Energieleveranciers

Maar weegt minder door bij veel verbruik. Het is niet dat je vroeger geen distributiekost had.
Da's heel schattig dat je daarmee vergelijkt maar dat doet er in feite helemaal niet toe.
Het is niet dat je kan kiezen om die distributiekost te betalen.
Je betaalt captar. Lagere piek is lagere captar.
Dat dit een kleiner deel uitmaakt van je totaalfactuur als je een hoog verbruik hebt, is zeker waar.
Maar het is een slechte strategie om je verbruik te verhogen om je relatieve captar te verlagen, omdat je in the end gewoon meer betaalt 😅 .

Da's heel schattig dat je daarmee vergelijkt maar dat doet er in feite helemaal niet toe.
Dat dit een kleiner deel uitmaakt van je totaalfactuur als je een hoog verbruik hebt, is zeker waar.
Maar het is een slechte strategie om je verbruik te verhogen om je relatieve captar te verlagen, omdat je in the end gewoon meer betaalt 😅 .

Maar je kan het wel makkelijker aanvaarden dat je een iets hogere piek trekt bij een hoger verbruik. Net zoals je vroeger ook meer betaalde bij hoog verbruik door die vroegere distributiekost.

Staat daar toch helemaal niet, het staat dat het minder doorweegt. En dat is ook zo.

En als de EV wordt terug betaald aan het CREG tarief, hou je normaal genoeg over omdat te dekken hoor. Tenzij je een dure formule hebt.

Een beetje afhankelijk van hoe hoog je piek (capaciteitstarief) is, en als het CREG tarief of de energieprijzen niet teveel fluctueren - OK, dat laatste is meer een timing verschil tussen prijsstijgingen en het CREG tarief maar het kan toch leiden tot kwartalen waarin het nipt wordt.

Een beetje afhankelijk van hoe hoog je piek (capaciteitstarief) is, en als het CREG tarief of de energieprijzen niet teveel fluctueren - OK, dat laatste is meer een timing verschil tussen prijsstijgingen en het CREG tarief maar het kan toch leiden tot kwartalen waarin het nipt wordt.

Overall maakt dat niets uit. Gaat acht over peanuts als je je CAPTAR wat in check houdt met je verbruik.

Overall maakt dat niets uit. Gaat acht over peanuts als je je CAPTAR wat in check houdt met je verbruik.

Bij mij valt dat gelukkig mee maar ik heb wel het geluk van geen warmtepomp of andere grote verbruikers te hebben, maar 1 EV te moeten opladen en een redelijke batterijcapaciteit & range waardoor ik wel wat flexibiliteit heb wanneer ik laad (en niet persé thuis aan volle snelheid moet laden). Maar zeker niet iedereen zit in die situatie.

Bij mij valt dat gelukkig mee maar ik heb wel het geluk van geen warmtepomp of andere grote verbruikers te hebben, maar 1 EV te moeten opladen en een redelijke batterijcapaciteit & range waardoor ik wel wat flexibiliteit heb wanneer ik laad (en niet persé thuis aan volle snelheid moet laden). Maar zeker niet iedereen zit in die situatie.
Ik heb wel een warmtepomp. Ik de maximum grid afname voor mijn laadpaal op 3.3kW gezet. In praktijk is dat maximum aan 3kW laden naast het standby verbruik. Als de warmtepomp opspringt, gaat de auto iets trager laden. Tijdens het koken stopt de auto meestal met laden.

Ik steek gewoon de wagen in als hij 50% batterij bereikt en op 80% slaat die al af. Meestal heb ik 8-9h nodig om te bereiken.
Als ik eens met 10% thuis kom, dan moet ik de volgende ochtend met 60% vertrekken want voller krijg ik hem niet aan dat tempo. Maar ik heb met 20% genoeg om naar kantoor en terug te gaan.

Als je alle dagen 300km moet bollen, lukt dat dus niet. Dan zou je aan +-5kW moeten laden om er op een avond+nacht 60kWh bij te krijgen.

Wij hebben de eneco laadpaal en bij het opladen zie ik 7.6kWh max. staan. Als ik op de website kijk, kan ik nergens een max. aanpassen. Maw. het moet dus via de instellingen van de auto dan. Ik zal straks eens kijken, thanks!

Wij hebben de eneco laadpaal en bij het opladen zie ik 7.6kWh max. staan. Als ik op de website kijk, kan ik nergens een max. aanpassen. Maw. het moet dus via de instellingen van de auto dan. Ik zal straks eens kijken, thanks!

Best eens horen in het laadpaal topic.
Heb geen eneco, maar bij mij kan je bvb ook een max stroom instellen ipv een vermogen. En anders zou het idd een setting in de auto kunnen zijn.

Ik heb een Luminus afrekening gehad voor stroom voor de laatste 2 maanden (het gaat om een nieuw contract) om Maxxfix en ben nu toch verbaasd van de totale kost:

Afgenomen stroom (enkel tijdens dag): 143 kWh
Eenheidsprijs (exc. BTW): 0.1585€ -> dus 143 kWh * 0.1585€ = 22.66€
Ik snap dat er tarieven en taksen bovenop bijkomen, maar de totale kost springt naar 132.28€ (ofwel 0.967€ / kWh). Het is toch niet normaal dat die stroomprijs x6 gaat op de totaalfactuur om die tarieven en taksen erin te verwerken? Of mis ik iets?

