2893 euro per jaar.
Opgesplitst in 589 voor dag en 860 voor nacht qua energie,

En dan heb je nog vaste vergoeding, kosten voor groene stroom, kosten voor wkk, nettarief en capaciteitstarief en de taksen voor bijna 1500 euro

Nu goed, een geluk dat ik al een digitale teller heb of ik had nog 284 euro extra kosten aan mijn been volgens de Vtest (3177 totaal)

4rDMfTF.png

Die schandalig dure energietijden zijn al weer even achter de rug. Reken de inflatie erbij en we zitten redelijk in lijn met wat energie kostte voor de inval in Oekraïne. Toen was de effectieve energiekost ook pakweg 1/3 van de eindprijs op de factuur.

Alle cadeautjes van sociaal tarief, energiepremies en dergelijke meer die in 2022 royaal werden uitgedeeld aan alle (niet zo) arme sukkelaars moeten uiteindelijk ook gecompenseerd worden.

Zouden beter inzetten op verder vergroening door fossiele bronnen als stookolie en gas duurder te maken en (potentieel) CO2 arme en hernieuwbare elektriciteit minder te taxeren. Maar dat brengt vast niet genoeg op.

Het erge is dan ook nog es het perverse systeem dat het duurder wordt in nettarief als je minder afneemt.

Stel dat ik nog een klets panelen bijleg, en ik reken die opbrengsten door naar mijn afname (quasi halvering)
Als ik nog maar 5500 kWh afneem (voornamelijk in de winterperiode, warmtepomp + EV) dan kost het nettarief & taksen me al bijna 16 cent per kWh

Het erge is dan ook nog es het perverse systeem dat het duurder wordt in nettarief als je minder afneemt.

Stel dat ik nog een klets panelen bijleg, en ik reken die opbrengsten door naar mijn afname (quasi halvering)
Als ik nog maar 5500 kWh afneem (voornamelijk in de winterperiode, warmtepomp + EV) dan kost het nettarief & taksen me al bijna 16 cent per kWh

Klopt, wij met onze 2000kWh afname (pre-EV) en 5kW piek zijn ook duurder uit per kWh voor distributie.
Maar aan de andere kant moet je ook weer prosumententarief in rekening brengen.

Aangezien ik vooral op zonnestroom laad gaat de afname wel wat toenemen (wss 1000kWh), waardoor het relatief gezien weer goedkoper wordt (maar nog steeds meer als oude systeem).

Collega van mij zit bij Eneco vast contract.
Hij heeft momenteel elektriciteit tarief van november 23 (22cent) en wil wijzigingen naar februari tarief (14 cent).

Op de website van eneco vinden we nergens de mogelijkheid om een nieuw vast contract te kiezen. Het systeem pusht altijd naar een variabel.
Kan iemand zeggen waar dit weggestopt zit?

Collega van mij zit bij Eneco vast contract.
Hij heeft momenteel elektriciteit tarief van november 23 (22cent) en wil wijzigingen naar februari tarief (14 cent).

Op de website van eneco vinden we nergens de mogelijkheid om een nieuw vast contract te kiezen. Het systeem pusht altijd naar een variabel.
Kan iemand zeggen waar dit weggestopt zit?
Via mijnenergie.be gaan?

Terug
Bovenaan