Energieleveranciers

Kan ik bvbintekenen op basicfix maart en starten in de verdere toekomst en dzn nog veranderen voor als de situatie verbetert?

Ik zou me wel haasten. Het stond ergens al in de gazet dat de leveranciers weer overwegen om opnieuw geen vaste contracten meer aan te bieden.

Kan ik bvbintekenen op basicfix maart en starten in de verdere toekomst en dzn nog veranderen voor als de situatie verbetert?

Je kan de ingangsdatum 4 maanden opschuiven, maar je hebt maar 2 weken herroepingsrecht. Daarna moet je minstens een maand klant blijven en allicht zullen kortingen dan niet tellen. Dus dat kan de factuur wel verhogen.

Zijn hier mensen die momenteel bij Eneco zitten? Wat is me dat daar allemaal zeg...

* In november contract aangevraagd via mijnenergie.be vanaf 1 januari 2026
* Welkom bij Eneco! Startdatum: 29 december 2025 :confused:
* Ik contacteer de klantendienst: ik heb 1 januari gezegd, het contract mag niet eerder starten! --- "Ok, we brengen het in orde"
* Klantenzone heeft vervolgens ~2 maand plat gelegen door werken aan hun IT systeem
* Gisteren kon ik er dan eindelijk op: ik wou toch eens kijken waarom ik nog steeds geen voorschotfactuur had gekregen. Voorschotten standaard ingesteld op €0 blijkbaar, wijzigen ging niet door werken aan IT systeem -> fine by me. Ondertussen effe startdatum contract gechecked: wat denk je? Tóch gestart op 29 december natuurlijk, gelukkig was de korting op mijn vorig contract pro rata en niet voor een volledig jaar (denk ik) :sop:
* Nu ga ik voor iets anders nog even terugkijken in de klantenzone: huidig voorschotbedrag: €21.784,26 :laugh:
Engie heeft een dik jaar geleden ook een foutieve startdatum ingevoerd. Ah wel dat heeft toen toch ook een maand of 3 geduurd voor dat in orde gebracht is. Hiervoor was ik een promotie tijdelijk kwijt bij Luminus. Uiteindelijk na de correctie heb ik deze alsnog gekregen.

En ze hebben toen meermaals correctie facturen liggen aanmaken, annuleren, opnieuw aanmaken. Na een tijdje geraakte ik er nog amper aan uit.

Ze zijn allemaal goed, tot je een probleemke hebt.

De info die hierin stond klopt toch niet ?
De energieleveranciers kunnen op elk moment hun tarievenblad wijzigen als ze dat wensen. Ze zijn niet verplicht om die tarievenbladen die ze voorzien hadden voor Maart zo te behouden.
Natuurlijk wel voor de afgesloten contracten. Maar zolang er geen afgesloten contract is kunnen ze bij mijn weten dat wijzigen.

Of het slim is om dat te doen is koffiedik kijken. Ik had al een vast contract afgesloten. Aangezien ik nu eenmaal liever vaste contracten heb dan variabele, ongeacht of daar toen een risicopremie in verwerkt zit of zat.

Ondertussen hebben sommige leveranciers hun tarieven al aangepast.

Testaankoop vindt dat dit niet zou mogen. Den Expert vindt van wel. Ik vind van ook. Zolang men de geldende contracten niet aanpast kan men kiezen om dat tarievenblad te wijzigen. Dat is hun goed recht en hun verdomde plicht om de risico's te beperken.

Daarnaast zou er een schrik zijn dat de olieprijs die van 33€ naar 90+€ was gestegen ondertussen tegen eind van de maand richting de 150€ zou kunnen evolueren. Al blijft dat natuurlijk afhankelijk van hoelang Amerika en Israel hun acties blijven ondernemen. En zou dat ook problemen opleveren voor andere producten. Dus koffiedik kijken.
Dit omdat door het feit dat die verbinding geblokkeerd was waardoor men de olie niet kon verschepen die bij de OPEC landen nu op stok zou liggen. En men ondertussen zelfs ook de productie moest verlagen omdat de voorraden bij deze OPEC landen vol begonnen te geraken.