Ik heb een Luminus afrekening gehad voor stroom voor de laatste 2 maanden (het gaat om een nieuw contract) om Maxxfix en ben nu toch verbaasd van de totale kost:

Ik snap dat er tarieven en taksen bovenop bijkomen, maar de totale kost springt naar 132.28€ (ofwel 0.967€ / kWh). Het is toch niet normaal dat die stroomprijs x6 gaat op de totaalfactuur om die tarieven en taksen erin te verwerken? Of mis ik iets?

Je mag niet vergeten dat er ook vaste kosten zijn aan enerzijds het contract en anderzijds de forfaitaire energiekost (capaciteitspiek, bij terugdraaiende tellers die PV surpluskost en de basis versie van de energieleverancier,...).

Als je dan ook maar weinig elektriciteit verbruikt dan heeft dat een vertekenende impact.
Maar de uitleg van de opbouw van de factuur ontbreekt om dat diepgaander te bekijken. De factuur is wel van +/- 3 maanden en niet van 2 maanden.

Je mag niet vergeten dat er ook vaste kosten zijn aan enerzijds het contract en anderzijds de forfaitaire energiekost (capaciteitspiek, bij terugdraaiende tellers die PV surpluskost en de basis versie van de energieleverancier,...).

Als je dan ook maar weinig elektriciteit verbruikt dan heeft dat een vertekenende impact.
In mijn gedachten was 1/3 stroomkost, 1/3 transmissie/distributie, 1/3 taksen
nu zit de stroomkost aan 17% en de rest aan 83% .. Dat heb ik op mijn vroegere stroomfacturen nooit gehad
Maar de uitleg van de opbouw van de factuur ontbreekt om dat diepgaander te bekijken. De factuur is wel van +/- 3 maanden en niet van 2 maanden.
Het is gewoon een nieuw lumix maxfix abonnement dat start. Welke opbouw moet je nog extra hebben? Alle details van de factuur staan op die screenshot (het is een simpele dagafname over 2-3 maanden tijd met nauwelijks verbruik)

In mijn gedachten was 1/3 stroomkost, 1/3 transmissie/distributie, 1/3 taksen
nu zit de stroomkost aan 17% en de rest aan 83% .. Dat heb ik op mijn vroegere stroomfacturen nooit gehad

Het is gewoon een nieuw lumix maxfix abonnement dat start. Welke opbouw moet je nog extra hebben? Alle details van de factuur staan op die screenshot (het is een simpele dagafname over 2-3 maanden tijd met nauwelijks verbruik)

1) het is 1/3 stroomkost (40), 1/3de transmissie (48) en 1/3de taksen (36).
2) de opbouw van transmissiekost en de taksen. Om de oorzaak te zien waarvan het komt.
3) en om te zien waardoor die stroomkost van 20€ -> 40€ wordt. Aangezien dat niet overeenstemt met die 0.15€ die er geclaimd werd.

ik heb ingetekend via aanbieders, maar zie niet meteen voorwaarden daar in staan.
Of moet dat dan staan in het contract dat ik nog moet ontvangen van engie?

en daar zal dan in staan of ik 2 jaar of 1 jaar moet blijven voor die (welkoms)korting?
Is dat ondertussen duidelijk? Hier van mijnergie.be.

Hier nu ook digitale teller en wil naar Flow veranderen maar ik zie tariefduur 1 jaar, contractduur 2 jaar. In de voorwaarden staat er niets.
Heb je de korting al na het eerste jaar afrekening?

Normaal kun je in mijn Luminus op de website ook een "detail" versie van de factuur downloaden. Dit is de gewone factuur.
In de detail versie van de factuur staat echt per stukje nog uitgelegd hoe ze aan elk van die bedragen komen.

Althans, dat is bij mij toch het geval.

Is dat ondertussen duidelijk? Hier van mijnergie.be.

Hier nu ook digitale teller en wil naar Flow veranderen maar ik zie tariefduur 1 jaar, contractduur 2 jaar. In de voorwaarden staat er niets.
Heb je de korting al na het eerste jaar afrekening?
Helaas... ik wou dat ik het wist...

Zal dan maar 2 jaar klant blijven zeker? Kwestie van zeker te zijn...

Is dit nu de nieuwe truuk van de leveranciers?
Die weten ook dat er velen na 1 jaar verkassen voor de welkomskortingen he...

Helaas... ik wou dat ik het wist...

Zal dan maar 2 jaar klant blijven zeker? Kwestie van zeker te zijn...

Is dit nu de nieuwe truuk van de leveranciers?
Die weten ook dat er velen na 1 jaar verkassen voor de welkomskortingen he...
Maar als de afrekening is geweest zou ik denken dat daar niet veel aan te veranderen is? Afgerekend is afgerekend nee?

Terug
Bovenaan