Energieleveranciers

Gasfutures staan maar op 45€/MWh voor de winter. Zelfs voor de winter erna op 47€/MWh.
Klopt, had de 6cent in mijn gedachten die raa gepost had.

Dan nog is een risicoindekking voor 2 j met een markup van 50% boven prijszetting variabel niet onverstaanbaar.

Ook de energieleveranciers kunnen de toekomst niet voorspellen en moeten dan ook een buffer hebben. En wetende dat de gasprijs in december vorig jaar op 26 cent stond. Gaan we dan echt zitten klagen dat ze er 8 aanrekenen nu, als we niet kunnen voorspellen met zekerheid dat het 12 cent, 6 cent of 20 cent wordt? En het feit dat ze ook energie moeten bijkopen in de toekomst aan nog onbekende prijzen om het verbruik van hun klanten te balanceren tov hun ingepland verbruik.

Iemand die dat kan lezen?

Ja. Oude vrijstaande woning, overname energiecontract van vorige eigenaar liep fout, contract moeten pakken dat ze konden vastkrijgen. Verwarming lager gezet over de winter maar toch 26000 kWh gebruikt, en onlangs eindfactuur gekregen van 17000 euro bovenop in totaal 2000 euro voorschotten betaald.

Maar ondertussen heeft een "onbekende weldoener" de schuld al ingelost dus everything is A-OK!

Elektriciteit blijft toch duur in vast contract imo. Ik heb al veel profijt gedaan de afgelopen maanden met mijn Engie Direct variabel contract tbh.

Gas lijkt mij een no-brainer om vast te zetten voor degene die dat nog altijd niet gedaan hebben.

Gisteren in het nieuws zeiden ze dat ze zelf hln/vtm gecontacteerd hadden via de 4040 app. Die hoopten wss op een crowdfunding oid als ze in de gazet kwamen en wat zielig zaten te doen.

Ik begrijp ook niet goed hoe die aan zo'n verbruik zitten? Volgens artikel zou de prijs aan 1€/kwh staan incl btw in hun afgesloten contract.
Maar hoe je aan 26.000 KWH zit qua verbruik voor zo'n gezin, lijkt me toch iets niet volledig juist?

Elektriciteit blijft toch duur in vast contract imo. Ik heb al veel profijt gedaan de afgelopen maanden met mijn Engie Direct variabel contract tbh.

Gas lijkt mij een no-brainer om vast te zetten voor degene die dat nog altijd niet gedaan hebben.
Kun je mij even uitleggen waarom het nu een no-brainer is voor om de prijzen vast te zetten?
Verbruik voor elek betaal ik niet vanwege zonnepanelen.

Tnx, Gaan we eind van de maand nog maar eens switchen zeker. Zit nog op maart 2023.
De prijs lijkt toch niet fel meer te zakken voorlopig.

Ja. Oude vrijstaande woning, overname energiecontract van vorige eigenaar liep fout, contract moeten pakken dat ze konden vastkrijgen. Verwarming lager gezet over de winter maar toch 26000 kWh gebruikt, en onlangs eindfactuur gekregen van 17000 euro bovenop in totaal 2000 euro voorschotten betaald.

Wat dus eigenlijk zever is. Je kan nooit het bestaande contract van iemand anders overnemen. Ofwel pak je je eigen bestaand contract mee ofwel sluit je een nieuw contract af. Maar het is en blijft wel een enorm bedrag en zou straf zijn als dat juist is.

Ik begrijp ook niet goed hoe die aan zo'n verbruik zitten? Volgens artikel zou de prijs aan 1€/kwh staan incl btw in hun afgesloten contract.
Maar hoe je aan 26.000 KWH zit qua verbruik voor zo'n gezin, lijkt me toch iets niet volledig juist?

Het gemiddeld gasverbruik van een gezin bedraagt 17.000 kWh. Hou rekening dat er daar ook appartementen tussen zitten en alle nieuwbouw/renovaties die zeer goed geïsoleerd moeten zijn tegenwoordig.

Ik heb 6 jaar geleden een huis gekocht dat in 2010 gerenoveerd werd. Hier zaten wij ook aan een verbruik van meer dan 22.000 kWh. De eenheidsprijs lijkt wel absurd te zijn en kan niet kloppen. Het hoogste niveau van de gasprijs was ongeveer 0,35 €. Met netwerkkosten en dergelijke max 0,50..

en wat voor een contract was dat bij luminus? een euro per kWh.. er was nooit zo een vast, en variabel is al een hele tijd van die piek vanaf...

Dit is gewoon onfair.

De energieleveranciers moeten zich ook indekken tegen die potzntiele prijsstijging. Als de gasfutures op 60mwh staan. Dan is een risicodekking van 30% toch echt niet overdreven. Voor hun marge, administratieve kosten, etc.
In april was de prijs op de markt dubbel zo hoog. Dus ze konden nu wel nog wat zakken. De prijs van aardgas begrijp ik nog wel, maar voor elektriciteit hadden ze gerust onder de 20 cent mogen zakken, wat nog genoeg marge had opgeleverd. Maar soit, discussie zonder einde 😀.

en wat voor een contract was dat bij luminus? een euro per kWh.. er was nooit zo een vast, en variabel is al een hele tijd van die piek vanaf...

Ik vind het hele verhaal maar raar tbh. Hangt precies met haken en ogen aan elkaar, en dan nog een Deux Ex Machina om het af te ronden.

Ik heb 6 jaar geleden een huis gekocht dat in 2010 gerenoveerd werd. Hier zaten wij ook aan een verbruik van meer dan 22.000 kWh. De eenheidsprijs lijkt wel absurd te zijn en kan niet kloppen. Het hoogste niveau van de gasprijs was ongeveer 0,35 €. Met netwerkkosten en dergelijke max 0,50..

Netkosten op gas zijn niet hoog. Dat is 1,2c/kWh oid. Dus veel meer dan 5 cent incl BTW zal er niet bijgekomen zijn.

Terug
Bovenaan