Ondertussen hebben sommige leveranciers hun tarieven al aangepast.

Testaankoop vindt dat dit niet zou mogen. Den Expert vindt van wel. Ik vind van ook. Zolang men de geldende contracten niet aanpast kan men kiezen om dat tarievenblad te wijzigen. Dat is hun goed recht en hun verdomde plicht om de risico's te beperken.

Nooit compassie hebben met energieleveranciers en bij uitbreiding met alle grote ondernemingen.

Er liggen nochtans 2 pijpleidingen die kunnen hersteld worden en grote hoeveelheden goedkoop gas naar ons kunnen brengen met beperkte impact op het milieu. Misschien moet ik investeerders zoeken om die weer te openen, genoeg bedrijven die interesse hebben. Ah nee, de overbetaalde linkse EU-leiders met hun domme sancties gaan dat niet willen. Liever alles laten omzetten in duur LNG zodat Turkije ook nog eens langs de kassa kan passeren en een hoop extra uitstoot van gastankers.

Ook maar ingetekend voor luminus maxxfixx ingaande als mijn huidig variabel contract bij Engie afloopt in september.

Ik blijf het toch moeilijk vinden. Als ik de VTEST doe kom ik dit uit:

Elektriciteit vast:

Gas vast:

(Bij EnergyVision staat er stroom, maar het staat wel in de lijst met contracten voor gas)

Elektriciteit variabel:

Gas variabel:

Sommige bedragen zijn in die test negatief. Hoe kan zoiets? Volgens mij kies ik misschien beter voor variabel met mijn laag verbruik:
Elektriciteit: 600 kWh dag + 600 kWh nacht
Gas: 1000 kWh

Zitten er addertjes onder het gras bij EnergyVision?

Ik blijf het toch moeilijk vinden. Als ik de VTEST doe kom ik dit uit:

Sommige bedragen zijn in die test negatief. Hoe kan zoiets? Volgens mij kies ik misschien beter voor variabel met mijn laag verbruik:
Elektriciteit: 600 kWh dag + 600 kWh nacht
Gas: 1000 kWh

Zitten er addertjes onder het gras bij EnergyVision?

Kleinere speler, dus groter risico dat die overkop kan gaan. Maar het risico met uw beperkt verbruik is klein, ook als je in de toekomst moet switchen. de kost om een andere leverancier te nemen ook.

Zo moeilijk is dat toch niet om te zien hoe dit komt ? Je hebt een enorm laag verbruik voor gas. Dus de welkomstkortingen zijn daar de oorzaak van. Als je variabel 50€ kan verdienen aan uw verbruik met hun prijzen en je geeft een totale korting van 70€ dan gaan ze u nu eenmaal die 20€ van die welkomstkorting moeten. Je hebt nu eenmaal een dusdanige uitzonderlijk laag verbruik dat men daar niet echt rekening mee heeft gehouden of dit als aanvaardbare kost acht voor het marktaandeel.

Is geen nieuw fenomeen om marktaandeel te halen dat men bereid is om beperkte verliezen te maken en die door anderen te laten dekken. Toch niet zolang er meer dan genoeg anderen zijn waar ze geld op verdienen.
Voor de rest blijft een variabel tarief en de inschatting daarvan een schatting. Dus dat blijft koffiedik kijken of er toch geen positief bedrag uitkomt.

Zijn hier mensen die momenteel bij Eneco zitten? Wat is me dat daar allemaal zeg...

* In november contract aangevraagd via mijnenergie.be vanaf 1 januari 2026
* Welkom bij Eneco! Startdatum: 29 december 2025 :confused:
* Ik contacteer de klantendienst: ik heb 1 januari gezegd, het contract mag niet eerder starten! --- "Ok, we brengen het in orde"
* Klantenzone heeft vervolgens ~2 maand plat gelegen door werken aan hun IT systeem
* Gisteren kon ik er dan eindelijk op: ik wou toch eens kijken waarom ik nog steeds geen voorschotfactuur had gekregen. Voorschotten standaard ingesteld op €0 blijkbaar, wijzigen ging niet door werken aan IT systeem -> fine by me. Ondertussen effe startdatum contract gechecked: wat denk je? Tóch gestart op 29 december natuurlijk, gelukkig was de korting op mijn vorig contract pro rata en niet voor een volledig jaar (denk ik) :sop:
* Nu ga ik voor iets anders nog even terugkijken in de klantenzone: huidig voorschotbedrag: €21.784,26 :laugh:
Ik heb destijds ook gezever gehad met de overstap van engie naar eneco via mijnenergie met een foute datum.
De eneco helpdesk was daarbij ook niet bepaald fantastisch te noemen.
Uiteindelijk wel geannuleerd gekregen en nog een nieuw jaar korting bij Engie kunnen scoren.

Geniaal voorschotbedrag wel :laugh:
Ik denk dat hun extrapolatie functie wat finetuning kan gebruiken, oftewel zijn de (digitale) meterstanden die ze van u hebben totaal fout.

Hier verhuis binnen een goeie twee weken en moet is in gang schieten om gas/elektriciteit te regelen. Is het in deze periode een beter idee om een variabel contract te nemen?

Gezien de recent gestarte militaire operatie van US/Israël tegen Iran lijken de prijzen enkel te gaan stijgen, ook al is de winter voorbij.

Olie is ondertussen nog verder gestegen.

Vaste contracten worden schaarser.

Brent zit ondertussen rond $110, terwijl die komt van $60 - 70 op lange termijn.
Nu op zich maakt olie in Europa weinig uit voor de gas- en elektriciteitsbevoorrading, eerder voor transport.

Het probleem is eerder dat veel van ons aardgas sinds de oorlog met Rusland ook van die regio komt (als LNG) en dus ook vast zit.
Ik vermoed dat het binnen een half jaar wel opgelost zal zijn wanneer gas terug hoognodig is voor de herfst / winter maar who knows.

Brent zit ondertussen rond $110, terwijl die komt van $60 - 70 op lange termijn.
Nu op zich maakt olie in Europa weinig uit voor de gas- en elektriciteitsbevoorrading, eerder voor transport.

Het probleem is eerder dat veel van ons aardgas sinds de oorlog met Rusland ook van die regio komt (als LNG) en dus ook vast zit.
Ik vermoed dat het binnen een half jaar wel opgelost zal zijn wanneer gas terug hoognodig is voor de herfst / winter maar who knows.

Tegen dan zijn het midterms en krijgen we zeker een lagere prijs voor gas en olie.

Maxxfix gas staat bij Luminus zelf op 4,88c/kWh, via mijn energie bvb is dat 5,31c/kWh met 22% korting op de kWh prijs en -130 euro in het eerste jaar. Als je heel veel gas verbruikt is rechtstreeks bij Luminus mss goedkoper.
Hm, bij mij staat die op 5.31c/kWh. Rechtstreeks via Luminus aangevraagd.

Ik zie ook geen korting meer via de aanbieders of mijnenergie.

Laatst bewerkt:
De fiche lijkt over het weekend aangepast (en verlaagd).
Verlaagd? Ik kom overal 5.31 tegen.

EDIT

Maxxflex staat op 4.88

Basicfixx staat op 5.23

Zie net meet vergelijken dat Easy vast van Engie 5.23 staat. Vermits er geen korting voor gas is, niet de moeite om over te schakelen en misschien gewoon eens proberen dat contract al vast te leggen voor als mijn huidig contract afloopt.

Laatst bewerkt:
Zonet ook maar ingetekend op een vast contract startend in september. Ander contract loopt eerste jaar met kortingen af in december, maar beter wat zekerheid in deze tijden.

Terug
Bovenaan